Kauppojen sunnuntaiaukiolo

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Sam sanoi:
Taidanpa pitkän harkinnan jälkeen todeta tähän vain sen, että onneksi minulla ei ole tällä hetkellä mitään pakkoa tehdä muuta kuin arkityötä. Voi olla, etten saa kovin hyvää mainetta jatkoa ajatellen, jos/kun tulen kieltäytymään monista matkapäivistä sekä ylitöistä. Tämä pääosin sen takia, että vaimolla on kolmivuorotyö, mikä ei jousta yhtään mihinkään. Ongelmaahan ei olisi ilman lapsia ;) Toisaalta olen äärimmäisen onnellinen, että minulla on varaa olla perheeni kanssa - lasten kanssa joka viikonloppu ja koko perhekin saa olla yhdessä hyvällä tuurilla jopa yhtenä viikonloppuna kuuden viikon aikana :eek!: Suunnittelepa tässä sitten matkoja tms.
:thumbup: :ahem:

Olet 'oikeasti' rikas :)

Törni

Well-known member
Jotenkin tuntuu että nyt ei nähdä metsää puilta. Suomessa on tällä hetkellä äärettömän iso joukko ihmisiä jotka joutuvat tekemään sunnuntaina töitä. Jos säädetään laki jonka mukaan kauppiaat saavat päättää siitä ovatko kaupat sunnuntaina auki, tuo määrä tulee kasvamaan jonkin verran, mutta ei dramaattisesti. Suurin osa kaupoista tulee pysymään sunnuntaina kiinni lakimuutoksen jälkeenkin. So whats the big deal? Onko niin että nyt sunnuntaityötä tekevät eivät kaipaa empatiaa, mutta pieni lisäys heidän määräänsä aiheuttaa heti nousun barrikaadeille? Hirvittävä itku ja parku pienestä asiasta. Typerää väittelyä väittelyn vuoksi.

Nostetaan hattua poliiseille, lääkäreille, sairaanhoitajille, palomiehille, ravintolatyöntekijöille, kioskityöntekijöille yms. yms. mutta ei nyt heittäydytä lapselliseksi.

Hurmurisija

Well-known member
Törni sanoi:
Nostetaan hattua poliiseille, lääkäreille, sairaanhoitajille, palomiehille, ravintolatyöntekijöille, kioskityöntekijöille yms. yms. mutta ei nyt heittäydytä lapselliseksi.
Minusta työaikojen vaikutuksen pohdinta perhe-elämään ei ole lapsellista vaan hyvin viisasta ja pitkänäköistä. Jotenkin nämä keskustelut menevät aina siihen, että ihmisillä ei saisi olla mitään oikeuksia perheensä tai edes oman hyvinvointinsa suhteen, vaan kaikki pitäisi uhrata vapaan kilpailun nimeen. Ihminen ei saisi enää hallita kilpailua vaan kilpailun tulee hallita ihmistä.

Millaisessa ilmapiirissä kasvaa lapsi, jonka vanhemmilla ei ole säännöllistä rytmiä, vaan kumpikin tulee ja menee vuorojen mukaan ja yhteistä aikaa on hyvin vähän jos ollenkaan? Asiantuntijoiden mukaan lapsen turvallisen ja ehjän kehityksen kannalta tärkeitä ovat toistuvat rutiinit, rajat ja yhdessä olo. Miten nuo asiat toteutuvat hyvin epäsäännöllisessä elämässä?

Myyjiä lienee Suomessa melkoinen joukko verrattuna esimekriksi palomiehiin.

Törni

Well-known member
Hurmurisija sanoi:
Minusta työaikojen vaikutuksen pohdinta perhe-elämään ei ole lapsellista vaan hyvin viisasta ja pitkänäköistä. Jotenkin nämä keskustelut menevät aina siihen, että ihmisillä ei saisi olla mitään oikeuksia perheensä tai edes oman hyvinvointinsa suhteen, vaan kaikki pitäisi uhrata vapaan kilpailun nimeen. Ihminen ei saisi enää hallita kilpailua vaan kilpailun tulee hallita ihmistä.
Oletko sitä mieltä että lakia pitäisi muuttaa niin että kaikki työnteko sunnuntaina kiellettäisiin? Hätätyö kuten esimerkiksi terveydenhoito tulisi tietenkin sallia.

Jos et ole tätä mieltä niin miksi et ole?

Hurmurisija

Well-known member
Törni sanoi:
Oletko sitä mieltä että lakia pitäisi muuttaa niin että kaikki työnteko sunnuntaina kiellettäisiin? Hätätyö kuten esimerkiksi terveydenhoito tulisi tietenkin sallia.
Olen sitä mieltä, että työelämää tulisi ohjata siihen suuntaan, että ihmiset voisivat hyvin ja että perhe-elämä - mikä siis tarkoittaa yhdessä vietettyä aikaa - olisi mahdollista. En ole periaatteellisesti sunnuntaityötä vastaan, mutta kokonaisuus on huomioitava. Jos joku haluaa tehdä työtä sunnuntaisin (itse voisin haluta ja olen halunnut), niin mikäs siinä, mutta yleisen henkisen hyvinvoinnin tai perhearvojen uhraaminen vapaalle kilpailulle on minusta typerää. Siinä häntä heiluttaa koiraa.

Törni

Well-known member
Hurmurisija sanoi:
Olen sitä mieltä, että työelämää tulisi ohjata siihen suuntaan, että ihmiset voisivat hyvin ja että perhe-elämä - mikä siis tarkoittaa yhdessä vietettyä aikaa - olisi mahdollista. En ole periaatteellisesti sunnuntaityötä vastaan, mutta kokonaisuus on huomioitava. Jos joku haluaa tehdä työtä sunnuntaisin (itse voisin haluta ja olen halunnut), niin mikäs siinä, mutta yleisen henkisen hyvinvoinnin tai perhearvojen uhraaminen vapaalle kilpailulle on minusta typerää. Siinä häntä heiluttaa koiraa.
Mähän menin aivan sanattomaksi. En mä voi nyt millään todeta että perheillä pitää mennä päin helvettiä, tai että liike-elämän täytyy antaa pilata lapsuus.

Asetu ihmeessä ehdolle seuraaviin kunnallisvaaleihin. Noilla jutuilla nostetta tulee riittämään todennäköisesti eduskuntaan asti :thumbup:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Se on rannalta helppo neuvoa hukkuvaa :p

Olishan se hauska jos Törni ja jaska joutuis itse tohon tilanteeseen joko puolinso tai itsensä takia. Voisi mielipide muuttua. :ahem:

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Hurmurisija sanoi:
Olen sitä mieltä, että työelämää tulisi ohjata siihen suuntaan, että ihmiset voisivat hyvin ja että perhe-elämä - mikä siis tarkoittaa yhdessä vietettyä aikaa - olisi mahdollista. En ole periaatteellisesti sunnuntaityötä vastaan, mutta kokonaisuus on huomioitava.
Miten sunnuntaityö nyt jotenkin romuttaisi perhe-elämän? Eiköhän vuorotyö ole jo ihan tarpeeksi myrkkyä - siinä ei yksi sunnuntai aukiolo merkkaa mitään.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mutku sanoi:
Miten sunnuntaityö nyt jotenkin romuttaisi perhe-elämän? Eiköhän vuorotyö ole jo ihan tarpeeksi myrkkyä - siinä ei yksi sunnuntai aukiolo merkkaa mitään.
Kyllä mua rassaa kun olen 2 viikon aikana vain 1 vapaapäivän kotona. Jos se olisi vielä emännällä työpäivä, niin hallelujaa.

Kyllä tuo vuorotyökin on vittumaista, mutta siinä pääsee sentään kotiin. Reissuhommissa on koko ajan jossain hevontuutissa. Todella epäsäännöllistä ja vittumaista. :jaska:

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Tarkennanpa "kantaani" eli kun hurmurisija piti sunnuntaityötä jotenkin "pahana" niin mielestäni se ei ole sen "pahempi" kuin muukaan epäsäännöllinen työ. Vaan niillä on taatusti vaikutusta "perhe-elämään"...

Olisipa hauska tietää kuinka suuri osa enää tänä päivänä tekee ns. 8-16 työtä?

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mutku sanoi:
Tarkennanpa "kantaani" eli kun hurmurisija piti sunnuntaityötä jotenkin "pahana" niin mielestäni se ei ole sen "pahempi" kuin muukaan epäsäännöllinen työ. Vaan niillä on taatusti vaikutusta "perhe-elämään"...

Olisipa hauska tietää kuinka suuri osa enää tänä päivänä tekee ns. 8-16 työtä?
Juurikin näin! :thumbup:

Itsehän tosiaan teen 50-70 viikkoisia tunteja.

Hurmurisija

Well-known member
Mutku sanoi:
Tarkennanpa "kantaani" eli kun hurmurisija piti sunnuntaityötä jotenkin "pahana" niin mielestäni se ei ole sen "pahempi" kuin muukaan epäsäännöllinen työ.
Ei niin. Vuorotyö lienee pahempi kuin sunnuntaityö. En kuitenkaan ymmärrä, miksi tilannetta pitäisi pahentaa entisestään.

Aika harvassa maassa lapset jätetään yhtä yksin kuin Suomessa. Ja taitaa perhe-elämän kunnioituskin olla monissa muissa maissa korkeammalla.

Vaan kukin arvojensa mukaan.

Vesku

Maatalousneuvos
Meidän kylän kyläkauppias on harras uskovainen. Pitää kauppansa kiinni sunnuntaisin! osaan ostaa perjantaina tai lauantaina - siitä tai kirkonkylän kaupoilta -tarpeeksi maitoa, vihanneksia yms "ei pakastukseen kelpaavaa", jotta maanantaihin pääsee "nälkää ja puutetta näkemättä"! Jos aivan yllättäen joku tuttavaporukka ilmoittaisi la klo 18.01 tulevansa illalla "ruokakylään", niin pakastimesta, pottukellarista löytyy sen verran vierasvaraa, etteivät nälkää näkisi nekään. Vaate-/ kotitaloustarvike-/ yms-kaupoillakin kerkiää käydä "viikolla".

Minun puolestani kaupat saavat olla sunnuntaisin kiinni! :yuck: :cool:
"Akat" on asia erikseen- kauppoja pitää ravata vaan ravaamisen vuoksi! "Katsella".... :yuck: :yuck: :yuck: :rolleyes:

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Eipä selkeitä tilastoja heti sattunut silmiin..

70% tekee päivätyötä.
Akava, STTK, SAK: Ilta-, yö-, aamu- ja viikonlopputyötä tehdään varsin vähän (2 %).
Akava, STTK, SAK: vuorotyötä 9-12 %

Tilastokeskus: Vuonna 2003 osa-aikaisia oli 12,6

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Tässä juuri lasten kanssa odottelen, milloin vaimo tulee töistä, jotta ehditään tänä viikonloppuna olemaan edes pari tuntia koko perhe yhdessä. Tosin minun pitänee jatkaa remonttia, mutta sitä saa "onneksi" tehdä kotona.

Moe: olet oikeassa. Tavallaan olen 'oikeasti rikas' :thumbup:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Vesku sanoi:
Minun puolestani kaupat saavat olla sunnuntaisin kiinni! :yuck: :cool:
"Akat" on asia erikseen- kauppoja pitää ravata vaan ravaamisen vuoksi! "Katsella".... :yuck: :yuck: :yuck: :rolleyes:
No samaa mieltä. On se heikkoa, jos ei niinä kuutena muuna päivänä saa tavaroitaan ostettua että pitäis sitten vielä sunnuntaina mennä ostoksille. Sitä paitsi sunnuntaisin on auki pieniä kioskeja, joilta nää suuret marketit muutenkin vie leipää. Nimittäin jos se maito sattuu loppumaan.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Sam sanoi:
Tässä juuri lasten kanssa odottelen, milloin vaimo tulee töistä, jotta ehditään tänä viikonloppuna olemaan edes pari tuntia koko perhe yhdessä.
Eipä onnistunutkaan. Tyttö ehti lähteä kaverin luokse ennenkuin vaimo pääsi kotiin.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Moe Szyslak sanoi:
Sitä paitsi sunnuntaisin on auki pieniä kioskeja, joilta nää suuret marketit muutenkin vie leipää. Nimittäin jos se maito sattuu loppumaan.
Edelleenkin, entäs näiden kioskien työntekijät ?

Miksi me emme saa itse valita paikkaa, mistä ostamme ruokamme / miksi kauppias ei itse saa valita milloin sen leivän meille myy.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
jaska sanoi:

Miksi me emme saa itse valita paikkaa, mistä ostamme ruokamme / miksi kauppias ei itse saa valita milloin sen leivän meille myy.
Muuta jenkkilään ;)

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
jaska sanoi:

:nope:

Vaivaituisit edes lukemaan toisten postaukset.