Mitä? Onko se sama asia?Tämä vei kyllä nyt jokseenkin sanattomaksi![]()
Mitä? Onko se sama asia?Tämä vei kyllä nyt jokseenkin sanattomaksi![]()
Isäni käyttää myös tuota "papa"-sanaa isoisästään puhuessaan. Tuossa tapauksessa sillä ei ole ainakaan mitää tekemistä saksan kielen kanssa, vaan se on perinteistä lounaismurteen sanojen lyhentämistä. Samalla tavalla jotkut käyttävät termiä "papp".Jääny aina kysymättä, että mistä tuo "papa" juontaa juurensa (saksasta?), alkaa vaan pikkuhiljaa käydä vähiin ne, joilta vois kysyä, ei ole enää kuin täti hengissä, epäilen, ettei mutsikaan tuota välttämättä tiedä :dunno: Enivei, taidat olla ensimmäinen henkilö, joka "tunnustanut" mulle tuntevansa tuon yhden p:n version.
Ei välttämättä, mutta ei voi mitenkään ymmärtää, ettei sulle ole koskaan tullut mieleen kysyä asiaa äidiltäsiMitä? Onko se sama asia?
Isän suku tulee satakunnasta (noh, eihän tuo nyt kaukana ole Lounais-Suomesta). Itse olen syntynyt ja viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni Lounais-Suomessa, mutta siellä en ole koskaan kuullut tuota "papa" termiä, sen enempää kuin tuota "papp" -termiäkään, joka oli mulle aivan uusi.Isäni käyttää myös tuota "papa"-sanaa isoisästään puhuessaan. Tuossa tapauksessa sillä ei ole ainakaan mitää tekemistä saksan kielen kanssa, vaan se on perinteistä lounaismurteen sanojen lyhentämistä. Samalla tavalla jotkut käyttävät termiä "papp".
Anteeksi, ukkini on elossa, mut en ole varma onko se... eiku on se.. Ukkiani kutsun ukiksi. Ja joo joskus on.Ei välttämättä, mutta ei voi mitenkään ymmärtää, ettei sulle ole koskaan tullut mieleen kysyä asiaa äidiltäsi
Vaiko ei sulla ja äidilläsi ole minkäänlaista kontaktia tähän "ukkiin" ?![]()
Eikö niitä saa jokainen kutsua ihan siksi miksi haluaa?Tämä johtunee siitä, että lapsen äiti on päättänyt miksi heitä kutsutaan.![]()
Ei sun multa tartte pyytää anteeks ja mitä tätä sen enempää kaivelemaan. En vaan voi aina kaikkea ymmärtää, mutta omapahan on ongelmani :dunno:Anteeksi, ukkini on elossa, mut en ole varma onko se... eiku on se.. Ukkiani kutsun ukiksi. Ja joo joskus on.
Mun poikahan kutsuu mua papaksi tai pappikseksi.Isän äiti: Mumma (kai se sit momma oikeesti oli pohjalaisittain, mutta mä sanoin mummaksi tai mummoksi, koska en tuota murrejuttua hiffannut)
Isän isä: Paappa (mä sanoin kyllä "Pappa" tämänkin)
Äidin äiti: Mummo
Äidin isä: Pappa
Heistä enää äidin äiti on elossa.
Jännästi kuitenkin veljenpojalleni mun äiti on mummi ja isä on vaari. Eli ihan eri nimet kuin mun isovanhemmillani. Tämä johtunee siitä, että lapsen äiti on päättänyt miksi heitä kutsutaan.![]()
Ei se mitään.Ei sun multa tartte pyytää anteeks ja mitä tätä sen enempää kaivelemaan. En vaan voi aina kaikkea ymmärtää, mutta omapahan on ongelmani :dunno:
Niin, enpäs huomannut eilen illalla mainita, että kaikki ovat jo edesmenneitä, mutta kaikkiin neljään isovanhempaani olen saanut tutustua aikoinaan.Haa
Sellaista ajattelin kysäistä, notta millä nimityksellä kutsut/kutsuit/olet kutsunut/olet kuullut kutsuttavan isäsi ja äitisi vanhempia?
Aloitan.
Isän äiti = Tummu
Isän isä = Tuta
Äidin äiti = Mummu (pikkumummu)
Äidin isä = Taata/faari
Sama, paitsi isän äiti oli mummo. Kaikki kuolleita ovat hyö, vain mammaan ehdin tutustua kunnolla.Isän isä: Kuollut ennen mun syntymää
Isän äiti: Mummi
Äidin isä: Pappa
Äidin äiti: Mamma