Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Trone sanoi:
Juu, näin on talven aikana näyttänyt käyvän. Mutta so not, kunhan auto kulkee. :) Onhan tossa vielä Montoyoaan ja Jonesiin matkaa...
Oiskohan kuppendaali ja zipzit maistunu vähän liikaa aktiivikauden ulkopuolella?
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
En mä fanitusta sinänsä pidä pahana lainkaan. Mun mielestä on outoa lähinnä se, että omaa idolia pidetään käsittämättömän hyvänä ja kaikkia muita enämpi tai vähämpi paskoina tai keskinkertaisuuksina. On omituista, jos Räikkönen ei voita moista paskasakkia alkavalla kaudella vähintään parilla kierroksella seuraavaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Calvin sanoi:
Tästä voi kyllä olla eri mieltä. Itse olen sattumoisin sitä mieltä, että Kimi on ollut Schumia kovempi vuodesta 2003 lähtien.
Ole toki. Tuloksia ja kaikkea mahdollista tulosliuskojen ulkopuolelta voi vääntää tukemaan omaa näkemystään suuntaan jos toiseenkin, joten väittely aiheesta on hedelmätöntä (mutta silti foorumien pääasiallisinta täytettä).
Alonso ei todellakaan ole sellainen rattimies kun moni näyttää kuvittelevan.
Eikä voisikaan olla, koska Alonsosta luullaan niin monenlaista. Ei niin hyvä eikä niin huono kuin moni luulee.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Calvin sanoi:
Tästä voi kyllä olla eri mieltä. Itse olen sattumoisin sitä mieltä, että Kimi on ollut Schumia kovempi vuodesta 2003 lähtien. Eli Schumi parempi 2001-2002, Kimi parempi 2003-2006, siis siitä ajasta kun ajoivat molemmat Ykkösiä.

Alonso ei todellakaan ole sellainen rattimies kun moni näyttää kuvittelevan. Vaikeudet Trullin kanssa 2004 olisi pitänyt jo herättää ihmiset huomaamaan tämän. 2007 oli vain varmistus asialle. Kalusto määrää tulokset, mutta tallikavereista näkee todellisen tason. Jopa Flaavio tietää tämän, siksi tarjosikin Allulle tukea ja turvaa ja ykköskuskin paikan! Ei ressu pärjää tasapuolisella kohtelulla.
Puhut asiaa. Alonso ei yllä lahjakkuudessa Kimin tasolle,vaikka sarjan neljän kovimman kuskin joukossa onkin. Alonson vahvinta aluetta on auton kehittäminen.

Itse olen arviostanut Kimin puhtaasti sarjan nopeimmaksi kuskiksi myös vuodesta 2003 lähtien jokaisena vuonna (ei tarvita edes suomilaseja että tajutaan kuinka monta kertaa Kimin mestaruushaaveet kolisivat Mäkin luotettavuusongelmina savuna ilmaan vaikka kaveri paukutti menemään voitosta voittoon ja nopeimmasta kierroksesta nopeimpaan kierrokseen aina kun pelit kesti,vain hieman karrikoiden. Ironiaa on, että kultapoika Lewis pääsi ajelemaan lähes vailla teknisiä ongelmia heti ensimmäisenä kautenaan).

Mutta nyt on Kimi sinut Ferkun kanssa ja auto on kehitetty hänelle eikä eräälle saksalaiseläkeläiselle ja tulos tulee olemaan sen mukaista: Massat helisevät.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Bobakki sanoi:
Tämä se on hauskaa. Kimi ottaa puoli vuotta nekkuun ennakkoon heikommalta tallikaverilta -> selitys löydetään autosta, renkaista, tiimiin sopeutumisesta... Alonso häviää samat puoli vuotta kuskille, jonka on kerran jo piessyt syynä lähinnä todella hankalasti käyttäytyvä auto -> Alonso on huono kuljettaja.
Hiukkasen eri tilanne kuitenkin oli silloin. Molemmat olleet jo tallissa jonkin aikaa. Ei Alonso ole mielestäni huono kuljettaja. Kaveriin vain vaikuttavat ulkoiset tekijät joskus vähän liikaa. Ihan varmasti lukeutuu niiden 3-4 huippukuskin joukkoon jotka F1:siä nykyään hallitsevat.

Itse pidän Kimiä kuitenkin parhaana näistä. Mahdollisesti lähestyy jo Schumin huippuvuosien tasoa. Kuskien vertailu on kyllä kieltämättä vaikeaa, varsinkin objektiivinen :rolleyes: Hamiltonista totuus selvinnee vasta seuraavien kahden kauden aikana.

Toivon, että Heikki joskus nousee ihan huippukuljettajien joukkoon, mutta pahoin pelkään, ettei se päivä koskaan koita. Jotenkin tuntuu kuin kaikki olisi Heikille liian kovan työn takana. Itselle tulee mieleen Mika Salo kera parempien mahdollisuuksien. Mutta tiedä näistä, kaikki on tosiaankin niin paljon kiinni siitä, minkälaisen mahdollisuuden urallaan saa. Toki, kuten esim. Buttonin kohdalla on nähty, kyllä mahdollisuudetkin voi F1:ssä hukata.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
jps sanoi:
Heikki lähti Alonson tieltä ei päinvastoin.

Palkkaero Kovalaisen ja Alonson välillä on varmasti yli 10 Me todennäköisesti jopa yli 20 Me, aika paljon enemmän näkyvyyttä ja sponssirahaa pitää tulla, jotta olisi kannattavaa.
Renault on varmaan myynyt Spanioissa senverran enemmän autoja että panostus on tullut jo takaisin...
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Bobakki sanoi:
Tämä se on hauskaa. Kimi ottaa puoli vuotta nekkuun ennakkoon heikommalta tallikaverilta -> selitys löydetään autosta, renkaista, tiimiin sopeutumisesta... Alonso häviää samat puoli vuotta kuskille, jonka on kerran jo piessyt syynä lähinnä todella hankalasti käyttäytyvä auto -> Alonso on huono kuljettaja.
Öh, eihän se nyt noin mene. Tietenkään Kimi ei saa ottaa enää nekkuun Massalta tai tuomio on ihan sama kuin Alonso-Trulli tapauksessa. Totta kai uuteen talliin, autoon ja renkaisiin tottuminen vaati aikaa 2007, vaan mietipä nyt tilannetta jossa Kimi olisi ottanut nekkuun Coulthardilta 2004, mitäs luulet että vaikuttaisi Kimin arvostukseen? Ihan rehellisesti nyt vaan. Coulthard on kuitenkin vähintään Trullin tasoinen rattimies, luultavasti huomattavasti kovempikin. Ja siltikin, lienee selvää mitä Kimistä ajateltaisiin jos olisi ottanut nekkuun 2004, kuten Alonso otti Trullilta. Ero toki oli hyvin pieni. Jostain kumman syystä vain Alonson tapauksessa sivuutetaan täysin itsestään selvät jutut joita tuskin sivuutettaisiin useimpien muiden kuljettajien kohdalla. Esim. Ralf Schumacher oli Trullia keskimäärin parempi (pienellä erolla) heidän yhteisenä Toyota-aikanaan, silti Ralfin arvostus on lähes nollassa vaikka voidaan väittää että pärjäsi karkeasti ottaen yhtä hyvin Trullia vastaan kuin Alonsokin.

No entäpä jos Kimi olisi ottanut nekkuun rookie-tallikaverilta? Varmaankin olisi arvostus todella korkealla, vai mitä? Kuvittelepa kuka hyvänsä Alonson paikalle (Kimi, Massa, Cuti, Webber, Nick, Kubica, Nico, Heikki, Fisi, Button, jne.), mikä olisi arvostus nyt? Luuletko, että olankohautuksella sivuutettaisiin se seikka, että hävisi rookie-tallikaverille? Enpä oikein usko. Mistä Alonson erikoiskohtelu näissä asioissa oikein johtuu? Sitä mä vaan ihmettelen.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
jps sanoi:
Oiskohan jotain tekemistä 2*WDC'n kanssa?
No niin tietysti, mutta siltikin, ensin rämpii Trullin kanssa ja sitten rookien kanssa lajissa, jossa on hyvin tunnettua että auto määrää lopulliset tulokset ja tallikaverivertailut ovat siksi arvossaan. Se, että nuo rämpimiset tapahtuivat kaiken lisäksi mestaruusvuosien molemmin puolin, on lähinnä raskauttava seikka, sillä se osoittaa että mestaruuksista huolimatta todellinen taso on mitä on. Ihan niin kuin Damon Hillillä ja Jacques Villeneuvella. Mestaruus tuli, silti pataan keskinkertaisilta tallikavereilta. Alonso kuuluukin samaan kastiin näiden herrojen kanssa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Rälle sanoi:
Kimi piti Helsingissä ainoan tiedotustilaisuutensa Suomessa alkuviikosta. Näinkö väärin vai oliko pojan posket vähän pulskistuneet?
No jos posket ovat pullistuneet, niin tuskin samasta syystä kuin Montoyalla:

Tallinnassa kahden päivän visiitillä käynyt Kimi Räikkönen vakuutti virolaiset kuljettajat esityksellään sisämotocrossiradalla Saku-hallissa.

- Täysin uskomatonta, kuinka hyvä Kimi Räikkösen fyysinen kunto oli, virolaiskuljettajat Marko Lepik ja Risto Algre hehkuttivat virolaislehti SL Õhtulehen verkkosivuilla.

- (Hän) liikkui kuin sähköjänis. Me ajoimme viisi-kuusi kierrosta. Hän ajoi 20 kierrosta, otti kypärän pois päästä ja oli tuskin hengästynyt, kaksikko ihasteli.

Räikkösen F1-kausi alkaa ensi viikolla Australiassa. Virolaisten mukaan Ferrari-kuski ei vaarantanut terveyttään motocross-radalla.

- Räikkönen valitsi ajolinjat taidokkaasti ja kaikki oli hallinnassa. Hän ei ajanut päättömästi, Algre kertoi.

(MTV3)
Luulenpa, että kaveri on tankannut ja treenannut juurikin alkukauden kuumia kisoja silmällä pitäen. Nestetasapaino on hyvä olla kondiksessa, että passaa vähän kuihtua, jos vaikka käy Häkkiset.

Calvin sanoi:
Esim. Ralf Schumacher oli Trullia keskimäärin parempi (pienellä erolla) heidän yhteisenä Toyota-aikanaan
Hä? :D Sulla on tainnu jäädä seuraamatta parit viime kaudet, että mikä meno siellä on Trullilla ja Ralfilla ollut? Kaiken kaikkiaan Trulli on lyönyt Ralfin niin selkeästi jokaisella osa-alueella, että sokeakin sen on nähnyt ja siksi Trulli jatkaa Ralf ei :rolleyes:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Bobakki sanoi:
Tämä se on hauskaa. Kimi ottaa puoli vuotta nekkuun ennakkoon heikommalta tallikaverilta -> selitys löydetään autosta, renkaista, tiimiin sopeutumisesta... Alonso häviää samat puoli vuotta kuskille, jonka on kerran jo piessyt syynä lähinnä todella hankalasti käyttäytyvä auto -> Alonso on huono kuljettaja.
Hauskaa on. Mun mielestä kuitenkin on hyvä pitää mielessä pari asiaa. Kimi sekä Alonso lähtivät viime kauteen varsin samankaltaisista lähtökohdista. Molemmilla uusi talli, uudet renkaat, jne. Sillä erolla, että Kimillä oli kokenut, tallin tunteva, pariin otteseen Schumia vastaan nopeutensa näyttänyt kaveri. Alonsolla rookie, joka oli tallin kanssa yhtä uusi kuin Alonsokin.

Toki tuossa täytyy ottaa huomioon myös se, että Alonson vuotta häiritsi epäilemättä rookien kovuuden lisäksi oman aseman "huonous" sekä vakoilujupakka.

Turha sitä on kuitenkaan kiistää, että viime vuodesta Kimi selvisi voittajana ihan yhtälailla kuin rookie Hamilton ja Alonsokin. Kyllähän se Alonso on ihan selkeästi yksi kovimmista. Se mikä on herrojen Kimi ja Alonso ero. On se, että toinen miellyttää persoonallaan toisia ja toinen taas toisia. Itseäni Alonson jatkuva kitinä, suoranainen valitus, haukkuminen, muiden vähättely ärsyttää mutta minkäs teet jos toiset pitävät moisesta. Ajaa se kuitenkin osaa ja päinvastoin kuin Massa, olisin mielelläni nähnyt Alonson jossain kilpailukykyisemmässä tallissa. Kaikkea ei voi saada :dunno:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
WebSlave sanoi:
Paitsi lopputuloksissa. MM-pisteet meni Ralfille 70-66.

Toki tuo on totta. Jos en väärin muista, niin Trulliltahan haihtui monta hyvää kisaa keskeytyksiin hyviltä sijoilta. Pisteet ei kerro täysin suoritusta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
Calvin sanoi:
Öh, eihän se nyt noin mene. Tietenkään Kimi ei saa ottaa enää nekkuun Massalta tai tuomio on ihan sama kuin Alonso-Trulli tapauksessa. Totta kai uuteen talliin, autoon ja renkaisiin tottuminen vaati aikaa 2007, vaan mietipä nyt tilannetta jossa Kimi olisi ottanut nekkuun Coulthardilta 2004, mitäs luulet että vaikuttaisi Kimin arvostukseen? Ihan rehellisesti nyt vaan. Coulthard on kuitenkin vähintään Trullin tasoinen rattimies, luultavasti huomattavasti kovempikin. Ja siltikin, lienee selvää mitä Kimistä ajateltaisiin jos olisi ottanut nekkuun 2004, kuten Alonso otti Trullilta. Ero toki oli hyvin pieni. Jostain kumman syystä vain Alonson tapauksessa sivuutetaan täysin itsestään selvät jutut joita tuskin sivuutettaisiin useimpien muiden kuljettajien kohdalla. Esim. Ralf Schumacher oli Trullia keskimäärin parempi (pienellä erolla) heidän yhteisenä Toyota-aikanaan, silti Ralfin arvostus on lähes nollassa vaikka voidaan väittää että pärjäsi karkeasti ottaen yhtä hyvin Trullia vastaan kuin Alonsokin.

No entäpä jos Kimi olisi ottanut nekkuun rookie-tallikaverilta? Varmaankin olisi arvostus todella korkealla, vai mitä? Kuvittelepa kuka hyvänsä Alonson paikalle (Kimi, Massa, Cuti, Webber, Nick, Kubica, Nico, Heikki, Fisi, Button, jne.), mikä olisi arvostus nyt? Luuletko, että olankohautuksella sivuutettaisiin se seikka, että hävisi rookie-tallikaverille? Enpä oikein usko. Mistä Alonson erikoiskohtelu näissä asioissa oikein johtuu? Sitä mä vaan ihmettelen.
Ei tuo ole niin yksiselitteistä... Toisille auto sopii käteen alusta asti. Vuonna 2007 auto istui käteen joillain radoilla Hamiltonille todella paljon paremmin kuin Alonsolle. Eikä voi verrata Coulthardia ja Trullia noin. Ajoivat eri talleissa täysin erilaisella kalustolla. Minusta vaan tuntuu, että kaksi kertaa mestaruuden voittamiseen tarvitaan kyllä hyvä kuskikin, mutta myös hyvä autokin. Itseä välillä naurattaa, kun sanotaa että Alonso ja myöskin Häkkinen voitti ylivoimaisella autolla mestaruudet... Tuskinpa nyt Räikkösellä viime kaudella oli huono auto. Mestaruuteen vaaditaan vaan niin nopea ja luotettava auto sekä nopea ja luotettava kuljettaja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
JML82 sanoi:
Toki tuo on totta. Jos en väärin muista, niin Trulliltahan haihtui monta hyvää kisaa keskeytyksiin hyviltä sijoilta. Pisteet ei kerro täysin suoritusta.
Ei niin, mutta sen voisi laskea yhdeksi "osa-alueeksi". ;)

Joka tapauksessa en pidä Trullia mitenkään ylivertaisena kisakuskina Ralfiin nähden silloin, kun jälkimmäisellä oli vähän motivaatiotakin mukana. Ralf-junista ei kuitenkaan yleisesti ole puhuttu. Valitettavasti se motivaatio hiipui olemattomiin vuosien myötä, mutta Toyotapestin alkupuolella Ralf ajeli ihan kelpo suorituksia.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Calvin sanoi:
Öh, eihän se nyt noin mene. Tietenkään Kimi ei saa ottaa enää nekkuun Massalta tai tuomio on ihan sama kuin Alonso-Trulli tapauksessa. Totta kai uuteen talliin, autoon ja renkaisiin tottuminen vaati aikaa 2007, vaan mietipä nyt tilannetta jossa Kimi olisi ottanut nekkuun Coulthardilta 2004, mitäs luulet että vaikuttaisi Kimin arvostukseen? Ihan rehellisesti nyt vaan. Coulthard on kuitenkin vähintään Trullin tasoinen rattimies, luultavasti huomattavasti kovempikin. Ja siltikin, lienee selvää mitä Kimistä ajateltaisiin jos olisi ottanut nekkuun 2004, kuten Alonso otti Trullilta. Ero toki oli hyvin pieni. Jostain kumman syystä vain Alonson tapauksessa sivuutetaan täysin itsestään selvät jutut joita tuskin sivuutettaisiin useimpien muiden kuljettajien kohdalla. Esim. Ralf Schumacher oli Trullia keskimäärin parempi (pienellä erolla) heidän yhteisenä Toyota-aikanaan, silti Ralfin arvostus on lähes nollassa vaikka voidaan väittää että pärjäsi karkeasti ottaen yhtä hyvin Trullia vastaan kuin Alonsokin.
En ymmärrä lainkaan. Alonso oli hänen ja Trullin yhteisestä Renault-ajasta (hieman vajaat kaksi kautta) puoli vuotta Trullia perässä ja löi tämän reilusti lopun aikaa. Vaikkei Alonso tullutkaan uuteen tiimiin 2004, niin mummielestä hankalan auton (mikä on todettu monestakin suusta) ja tämän Kimin kohdalla yleisesti hyväksytyn renkaisiinsopeutumisselityksen välillä on vahva analogia. Tapaus Hamilton on toki juttu erikseen.

Luulisi sinunkin jo oppineen, ettei kolmatta kuskia voi käyttää kahden kuljettajan paremmuuden vertailun välineenä mitenkään päin. Erityisesti se koskee Trullia, joka tiedetään kuljettajista yhdeksi ailahtelevaisimmista. Esimerkiksi Frentzeniä käyttäen vastaavista vertailuista on mahdollista saada ihan päättömiä tuloksia.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
WebSlave sanoi:
Ei niin, mutta sen voisi laskea yhdeksi "osa-alueeksi". ;)

Joka tapauksessa en pidä Trullia mitenkään ylivertaisena kisakuskina Ralfiin nähden silloin, kun jälkimmäisellä oli vähän motivaatiotakin mukana. Ralf-junista ei kuitenkaan yleisesti ole puhuttu. Valitettavasti se motivaatio hiipui olemattomiin vuosien myötä, mutta Toyotapestin alkupuolella Ralf ajeli ihan kelpo suorituksia.
Johtuiko se, että ei puhuttu ralfin junista siitä, että Ralf ei yksinkertaisesti päässyt kilpailuissa asemiin joissa huonosta kisavauhdista olisi muille haittaa?

Toinen mahdollisuus on se, että Trulli oli tarpeeksi hyvä pitääkseen paikkansa pitkään huonollakin autolla. Mutta autossa ei riittänyt potkua edellä pysyvien kiinni ottamiseen. Ehkäpä Trulli vain oli tarpeeksi hyvä pitääkseen takanaan muut reilusti paremmallakin autolla ajavat.

Tämähän on sitten vaan mutustelua enkä halua tuon perusteella vetää vertailuja Trullin ja Ralfin välille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
quartal sanoi:
Johtuiko se, että ei puhuttu ralfin junista siitä, että Ralf ei yksinkertaisesti päässyt kilpailuissa asemiin joissa huonosta kisavauhdista olisi muille haittaa?

Toinen mahdollisuus on se, että Trulli oli tarpeeksi hyvä pitääkseen paikkansa pitkään huonollakin autolla.
Ensimmäinen toki on totta, sillä Trullihan oli aika-ajospesialisti. Siinä vertailussa Trullin paremmuutta tuskin kukaan asettaisi kyseenalaiseksi.

Jälkimmäistä tilastot eivät tue. Trulli oli kauden 2007 ohitetuin kuski, mikä tietysti johtui osittain juuri siitä, että lähtöruutu oli "liian" hyvä.

Niistä osa-alueista... tilastot eivät kerro koko totuutta, mutta kolmen vuoden osakilpailut on jo kohtuullinen otanta.
Ohittanut jonkun: Ralf 53, Jarno 34
Tullut ohitetuksi: Ralf 26, Jarno 49
Menee selkeästi Ralfille. Ralf oli sekä 2005 että 2006 toiseksi eniten ohitellut kuski.

Sijoitusmuutoksia 1. kierroksella: Ralf -42, Jarno -9
Tämän Ralf sentään häviää. Toisaalta selittää sitäkin, miksi Ralfilla on niin paljon ohituksia. Tätä tilastoa vääristää huomattavasti törmäilyt ensimmäisellä kierroksella, mistä syystä miinukselle menee helposti.

Lähde: Brian Lawrencen tilastot rasf1:sta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
quartal sanoi:
Johtuiko se, että ei puhuttu ralfin junista siitä, että Ralf ei yksinkertaisesti päässyt kilpailuissa asemiin joissa huonosta kisavauhdista olisi muille haittaa?
Ralffi yrittäis ajaa kovaa tai tekis virheen paineen alla. Trulli sen sijaan välttää virheet ylivarovaisella ajolla. Vauhti kärsii, mutta muut pysyy takana, kun virheitä ei tule :eek:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Bobakki sanoi:
Luulisi sinunkin jo oppineen, ettei kolmatta kuskia voi käyttää kahden kuljettajan paremmuuden vertailun välineenä mitenkään päin. Erityisesti se koskee Trullia, joka tiedetään kuljettajista yhdeksi ailahtelevaisimmista. Esimerkiksi Frentzeniä käyttäen vastaavista vertailuista on mahdollista saada ihan päättömiä tuloksia.
Tätä komppaan kyllä varauksettomasti. Kaiken kaikkiaan tämä keskustelu on aivan uskomattoman lapsellista kinastelua täysin olemattomin perustein. Lisäksi myös tiimien sisäiset vertailut ovat todella vaikeita tehdä (minkä totesi mm. joku ITV-F1:n suht arvostetuista kolumnisteista viime kaudella) ja muiden kuskien välillä käytännössä mahdottomia. Johan se nyt pitäisi olla selvää vaikkapa lätkästä, että vaikka joukkue A voittaa joukkueen B ja joukkue B joukkue C:n, niin A voi silti saada C:ltä turpaansa 6-0. Ja se on lätkää. Formuloissa on niin paljon kuskista riippumattomia tekijöitä, että vertailu ei ole pelkästään puolimahdotonta myös todella turhaa. Mutta toki jos energiaa on, niin siitä vaan! :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös