Kausi 1981 ja 1982. Oikea mestari??

Miten vuoden 1982 MM olisi pitänyt ratkaista?

  • Keke voitti ja sillä siisti!

    Äänet: 75 84,3%
  • Pironille MM kuului. Olisi voittanut sen ellei...

    Äänet: 10 11,2%
  • John Watsonin olisi kuulunut voittaa.

    Äänet: 0 0,0%
  • Olisi pitänyt jakaa Keken ja Pironin kesken.

    Äänet: 3 3,4%
  • Koko kausi hylätä eikä MMää kenellekään.

    Äänet: 1 1,1%

  • Äänestäjiä yhteensä
    89

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
1981

Keken osin toiveitakin nostattanut kausi 1980 Fittibaldilla sai huonoimman mahdollisen jatkon vuonna 1981. Vuoden 1980 kakkonen Nélson Piquet otti nyt, 15 osakilpailussa, kolme voittoa (samaan pystyi muuan Alain Prost) ja lisukkeeksi 4 palkintopallisijoitusta ja sillä hän vei mestaruuden. Huikeasti kauden ajanut Carlos Reutemann ajoi kahdessa viimeisessä kisassa vaatimattomasti: Montrealissa kymmenenneksi ja kauden päättäneessä Las Vegasin karkelossa paalulta vaivoin kahdeksanneksi. Ei tosin ilman draamaa. Radoilta vetäytyvä tallikaveri Alan Jones oli päättänyt, että kaikki tai ei mitään ja että häntä ei juurikaan hetkauta tuleeko Reutemann ei mestaruuspyttyä näkemään vai ei. Jones ajoikin jäähyväisvoittoon, kun Reutemann tunaroi itsensä ulos pisteiltä, samalla kun Piquet ajoi varmistellen kaksi pistettä ja voitti näin Carloksen yhdellä vaivaisella pisteellä.

Keken kausi oli synkkä. Long Beachiltä alkanut taival päättyi pisteittä ja oli täynnä keskeytyksiä. Fittibaldi ei kulkenut, eikä toiminut. Fittibaldin surkeasta kaudesta antaakin hyvän kuvan tallin kakkoskuskin valinta: Chico Serra, jota ei voine edes Alex Yoongiin verrata.

1982

Mutta mitäpä näistä. Alain Jonesin vetäydyttyä radoilta Frank Williams antoi Kekelle hieman yllättäenkin mahdollisuuden ajaa voittajatallin autoa. Keke kiitti ja ajoi Etelä-Afrikassa heti pisteille. Alain Prostin lyödessä alkukaudelle tahdit, Keke taisteli vuoroin maaliin, vuoroin oli syynä keskeytys. Ei kuitenkaan juurikaan omasta syystään.

Kausi oli suomalaisille toki huikea, mutta muualla se muistetaan eittämättä aivan muista syistä. Imolassa "alkanut" tora kahden Ferrari-kuskin välillä oli saada hetken kuluttua heikoimman mahdollisen lopun. Imolassa tallin sisällä oli sovittu, että säästetään bensaa ja ajetaan kaksoisjohdossa maaliin (miten tää kuulostaa niin tutulta ;) ), mutta Pironi oli eri mieltä ja tuikkasi Villeneuven ohi täysin varottamatta ja vastoin ohjeita. Gilles suuttui tilanteesta, raivosi tapahtunutta ja vannoi ettei koskaan enää puhuisi Didierille... Ja oli oikeassa. Kahta viikkoa myöhemmin Gilles Villeneuven kausi ja elämä päättyi Belgian Zolderin turva-aitaan. Suru oli suuri ja suurinta surua kolleegoiden joukossa sai kantaa varmasti Pironi itse. Näin ei olisi pitänyt käydä.

Mutta kausi jatkui. Patrick Tambay astui muutaman kilpailun jälkeen Villeneuven paikalle. Keke jatkoi uskomatonta 1x2 kauttaan ajamalla vuoroin pisteille, vuoroin keskeyttäen. Kunnes pamahti! Hockenheimissa ensin Pironi ajaa ulos, katkaisee jalkansa ja menettää otteensa jo varmalta näyttäneeseen mestaruuteen. Hetkeä myöhemmin Piquet ja Elisio Salazar kolaroivat ja käyvät näyttävän nokkapokan katsojien silmien alla. Tasapeli. Kaikesta tästä huolimatta Tambay ajaa Ferrarille voiton ja Keke nousee jälleen pallille, kolmanneksi. Enteilevästi? Ehkä, sillä seuraavassa Itävallan osakilpailussa hän nousee askelta korkeammalle, toiseksi ja lopulta "Sveitsin Dijonissa" aivan sinne korkeimmalle pallille asti. Keke on voittanut ensimmäisen F1-osakilpailunsa ja osin tietämättään avannut huikean kiinnostuksen Suomessa, Martinlaaksossakin.

Tässä vaiheessa Kekellä on 42 pistettä ja kaksi osakilpailua oli vielä ajamatta. Alain Prost oli 11 pisteen päässä, John Watsonkin 12 pisteen päässä ja jo pelistä pois ollut kovan onnen seppä Pironi oli jäänyt taakse 39 pisteellään. Monzassa Keke ajaa harmittavasti seitsemänneksi, mutta kun Prost keskeyttää bensaongelmiin ja Watsonkin ajaa "vain" neljänneksi, tippuu Prost pois taistosta ja Watsonillekin jää enää vain pieni oljenkorsi mestaruuteen.

Watsonin pitää voittaa Vegasissa. Toisaalta Keken pitää ajaa vain pisteille... Watson häviää kuitenkin Alboretolle vajaalla puolella kierroksella ja Kekekin taktikoi itsensä viidenneksi, joten uskomaton ja osin tuntematonkin maailmanmestaruus tulee Suomeen. Mitä tämä tarkoittaa?? Mikäs mies tämä tällainen Ruotsissa syntynyt viiksiniekka oikein on?? Kukaan ei osaa arvata mitä tämä mestaruus tuo tullessaan. Ei kukaan. Iloa ja jännitystä yli kahdeksi vuosikymmeneksi. Jopa erään keskustelupalstan... :rolleyes:

MUTTA! Kyseessä on polli ja pollin kysymys kuuluukin, voittiko oikea mies vuoden 1982 maailmanmestaruuden? Jos ei, niin kenelle se olisi kuulunut? Tuskin Watsonille, mutta ehkä sittenkin Pironille?

Herättääkö kausi sinussa muistoja? Luuletko, että kausi muistetaan maailmalla vain Ferrari-miesten hurjasta epäonnesta?? Onko Keke maailmalla "just a lucky champion"??

Äänestä ja kommentoi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Eiköhän Gilles olisi potin lopulta itselleen vienyt ellei olisi ollut niin hullu että meni kuolemaan. :(
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Ainakin oli tapahtumarikas kausi ja eniten pisteitä saanut voitti - toisin kuin joitain vuosia myöhemmin:D
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Ainakin oli tapahtumarikas kausi ja eniten pisteitä saanut voitti - toisin kuin joitain vuosia myöhemmin:D
Minä vuonna eniten pisteitä saannu ei voittanu? :confused:
 

Lintu

Siipeilijä
Liittynyt
20.1.2004
Viestit
6401
Sijainti
South Georgia and the South Sandwich Islands
Pironi ei olisi ansainnut mestaruutta kun meni ilkeilemään Gillesille. Mestaruus ei välttämättä mennyt parhaalle kuskille eikä edes parhaalle autolle, mutta parhaalle kuski+auto -yhdistelmälle kuitenkin. Vuonna -82 soppaa keittivät myös turbo-moottoreilla varustetut autot, jotka yleensä tulivat joko ensimmäisenä maaliin tai sitten paukkuivat nyky-Mersun malliin. Keken onneksi paukkuivat iloisesti.
 

Moderaattorit

Super Moderator
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
1391
Näin asiallinen otsikko kuuluu ehdottomasti F1-alueelle. Nopeahuoli saa olla jatkossa tarkempi oikean osaston suhteen.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
Minä vuonna eniten pisteitä saannu ei voittanu? :confused:
En ole tilastonikkari, mutta 80-luvun lopulla muistelisin Sennan voittaneen Prostin, vaikka kauden kokonaispisteitä oli vähemmän. Muistaakseni mukaan otettiin vain 12 parasta kilpailua.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Pironihan sen varmaankin olisi voittanut ilman onnettomuuttaan mutta kävi miten kävi ja Kekestä tuli mestari!
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Tuolloin laskettiin 11 kisaa, ja Keke tuli maaliin kymmenessä kisassa ja yhdeksän kertaa pisteille, se riitti ja sillä siisti, kiistaton maailmanmestaruus pistein 44-39.

Williams FW07D oli vanha mutta tarvittavan luotettava kauden alussa, FW08 oli jo selvästi parempi auto, harmi vaan ettei kuin Itävallan raivoisa yritys viimeisillä kieroksilla tuonut yhtä voittoa lisää. Keken kuljettajista paras kaveri Italian Elio de Angelis voitti Itävallassa 0,005 sekunnilla. Tämä oli myös viimeinen kausi helmat käsittävillä maaefekti autoilla, ja sääntökierroilla aikaan saadulla kaksoisjousituksella.
 
Viimeksi muokattu:

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Olisko missään juttua tosta kauden '81 viimeisestä kisasta? Muistelen Reutemannin väittäneen auton olleen ajokelvoton, muttei tallissa kukaan löytänyt autosta mitään ogelmia.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Pete sanoi:
Olisko missään juttua tosta kauden '81 viimeisestä kisasta? Muistelen Reutemannin väittäneen auton olleen ajokelvoton, muttei tallissa kukaan löytänyt autosta mitään ogelmia.
Reutemanin renkaanpaineet olivat täysin väärät kilpailussa.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Nopeahuoli sanoi:
1981

Keken kausi oli synkkä. Long Beachiltä alkanut taival päättyi pisteittä ja oli täynnä keskeytyksiä. Fittibaldi ei kulkenut, eikä toiminut. Fittibaldin surkeasta kaudesta antaakin hyvän kuvan tallin kakkoskuskin valinta: Chico Serra, jota ei voine edes Alex Yoongiin verrata.
.
Eipä ehkä voinekaan, Chico Serrahan oli erittäin lahjakas karting kuljettaja joka aikoinaan laittoi itse Sennan koville.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Sam sanoi:
En ole tilastonikkari, mutta 80-luvun lopulla muistelisin Sennan voittaneen Prostin, vaikka kauden kokonaispisteitä oli vähemmän. Muistaakseni mukaan otettiin vain 12 parasta kilpailua.
1988 kaudesta tosiaan:

Brasilia:
Prost 1.
Senna hylätty (vara-auton käyttö)
P-S 9-0

San Marino:
Senna 1.
Prost 2.
P-S 15-9

Monaco:
Prost 1.
Senna kesk. (kuuluisa ulosajo)
P-S 24-9

Meksiko:
Prost 1.
Senna 2.
P-S 33-15

Kanada:
Senna 1.
Prost 2.
P-S 39-24

USA:
Senna 1.
Prost 2.
P-S 45-33

Ranska:
Prost 1.
Senna 2.
P-S 54-39

Iso-Britannia:
Senna 1.
Prost kesk. (huono ajettavuus)
P-S 54-48

Saksa:
Senna 1.
Prost 2.
P-S 60-57

Unkari:
Senna 1.
Prost 2.
S-P 66-66 (Sennalla 6 voittoa, Prostilla 4)

Belgia:
Senna 1.
Prost 2.
S-P 75-72

Italia:
Senna kesk. (kolari Schlesserin kanssa)
Prost kesk. (moottori)

Portugali:
Prost 1.
Senna 6.
P-S 81-76

Espanja:
Prost 1.
Senna 4.
P-S 84-79 (Prostilla oli jo 11 sijoitusta, joten tässä vaiheessa yksi viidestä kakkossijasta (6 pistettä) katosi ja tilalle tuli voitto (9 pistettä = 3 nettopistettä)

Japani:
Senna 1.
Prost 2.
S-P 87-84 (Senna menetti Portugalin kuudennen sijan pisteen ja tilalle siis voitto. Prost ei saanut lisäpisteitä.)

Koska Prostin 11. paras tulos oli edelleen kakkossija, Adelaidessa voitto nostaisi hänet 87 pisteeseen. Jos Senna, jonka 11. tulos oli neljäs sija, keskeyttäisi, he olisivat tasapisteissä ja voitot Sennalle 8-7.

Australia:
Prost 1.
Senna 2.
S-P 90-87 (Prostilla yksi kakkossija vaihtui voitoksi, Sennalla nelossija kakkossijaksi)

Molemmat täyttivät siis 11 parasta tulosta pelkillä ykkös- ja kakkossijoilla. Sennalla 8 voittoa ja 3 kakkossijaa, Prostilla 7 voittoa ja 4 kakkossijaa.

Senna joutui jättämään pois yhden neljännen ja yhden kuudennen sijan = 4 pistettä. Prost joutui jättämään pois kolme kakkossijaa = 18 pistettä.

Bruttopisteissä Prost voitti Sennan 105-94.
 

Aanrii

Well-known member
Liittynyt
25.2.2004
Viestit
1205
Sijainti
Täällä
Keke voitti, Kekelle kuuluu mestaruus. :thumbup:

Jos Ferrarilla ei olis ollu sellaista epäonnea niin varmaankin jompikumpi kuskeista olisikin ollut mestarina mutta jossittelu on turhaa. :nope:

Ai niin, se 1981 Las Vegasin kisa taitaa pyöriä netissä .avina jos kiinnostaa. Etsivä löytänee.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Aloin seuraamaan Formuloita kyseisenä vuonna ja sen verran pitää vetää kotiin päin, että ehdottomasti oikea mies voitti. Se voittaa, jolla on kauden päätteeksi eniten pisteitä ja kaikki muu on haihattelua.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
No niin, nyt päästiin sitten asiaan!!!

1981 kaudesta en paljoa muista; muistan vain Rosbergin lukemattomat keskeytykset ja Keken haukkumisen, ehkä Reutemann olisi kuitenkin ansainnut mestaruuden ennemmin kuin Piquet!!

1982 oli kuitenkin punasävytteinen, turbot rynnivät kiivaasti radoille ja Keken menestyksen myötä minunkin murrosikäisen mielenkiinto lisääntyi ykkösiä kohtaan. Kausi oli sekava, mutta kyllä mestaruuden olisi ansainnut Pironi joka piiskasi turboferrariaan komeasti ennen sitä onnettomuuttaan. Watson ajoi tasaisen varmasti koko kauden, samoin kuin Keke. Keke olisi saanut voittaa muitakin kisoja kuin sen Dijonin kisan:thumbup:

Mukavia muistoja kaudelta ovat myös Elio de Angeliksen metrin voitto Kekestä ja Alboreton voitto Vegasissa. Kun Pironi ei voittanut, niin seuraavaksi paras oli Keke!!!

Tallimestaruus meni kuitenkin Ferrarille!!!:thumbup:
 
Ylös