Jaguar myyntiin!

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Asko S. sanoi:
Mä luulin että ne ois myyny vaan sen tehtaan missä F1-moottorit tehdään... Vai onko niin, että on olemassa vain yksi paikka missä tehdään kaikki Cosworth-moottorit?
kyl ne tietääkseni tehdään Cossun pajalla samoin kuin WRC myllytkin...
Cosworthin isoimmista neromleimauksista vastannut Keith Duckworth (mm. DFV, Sierra Cosworth) on poistunut firmasta jo, joten ehkei vaan olla saatu siellä samanlaisia juhlia päälle...
harmi kuitenkin kun luopuu molemmista, toisaalta ymmärtäähän sen, firma luopuu tuhansista työpaikoista, niiden ohella on vaikea puolustella 100mUSD / vuosi kuluja ....
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
No Fordin ilmoitus myytävistä osista on vähän summittainen mutta ehkäpä ne myyvät vaan tämän Cosworth racing osaston, onko myynnissä tuotenimet ym. vähän vaikea tietää...
Ehkäpä Cosworth tuotenimi ei olekkaan kaupan?


Sitten on olemassa yritys nimeltään Cosworth Engineerin joka onkin huomattavasti laajempi yritys, harrastaen mm. autojen kokoonpanoa, tutkimustyötä, ym. ym.
http://www.cosworth-technology.co.uk/index.htm

---------------------------------------------------------------------------------

Cosworth racing:

Cosworth Racing celebrates its 45th year at the top of the world motorsport stage in 2003. During that time, Cosworth has established itself as the most successful engine manufacturer in Formula One as well as achieving numerous successes in CART, Indycars and the World Rally Championship.

Cosworth Racing moved to its current Northampton base in 1964, with a staff of approximately 40 people. Nowadays, its staff number more than 600, making it the second largest employer in Northampton. It occupies a site consisting of 11 separate factories which house some of the most technologically advanced design, manufacture and test equipment in motorsport.

Such has been Cosworth’s contribution to motorsport that it was the recipient of the coveted Motorsport Industry Association (MIA) Business of the Year award for 2003. Cosworth is and always has been a recognised centre of excellence for automotive engineering in the UK and has close ties with the local communities as well as colleges and universities and its graduate programme is highly regarded within the industry.

Cosworth Racing Ltd
The Octagon
St James Mill Road
Northampton NN5 5RA
United Kingdom
Tel: +44 (0)1604 598300
 
Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
FO110K sanoi:
se hauska puolihan tässä asiassa on, että FIA haluaa kovastikin pienentää kustannuksia siirtymällä 3L V10 koneista 2,4L V8 myllyihin....
Niin ja jos tuosta V8 vs. V10 taistelusta tulee verinen niin jotkut moottorivalmistajat heittävät hanskat tiskiin ja syöksykierre vain syvenee...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Fordin on veikkailtu jättävän myös rallin MM-sarjan, mutta toisaalta huhujen mukaan Ford on tulossa tehdastallina WTCC-sarjaan Focuksella.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eikös ollut niin, että tässä jokunen vuosi sitten Cosworth meni myyntiin (konkurssin tai vastaavan takia) ja oli jonkin aikaa Audin omistuksessa. Ford kuitenkin lopulta ymmärsi ostaa yhtiön itselleen. WRC Focuksiin ei moottorit oo tainnu loppujen lopuksi niin kauaa tulla Cossulta, olisiko 2-3 kautta.

Itsessään tää oli taas sitä normaalia Fordia. Annas kuin arvaan: Merkki siirtyy vakioautojen MM-sarjaan, josta palaa häntä koipien välissä takaisin F1:siin (tai ralliin, siinä tapauksessa, että lopettaa tän kauden jälkeen).
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Jossain jutussa Cosworthin pomo taisi sanoa että 25 vuoden aikana omistaja on vaihtunut viisi kertaa tai jotain.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Saattoi olla, että Cosworthin "takaisin osto" ajoittui Jordan-Cosworthin ekan kauden alle eli suunnilleen niille vaiheille kun Jordan menetti Hondan koneet.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
FO110K sanoi:
milläs aattelit tuon toteuttaa? pankit omistavat tuon nykyään, ei niitä voi pakottaa myymään osuuttaan ennen concorde sopimuksen loppua....
Uhkailulla ja rahalla. Jos tiimit uhkaa vetäytyä sarjasta niin pankeilla ei ole kohta omistuksessa mitään.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Matxi sanoi:
Uhkailulla ja rahalla. Jos tiimit uhkaa vetäytyä sarjasta niin pankeilla ei ole kohta omistuksessa mitään.
no eihän niillä oo kohta muutenkaan mitään jos tallit haluaa kaikki ylim. rahat itselleen...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuosta kolmen auton ajattamisesta piti toteamani se, että homma toimisi niin, että FIA ARPOISI kolmannen auton ajattajat. Lisäksi tätä autoa ei laskettaisi LAINKAAN lopputuloksiin, eikä sen kuljettaja pärjätessään siis pääsisi palkintopallille tai lehdistötilaisuuteen. Kuvitelkaapa sitä sekamelskaa:rolleyes:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Bobakki sanoi:
Tuosta kolmen auton ajattamisesta piti toteamani se, että homma toimisi niin, että FIA ARPOISI kolmannen auton ajattajat. Lisäksi tätä autoa ei laskettaisi LAINKAAN lopputuloksiin, eikä sen kuljettaja pärjätessään siis pääsisi palkintopallille tai lehdistötilaisuuteen. Kuvitelkaapa sitä sekamelskaa:rolleyes:
Tuskinpa! Jos kolmea autoa ajatettaisiin niin kaippa sitä sopimusta runkattaisiin sellaiseen muotoon, että kolmas kuski saisi henk.kohtaisia pisteitä. Kun taas valmistajien pisteistä voi ajaa vain kaksi kuskia. Ja myös nämä arpomiset hoidettaisiin pois paperista.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bobakki sanoi:
Tuosta kolmen auton ajattamisesta piti toteamani se, että homma toimisi niin, että FIA ARPOISI kolmannen auton ajattajat. Lisäksi tätä autoa ei laskettaisi LAINKAAN lopputuloksiin, eikä sen kuljettaja pärjätessään siis pääsisi palkintopallille tai lehdistötilaisuuteen. Kuvitelkaapa sitä sekamelskaa:rolleyes:
hieno idea, mutta tuo ei tule koskaan toteutumaan, teamit haluavat varmastikin itse päättää ketkä heidän autoilla ajaa.
jos taas pinnoja ei tulis, ni miks kukaan tiimi haluais moiseen ryhtyä?
valmistajien pinnoja ei varmaankaan tule, mutta kuskikohtaisia kyllä niinkuin MM-ralleissakin...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
F110K taisi vaihteeksi kyllä lukea jotain väärin, siinä ei lue ajajat vaan ajattajat. Lisäksi kyse ei ole tiimien halusta ajattaa kolmansia autoja, vaan concorde-sopimus VELVOITTAA ne siihen jos FIA:n arpajaisten tulos on sopiva.

Mutta lukekaa tämä jos ette usko:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=22354

Lyhyesti, Paul Stoddart kertoo tuossa, mitä tuo kolmen auton sääntö käytännössä tarkoittaa. Mikäli concorde-sopimukseen ei tehdä mitään muutoksia, on tilanne juuri aiemmin kuvailemani. Sopimusta voidaan toki muuttaa, mutta kuten tuossakin lukee, ei se tunnu onnistuvan edes päivänselvissä asioissa:jaska:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ahjuu, luin väärin, mut silti voisin kuvitella että tietyt tallit ajattaa sitten koko kauden kolmansia autoja, tosin sitäkään ei tarvita mikäli jaggelle löytyy ostaja....
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
FO110K sanoi:
no eihän niillä oo kohta muutenkaan mitään jos tallit haluaa kaikki ylim. rahat itselleen...
Nimenomaan. Eli tilanne on tasan se, jos tallit pelaa tilanteen oikein, että he saavat tv-rahat itselleen. Pankkien kerman päältä kerääminen on loppu. Tiimit voisi hyvin pistää kovaa kovaa vasten ja antaa pankeille kaksi mahdollisuutta, joko :

1. Pankit luopuvat TV-potista, toki korvausta vastaan ja F1-sarja jatkuu terveempänä (taloudellisesti tiimien kannalta) (tulos : pankkien F1-tulot loppuvat)

tai

2. Isot F1-tiimit vetäytyy (Mercedes, BMW, Honda, Renault) koska eivät saa (oikeastaan) heille kuuluvia rahoja. (tulos : pankkien F1-tulot loppuvat, toisaalta loppuu myös nykyinen F1-sarjakin).

Tällä hetkellä tilanne on ihan järjetön kun sirkuksen tuloista suurimman osan rohmuaa sellainen taho jolla ei ole mitään taloudellisia riskejä sarjassa. Vähän sama jos minulla olisi hyvin menestyvä yritys mutta silti jaskalle pitäis tilittää 60% tuloista.
 

Saukki

Well-known member
Liittynyt
13.1.2004
Viestit
101
Red Bull
ostaa
Jaguarin

F1-sähkeet 26.9.
Ford pisti Jaguarin formula 1 -tallin myyntiin kymmenen päivää sitten 17. syyskuuta. Sunnuntaina hyvin luotettavista lähteistä selvisi, että kaupat on jo tehty.
Uusi omistaja on itävaltalainen juomatehtailija Dietrich Mateschitz. Jaguar siirtyy Red Bullin omistukseen ja nimetään aikanaan uudelleen.
Alustava moottorisopimus on tehty Toyotan kanssa.
Shanghai/Heikki Kulta

Ja osaavat myös kertoa Kossun kohtalon:

Briatore
ostaa
Cosworthin

F1-sähkeet 26.9.
Fordin kauppaama Cosworthin moottoriverstas on hyvää vauhtia siirtymässä uusiin käsiin.
Kauppoja hieroo Renaultin tallipäällikkö Flavio Briatore, jolla on kokemusta moottorimyynnin pyörittämisestä.
Näillä näkymin Cosworth siirtyy Briatoren omistukseen Renaultin hallitseman Mecachromen tapaan.
Briatore lopettaa nykyisessä virassaan Renaultin tallipäällikkönä ensi kauden jälkeen, kun hänen sopimuksensa umpeutuu. Tähän rakoseen Cosworth tuli sopivasti tarjolle ja Briatore iski kiinni.
Jatkossa on odotettavissa, että Briatore myy taas moottoreita, millä nimellä Cosworth jatkossa toimiikaan. Asiakastalleja on jo nyt ja kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtajan Max Mosleyn mukaan vuonna 2006 nähdään vielä kaksi uutta yksityistallia lisää.
Shanghai/Heikki Kulta
 
Ylös