Jep unohdetaan nyt tuo vapaamatkustajakammoisuuteni ja mietitään kansalaispalkan toimintaa ja sen käyttöönoton ongelmia hieman yksinkertaistaen :
Väännämme siis rautalankaa:
Yhteiskunnassa on yhteensä kaksi ihmistä. A tienaa 50000 euroa ja B elää avustuksilla. A maksaa erilaisina veroina ja maksuina 20000 euroa. Tästä 20k eurosta annetaan erilaisina avustuksina, tukina, korvauksina ja eläkkeinä B:lle 10000 euroa niin että hän voi ryypätä kulmakuppilassa. Toiset 10k euroa hukkuvat systeemiin.
Sitten tehdään perustulouudistus, jossa jokaiselle kansalaiselle (eli kummallekin) maksetaan perustuloa 10k euroa vuodessa. Uudistuksen jälkeen A maksaa veroina 30k euroa. Tästä 30k eurosta annetaan 10k A:lle, 10k B:lle ja 10k hukkuu systeemiin.
Nyt huomataan, että ennen perustuloa A:lle jäi käteen 50k-20k=30k euroa ja perustulon jälkeen 50k-30k+10k=30k euroa. A:n nettoverotus ei siis muuttunut lainkaan vaan häneltä sekä ennen että jälkeen lähtee valtiolle 20k ja jää käteen 30k. Samaten huomataan, että B saa edelleen sen saman 10k euroa ja edelleenkin systeemiin hukkuu toiset 10k euroa.
Siten perustulon vaatimien 2*10k=20k euroa varten ei tarvinnut nostaa nettoveroastetta lainkaan vaan koko homma oli puhdasta laskennallista verotuksen yksinkertaistamista.
Se hyöty siinä on, että B:n ei enää tarvitse täytellä lippusia ja lappusia saadakseen avustuksia ja vastaavasti kenenkään ei systeemissä tarvitse tarkastaa niitä lippusia ja lappusia ja kenenkään ei myöskään tarvitse erikseen myöntää niiden lippusten ja lappusten perusteella B:lle sitä 10k euroa.
Pakollinen huomio: Yhteiskunnassa on enemmän kuin kaksi ihmistä, joten perustulomalli pakostakin verotuksessa suosii joitakin ja rankaisee toisia nykyiseen verrattuna riippuen siitä millaisia arvoja laitetaan perustulolle ja veroprosentille. Kokonaisveroaste voidaan kuitenkin pitää samana jos niin halutaan.
Ongelma:
Jotta perustulosta olisi hyötyä niin sitä tukiaisviidakkoa on pakko siivota rankalla kädellä ja epäilen vahvasti, että tämä ei onnistuisi. Pahin mahdollinen vaihtoehtohan on se, että lisätään perustulo järjestelmään ja jätetään kaikki muut tuet tai edes merkittävä osa niistä ennalleen.
Mieti millainen poliittinen hässäkkä siitä tulee, kun todella aletaan miettimään, että mitkä tuet poistetaan ja mitkä jätetään jäljelle. Jokainen kynnellekykenevä lobbausryhmä lähtee liikkeelle saadakseen kaikille selväksi kuinka juuri heidän tukensa on ehdottoman välttämätön...
Ongelma on siinä, että kukaan merkittävää erityistukea saava ei halua luopua niistä tukimuodoista joista hän tällä hetkellä nauttii.
Perustulojärjestelmään siirtymisen vaikeus on, että sitä ei voi tehdä hitaasti liukumalla vaan se on miltei pakko tehdä kertarysäyksellä tai ainakin suurilla harppauksilla, koska nykyinen tukiviidakko on todellakin viidakko, jonka kokonaisuudesta ei ota kukaan enää selvää, ei edes niiden myöntäjät.
Minä en keksi miten perustulon saa käytännössä toteutettua nyky-Suomen poliittisessa ilmapiirissä.
Niitä byrokratian kuluja voi karsia muillakin keinoin kuin maksamalla kaikille suomalaisille palkkaa joka palautetaan takasin valtiolle veroina. Lisäksi systeemin kulupuolta rasittaa ne tuhannet sossutädit joille pitää jatkossa maksaa korvausta tekemättömästä työstä tai niille pitää keksiä muuta turhaa tekemistä.
Mä voisin hyväksyä tämän idean, jos voidaan taata, että muita tukimuotoja ei työttömille maksettaisi.
Eli jos perustulon tarkoitus olisi vain taata, että ihminen ei kuole nälkään tai jäädy pakkaseen. Siihen 440 riittää ihan mainiosti. Jos tämän päälle haluaa pleikkarin, pesukoneen, mäyräkoiran ja merinäköalan parvekkeelta niin voi mennä töihin.
Silloin se olisi kannustava: tukia menettämättä voit tehdä töitä niin paljon kuin löydät ja haluat.
Olen kuitenkin kyyninen, enkä usko tämän yhden tuen mallin toteutumiseen näin simppelissä muodossa, muunmuassa yllämainituista syistä.
Over and out