Kimi, Alonso ja kuka on maksukuski?

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Pläjäytetäänpä tänne vielä matskua Aittoniemen ja Maikkarin skuuppikilpajuoksua varten. En tunne miestä mutta twiittinsä tietää Qatarilaispankin maksavan 30Meur Williamsille, josta 50% Raikkoselle. Varma tieto, kuulitte täältä ensimmäisenä :alppu:
Aika paljon mukana-ajelusta. Kyl ne Robertsonit osaa hommansa jos totta. Mut eiks se Massakin tee saman luokan tiliä, vaikka mukana-ajelee peräti Ferrarilla.

Kumpi sit on isompi pay-driver, Kimi jonka mukana tallille tulee arabisponsoripaketti, vai Alonso jonka ajelut maksaa Santanderi?
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Kumpi sit on isompi pay-driver, Kimi jonka mukana tallille tulee arabisponsoripaketti, vai Alonso jonka ajelut maksaa Santanderi?
No alonso tietty. Jos tämä ny pitäisi paikkansa et Qatarilainen yritysmaksaisi Kimin liksan ni olisihan se ihan eri asia. Eihän Kimillä ole kyseisen sponsorin kanssa tietääkseni ollut koskaan mitään yhteystyötä ? Alonsohan on asunut Herra Santanderin uima-altaalla pienen ikänsä ja he rakastavat toisiaan... Nää maksukuski-jutut vaa jotenkii o tylsii jo nykyään :D Mut heitin vain mielipiteeni... Ne vois ehkä jo jättää pikkuhiljaa. Muistetaan vain Alonson maksukuski status ;)
 

antimikael

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
313
Sijainti
Tampere
Ei enään maksukuski jorinoita!!! ei jaksa.
sais tulla kyllä jotain vahvistusta tosta sopparista pikku hiljaa tai ihan mistä vaan sopimuksesta kaikki tallit f1:ssä käy:ahem:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kumpi sit on isompi pay-driver, Kimi jonka mukana tallille tulee
arabisponsoripaketti, vai Alonso jonka ajelut maksaa Santanderi?
Ei kai kannattas tätä aihetta sohia enää, mutta on siinä se ero, että Santander työnsi ja aurasi Alonson Ferrarille, kun taas Kimin mahdollisen talliin tulon avulla on Williams kenties saanut ison sponsorin. ;)

Vastaus kysymykseen siis on: jälkimmäinen. :thumbup:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kumpi sit on isompi pay-driver, Kimi jonka mukana tallille tulee arabisponsoripaketti, vai Alonso jonka ajelut maksaa Santanderi?
Kyse on siitä mikä taho on aloitteellinen.

Tässä vertailussa Alonso, koska Santander oli tulossa Ferrarin sponsoriksi ja sponsoriehdokas esitti sopimuksen ehdoksi Alonson palkkaamisen. Räikkönen/Williams-tapauksessa taas talli on aloitteellinen sponsoriin päin, eli talli tarjoaa sponsoriehdokkaalleen pakettia, mikä sisältää Räikkösen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyse on siitä mikä taho on aloitteellinen.

Tässä vertailussa Alonso, koska Santander oli tulossa Ferrarin sponsoriksi ja sponsoriehdokas esitti sopimuksen ehdoksi Alonson palkkaamisen. Räikkönen/Williams-tapauksessa taas talli on aloitteellinen sponsoriin päin, eli talli tarjoaa sponsoriehdokkaalleen pakettia, mikä sisältää Räikkösen.
Näitähän on paljonkin ollut, että ajatetaan tietynmaalaista kuskia rahoittajien mieliksi, vaikka kyseessä onkin myös kilpailukykyinen kuski. Tai että päärahoittaja vetäytyy takavasemmalle, kun kuskivalinnat eivät enää miellytä. Williamsilla R.Schumacherin ajattaminen oli voitelua BMW:n suuntaan, Jordanilta tupakkasponssi vähensi panostustaan kun Hillin tilalle ei saatu brittiä... Suomalaiskuskeilla harvemmin tällaiseen on mahdollisuutta, mut toisaalta ainakin Räikkönen, ja varmasti Häkkinenkin veti niin laajat kansainväliset kannatukset, että kansainvälistä tukijaa voisi löytyä taakse.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Kyse on siitä mikä taho on aloitteellinen.

Tässä vertailussa Alonso, koska Santander oli tulossa Ferrarin sponsoriksi ja sponsoriehdokas esitti sopimuksen ehdoksi Alonson palkkaamisen. Räikkönen/Williams-tapauksessa taas talli on aloitteellinen sponsoriin päin, eli talli tarjoaa sponsoriehdokkaalleen pakettia, mikä sisältää Räikkösen.
Mistäs tämän olen kuullut? Onhan mahdollista, että sponsori on kytköksissä myös Räikkösen taustavoimien kautta. On voitu tehdä niin, että Räikkönen on ilmoittanut halukkuutensa Williamislle, mutta ei ole rahaa. Yhdessä mennään lakkikourassa sponsorin suuntaan.

Jokatapauksessa Räikkönen on minusta enemmän maksukuski kuin Alonso, koska ilman sponsoria Räikkönen ei Williamsilla, tai edes F1:ssä ensi kaudella ajaisi. Alonso sensijaan ajaisi jo tällä kaudella ilman Satanderia. Viime kaudellakin olisi jossain muussa tallissa päässyt ajamaan ilman sponsorien myötävaikutusta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mistäs tämän olen kuullut? Onhan mahdollista, että sponsori on kytköksissä myös Räikkösen taustavoimien kautta. On voitu tehdä niin, että Räikkönen on ilmoittanut halukkuutensa Williamislle, mutta ei ole rahaa. Yhdessä mennään lakkikourassa sponsorin suuntaan.
Silti asetelma olisi eri, kuin Santander-Alonso tapauksessa. Ei se siitä muuksi muutu.

Jos Kimi olisi lentänyt Arabimaiden kautta Williamsin päämajaan ja tuonut mukanaan pari sponsoripaperia, niin sitten tilanne olisi toinen. Ja silloin Kimi olisi ihan rehellinen maksukuski käytännössä. Nyt tilanne ilmeisesti ei ole tämmöinen.

Jokatapauksessa Räikkönen on minusta enemmän maksukuski kuin Alonso, koska ilman sponsoria Räikkönen ei Williamsilla, tai edes F1:ssä ensi kaudella ajaisi. Alonso sensijaan ajaisi jo tällä kaudella ilman Satanderia. Viime kaudellakin olisi jossain muussa tallissa päässyt ajamaan ilman sponsorien myötävaikutusta.
Mielipiteensä kullakin, mutta tuskin tämä Kimin niin halutessa olisi edes kynnyskysymys. Kaveri nyt vain tietää arvonsa ja vaatii hyvän palkan. Tai niin on lehdistössä kerrottu. Ei sillä taas ole mitään tekemistä sen kanssa, etteikö Kimi voisi ajaa formuloissa tulevaisuudessa.

Tilannehan olisi mille tahansa tallille ihan sama, jos haluaisivat vaikka Vettelin ja Sumin kuskeikseen. Jostain pitäisi saada rahat kavereiden palkkoihin ja jos ko. tallilla ei ole niitä budjetissa, niin sitten menevät lakkikourassa myymään "huippukaksikko" uusille tai vanhoille sponsseille lisärahoitusta toivoen.
Oikeastaan näinhän tilanne on kaiken tiimin toiminnan suhteen (tilat, henkilöstö, ihan kaikki). Eli siis Kimin palkan kustantamisessa uusilla sponsoreilla ei ole mitään erikoista. ;)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Mitä tällä "maksukuski"-termillä haetaan muuten (että inhokit saavat vähemmän mairittelevan nimityksen)? Joskus se oli mielestäni aika yksiselitteisesti Inoue/Lavaggi-tasoisia vain rahalla paikkansa saavia kuskeja mutta nyt sitä hoetaan mestareistakin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mitä tällä "maksukuski"-termillä haetaan muuten (että inhokit saavat vähemmän mairittelevan nimityksen)? Joskus se oli mielestäni aika yksiselitteisesti Inoue/Lavaggi-tasoisia vain rahalla paikkansa saavia kuskeja mutta nyt sitä hoetaan mestareistakin.
Hyvä kysymys. Itse myönnän olevani enemmän Kimi-fani kuin Alonso-fani, mutta arvostan Alonsoa myös kuskina.

Siitä ei kait enää ole epäilystäkään, ettäkö sen enempää Kimi kuin Alonsokaan olisi oikea maksukuski. Molemmilla taidot ja meriitit riittää saamaan paikan myös ilman omia sponsoreita.
Sen sijaan Maldonadoa tai Petrovia voidaan minusta pitää maksukuskeina, joskin nämäkin kaverit osaavat ajaa ja eivät siten ole 100% vain rahojensa takia ajamassa... ...joten hekään eivät ole tota "Inoue/Lavaggi-tasoa"...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Maldonado ja Petrov ovat mielestäni keskikastin kuljettajia ja niin sanottuja eliittimaksukuskeja sillä heidän otteensa on parempia kuin luokkaa alempien maksukuskien.

Olihan esimerkiksi Pedro Dinizkin maksukuskina parempi kuin useimmat aikansa edustajat ja ei Mauricio Gugelminkaan mikään aivan huono kuski ollut vaikka kaudella 1992 kirot keräsikin 8 miljoonalla dollarilla ja romutti muun muassa Zanardin varman Jordan-paikan ja sai nimen maksukuski.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Eräs kysymys on myös sekin, että ovatko jonkin yhtiön ns. Maahantuomat kuljettajat maksukuskeja? Muun muassa Danny Sullivan sai aikoinaan paikan Tyrreliltä kaudeksi 1983 juurikin Benettonin ansiosta.

Benetton taisi maksaa ajot Yhdysvaltain maahantuojan kautta ja Sullivan oli siten mukana tiimissä. Kaudella 1984 Sullivanilla olisi voinut olla maksun paikka jäämisestä kun maahantuojan innostus loppui ja sponsorit muutenkin siirtyivät tukemaan Alfa Romeota.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Maldonado ja Petrov ovat mielestäni keskikastin kuljettajia ja niin sanottuja eliittimaksukuskeja sillä heidän otteensa on parempia kuin luokkaa alempien maksukuskien.
Samaan kastiin lukeutunee Perez. Minusta nämä kolme on periaatteessa maksukuskeja, mutta taidoiltaan hyvää sakkia. Jokainen näistä yltää palkintopallille oikealla autolla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Perezkin myös kuuluu tähän sakkiin. Oikeassa autossa voisi kyllä tulla palkintokoroke. Sauberillakin auton onnistuessa täysin ja kaiken mennessä hyvin palkinnot ovat mahdollisia. Frentzenkin ajoi aikoinaan Sauberilla palkintokorokkeelle.

Ja mitä tulee Eliittimaksukuskeihin niin Dinizillä olisi ollut varsin hyvä tilaisuus jatkaa uraansa. Kuitenkin kaudella 2001 Diniz vain lopetti uransa. Vielä alkukaudesta toinen Sauberin paikka ja Prostin paikka oli avoinna.

Prostilla hän olikin neuvonantajana kunnes välit meni pieleen Alainin paikka. Tosin hän olisi saattanut torpata Kimin siirron kaudelle 2001 Bernoldin ohella tai vaihtoehtoisesti Nickin. Äkkilopettaminen tosin tiputti hänen tasonsa hieman sitä parasta maksukuskisarjaa alemmaksi.

Omana aikanaan toisaalta Diniz oli parempi kuin useimmat saman sarjan edustajat. Tosin Dinizillä ei ollut hirvittävän hyvää verrokkia poislukien Roberto Moreno, mutta Moreno oli jo liian vanha kaudella 1995.

Muuten tallikaverit olivat niitä parempia kisakuskeja tai nämä huonommat maksukuskit ajelivat usein myös surkealla autolla. Tosin Diniz taitaa olla Katayaman kanssa edellen maksettujen ajojen ykkösnimiä yhteissummaltaan.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Vitali Petrov lykkää oman lusikkansa tähän soppaan http://www.f1zone.net/news/petrov-insists-alonso-also-a-pay-driver/12955/

Juttu on otsikoitu rohkeasti "Petrov väittää Alonsoa maksukuskiksi", mutta Petrovin lainaukset artikkelissa on jossain määrin luettavissa myös niin, että kaikilla kuskeilla on sponsoreja. “Anyway, you only get to F1 because of talent.”

Haistan artikkelissa toimittajan sensaatiohakuisuutta ja Petrovin oman arvon pönkittämistä mut onpahan myös vaihteeksi vähän suorapuheisuutta kuskirintamalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
No Petrov ainakin sanoo ajatuksensa suoraan.:thumbup:

Tuo Alonson ja Kimin ja muiden mestarien sanominen maksukuskiksi on hieman hankalaa. Kimillä nyt ei oikeastaan uransa missään vaiheessa ole ollut erityistä maksukuskin asemaa ja Alonsolla ainoa todellinen maksunpaikka olisi ollut vain uransa alussa Minardilla. Briatoren toimiston sponsorit taisivat maksaa ajelut ilman, että Fernandon tarvitsi kaivaa rahaa esiin.

Tulevilla maailmanmestareilla tai ehdokkailla siihen on usein kuitenkin myös ulkopuolinen tukija tai tehdas joka maksaa ns. Tuotteitensa ajelut uran alkuvaiheessa. Schumikin oli Jordanilla maksukuski ja olisi alunperin sellaiseksi jäänyt myös kaudelle 1992. Schumin ajelut taisi maksaa Mercedes.

Toisinaan taas vanhaan aikaan joillakin kuljettajilla oli panttina ajoistaan velkaa tai kiinteää omaisuutta mitä voitiin käyttää vakuutena mikäli rahaa ei ollut tai sitä oli liian vähän. Joskus maksukuskeilla oli taas palkintorahojen osuus ainoa tulonlähde jolloin he olivat talleille ilmaisia työntekijöitä.

Näin ainakin Niki Laudalla oli BRM:n aikoina jolloin rahaa tuli hyvin vähän. Marchin kaudella taas rahaa ei tullut ollenkaan kun sitä meni ajoihin.

Mestarikuskitkin uransa alkuvaiheessa voivat joutua rahoittamaan huomattavasti parempia kuljettajia tasoltaan. Sitten ovat erinäiset kuljettajat jotka onnistuvat saamaan palkkaa kaikesta huolimatta vaikka maksavatkin ajoistaan. Senna maksoi aikoinaan hyvän summan ajoistaan Tolemanilla ja sai myös hyvää palkkaakin.

Ayrtonin siskonpojalla Brunolla taas oli oletetusti viisinkertainen vuosipalkka HRT:n kauteen verrattuna viime kaudella ja lisäksi myös testikuskin palkka joka myös oli tiettävästi samanhintainen.

Bruno Senna tosin korvasi Heidfeldin kesken kauden ja maksoi myös jäljellä olevista kisoista varsin paljon. Kubican oletettua palkkaa ei luultavasti tulla tietämään eikä se ole kovin vertailukelpoista koska Kubica loukkaantui ennen kuin ajoi edes metriäkään viime kaudella.
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
Tuo Alonson ja Kimin ja muiden mestarien sanominen maksukuskiksi on hieman hankalaa. Kimillä nyt ei oikeastaan uransa missään vaiheessa ole ollut erityistä maksukuskin asemaa ja Alonsolla ainoa todellinen maksunpaikka olisi ollut vain uransa alussa Minardilla. Briatoren toimiston sponsorit taisivat maksaa ajelut ilman, että Fernandon tarvitsi kaivaa rahaa esiin.

Tulevilla maailmanmestareilla tai ehdokkailla siihen on usein kuitenkin myös ulkopuolinen tukija tai tehdas joka maksaa ns. Tuotteitensa ajelut uran alkuvaiheessa. Schumikin oli Jordanilla maksukuski ja olisi alunperin sellaiseksi jäänyt myös kaudelle 1992. Schumin ajelut taisi maksaa Mercedes.
Ja eikös tuo Keke maksellu muutamia markkoja, kun ei "varsinaiset" sponsorit riittäneet että saatiin Mikalle auto alle. Tuskinpa kukaan kuitenkaan väittää että Häkkinen oli maksukuski, vai?
 
Ylös