Isovanhemmat

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Jääny aina kysymättä, että mistä tuo "papa" juontaa juurensa (saksasta?), alkaa vaan pikkuhiljaa käydä vähiin ne, joilta vois kysyä, ei ole enää kuin täti hengissä, epäilen, ettei mutsikaan tuota välttämättä tiedä :dunno: Enivei, taidat olla ensimmäinen henkilö, joka "tunnustanut" mulle tuntevansa tuon yhden p:n version.
Isäni käyttää myös tuota "papa"-sanaa isoisästään puhuessaan. Tuossa tapauksessa sillä ei ole ainakaan mitää tekemistä saksan kielen kanssa, vaan se on perinteistä lounaismurteen sanojen lyhentämistä. Samalla tavalla jotkut käyttävät termiä "papp".
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Mitä? Onko se sama asia?
Ei välttämättä, mutta ei voi mitenkään ymmärtää, ettei sulle ole koskaan tullut mieleen kysyä asiaa äidiltäsi :(

Vaiko ei sulla ja äidilläsi ole minkäänlaista kontaktia tähän "ukkiin" ? :confused:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Isäni käyttää myös tuota "papa"-sanaa isoisästään puhuessaan. Tuossa tapauksessa sillä ei ole ainakaan mitää tekemistä saksan kielen kanssa, vaan se on perinteistä lounaismurteen sanojen lyhentämistä. Samalla tavalla jotkut käyttävät termiä "papp".
Isän suku tulee satakunnasta (noh, eihän tuo nyt kaukana ole Lounais-Suomesta). Itse olen syntynyt ja viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni Lounais-Suomessa, mutta siellä en ole koskaan kuullut tuota "papa" termiä, sen enempää kuin tuota "papp" -termiäkään, joka oli mulle aivan uusi.

Lähinnä nyt tuon sanan alkuperää hain. Suomessahan noita saksan lainasanoja on enemmän kuin moni edes tietää, esimerkkinä vaikkapa "hai", "aula" ja "siilo". Kirjoitusasukin kaikissa sama paitti siilossa, joka kirjoitetaan saksaksi yhdellä i:llä.

Voi syynä tietysti olla tuo lyhentäminenkin.
 

Iso8

Viisuhullu
Liittynyt
23.7.2011
Viestit
5836
Sijainti
Tampere
Ei välttämättä, mutta ei voi mitenkään ymmärtää, ettei sulle ole koskaan tullut mieleen kysyä asiaa äidiltäsi :(

Vaiko ei sulla ja äidilläsi ole minkäänlaista kontaktia tähän "ukkiin" ? :confused:
Anteeksi, ukkini on elossa, mut en ole varma onko se... eiku on se.. Ukkiani kutsun ukiksi. Ja joo joskus on.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
Papa on mulle ollu aina setä, mut varmaan siks koska hänen kutsumanimensä.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Isän isä: Vaari
Isän äiti: Muori
Äitin isä: Paappa
Äitin äiti: Mummu

Isän vanhemmat asuu samassa taloiudessa, ja kummatkin aivan hyvässä kunnossa. mainittakoot että vaari 86v. täyttäny, ja muori 87v. Vaarilla kortti vieläkin, ja ajaa vm. -83 ooppelilla kirkonkylälle kakskertaa viikos asioille.
Kun taas muori on taas aina rynttämyllyllä voitolla, ja aina kun on kotiappäin lähdetty, niin on joutunut toteamaan, että ainaki rahat meni hyväntekeväisyyteen :D

Äiteen vanhemmati jäi vasta tänäkesänä eläkkeelle (karjatila), nyt kolomenviikon lomalla Canarialla.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Anteeksi, ukkini on elossa, mut en ole varma onko se... eiku on se.. Ukkiani kutsun ukiksi. Ja joo joskus on.
Ei sun multa tartte pyytää anteeks ja mitä tätä sen enempää kaivelemaan. En vaan voi aina kaikkea ymmärtää, mutta omapahan on ongelmani :dunno:
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Mummo ja pappa, molemmat. Tosin etenkin papoista myös nimet oli käytössä. Isän äiti oli ainoa, josta en "osaa" puhua ollenkaan etunimeä käyttäen kenellekään. Jäljellä on enää äidin äiti ja tuskin sekään kauan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Isän äiti: Mumma (kai se sit momma oikeesti oli pohjalaisittain, mutta mä sanoin mummaksi tai mummoksi, koska en tuota murrejuttua hiffannut)
Isän isä: Paappa (mä sanoin kyllä "Pappa" tämänkin)
Äidin äiti: Mummo
Äidin isä: Pappa

Heistä enää äidin äiti on elossa.

Jännästi kuitenkin veljenpojalleni mun äiti on mummi ja isä on vaari. Eli ihan eri nimet kuin mun isovanhemmillani. Tämä johtunee siitä, että lapsen äiti on päättänyt miksi heitä kutsutaan. :D
Mun poikahan kutsuu mua papaksi tai pappikseksi.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Isän isä: Kuollut ennen mun syntymää
Isän äiti: Mummi
Äidin isä: Pappa
Äidin äiti: Mamma
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Äidin äiti on mummi
Äidin isä on ukki
Isän isä on vaari
Isän äiti on muori

Mummi on ainut joka on elänyt vielä miun aikaan, ja elää vieläkin. Pirteä tapaus kyllä.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Haa

Sellaista ajattelin kysäistä, notta millä nimityksellä kutsut/kutsuit/olet kutsunut/olet kuullut kutsuttavan isäsi ja äitisi vanhempia?

Aloitan.

Isän äiti = Tummu
Isän isä = Tuta
Äidin äiti = Mummu (pikkumummu)
Äidin isä = Taata/faari
Niin, enpäs huomannut eilen illalla mainita, että kaikki ovat jo edesmenneitä, mutta kaikkiin neljään isovanhempaani olen saanut tutustua aikoinaan.

Mitä nyt muistan, niin tummu ja mummu olivat molemmat hieman surumielisen oloisia ja hiljaisia vanhoja naisia. Tuta oli itsepäinen, rehvakas, puhelias ja ehkä hieman höpsökin. Taata oli taasen synkänpuoleinen ja äreä mies.

Mulla on tietokoneen taustakuvana Tummu & Tuta.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Isän isä: Kuollut ennen mun syntymää
Isän äiti: Mummi
Äidin isä: Pappa
Äidin äiti: Mamma
Sama, paitsi isän äiti oli mummo. Kaikki kuolleita ovat hyö, vain mammaan ehdin tutustua kunnolla.
 

Thyella

þýðingafræðingur
Liittynyt
28.3.2004
Viestit
3500
Sijainti
Ciutat Comtal
Äidinäiti: mummi
äidinisä: ukki
isänäiti: kissa-mummu (sillä on aina ollu paljon kissoja)

äidinäidinäiti: isomummu
äidinäidinisä: isopappa
isänäidinäiti: Helmi-mummu
(nää kolme on hiljattain siirtynyt yläkertaan)

Äitini sanoi ettei hän halua olla mummu, mummi tai mikään vastaava, kun niillä on suvun takia vähän negatiivinen merkitys, joten sitten kun joskus saan lapsia niin äiti on islantilaisittain amma, isi on sit varmaan afi. Miehen äiti on jo varannu itelleen italialaisen vastineen, eli nonna. Nonno kuoli viime kesänä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Äidinäiti: mamma
Isänäiti: mummu

Äidinisä ja isänisä kuolleet ennen kuin olen ollut käyttämässä heistä mitään nimitystä.
 

Örfil

Guest
Mutsin puolelta ne kuoli jo -70 luvun alussa. Oli ihan vaan Mummo ja Pappa. Muistikuvat on aika hataria.

Faijan puolelta Pappa meni Talvisodassa, en tavannut tietenkään ikinä. Pappapuoli oli Eikka. Isän äiti oli Mummo.

Mummolla oli aina parhaat pullat ja joulutortut! Ihanin ihminen ikinä. Vaimoni kihlasormus on Mummoni (perintö) vihkisormus. Kosin vaimoani tällä sormuksella Intiassa ja vastasi myöntävästi :)

Että semmoista historiaa...
 
Ylös