Katsotko F1-kilpailut keskittyen vai sivusilmällä?

Katsotko F1-kilpailut keskittyen vai sivusilmällä?

  • Pidän katseeni koko ajan ruudussa.

    Äänet: 5 21,7%
  • Teen muutakin, mutta pysyn koko ajan selvillä tilanteesta ja siirrän katseen tarvittaessa ruutuun.

    Äänet: 9 39,1%
  • Teen muutakin, enkä ole koko aikaa selvillä tilanteesta.

    Äänet: 9 39,1%

  • Äänestäjiä yhteensä
    23

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Minulle F1-kilpailuista on tullut niin tylsää seurattavaa, että katson ainoastaan lähdöt ja sen jälkeen selailen nettiä ja välillä ruutua. Kun selostajien äänen voimakkuus nousee tai huomaan, että syntyy todellisia taisteluita, seuraan taas kisaa. Kun taistelu on ohi, selailen taas nettiä.

Toisin sanoen laji rupeaa olemaan minulle kuollut. Ei harmita, jos kisa jää välistä. Kauan sitten tein kaikkeni, että pystyin katsomaan kisan, siirsin jopa työvuoroja.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2070
Komppaan aloitusta täysin. Ihan harmittaa että ennen niin rakas laji on nykyään aivan yhdentekevä mulle.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18204
Huomaan vanhoja muistellessa, että viimeiset 10 vuotta on mennyt kuin sumussa. Paljon huonommin muistan kisojen tapahtumia (vaikka niitä on enemmän kuin 00-kymmenellä) eikä ole niin selvää mitkä ovat olleet vaikka viimeisen viiden vuoden niitä ns. hyviä kisoja ja edes että kuka voitti kisan.

Verrattuna, että 1998-2010 kausista tuntuu että osaa jokaisesta kisasta kertoa mitä niissä tapahtui.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Melkein tuntuu että dementia vaivaa. En muista viime vuosien kisoista paljon mitään. Keskittyminen seurantaan on heikkoa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Kisjoja on liikaa, muuttujia liian vähän ja järjestys on etukäteen niin selvä. Tästä johtuu aikalailla vastaavat fiilikset kuin ylläolevilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Itse ainakin muutamiin viime vuosiin ja ennen kaikkea huonoimpiin mahdollisiin jonoajelu/välitankkaus/tallimääräys-vuosiin nähden olen kyllä jälleen pitänyt katseeni enemmän kuin koko ajan ruudussa.

Etenkin kun vaikka ihan kärjessä ei tapahtuisikaan mitään niin kyllä muualla sitten yleensä jotakin tapahtuu senkin edestä.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Etenkin kun vaikka ihan kärjessä ei tapahtuisikaan mitään niin kyllä muualla sitten yleensä jotakin tapahtuu senkin edestä.
En usko, että nykyformuloiden ongelma on tapahtumien puute. Ongelma on se, että syystä tai toisesta tapahtumat eivät kiinnosta.

Nopeampi ottaa hitaamman kiinni. Nopeampi ajaa pari kierrosta hitaamman takana ja kurkistelee ohituspaikkaa. Sitten nopeampi avaa takasiiven ja pääsee ohi.

Kaikki on niin ennustettavaa. Voimasuhteissa ei tapahdu muutoksia, ei ole varsinaisia mahdollisuuksia suuriin yllätyksiin, jos sää ei ole sateinen.

Kaikkein eniten minua kiinnostavat ohitukset, joissa enemmistön mielestä jompi kumpi on sika ja pitäisi hylätä. Fanikunta tahtoo autot siististi nopeusjärjestykseen. Estellä tai kiilata ei saa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Katson kyllä kisat telkkarista. Mutta saatan samalla välillä näppäillä kännykkää katsoen uutisotsikoita maailmalta, tai vaihtaa kuulumisia puhelimessa kavereitten kanssa.

Ennen tätä ei olisi tapahtunut, vaan keskityin F1:iin täysin. Nykyään katson enemmän ehkä vanhasta tottumuksesta, nuorempana oli tunteet vahvasti mukana.

En tiedä mistä johtuu. Ehkä ikääntymisestä? Edelleen kuitenkin katsoessani vanhoja kisoja youtubesta esim. Pystyn eläytymään noihin tapahtumiin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Itse ainakin muutamiin viime vuosiin ja ennen kaikkea huonoimpiin mahdollisiin jonoajelu/välitankkaus/tallimääräys-vuosiin nähden olen kyllä jälleen pitänyt katseeni enemmän kuin koko ajan ruudussa.

Etenkin kun vaikka ihan kärjessä ei tapahtuisikaan mitään niin kyllä muualla sitten yleensä jotakin tapahtuu senkin edestä.
Et siis tykännyt noista välitankkaus-ajoista. Tietysti tuolloin usein varikkokäynnit ja taktiikka ratkaisi , eikä kuljettahan ollut pakko ohittaa radalla
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Et siis tykännyt noista välitankkaus-ajoista. Tietysti tuolloin usein varikkokäynnit ja taktiikka ratkaisi , eikä kuljettahan ollut pakko ohittaa radalla
Kun puhutaan 1990-luvun vastaavista niin pidemmän päälle alkuviehätys karisi nopeasti.

Milloin silloin tällöin pidinkin niin sen sitten pilasivat muut osa-alueet 1990-luvun myöhemmän vaiheen-vuoteen 2009 asti ulottuneen ajan myötä puhuen.

Tosin 1980-luvun alun välitankkauksista pidin kuten aiemmistakin, mutta välillä niitä tietysti oli ensin harvoin ja kun se nousi isommaksi 'muoti-ilmiöksi' niin silloin se kiellettiin eli vuoden 1983 jälkeen ennen paluuta vuodeksi 1994.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
2667
Sijainti
F1-fanikatsomo
Itse huomaan välillä seuraavani padilla pyörivää live timingia melkein intensiivisemmin kuin ruudulla pyörivää lähetystä. Kun keltainen lippu ilmaantuu, äkkiä etsimään kenen minisektorin eteneminen on pysähtynyt/hidastunut, se indikoi hyvin ruudulle tulevista tapahtumista.
Kai tässä tapauksessa voi kutsua että tulee itse ruokittua jännitystä jota pelkästä ruudun seuraamisesta ei oikein enää välity
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13711
Toissapäivänä oli Cminin parkourtreenit samaanaikaan, kuin kisa jonka katsoin sitten jälkeenpäin Viaplaylta. Aikanaan halusin kanssa ehdottomasti katsoa kisan suorana mutta nykyään muoviset drs-alueet ja älytön määrä kisoja tehnyt lajista enemmän mössöä. Aiemmilta vuosikymmeniltä muistaa paremmin ksatapahtumia. Olen silti edelleen kyllä F1-fani ja tuskin se on muuttumassakaan.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
Kisakalenterin paisuminen kuin pullataikina ainakin omalla kohdalla vaikuttanut että ei yksittäinen kisa enää tunnu niin merkittävältä. Toki tulee edelleen seurattua, mutta ei samalla lailla tule muuta elämää järjesteltyä kisojen mukaan kuin joskus parhaimmillaan. Toki on huonompaan suuntaan mennyt laji myös muilta osin, drs jne.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4076
Varsinkin tämä hybridiaikakausi on jotenkin laskenut minun kohdalla mielenkiintoa ja innostusta. Viime kautta on tosin kehuttava, kun mestaruustaistossa oli 2 tallia loppuun asti - tuli ihan "vanhat hyvät ajat" mieleen :D

Kritiikkiä kohdistan myös kisakalenteriin - hienoja ratoja poistunut ja tilalle tullut omaan makuun tylsiä ja mielestäni kisoja on liikaa.

Autot on pääosin liian luotettavia, ja suorituskyvyissä ei suuria heittoja ole radoilta toisille. Näin ollen tulokset ovat liikaa ennalta arvattavia.

Kisat kyllä tulee katsottua, mutta ei tosiaan haittaa vaikkei suorana näkisi. Eikä niitä kovin intensiivisesti tule katsottua. Ennen muinoin tuli jännitettyä jo hyvissä ajoin ennen starttia, halusi ehdottomasti nähdä livenä - ja omasta mielestä jännittävät kisat tuli katsottua uudestaan seuraavalla viikolla.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16900
50/50 viime aikoina. Riippuu toki miten jännittävä kisa kyseessä. Toista se oli joskus 2005 kun täyty lintsata Pe tunneilta koulusta että näkit ekatkin harkat ja jokainen sessio kokonaan. :D
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Varsinkin tämä hybridiaikakausi on jotenkin laskenut minun kohdalla mielenkiintoa ja innostusta. Viime kautta on tosin kehuttava, kun mestaruustaistossa oli 2 tallia loppuun asti - tuli ihan "vanhat hyvät ajat" mieleen :D

Kritiikkiä kohdistan myös kisakalenteriin - hienoja ratoja poistunut ja tilalle tullut omaan makuun tylsiä ja mielestäni kisoja on liikaa.

Autot on pääosin liian luotettavia, ja suorituskyvyissä ei suuria heittoja ole radoilta toisille. Näin ollen tulokset ovat liikaa ennalta arvattavia.

Kisat kyllä tulee katsottua, mutta ei tosiaan haittaa vaikkei suorana näkisi. Eikä niitä kovin intensiivisesti tule katsottua. Ennen muinoin tuli jännitettyä jo hyvissä ajoin ennen starttia, halusi ehdottomasti nähdä livenä - ja omasta mielestä jännittävät kisat tuli katsottua uudestaan seuraavalla viikolla.
Samaa mieltä kaikesta. Kisoja ihan liikaa, kärsinyt inflaation, jos jää joku kisa katsomatta, nii ei paljon hetkauta, kun seuraavana viikonloppuna tulee jo seuraava kisa. Ja sprinttikisat on tullu missattua kaikki. Ennen kun kisoja oli vähemmän, jokainen kisa oli merkittävä. Lisäksi kisojen vieminen uusiin maihin joissa ei ole mitään perinteitä ja uudet todella keinotekoiset radat uusissa maissa latistaa innostusta.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
745
50/50 viime aikoina. Riippuu toki miten jännittävä kisa kyseessä. Toista se oli joskus 2005 kun täyty lintsata Pe tunneilta koulusta että näkit ekatkin harkat ja jokainen sessio kokonaan. :D
Tämähän se olis. Hyvä jos nykyään jaksaa lähdön katsoa. Niin mitäänsanomattoman tylsä laji tämä on nykyään.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5690
Enemmän mun mielestä foorumin valittelu kertoo siitä, että porukka on tullut vanhaksi ja/tai suomalaismenestystä ei ole tulossa ihan hetkeen.

Jos maailmanlaajuisia numeroita katsotaan, niin laji on suositumpi kuin koskaan samaan aikaan kun täällä valitetaan, että täyttä paskaa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Jos maailmanlaajuisia numeroita katsotaan, niin laji on suositumpi kuin koskaan samaan aikaan kun täällä valitetaan, että täyttä paskaa.
Voi olla, että jossain päin maailmaa laji on uusi ja ottaa tuulta siipiensä alle samaan aikaan, kun toisaalla siihen kyllästytään. Miettisin kyllä myös sitä, kuinka suosiota mitataan. Linnan juhlia seuraa ainakin joinain vuosina Ylen kanavilta yli kaksi miljoonaa katsojaa, mutta arvaan, että lähetystä keskittyneesti katsovia on alle 200 000.

Sama juttu jonkun pop-laulajan kanssa. Suosiota soiton määrällä mitattuna voi olla vaikka kuinka paljon, mutta oikeasti kysymyksessä on vain tuote, jota kuuntelijat eivät radiota näppäillessään edes tunnista, vaikka biisin tunnistavatkin.

Urheilu kuolee kokonaisuudessaan, eikä se ole sukupolvikysymys. Pelkästään ilmaisia urheilulähetyksiä on järjetön määrä. Samaan aikaan netti tarjoaa nopeaa viihdettä milloin tahansa ja missä tahansa. Kun katsomiskokemukset hajaantuvat eivätkä enää luo yhteisöllisyyttä, urheilu menettää suosiotaan.

Urheilun seuraamisessa oleellista on uskonnollinen hurmos, jossa sinänsä järjettömästä teosta seuraa suuri sosiaalinen tunnekuohu. Nykyään sosiaalinen jakaminen on kääntynyt laskuun. Kalle Rovanperän mestaruus aiheuttaa kansassa paljon vähemmän tunteita kuin olisi aiheuttanut jokunen vuosikymmen sitten.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4564
Tänään katsoin osan kisoista silmät kiinni kuorsaten. Meni Alonson keskeytys ohi. Olisi ollut hienoa nähdä vanhan piarun keskeyttävän.
 
Ylös