Kimi & Ferrari -toikki

Leeds

Well-known member
Sijainti
Espoo
Jesh!

Jos uskoisimme Wikipediaa…
ja miksi emme uskoisi, niin…

Yleensä viisaus tarkoittaa kykyä tehdä sellaisia päätöksiä ja tekoja, jotka pitkällä aikavälillä tuottavat "yleisesti hyvän" lopputuloksen. Viisaus on laajasti käyttökelpoista tietoa.

Viisaus voidaan nähdä tietoteoreettisesti myös eräänä tiedon melko korkeana, omana tasonaan. Alempia tiedon tasoja olisivat tällöin:

Aleksis Kivi puolestaan kirjoitti Aapon suulla Seitsemän veljestä -kirjaan seuraavasti:

Jos visusti harkitset mikä kylvö menneistä päivistä saattoi hyödyllisiä, mikä vahingollisia hedelmiä, ja sen mukaan asetat elämäsi, työs ja toimes, niin oletpa viisas mies.

Aleksis Kiven mukaan viisas on siis henkilö, joka laajemmin ymmärtää tekemisensä taustat. Kiven mukaan viisauden saavuttaminen vaatii myös runsaasti työtä, ymmärryksien prosessointia viisaudeksi.

Älykkyys on arkikielen ja psykologian käyttämä käsite, jolla viitataan yksilön oppimisen ja sopeutumisen kykyyn. Älykkyys ilmenee taitona soveltaa opittua nopeasti, käyttäytyä tarkoituksenmukaisesti uusissa tilanteissa sekä ymmärtää ja käsitellä abstrakteja käsitteitä. Älykkyyden määrittelystä ei kuitenkaan vallitse yksimielisyyttä.

Älykkyyden määrittely on osoittautunut erittäin vaikeaksi. Toiset määritelmät korostavat älykkyyden yhteyttä ihmisen toimintaan ja toimintakykyyn, toiset puolestaan pitävät älykkyyttä kykynä, joka on itsenäisesti olemassa.

Laajasti käytössä olevia älykkyystestejä kehittäneen David Wechslerin (1975) käsitys älykkyydestä "yksilön kykynä ymmärtää ympärillään olevaa maailmaa ja hänen resurssejaan vastata sen haasteisiin" on esimerkki ensimmäisen kaltaisesta määritelmästä. Spearmanin teoria älykkyyden yleisestä g-faktorista puolestaan edustaa käsitystä, jonka mukaan älykkyyden voi määritellä kykynä.

mot

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
Astraali sanoi:
Nyt, kun Schumi avoimesti ylistää Räikköstä, kertoo suositelleensa Räikköstä Ferrarille ja muuta vastaavaa on tämän off-topic rietastelun lopuksi hyvä heittää pieni flashback vuodelta 2003 ja lähteenä Iltalehti.

:alppu:
Mainio juttu! :D

t. Bode Miller

HeKi

Well-known member
Sijainti
FI
Heh, loistava tarina. Olis kiva joskus omin silmin nähdä Kimi ottamassa kuppia, tuntuu olevan aika velikulta silloin:D

Kaverit olivat viime kesänä olleet samaa aikaan Kimin kanssa tossa Onnelassa. Ite en tietenkään ollut silloin messissä :jaska:
Illan päätteeksi kaverin muija lähti sitten Kimin poppoon matkaan Räikkösen veneelle:eek:

Sen jälkeen olen voittanut pari formulavetoa kyseistä kaveria vastaan, koska jostain kumman syystä hän ei enää veikannut Kimiä:D

Lisko

Well-known member
Sijainti
Liskola
HeKi sanoi:
Kaverit olivat viime kesänä olleet samaa aikaan Kimin kanssa tossa Onnelassa. Ite en tietenkään ollut silloin messissä :jaska:
Illan päätteeksi kaverin muija lähti sitten Kimin poppoon matkaan Räikkösen veneelle:eek:

Sen jälkeen olen voittanut pari formulavetoa kyseistä kaveria vastaan, koska jostain kumman syystä hän ei enää veikannut Kimiä:D
Älkää näyttäkö Jennille tätä:alppu:

Miss Piggy

Schufosa
formulastara sanoi:
Hehee, tää on huippu! Älkää vaan näyttäkö Miss Piggylle :)
Jaa miksi? Mitäs ihmeellistä tuossa nyt oli?:confused: Luuletkos etten itse ole koskaan vetänyt viinaa kaksin käsin? :D Ja eikös toi tappelu ole eka asia, jota jätkät alkaa kännissä harrastamaan? :eek:

Schumi on kuule hölmöillyt jo yksistään radalla niin paljon ja koetellut kaikkien faniensa hermoja niillä tempuilla, että jos kaverista silti väittää pitävänsä niin aika paljo kamalampia horror-stooreja saatte tänne postailla ennen ku mä muutan kantaani tässä fanitusasissa.:eek: :eek: :cool:

Viimeksi muokattu:

Miss Piggy

Schufosa
HeKi sanoi:

:eek!: :eek!: :yuck: :yuck: :doubtful:

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
Miss Piggy sanoi:
Jaa miksi? Mitäs ihmeellistä tuossa nyt oli?:confused: Luuletkos etten itse ole koskaan vetänyt viinaa kaksin käsin? :D Ja eikös toi tappelu ole eka asia, jota jätkät alkaa kännissä harrastamaan? :eek:

Schumi on kuule hölmöillyt jo yksistään radalla niin paljon ja koetellut kaikkien faniensa hermoja niillä tempuilla, että jos kaverista silti väittää pitävänsä niin aika paljo kamalampia horror-stooreja saatte tänne postailla ennen ku mä muutan kantaani tässä fanitusasissa.:eek: :eek: :cool:
Oksentelua ja kakkakepposia!? :eek:

Misa1

Flying finns
Sijainti
Helsinki
Kyllä, Kimi ja Schumikin ovat siis ihmisiä! :alppu:

Mitä tulee tuohon viisas älykäs juttuun, niin ihan maalaisjärjellä ajateltuna:

Viisas on sellainen jolla täytyy olla elämänkokemusta erilaisista asioista, sitten riippuu ihan täysin sen tietyn asian kokemuksesta miten viisas kyseinen henkilö on!

Joku 15v kaveri ei voi juurikaan olla kovin viisas koska hänellä ei ole juuri mistään minkäänlaista kokemusta mutta tämä 15v heppu voi hyvinkin olla erittäin älykäs!

Calvin

Well-known member
Siis olenko ainoa joka muistaa, että vaikka Astraalin lainaaman kaltaisia tarinoita tuolloin liikkui, ne olivat mitä ilmeisimmin lähinnä jonkun sanasepon mielikuvitusta? No, uskokoon tuohon juttuun ken haluaa. Aika moni varmasti haluaa. :D

Leeds

Well-known member
Sijainti
Espoo
!?!?!

Calvin sanoi:
Siis olenko ainoa joka muistaa, että vaikka Astraalin lainaaman kaltaisia tarinoita tuolloin liikkui, ne olivat mitä ilmeisimmin lähinnä jonkun sanasepon mielikuvitusta? No, uskokoon tuohon juttuun ken haluaa. Aika moni varmasti haluaa. :D
Oli siitä aikanaan kuviakin nähtävillä.
Usko tai älä.

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Miss Piggy sanoi:

No kun Shumit heitteli huonekaluja ja kaatoivat jääkaapin. Eikö tuo ole jo aika lapsellista? Kun kerta Kimin toilailut ovat olleet... :eek:

mh_84

Well-known member
Miss Piggy sanoi:
Miss Piggy sanoi:
Tämä hyvä määrä alkoholia kullekin riippuu myös ko. henkilön fysiikasta. "Sivistynyt" tai hyvä määrä alkoholia on semmoinen, joka ei aiheuta oksentelua, tappelua, sammumista, lääppimistä, helvetinmoista huutelua ja räyhäämistä.:mad: Kaikillehan sitä ei tunnu aiheuttavan mikään määrä, toisille taas hyvinki pieni määrä on liikaa. Mä en itse pidä itseäni myöskään sivistyneenä juomistapojeni takia, mutta mun mielestä noi yllämainitut käytöstavat ei kuulu fiksun ihmisen käytöstapoihin.
Miss Piggy sanoi:
EDIT: Sen lisään vielä, että en siis kenenkään kohdalla pidä fiksuna käytöksenä viinan kanssa läträämistä. Jos mun ukkoni jois, kuten Kimi tai yleensä keskimääräinen suomalainen mies, niin ei olis mun ukkoni kauaa...:thumbdown
:doubtful:

Ghost_Glove

Jääkausi
Sijainti
Ylöjärvi
formulastara sanoi:
No kun Shumit heitteli huonekaluja ja kaatoivat jääkaapin. Eikö tuo ole jo aika lapsellista? Kun kerta Kimin toilailut ovat olleet... :eek:
Minusta eivät kummatkaan ole olleet lapsellisia...

Hallinto joskus vaan jää kun tulilientä ottaa. Kaikki joilla näin ei ole joskus käynyt eivät ole saaneet tarpeeksi ilmaista viinaa... :wink:

Jo minä voittaisin ferrarilla maailmanmestaruuden niin kyllä sitä vois useammankin toyotan jääkaapin sijoittaa uudestaan... :ahem:

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Ghost_Glove sanoi:
Minusta eivät kummatkaan ole olleet lapsellisia...

Hallinto joskus vaan jää kun tulilientä ottaa. Kaikki joilla näin ei ole joskus käynyt eivät ole saaneet tarpeeksi ilmaista viinaa... :wink:

Jo minä voittaisin ferrarilla maailmanmestaruuden niin kyllä sitä vois useammankin toyotan jääkaapin sijoittaa uudestaan... :ahem:
Minusta taas Kimin toilailut eivät ole olleet lapsellisia, mutta tuommoinen jääkaappien kaatelu on... :p