Thunder sanoi:
Ajattelin aloittaa oman kuntoni parantamiseksi siten, että rullaluistelen reilun määrän kilometrejä ja päädyn uimahalliin, siellä uin kilometrin uiskentelun ja sitten siitä vielä lyhyt spurttaus luistellen kotiin. Suihkuun taas kerran ja nukkumaan seuraavaan koulutuspäivään. Jatkaisin tätä rataa niin kauan kunnes olen hyvässä kunnossa syyskuussa alkavaan työhöni, joka on fyysisesti raskasta työtä. Rullaluistelussa tuntuu varmasti alaselän ruodossa lihasten kipuina ja uinnissa luulen kaikkien lihasten kehittyvän, olenko oikeassa vai wäärässä?
Joo.. Uinti, sauvakävely ja hiihto ovat ainakin tällaisia kokonaisvaltaisia lajeja. Millä tavalla uusi työsi on fyysisesti raskasta? Tarvitaanko enemmän voimaa vai kestävyyttä? Jos voimaa, niin varmaan kannattaa käydä myös kuntosalilla. Jos kestävyyttä, niin olet valinnut mielestäni tosi hyvät lajit siihen. Edit: toki vaikka työ vaatisi voimaakin, on hyvä aloittaa ihan kestävyyslajeista, jotta saa pohjakunnon kondikseen. Eli jatka vaan samalla linjalla. Päälle vähän vielä juoksua ja/tai pyöräilyä; maastossa ja/tai tiellä.
Itsehän olen tykännyt liikunnasta ihan pienestä pitäen, mutta noin aktiivisesti olen harrastanut liikuntaa nyt 4 vuotta. Pyöräilystähän se lähti ja se oli aluksi pelkästään terapiaa henkisiin "ongelmiin", joista en luonnollisesti sen tarkemmin viitsi puhua. Nopeasti oivalsin, että voin yhdistää liikunnan ja sukulaissuhteiden ylläpitämisen. Näin ollen en enää kulkenutkaan junalla Helsingistä Hyvinkäälle, jossa vanhempani asuvat. Polkupyörä oli tähän oiva väline. Pitkään pyöräilyni koostuikin koulu/työmatkoista sekä hki-hyvinkää matkoista. Oikeastaan vasta viime vuonna aloin pyöräilemään myös ihan huvikseni pitkiä matkoja muuallekin. Ja sehän huipentui, kuten kaikki tietää, helsinki - rovaniemi retkeen.
Hiihtoa olen harrastanut pari vuotta, ja siinäkin on treenimäärät kasvaneet hurjasti. Ja maaliskuussahan siirryin kokonaan uuteen liikunnallisempaan elämään kun aloitin kuntosalitreenit. Teen edelleen viikonloppuisin pitkiä pyörälenkkejä, mutta sen lisäksi käyn arkisin 3-4 kertaa viikossa kuntosalilla. Tämä näkyy kropassakin mukavasti jo nyt.
Sitten vielä kysymys muille.. Mittasin viime yönä leposykkeen. Alimmillaan syke oli yön aikana painunut 44 tasolle ja ylimmillään 94 (jännä uni

). Keskisyke kolmetuntisen (heräsin kahdelta, kun vyö painoi, ja otin sen pois) tsekkauksen aikana oli 60. Mikä mun leposyke sitten on? Onko se alin syke eli 44 vai onko se levon aikainen keskisyke eli 60. Tuo maximisyke selkeästi osoittaa varmaankin sen, etten koko yön aikana ollut ihan lepotilassa, jolloin keskisykekään ei vastaa lepotilaa täysin. Ilmeisestikin tuo suht korkea maksimisyke unen aikana on merkki stressistä? Vai kenties ihan normaalia?
Edit: epäilen virhettä tuossa sykemittauksessa. Päättelin tuon 44 sykkeen siitä, että sykemittarin mukaan syke oli ollut 2 sekunnin ajan alle 45, jonka olin asettanut rajaksi. Epäilen että sykevyö oli vain liukunut sijoiltaan pariksi sekunniksi, jolloin syke on näyttänyt nollaa.. Huomasin tänään kun testasin, että se tulkitsee tuonkin tavallaan sykkeeksi eikä ignoraa sitä.. Anyway, kaipa tuo suurimman osan ajasta on silti ollut siinä 60 tienoilla, joten leposykkeeni on sitten kaiketi 60?