Jaguar myyntiin!

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Wasserschwein sanoi:
Kunpa olisikin niin. Rallissa Ford voisi oikeasti saavuttaa jotakin. Pahoin vain pelkään, että on vain ajan kysymys milloin ilmoitetaan myös rallitoiminnan lopettamisesta. :nope:
näin luulen kanssa, siihen viittaa jo Cosworthin myyntikin...
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Jassoo, taitaa olla F1 kuoleman partaalla lajina. Eipä paljon kiinnosta kattella jos sarjassa on vaikka 7 tallia, yäk, en syö.:thumbdown :jaska:

Nyt tarvitaan oikeasti hyviä päätöksiä johtoportaassa jotta saatas vaikka pari kolme uutta tallia mukaan jostain.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Alkaa todellakin F1 lajina olla melko heikoilla jäillä kun suuret autotehtaat alkavat vetäytyä lajista, pienten tallien ohella.
Niinkuin Montezemolo hiljattain ilmoitti, ei edes Ferrari tule nykyisellä meiningillä jaksamaan kilpajuoksussa ja jos ei Ferrari, miten sitten muut?

Ja kuten mies myös mainitsi tilanne on (ainakin vielä) korjattavissa, mutta mikäli mitään ei tapahdu, laji on aikalailla umpikujassa.

Enemmän kuin jatkuvia uusia sääntömuutoksia, F1 tarvitsee uutta rahanjakoa, lajin tervehdyttämistä.
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
On kyllä täysin perseestä tuo Fordin toiminta. Varsinkin ottaen huomioon Cosworthin (ja sitä kautta emoyhtiön) pitkät perinteet moottoritoimittajana. Nyt heitetään pitkä perinne, maine ja hyvä brändi suoraan roskikseen. Luulis ettei Cosworth ainakaan tappiota kauheasti tee. Ja jos tekee, niin jotain on tehty pahasti väärin.

F1-tallin myynti sinänsä on ihan järkevää. "Et vain osaa". :jaska: Mutta miksi sitten vetäydytään vielä rallistakin? Siellähän on jopa menestyttykin. Ilmeisesti Fordin markkinointiosaston mielestä potentiaaliset asiakkaat eivät seuraa moottoriurheilua ylipäänsä. :idea:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
sandman72 sanoi:
Ilmeisesti Fordin markkinointiosaston mielestä potentiaaliset asiakkaat eivät seuraa moottoriurheilua ylipäänsä. :idea:
Provera jutteli jossain haastattelussa, että menestyksestä saatava hyöty on kyseenalainen ja vaikeasti mitattava. Jos Ford vetäytyy, niin tuskin se näkyy mitenkään myyntiluvuissa. Jos ralliin käytetyn rahan laittaa mainostamiseen, niin vaikutus on kaiketi parempi.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Epäilyttää kovasti miten Eccelstonen esittämä 3 autoa per talli malli ja kustannusten selvä alentaminen voisivat sopia yhteen. Siinä mielessä huoli laajemmastakin autonvalmistajien vetäytymisestä lienee perusteltu. Lajin tervehdyttämisen osalta tilanne voi todellisuudessa olla erittäin vaikea, kun televisiointioikeudet ovat tällä hetkellä saksalaisten pankkien hallussa. Nämä samat pankit ovat olleet ajamassa koko Saksan taloutta vaikeuksiin aikaansaamillaan jäykkyyksillä elinkeinoelämässä, mihin Suomen TT:n nyk. tj., entinen Saksan suurlähettiläs, viittasi aamun haastattelussa.

Aikataulu on Fordin ilmoituksen myötä muodostumassa liian tiukaksi ja katastrofin ainekset ovat ilmassa. En usko, että F1:set kaatuvat lyhyellä aikavälillä, mutta toivo paremmasta ajasta saatetaan lopullisesti menettää. Fordin analyysi panostusten kannattamattomuudesta pätee varmasti myös muihin autonvalmistajiin. Tavoitteet siedettävistä kustannuksista, omista mestaruuksista ja huipputekniikkaa edustavasta sarjasta eivät ole sovitettavissa yhteen. Huippukallista markkinointitempausta tuskin ollaan valmiita jatkamaan montaakaan vuotta, jos menestystä ei tule. Nykyisessä sarjassa on liian monta sellaista tallia, jotka ovat asettaneet itselleen tavoitteita mestaruuden voittamisen suhteen. Kaikki eivät mitenkään ehdi voittaa sillä aikavälillä, jonka aikana markkinoinnista saatavien hyötyjen on viimeistään realisoiduttava autonmyynnissä.
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Jos ensi kaudella ajetaan kolmella autolla per talli, niin saattaa televisioita lentää parvekkeelta, kun Ferrarikuskit tekee kolminkertaisen homohypyn palkintopallille :yuck:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ukyo Katayama sanoi:
Jos ensi kaudella ajetaan kolmella autolla per talli, niin saattaa televisioita lentää parvekkeelta, kun Ferrarikuskit tekee kolminkertaisen homohypyn palkintopallille :yuck:
*REPS* :D :D :D
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Tämä juttu saattoi olla formuloiden kannalta positiivinenkin asia. Nyt nämä automaailman suuret, Mersu ja BMW etunenässä, voisi hyvin vetää ässän hihasta ja uhata vetäytymisellä jos ei rahanjakoa ja sääntömuutoksia saada järkeistettyä. Muutamia pointteja :

1. Pankit vittuun omistajaportaasta. TV-rahoista jaettakoon F1-yhtiölle tarvittava summa rahaa jotta sirkusta pyöritetään, loppu summa talleille (suhteellisen tasainen potinjako jotta ei tule jatkuvasti kasvavaa kuilua suurten ja pienten välille).

Tämä on oikeastaan se tärkein. Päivänselvää on, että kun lajiin suurimmat summat panostavat tahot ei voitoista saa suurinta osaa niin suuria vaikeuksia tulee ennen pitkään.

2. Sääntöjen jatkuvuus. Taas nähtiin kun sääntöjä rukattiin => epätasainen, äärimmäisen paska, kausi. Kun kaudet on tasaisia niin yleisökin kiinnostuu lajista ihan erillätavalla.

Toivottavasti Fordin vetäytyminen aiheuttaa lumipallo-efektin ja sarjan surkea johtaminen on historiaa ensi vuonna. Lajin ulkopuoliset on lypsänyt lajia ihan tarpeeksi jo. Pankeillehan on ihan yksi ja sama kuoleeko laji pois vai loppuuko heidän omistus lajissa, molemmissa tapauksissa heidän lajista saatavat tulot loppuvat.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Matxi sanoi:
1. Pankit vittuun omistajaportaasta. TV-rahoista jaettakoon F1-yhtiölle tarvittava summa rahaa jotta sirkusta pyöritetään,
milläs aattelit tuon toteuttaa? pankit omistavat tuon nykyään, ei niitä voi pakottaa myymään osuuttaan ennen concorde sopimuksen loppua....

se hauska puolihan tässä asiassa on, että FIA haluaa kovastikin pienentää kustannuksia siirtymällä 3L V10 koneista 2,4L V8 myllyihin....
mites ne luulee kustannuksille käyvän jos moottorintoimittajat joutuu tekeen kolmelle teamille koneet, tai vaihtoehtoisesti osa talleista pyörittämään kolmea autoa kisoissa....
herätys taas FIA:n ja Ecclestonen suunnalla....
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
FO110K sanoi:

se hauska puolihan tässä asiassa on, että FIA haluaa kovastikin pienentää kustannuksia siirtymällä 3L V10 koneista 2,4L V8 myllyihin....
mites ne luulee kustannuksille käyvän jos moottorintoimittajat joutuu tekeen kolmelle teamille koneet, tai vaihtoehtoisesti osa talleista pyörittämään kolmea autoa kisoissa....
herätys taas FIA:n ja Ecclestonen suunnalla....
No tuskin kukaan moottorinvalmistaja tulee tekemään kolmelle tiimille koneita koska tiimien määrä tippuu jatkuvasti ;)

Jos kolmella autolla ajetaan, niin ehkä siihen kolmanteen voidaan hakea erillisponsoreita tai muita järjestelyitä jotta rahaa saadaan kerättyä. 1 moottori per 2 viikonloppua - sääntö (ylläpidetään V8-aikanakin?) taas aiheuttaa sen, että tuotantovolyymit ainakin riittävät moottoreiden toimittamiseksi kahdelle tiimille, ellei jopa kolmelle.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
gnz sanoi:
No tuskin kukaan moottorinvalmistaja tulee tekemään kolmelle tiimille koneita koska tiimien määrä tippuu jatkuvasti ;)
lähinnä ajoin takaa että Mese kehittäis moottorit jaggen jatkajalle, toyota jordanille jne ....
eli siis jokainen moottorintoimittaja toimittaisi kahdelle teamille koneet, silloin saataisiin elämää ja varmasti tasaisempia tuloksiakin...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
gnz sanoi:
Jos kolmella autolla ajetaan, niin ehkä siihen kolmanteen voidaan hakea erillisponsoreita tai muita järjestelyitä jotta rahaa saadaan kerättyä.
hmmm, hyvinki muistat säännöt? muistatkos Barrin? ykkösten säännöthän määräävät teamin autojen olevan samanlaisia väritykseltään ;)
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Kolme autoa per talli! Mclarenin trio: Häkkinen, Montoya, Räikkönen!
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
FO110K sanoi:
hmmm, hyvinki muistat säännöt? muistatkos Barrin? ykkösten säännöthän määräävät teamin autojen olevan samanlaisia väritykseltään ;)
No siis tuota tarkoitin lähinnä sääntömuutoksena. Muistan kyllä säännöt.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Tässä olisi nyt erinomainen tilaisuus esim. jonkun Korealaisen (Intialaisen Kiinalaisen jne.) tai vastaavan kasvavan markkinan autonvalmistajan hankkia itselleen osaamista ja nimeä, sekä F1-moottoritoimittajan status.

Ford ei ehkä tajuakkaan mitä on myymässä kun Cosworthista luopuu, paitsi osaamisesta, niin myös erittäin hyvästä brändistä. Kenties seuraava "kultti" auto on Hyundai Coupe Cosworth, tai vaikkapa Kia Cosworth?
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Mutta onko Cosworth enää niin iso brandi kuin aikaisemmin? Fordille ilmeisesti ei, tosin onhan sitä ennenki isoja merkkejä mennyt (ja herätetty eloonkin). Itselleni ei nykyiset Cossut aiheuta mitään erityisiä fiiliksiä.

Tietysti olisi hienoa jos ja kun Cosworth pysyis nimenä mahdollisen ostajan löytyessä, mutta taloudelliset jne realiteetit puhuvat tässäkin tapauksessa.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Petri Piiralle: uskon että on jos vähän panostettaisiin. Eihän Ford ole aikoihin yrittänyt tuoda tätä nimeä siviilipuolelle esille kuten hienon Sierra tai Escort Cosworthin aikoina tehtiin, mutta mahdollisuuksia olisi mielestäni ollut. Maailmassa on kuitenkin satojatuhansia moottoriurheilun ystäviä jolle nimi on tuttu.

Yhtiön osaaminen on tietenkin sen ydin, ja nyt kannattaisi todellakin jonkun rohkean autotehtaan tarttua tilaisuuteen ja hankkia tietotaito ja osaajat itselleen.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Mä luulin että ne ois myyny vaan sen tehtaan missä F1-moottorit tehdään... Vai onko niin, että on olemassa vain yksi paikka missä tehdään kaikki Cosworth-moottorit?
 
Ylös