Jordanin &Jaguarin tulevat kuskit?

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Taattua Jaguaria! :)

Tämä Stewart/Jaguar on alusta lähtien kuluttanut Fordin rahoja mahdollisimman epätaloudellisesti. Ensin haaskataan hyvät resurssit pitämällä Alan Jenkinsiä liian kauan pääsuunnittelijana ja sitten nimen vaihdon jälkeen ollaan keskitytty testaamaan lähinnä kuskien, insinöörien ja johtoportaan henkilökemioita. Jos Honda ja Toyota harjoittavat japanilaista johtokulttuuria "tehokkaasti", niin onko tämä sitten jenkkiläistä? Mutta voihan ne oikeat alkuaineyhdistelmät löytyä vielä joku vuosi...

<small>[ 02-12-2003, 13:12: Message edited by: Zep ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Eiköhän tämä ole sitä brittiläistä touhuilua pahimillaan. Jaggella lähtee nyt viides kausi putkeen, jossa satsataan tulevaisuuteen.
 

Flying Finn

Well-known member
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
720
Sijainti
Bliss
Putoo Heidfeldin poika urallaan alaspäin.



<small>[ 02-12-2003, 18:50: Message edited by: Flying Finn ]</small>
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Red Bull on jo vuosikausia syytänyt miljoonatolkulla rahaa näkyvään sponsorointiin ja tuotemerkkinä se alkaa kohta olla (ainakin Euroopassa) jo Coca Colaakin näkyvämpi, tai ainakin melkein. Ymmärrän kyllä, että energia- ja virvoitusjuomamarkkinoilla näkyvyys ja tuttuus on tärkeää, mutta silti ihmetyttää, että miten tuo yhtälö voi toimia: myynti ei varmaankaan ole lähelläkään esim. Coca Colan tai Pepsin luokkaa.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Sun of the pits:
Red Bull on jo vuosikausia syytänyt miljoonatolkulla rahaa näkyvään sponsorointiin ja tuotemerkkinä se alkaa kohta olla (ainakin Euroopassa) jo Coca Colaakin näkyvämpi, tai ainakin melkein. Ymmärrän kyllä, että energia- ja virvoitusjuomamarkkinoilla näkyvyys ja tuttuus on tärkeää, mutta silti ihmetyttää, että miten tuo yhtälö voi toimia: myynti ei varmaankaan ole lähelläkään esim. Coca Colan tai Pepsin luokkaa.
Mutta tuotteen hinta on korkeampi. Lisäksi Red Bull on ilmeisesti jo saavuttanut johtavan aseman bileiden laillisena piristeenä.

Yleensäkään tällaiset yhtälöt eivät oikein avaudu, kun kaikki rahavirrat eivät ole tiedossa. Itse väittäisin Red Bullin panostaneen kovasti siihen, että tuote pääsee kaikille relevanteille markkinoille ja saavuttaa aseman tavallisissa kaupoissa ympäri maailman. Tämä on jo sinällään kallista ja kustannusten kompensoimiseksi myynninkin on oltava kovaa luokkaa. Red Bull taitaa lisäksi saada lisenssimaksuja sitä valmistavilta lisenssin omistajilta jokaisessa maassa. Näiden lisenssimaksujen määrä taas on ainakin jollakin tavalla sidoksissa siihen, miten hyvin tuote myy.

Edelleen trademarkin arvon kasvattaminen herättää varmasti kiinnostusta yhtiötä kohtaan. Coca-Cola on esimerkki siitä miten arvokas brandi voi olla tehokkaasti hyödynnettynä.

Vielä tähän voidaan lisätä kilpailu es. Batteryn kanssa samaan tapaan kuin Pepsi kilpailee Coca Colan kanssa. Tällä hetkellä tosin on vielä kaksi tai kolme muutakin energiajuomaa ja lisäksi urheilujuomat jotka kilpailevat samoista markkinoista. Toisin sanoen markkina-aseman saamiseksi on pakko tehdä kovasti työtä ja tämä työ on vasta alussa.

<small>[ 02-12-2003, 20:17: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
pmv:
Eiköhän tämä ole sitä brittiläistä touhuilua pahimillaan. Jaggella lähtee nyt viides kausi putkeen, jossa satsataan tulevaisuuteen.
Toisaalta Fordin on jo pitemmän aikaa voinut nähdä suhtautuvan ykkösiin eri tavalla kuin Mersun ja BMW:n ja Ferrarin. Koon puolesta olisi mahdollista vastata haasteeseen ja pyrkiä huipulle, mutta ilmeisesti tavoitteena onkin vain pitää kustannukset siedettävällä tasolla ja samalla varmistaa riittävä näkyvyys.

Pitkällä tähtäimellä taktiikka voi toimia, sillä tänä vuonna Fordin koneilla otettiin jo yksi voitto, siinä missä Toyota ei ottanut voiton voittoa, vaikka panostaa paljon enemmän. Ilmeisesti Jaguarin myyntiä ollaan myös saatu kasvatettua huomattavasti.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Hmh, no harva kuski mihinkään Mersun junnutiimiin pääsee statuksella "ei kovin kummoinen tapaus", lisäksi joku Macaon F3-kisan voitto ei ole ihan pikkujuttu.. Sikäli kyllä ihan hyvä pointti, että Schumin tallikaverina tuollin ollut Wendlinger oli välillä jopa nopsampi, ja jos hieman laajemmin ajattelee niin ei kovaa seeveetä pikkuformuloista ole ennenkään F1-menestykseen tarvittu. Maailmanmestareista Damon Hill ja Nigel Mansell esimerkkeinä mainittakoon.
Saksalaisuudella saattaa olla vaikutuksensa tuohon Mesen junnutiimiin pääsyssä!?

Tuota Macaon voittoa ei olis muuten tullu jos Schumi ei olis kylmän viileesti yrittänyt "tappaa" Häkkistä joka olisi voittanut kisan pelkästään ajamalla kakkoseks!

Mut joo, eipä sitä tarvii pikkuluokissa loistaa katsojien silmissä, pääasia on että näyttää taitonsa siellä ja niille keille pitää! Ja niinpä oli historian kirjoihin kirjoitettu että eräät Schumi ja Häkä näyttivät taitonsa oikeille henkilöille!

Ja samoin teki eräs Webber, vaikka se ei edelleenkään säväytä ei sitten tippaakaan! Tavan suhari, joka häviäis heti tuolta jos vaan sais sopivan pystyvän tallitoverin!

En pidä Quick-Nickiäkään minään hirmumiehenä mut veikkaampa että tiukkaa olis Webberin ja Nickin välillä! Ja homma saattais jopa kääntyä Nickin eduksi!?!
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
AMS82:
Sun of the pits:
Red Bull on jo vuosikausia syytänyt miljoonatolkulla rahaa näkyvään sponsorointiin ja tuotemerkkinä se alkaa kohta olla (ainakin Euroopassa) jo Coca Colaakin näkyvämpi, tai ainakin melkein. Ymmärrän kyllä, että energia- ja virvoitusjuomamarkkinoilla näkyvyys ja tuttuus on tärkeää, mutta silti ihmetyttää, että miten tuo yhtälö voi toimia: myynti ei varmaankaan ole lähelläkään esim. Coca Colan tai Pepsin luokkaa.
Mutta tuotteen hinta on korkeampi. Lisäksi Red Bull on ilmeisesti jo saavuttanut johtavan aseman bileiden laillisena piristeenä.

jne.
Kävin tuossa Red Bullin ja Coca Colan sivuilla ja sieltä selvisi seuraavaa:

Red Bull: More than a billion cans of Red Bull are consumed each year
Coca Cola: 18.7 Unit case sales (in billions)

Että kyllähän esim. noissa myynneissä vielä eroja on, niin kuin jo todettiin. Täytyy kyllä myöntää, että hyvin saa Red Bull tavaramerkkinsä framille noinkin "vaatimattomalla" myynnillä.

EDIT: Tuo Coca Colan määrä tarkoittaa Coca Cola Companyn kaikkia tuotteita, ei pelkästään Coca Colaa. Cokistahan siitä kuitenkin on kai valtaosa.

<small>[ 02-12-2003, 22:17: Message edited by: Sun of the pits ]</small>
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Sun of the pits:
.
EDIT: Tuo Coca Colan määrä tarkoittaa Coca Cola Companyn kaikkia tuotteita, ei pelkästään Coca Colaa. Cokistahan siitä kuitenkin on kai valtaosa.
Niin taitaa olla itse Coca Cola se todellinen myyntivaltti. Spriteä ja Fantaa ei tosin parane unohtaa, sillä molempia markkinoidaan kiukkuisesti ympäri maailman.

Sekin pitää huomioita, että Coca Colalla on aika tavalla enemmän noita erilaisia ja eri kokoisia tuotteita lanseerattuna maailman markkinoille (isoille pienille sinkuille pareille tuppisuille suupalteille heille jotka ovat kaikkensa antaneet heille joilla on annettavaa... meille kaikille :p ).

Red Bull on profiloitunut enemmän vain yhteen ja ainoaa tarkoitukseen käytetyksi tuotteeksi (siis energiajuoma). Väittäisin, että kun myynti menee miljardin tölkin paremmalle puolelle ollaan sellaisissa lukemissa, joiden kautta sitä muskelia myös markkinointiin löytyy juuri niin paljon kuin tarpeelliseksi katsotaan.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Tähän Red Bull -keskustelun lomaan toteaisin, että kylläpä on Räikkösen ja Heidfeldin urat lähteneet kovin eri suuntiin sitten yhteisen Sauber-vuoden. Mahtaa Nickin v-käyrä nousta entisestään, nyt kun mies on tippunut jo toiseksi huonoimpaan talliin. Kimi taas on MM-kandidaatti vahvaksi ennakoidulla McLarenilla. Pienestä se on joskus kiinni...
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Charlie:
Tähän Red Bull -keskustelun lomaan toteaisin, että kylläpä on Räikkösen ja Heidfeldin urat lähteneet kovin eri suuntiin sitten yhteisen Sauber-vuoden. Mahtaa Nickin v-käyrä nousta entisestään, nyt kun mies on tippunut jo toiseksi huonoimpaan talliin. Kimi taas on MM-kandidaatti vahvaksi ennakoidulla McLarenilla. Pienestä se on joskus kiinni...
On se välillä hyvä keskustella sponsoreistakin, kun ne aika paljon vaikuttavat tuohon mihin suuntaan joidenkin kuskien ura lähtee.

Heidfeldin tympääntymisen voin hyvin uskoa olevan massiivisissa mitoissa. Ei kaveri missään nimessä ollut huono Sauberilla Kimiin verrattuna. Ilmeisesti surkea ensimmäinen kausi Prost tallissa pilasi miehen maineen pahasti. Silloinhan hänestä ei ollut kennelläkään hyvää sanottavaa. Heidfeld tosin oli jo todella lähellä tippua ykkösistä kokonaan ja se taisi säikäyttää hänet pahemman kerran. Voisin kuvitella, että jurppimisesta huolimatta kaveri tekee kaikkensa, että saisi hankittua asemansa ykkösissä takaisin Jordan vuoden aikana. Muutenhan ura voi pian olla jo ohi.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Mä en kyllä usko Klieniin vähääkään! Musta Jagge haukkas kyllä pashaa ja pahasti hänet palkatessaan. Tuntui kyllä omituisen hätiköidyltä ratkaisulta ajattaa miestä päivän verran ja laatia samantien soppari vaikka kuinka olisi Punasen Härän fyffeä perstaskut pullollaans. Veikkaan, että ennen kauden puoliväliä toista Jakulaaria kurvailee Verstappen.

T: Mies, joka ei pahemmin uskonut Esteban Tueroon eikä Kimi Räikköseenkään.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Mikäs Klienin palkkaamisessa nyt niin ihmeellistä on?

20-vuotiaalla Christianillahan on ikäänsä nähden melkoisesti kokemusta Formula BMW:stä, F3-Eurosarjan hopeatila ja muutama onnistunut testisessio Jaguarilla. Red Bullin sponsoripaketti on vielä pisteenä i:n päälle. Okei, ehkä kuitenkin toisinpäin, raha on se I ja Klienin ajotaidot piste sen päällä.. On sitä heppoisimminkin perustein kuljettajavalintoja tehty..

Niin monet kerrat kun tästä onkin mainittu, Justin Wilson ei onnistunut sataprosenttisesti kauden jälkipuoliskolla Webberin tallikaverina, ja kuten Justin itsekin sanoi, hän ymmärtää täysin Jaguarin päätöksen.

Jos Jaguarilla todella katsotaan tulevaisuuteen. uskoisin Klienin olevan hyvä valinta toiseksi kuljettajaksi. (Tämä Wilsonin ajotaitoja vähättelemättä.)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juu, mutta kun tarjolla olisi ollut paljon kokeneempia kuskeja, joilta niitä näyttöjäkin olisí löytynyt. Toki Klien on lahjakas ja voi voittaa mestaruudenkin joku kaunis päivä. Ja jos ei mestaruutta, niin kisoja. Selvää kuitenkin on, että se ei tapahdu ensi vuonna Jaguarin ratissa.

Mua aina jaksaa ihmetyttä nämä "tulevaisuuden kuski"-selitykset. Se voi olla vaikka kuinka lahjakas ja lupaava kuski, mutta heikompia tuloksia se tiimille ajaa sillä kaudella, kun kokeneempi ja sillä hetkellä nopeampi ja erityisesti varmempi kuski. Ok, tästä kokeneemmasta hemmosta ei ehkä ikinä tule maailmanmestaria, mutta se ajaa kisat maaliin, kehittää autoa eikä tee tyhmiä virheitä.

Nuoret kuskit on OK, mutta kyllä niiden pitää paikkansa eteen töitä tehdä ja nopeus osoittaa. Ei nuoruudella ja kokemuksen puutteella kovin paljoa voi selittää.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
pmv:
Mua aina jaksaa ihmetyttä nämä "tulevaisuuden kuski"-selitykset. Se voi olla vaikka kuinka lahjakas ja lupaava kuski, mutta heikompia tuloksia se tiimille ajaa sillä kaudella, kun kokeneempi ja sillä hetkellä nopeampi ja erityisesti varmempi kuski.
Jos tallit ajattelisivat näin, jäisi tulokkaiden vuosittainen määrä melkoisen pieneksi.. Kuten itsekin aikaisemmin totesit, alkamassa on viides 'tulevaisuuteen satsaava' kausi Jaguarilla. Onhan Wilsonin meriitit huomattavasti Klienin vastaavia vaikuttavammat, eikä Christianista välttämättä ikinä kehity edes Justinin veroista kuljettajaa. Mutta mistäs sen tietää, jos ei edes anneta pojalle mahdollisuutta yrittää.. Tosiasiahan on, että jopa Michael Schumacher on joskus ollut F1-rookie. Eihän Klienilläkään ole odotettavissa kuin jokin seuraavanlaisista tulevaisuuksista: hänestä tulee Ykkösten kärkikuljettaja ja GP-voittaja, hän floppaa totaalisesti ja F1-ura jää lyhyeksi tai sitten hänestä tulee vakituinen keskikastin kuljettaja.

Suurin motiivi Klienin palkkaamiselle oli kuitenkin Red Bull.

Annetaan nyt Christianin edes tehdä GP-debyyttinsä ennen tuomitsemista.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mielestäni tulokaskuljettajille pitää asettaa vain ja ainoastaan yksi kriteeri: Jos nähdään, että se pystyy tekemään parempaa tulosta kuin joku kokeneempi kuski, on tuo vaihtaminen järkevää. Jos näyttää siltä, että kaverissa on potentiaalia, mutta se tarvii harjoitusta, ei paikka ole suinkaan ykkösten kisakuskina.

Michael Schumacherin aloitellessa ykkösissä hän osoitti täyttävänsä tuon kriteerin. Samoin teki Räikkönen Sauberilla. Ei kukaan aikaisempi huippukuski ole tarvinnut f1:n ratissa varsinaista opetteluaikaa. Kyllä se meno on ollut jokaisella huipulla alusta saakka varman näköistä ja mikä tärkeintä, tuloksia on tullut välittömästi ensimmäisestä kisasta lähtien.

Viimeisten 25 vuoden aikana Maailmanmestareista ehkä vain Nigel Mansellin kyvyt ovat olleet piilossa aivan f1-uran alkuvaihessa, vaikka monet ovat tästäkin eri mieltä. Mutta kyllä kaikki muut ovat näyttäneet osaavansa homman alusta saakka.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
pmv:
Mielestäni tulokaskuljettajille pitää asettaa vain ja ainoastaan yksi kriteeri: Jos nähdään, että se pystyy tekemään parempaa tulosta kuin joku kokeneempi kuski, on tuo vaihtaminen järkevää.
Mistäs tiedät, mihin tulokaskuljettaja pystyy ilman ensimmäistäkään kilpailua..? Ron Dennisin sanoin, talvi- ja kesäkausi ovat kaksi täysin eri asiaa.. Ferrarihan voisi bongata jonkun potentiaalisen huippukuljettajan jo kartingista ja käyttää tätä viisi vuotta testikuljettajana. 'Koulutuksen' jälkeen mies sitten nostettaisiin kisakuskiksi Schumacherin lopetettua. Olisiko tulokas välittömästi valmis ottamaan Schumin paikan maailman parhaana F1-kuskina..? Kilpakokemusta ei saa kuin kilpailemalla, ovathan Kiminkin otteet kohentuneet huomattavasti sitten GP-debyyttinsä. Nick Heidfeld ei varmastikaan olisi päihittänyt Räikköstä enää päättyneellä kaudella..

pmv:
Ei kukaan aikaisempi huippukuski ole tarvinnut f1:n ratissa varsinaista opetteluaikaa. Kyllä se meno on ollut jokaisella huipulla alusta saakka varman näköistä ja mikä tärkeintä, tuloksia on tullut välittömästi ensimmäisestä kisasta lähtien.
Jaa-a.. Selitäpä käsite 'opetteluaika'. Lahjakas kuski todellakin huomataan heti uran alusta alkaen, mutta kukaan ei voi hallita Ykkösten niksejä täydellisesti heti ensimmäisellä/ensimmäisillä F1-kaudellaan. Johnny Herbert oli tasavertainen Mika Häkkistä vastaan Lotuksella -92, Niki Laudan esitykset BRM:llä -73, Montoyan alkukausi 2001..

pmv:
Viimeisten 25 vuoden aikana Maailmanmestareista ehkä vain Nigel Mansellin kyvyt ovat olleet piilossa aivan f1-uran alkuvaihessa, vaikka monet ovat tästäkin eri mieltä.
Nigelin esitykset Lotuksella vuosina 1980-84 tosiaan olivat melko.. hmmm.. ailahtelevia, Mansell osoitti aina välillä, että nopeutta löytyy kyllä, mutta yleensä Nige sai todeta Elio de Angelisin paremmakseen.. Kolareitakin kertyi huima määrä, usein vielä Nigel itse oli syypää..
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tietystikkin jos joku huippukuski päättää lopettaa, niin ei se enää ole vaihtoehto, vaan tilalle pitää löytää korvaava kuski. Yleensä tämä on heikkotasoisempi, mutta joskus yllätyksiäkin tulee.

Montoyan aloitus ykkösissä oli mielestäni huikea, harva kuski kykenee johtamaan jo kolmatta f1-kisaansa. Lauda on tosiaankin aika erikoinen tapaus, mutta toisaalta Nikiä ei silloin uran alussa pidetty edes lupaavana. Toki on selvää, että jokainen kuski paranee kokemuksen myötä. Tässäpä tämä juttu on. Jos heti uran alussa on muita huippuja jäljessä, niin mitä mahdollisuuksia niitä on kiinni ottaa? Räikkönen ja Montoya ovat kehittyneet valtavasti vuodesta 2001 lähtien.

Jenson Button ja Jarno Trulli ovat mainioita esimerkkejä siitä, mitä "kehittyvä" kuski saa aikaiseksi. Nämä herrathan olivat ja ovat osin vieläkin uran alusta saakka mitä lupaavimpia tulokkaita, jotka kehittyessään voittavat vaikka mitä. Jarno ja Jenson ovat ajaneet nyt yhteensä 180 kisaa ja tuloksena on yhteensä kaksi palkintokorokesijaa.

Koska kaikki kuskit kehittyvät koko ajan, ei alussa ole varaa antaa tasoitusta. Ylipäätänsäkin ykkösissä kiinnitetään aivan liikaa huomiota tuohon potentiaaliin, eikä todelliseen tuloskuntoon.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Noh hyvistä aloituksista tulee mieleen J. Villeneuve. Toki tallikaverina oli Hill ja takana runsaasti testikilometrejä jo edelliseltä kesältä, useilla radoilla, mutta kyllä se aika hyvin vertautuu Montoyaan. Vielä paremmin Jaska aloitti.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Alussa ei saa antaa tasoitusta..? Joka ikinen kuljettaja joutuu antamaan uransa alussa tasoitusta kokeneemmille, jotka taas eivät enää kehity yhtä suurin harppauksin tulokkaiden kanssa. Logiikkasi mukaan jokainen kuljettaja on siis seuraavalla kaudella x% parempi.. Nigel Mansell totesi aikoinaan hieman liioitellusti, että hänen kierrosaikansa paranivat puolisen sekuntia ensimmäisen voittonsa jälkeen, kun paineet helpottivat.
 
Ylös