Kahdeksan vuotta vankina (Tapaus Natascha Kampusch)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
DFiaA sanoi:
Ei se ihan noinkaan ole. Schnellbahnzug on se juna ja Schnellbahn järjestelmä.
Kyllä vaan on.

Schnellbahn on toki myös se järjestelmä, mutta nimenomaan myös se juna. Termiä Schnellbahnzug en ole koskaan kuullut kenenkään käytettävän (ei tartte tarkistaa, googlella löytyy 349 osumaa) ja mm. tämä Nataschan kidnapannutkin hyppäsi median mukaan nimenomaan Schnellbahnin eteen, eikä suinkaan Scnhellbahnzugin eteen.

Sama pätee raitiovaunuun. Sä ajat nimenomaan Strassenbahnilla etkä suinkaan Strassenbahnzugilla.

DFiaA

I told you so
OoPee sanoi:
Schnellbahn on toki myös se järjestelmä, mutta nimenomaan myös se juna. Termiä Schnellbahnzug en ole koskaan kuullut kenenkään käytettävän (ei tartte tarkistaa, googlella löytyy 349 osumaa)
Ei todista mitään. Ihmiset matkustaa järjestelmällä.
ja mm. tämä Nataschan kidnapannutkin hyppäsi median mukaan nimenomaan Schnellbahnin eteen, eikä suinkaan Scnhellbahnzugin eteen.
Mitä eilen luin orffin sivuilta, niin se oli Schnellbahnzug.

sooda

Alan Parsa
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
markoj sanoi:
Eiks vasta ollu uutinen/tutkimus, että Suomessa lapsi erittäin suuressa vaarassa joutua väkivallan uhriksi verrattuna eurooppalaisiin maihin. Tekijänä on vaan melkein aina vanhempi, ei ulkopuolinen.
Tähän tutkimukseen on vaikea uskoa. Suomalaiset ovat vain niin pirun vieraskoreita ja nössöjä että ne, eiku me, tunnustetaan sellaistakin mitä ei olla tehty.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Uskoakko X-vuotta Itävallassa asunutta vaiko Suomessa asuvaa pojankloppia siinä että onko se wienerschnitzeli vai Schnessetuggi. Whatever.

Jarnaa jarnaa DFiaA vain.. :D :D :D :D :D

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Matxi sanoi:
Uskoakko X-vuotta Itävallassa asunutta vaiko Suomessa asuvaa pojankloppia siinä että onko se wienerschnitzeli vai Schnessetuggi. Whatever.

Totta kai pojanklopit on oikeassa. Evoluutio on tehnyt tepposensa.

markoj

Custom User
sooda sanoi:
Tähän tutkimukseen on vaikea uskoa. Suomalaiset ovat vain niin pirun vieraskoreita ja nössöjä että ne, eiku me, tunnustetaan sellaistakin mitä ei olla tehty.
Jos vähänkään on perillä kotimaisesta väkivaltarikollisuudesta verrattuna läntisen Euroopan vertailumaihin, ei pitäs olla vaikea uskoa. Ihan vaan rikostilastoista tuo on nähtävissä. Ei tartte tehdä kalluppeja. Tuskin suomalaiset kuitenkaan ottavat ihan vaan vieraskoreuttaan tuomioita väkivallasta.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Matxi sanoi:

just ajattelin samaa. Mutta sitten muistin että Oopee on UP ja tulikin hankala paikka :rolleyes:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
DFiaA sanoi:
Mitä eilen luin orffin sivuilta, niin se oli Schnellbahnzug.
Tossa sä olet kieltämättä oikeassa, ORF näköjään todellakin käytti tuossa yhdessä artikkelissa tuota sun mainitsemaasi termiä. Mä jo ihmettelinkin, että mistä sä tommosen ylipäätään keksit :rolleyes:

Am Mittwochabend beging der 44-Jährige Selbstmord, indem er sich vor einen Schnellbahnzug warf.
Silti sä voit Heidi ihan huoletta luottaa siihen, että nimenomaan juuri sitä junaakin eikä vain järjestelmää kutsutaan yleisesti Schnellbahniksi. Kysehän tässä nimenomaan oli siitä, että sun mielestä ei kutsuta :rolleyes: Toi sun esillekaivamasi termi Schnellbahnzug on semmonen, johon et juuri missään törmää, mulle tää oli eka kerta ja mä olen sentään aikoinaan ajannu päivittäin moisella vehkeellä täällä Wienissä ;)

Jos oikein viralliseksi mennään, niin semmonen termi kuin Schnellbahngarnitur olis aika passeli, mutta tää on näitä termejä, joita ei ainakaan puhekielessä kuule.

Kronen Zeitung, Itävallan suurin sanomalehti kirjoittaa:
"Bei der Kollision eines Güterzugs und einer Schnellbahn wurden acht Menschen zum Teil schwer verletzt"

eli

"Tavarajunan ja lähijunan törmäyksessä loukkaantui kahdeksan ihmistä, osa heistä vaikeasti."

http://www.krone.at/index.php?http://wcm.krone.at/krone/C00/S25/A7/object_id__17980/hxcms/index.html

Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
OoPee sanoi:
Tossa sä olet kieltämättä oikeassa, ORF näköjään todellakin käytti tuossa yhdessä artikkelissa tuota sun mainitsemaasi termiä. Mä jo ihmettelinkin, että mistä sä tommosen ylipäätään keksit :rolleyes:

Silti sä voit Heidi ihan huoletta luottaa siihen, että nimenomaan juuri sitä junaakin eikä vain järjestelmää kutsutaan yleisesti Schnellbahniksi. Kysehän tässä nimenomaan oli siitä, että sun mielestä ei kutsuta :rolleyes: Toi sun esillekaivamasi termi Schnellbahnzug on semmonen, johon et juuri missään törmää, mulle tää oli eka kerta ja mä olen sentään aikoinaan ajannu päivittäin moisella vehkeellä täällä Wienissä ;)

Jos oikein viralliseksi mennään, niin semmonen termi kuin Schnellbahngarnitur olis aika passeli, mutta tää on näitä termejä, joita ei ainakaan puhekielessä kuule.

Kronen Zeitung, Itävallan suurin sanomalehti kirjoittaa:
"Bei der Kollision eines Güterzugs und einer Schnellbahn wurden acht Menschen zum Teil schwer verletzt"

eli

"Tavarajunan ja lähijunan törmäyksessä loukkaantui kahdeksan ihmistä, osa heistä vaikeasti."

http://www.krone.at/index.php?http://wcm.krone.at/krone/C00/S25/A7/object_id__17980/hxcms/index.html
Taitaa sitten olla ns. puhekielessä vakiintunut juttu. Suomessakin puhutaan että 'jäi metron alle' vaikka metrohan on se järjestelmä. Koska toi bahn ei nimenomaan ole mikään juna, vaan rautatie.

DFiaA

I told you so
Matxi sanoi:

Päätä ite. Kyllä jos on lyhyestä saksasta eximian kirjoittanut niin voi vähän jarnaakin haastaa, ja olla oikeassa, kuten tässäkin tapauksessa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
DFiaA sanoi:
Taitaa sitten olla ns. puhekielessä vakiintunut juttu. Suomessakin puhutaan että 'jäi metron alle' vaikka metrohan on se järjestelmä. Koska toi bahn ei nimenomaan ole mikään juna, vaan rautatie.
Mutta kun se, toki sanan Zug ohella, on nykypäivänä nimenomaan myös kirjoitetussa kielessä ja mediassa vakiintunut sana tarkoittamaan nimenomaan myös itse sitä junaa. Täsmälleen sama pätee esim. termeihin Strassenbahn ja U-Bahn. Tuo sun maitsema ORF:kin kertoo: "U-Bahn erfasste 25-Jährigen" millä viitataan tapaukseen, jossa U-Bahn repi 25-vuotiaan laiturilta mukaansa.

Rautatie on tarkkaanottaen Eisenbahn. Sana Bahn tarkoittaa kirjaimellisesti rataa (Autobahn, Landebahn, Laufbahn jne.) ja mä ymmärrän nimenomaan juuri tuon vuoksi varsin hyvin sen, että sun lyhyellä ja heikolla koulusaksallasi on mahdotonta tietää, mikä käytäntö oikeasti on, etenkin kun toki tuo sun Schnellbahnzugisikin on toki oikea termi, kieliopillisesti kieltämättä paljon parempi kuin pelkkä Schnellbahn, mutta kun sitä vaan ei juuri koskaan käytetä. Ehkäpä juuri noin heikon tietämyksen (meinaan sorry, mutta exim. lyhyestä saksasta :rolleyes: ), vuoksi kannattaisi uskoa niitä, joilla on pikkasen enemmän kokemusta asiasta, olkootkin että mähän en ole saksaa edes lukiossa opiskellut saatikka kirjoittanut :D Saksan tunnilla ei näköjään sekään selvinnyt, että pirun monella itävaltalaisella on slaavilaisperäisiä nimiä, joiden haltijat sun mielestäsi olivat näinollen automaattisesti ulkomaalaissyntyisiä.

Ja mitä oikeassaolemiseen tulee, niin sun alkuperäinen väitehän oli, että termillä Schnellbahn ei tarkoiteta lähijunaa, siis sitä itse laitetta, mutta nythän tässä jo ilmeni että nimenomaan tarkoitetaan sitäkin ja nimenomaan se on se termi, jota lähestulkoot poikkeuksetta käytetään.

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Niin tiedoksi myös, että DNA-testien tuloksetkin sitten varmistivat, että kyseessä on todellakin Natascha Kampusch.

Tolerantti

Well-known member
Erittäin surullinen tapaus.

Näin maallikkona jotenkin toivoisi tytön kannalta, että mahdollista seksuaalista hyväksikäyttöä ei reposteltaisi laajasti mediassa. Luulisi olevan muutenkin riittävän vaikeaa.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
OoPee sanoi:
Mahdollista tuokin, mahdollista myös, että tyttö ihan aidosti suree tuon kundin kuolemaa, olihan hän kuitenkin ainoa henkilö Nataschan elämässään kahdeksan vuoden ajan. Kahdeksan vuotta on pirun pitkä aika.
Iltalehti sanoi:
Siepattu itävaltalaistyttö ei halua julkisuuteen
28.8.2006 13:20

Natascha Kampusch vetosi maanantaina psykiatrinsa välityksellä tiedotusvälineisiin, jotta nämä odottaisivat kunnes hän kykenee kertomaan elämäntarinansa.

Kahdeksan vuotta siepattuna ollut itävaltalainen Natascha Kampusch ei halua vielä kertoa yksityiskohtaisesti pitkästä vankeudestaan.

Kymmenenvuotiaana siepattu ja viime viikolla 18-vuotiaana vapautunut Kampusch paljasti ainoastaan, että hän nautti päivittäin aamiaista sieppaajansa Wolfgang Priklopilin kanssa ja teki talossa normaaleja kotitöitä.

"Minä tavallaan suren häntä"

Priklopil, 44, teki itsemurhan pian Kampuschin paettua.

- Minun kannaltani hänen kuolemansa ei ollut välttämätöntä -- minä tavallaan suren häntä, koska hän oli osa elämääni, Kampusch sanoi viestissään.

Natascha Kampusch vakuutti voivansa hyvin nykyisessä, salaisessa olinpaikassaan.
Oikeeseen osuit. Veikkaisin, että Natascha olisi kärsinyt enemmän (kuin sieppaajansa nopeasta kuolemasta), jos tuo sieppaaja olisi jäänyt eloon, saatu kiinni ja sitä olisi riepoteltu oikeudessa ja mahdollisesti fyysisestikin tai jopa tapettu.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
70 000 euroa on kuulemma tähän mennessä korkein tarjous yksinoikeudesta Nataschan haastatteluun. Sisälsi tosin pykälän, jonka mukaan haastattelijalla olisi oikeus kysyä myös hieman epämukavampiakin kysymyksiä.

Että tämmöstä :rolleyes:

Nyt sitten Nataschan äiti ja isä syyttävät viranomaisia sen johdosta, ettei heitä ei päästetä tapaamaan tytärtään. Ilmeisesti ovat vapaantumisen jälkeen päässet kerran tapaamaan häntä. Poliisin mukaan kyseessä ei ole viranomaisten päätös vaan nimenomaan Nataschan oma päätös. Heidän mukaansa Natascha on vapaa lähtemään milloin ja minne vain haluaa, onhan hän jo täysi-ikäinen.

Noh, mä veikkaan että totuus menee jossain puolessa välissä. Nataschaa hoitavat psykiatrit todennäköisesti ovat suositelleen Nataschalle, ettei tässä vaiheessa ole vielä hyväksi tarrautua liikaa vanhempiinsa tai jotain muuta tommosta ja Nataschan on tämän hyväksynyt.

Tutkivat edelleenkin oliko Priklopililla kumppania. Uutisetkin vähän vaihtelevat, ensinäkin se aiemmin 12-vuotias silminnäkijä olikin 9-vuotias ja eilen kirjoittivat, ettei hän ei olekkaan väittänyt nähneensä kahta miestä vaan vain olettaneensa siellä ratin takana olleen toisenkin henkilön. Toisaalta taas tänään sama lehti, joka eilen totesi noin, kertoi että nyt tyttö olisi sittenkin sitä mieltä, että hän nimenomaan näki kaksi miestä. Mene ja tiedä :rolleyes:

Mikä mua eniten vitutti oli sisäministerin lausunto, jonka mukaan osa kunniasta kyllä kuuluu poliisillekin, koska hänen mukaansa se ei suinkaan ollut sattuma, että Natascha pääsi karkuun vaan kuulemma silmukka Priklopilin ympärillä oli sen verran kiristynyt (väitän, että tuo on paskapuhetta, niillä ei ollu aavistustakaan asiasta saatikka tekijästä vaan olivat jo pitkään olleet sitä mieltä, että tyttö on kuollu), että kundi teki paniikissa virheen. Voi jumalauta, kyllä huomaa, että on vaalit ovella ja myydään vaikka oma äitinsä (elleivät olis sitä jo tehneet) muutaman lisä-äänen toivossa :thumbdown

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Olin säännöllisten epäsäännöllisten radiouutisten varassa muutaman päivän enkä tiennyt tuota juttua ennen kuin tämän päivän Ilta-Sanomissa ja/tai Iltalehdessä. On kyllä uskomaton tapaus. :nope:

Ei ole helppoa alkaa elää tämän jälkeen ns. normaalielämää. Sitä varsinaista normaalielämää ei varmasti ole odotettavissa, kun on loppuelämänsä merkitty ihminen. :(

Deutsche Wellessä oli juttua tuosta myös nyt illalla.