Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Kovasti kiinnostaisi se että millon tämä erillinen sopimus vuodesta 2010 sitten tehtiin? Luulisi että se olisi pitänyt tehdä tämän vuoden aikana jos aikasempi sopimus kattoi kerran vuodet 2007-09. Aikalailla erikoista jos vuoden alussa on tehty soppari ja se sitten pitää väkipakolla purkaa puolessa välissä kautta. :)
Se tehtiin kaudella 2008, aikana, jolloin Kimillä ei kulkenut. Siitä oli kunnon uutisetkin, jossa Räikkösen ajotaitoja ylistettiin pomojen osalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kovasti kiinnostaisi se että millon tämä erillinen sopimus vuodesta 2010 sitten tehtiin? Luulisi että se olisi pitänyt tehdä tämän vuoden aikana jos aikasempi sopimus kattoi kerran vuodet 2007-09. Aikalailla erikoista jos vuoden alussa on tehty soppari ja se sitten pitää väkipakolla purkaa puolessa välissä kautta. :)
Se julkistettiin Monzan kisan yhteydessä 2008, joten jonkin verran ennen sitä oletettavasti.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
- Tämän vuoksi palkkasimme hänet. Räikkönen ei liiemmin puhunut. Hänellä oli vaikeuksia kommunikoida insinöörien ja tallin väen kanssa. Nyt halusimme karismaattisen persoonan, joka pystyy palauttamaan meille samanlaisen joukkuehengen kuin Schumacherin aikana. Alonso kykenee siihen, koska hän on nuori, hänellä on hyvä imago, hän puhuu erittäin hyvin italiaa, on ystävällinen kaikille ja loistava kuljettaja, Ferrarin pääjohtaja Luca di Montezemolo ylisti hankintaansa espanjalaisessa El País -lehdessä.
Tuo teksti kertoo ainoastaan siitä, ettei Kimi jutellut mukavia nimenomaan Monten ja Domen kans. Itse insinöörien suunnalta kun jutut ovat olleet täysin päinvastaisia. Lisäksi Monte selkeästi haluaa Schumi ajan takaisin, joka tietää huonoja aikoja Massalle.

Sinänsä Massan asema taitaa olla aika hutera, kun Todt on poistunut, joten manageri puolelle ei tule apuja tallin puolelta. Lisäksi jos Veli-Schumikin siirtyy Mersun palvelukseen, niin taitaa selkeä kakkoskuskin asema olla edessä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuo teksti kertoo ainoastaan siitä, ettei Kimi jutellut mukavia nimenomaan Monten ja Domen kans. Itse insinöörien suunnalta kun jutut ovat olleet täysin päinvastaisia. Lisäksi Monte selkeästi haluaa Schumi ajan takaisin, joka tietää huonoja aikoja Massalle.

Sinänsä Massan asema taitaa olla aika hutera, kun Todt on poistunut, joten manageri puolelle ei tule apuja tallin puolelta. Lisäksi jos Veli-Schumikin siirtyy Mersun palvelukseen, niin taitaa selkeä kakkoskuskin asema olla edessä.
Kimi ei ole sellainen joka omalla toiminnallaan nousisi muun tallihenkilökunnan yläpuolelle, vaan työskenteli enempi tasavertaisena jäsenenä tiimissä. Ilmeisesti Alonsosta saavat sitten kaverin johtokerhoon, jolloin Domella ja Zemololla on kivaa ja alemman tason duunarit työskentelevät kurinalaisina alamaisina.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kimi ei ole sellainen joka omalla toiminnallaan nousisi muun tallihenkilökunnan yläpuolelle, vaan työskenteli enempi tasavertaisena jäsenenä tiimissä. Ilmeisesti Alonsosta saavat sitten kaverin johtokerhoon, jolloin Domella ja Zemololla on kivaa ja alemman tason duunarit työskentelevät kurinalaisina alamaisina.
Jep. Ne on vähä niinku koiria. Tarvitsevat selkeän johtajan, jotta hommat pysyy järjestyksessä. Jos johtajaa ei ole, niin sit palikat on sekasi ja rähistään miten sattuu ja hypitään toisten varpaille.

Schumi, Brawn ja Todt pitivät langat hyvin käsissä ja homma toimi. Sama homma toimi vielä erinomaisesti Todtin ja Kimin kans.

Nyt hommat on sit sekasi, ku Domesta ei ole ku Monten sätkynukeks, jolloin muukaan tiimi ei tiedä kuka heitä johtaa.

No on se hyvä, että Alonso tulee laittamaan johtajat järjestykseen.

Kumma tuo italiaanokulttuuri. Kimi tekee hommansa ja odottaa muiden tekevän samoin, sen kummemin konstailematta, niin se ei kelpaa. Vaan tarvitaan heppu joka hyppii silmille? :doubtful:

Itsetunto ongelmia, mahdollisesti? :D
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Viitaten Alonso-toikissa olevaan juttuuni Monten näkemistä monista persoonista samassa hahmossa - niin Kimin dna tuntuu ainakin taipuvan moneksi:​

.......................................

Kimin dna toimii rallissakin

Turun Sanomat 22.12 2009 22:05:18

Italian media sulattelee ajatusta Ferrarilla maailmanmestaruuden 2007 voittaneen Kimi Räikkösen siirtymisestä rallipoluille. Auto Sprint haastatteli Räikkösen kartturiksi lähtevää Kaj Lindströmiä.

– Arctic Lapland -ralli tammikuun lopussa tarjoaa meille hyvän harjoitustilaisuuden. Ajoimme siellä vuotta aiemmin ja reitti on pääosin sama. Meillä on nuotit ja voimme käyttää niitä. Se on hyvä paikka tehdä vertailuja ja tutustua uuteen autoon. Ennen kaikkea siitä tulee hyvä lämmittelykisa Ruotsin MM-ralliin, missä seikkailumme varsinaisesti alkaa, Lindström kiittelee.

Lindström on vakuuttunut formulamestarin kyvyistä myös rallikuljettajana.

– Kimi ymmärtää välittömästi autot reaktiot. Se kuuluu luonnostaan Kimin dna:han. Hämmästyin sitä, kuinka nopea hän oli heti ja pidin paljon siitä, kuinka oikein hän valitsi ajolinjat.

– Suurin vaikeus on nuottien korrekti lukeminen ja kuunteleminen, mutta se on ihan normaalia. Se on vaikeinta kaikille rallikuskeille. Kimin kanssa käytän eri systeemiä kuin neljällä kaudella Tommi Mäkisen kanssa. Tommi käytti sellaista systeemiä, joka perustui edessä olevan mutkan säteisiin, kun Kimi käyttää nykyään suosittua numerointia 1-6 hitaasta nopeimpaan mutkaan, Lindström selvitti.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kumma tuo italiaanokulttuuri. Kimi tekee hommansa ja odottaa muiden tekevän samoin, sen kummemin konstailematta, niin se ei kelpaa. Vaan tarvitaan heppu joka hyppii silmille? :doubtful:
Erikoinen juttu tuo, että Ferrarilla kuljettajankin pitää olla eräänlainen johtaja, joka motivoi tallin työntekijöitä. Ikään kuin eivät työntekijät osaisi tehdä työtänsä kunnolla ilman, että itse kuljettaja on heitä kehuskelemassa, halimassa ja jakelemassa lahjoja. Mitä tulee auton kehitystyöhön, niin kyllä varmasti Kimi ja Massa osaavat analysoida auton käyttäytymistä yhtä hyvin kuin itse jumalasta seuraava eli Alonso.
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
Meinaakohan tuo motivointi jotain perseelle taputtelua, pilojen tekemistä ja joidenkin kannustavien sanojen sanomista kuten "tsemiä nyt makaroonit, mitään ei olla vielä hävitty"?
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Meinaakohan tuo motivointi jotain perseelle taputtelua, pilojen tekemistä ja joidenkin kannustavien sanojen sanomista kuten "tsemiä nyt makaroonit, mitään ei olla vielä hävitty"?
Eiköhän se suunnilleen tuota tarkoita. Toki talliväki varmasti pitää siitä, että kuljettaja on "mukana hommassa", mutta kyllä niihin hyviin tuloksiin luulisi pystyvän ilman perseelle taputteluakin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Motivoinnista

Mehän ei kaiketi tiedetä millaista motivointia Kimi on tai ei ole käyttänyt. Sehän me tiedetään että riittävää se ei kaiketi ole ollut.

Itse en pidä tarpeellisena perseeseen taputtelua (nuolemisesta puhumattakaan) tms motivointina, mutta tietynlaista huolenpitoa arvostaisin työntekijänä.

Itse ajattelisin, että vähin mitä kuljettajan olisi hyvä tehdä on seuraava:

Tehtaalla voisi käydä vähintään kerran kuukaudessa, silloinkin voisi katsoa eri työpisteiden toimintaa ja ikäänkuin seurata työntekijöiden tekemisiä ja kysyä ketä he ovat ja mitä he tekevät. Lopuksi luonnollisesti Tsemi toivotukset päälle. Näin työntekijälle jää kuva, että kuljettaja tietää mitä hän tekee eikä halua missään nimessä tehdä virhettä koska kuljettaja hoksaa yhdistää työn tekijään (vaikka oikeasti onkin unohtanut). Tämä saa työntekijän pitämään huolen siitä, että hänen tekemä työ on laadukasta.

Jos kuljettaja käy tehtaalla käsi leuassa kattelemassa etäältä muitten tekemisiä ja juttelee jonkun pomon kanssa ja puistelee välillä päätään, jää työntekijälle kuva, että kuljettaja ei piittaa hänen tekemästään työstä eikä välitä sen merkityksestä.

Jos itselläni olisi mahdollisuus valita kahdesta yhtä taitavasta kuljettaja toinen ja joiden ero on äsken mainituissa tavoissa, ottaisin ensimmäisen vaihtoehdon mukaan toimivan kuljettajan.

Jos Kimi toimii suurinpiirtein kuten ensimmäisessä tapauksessa kuljettaja toimii, ei mielestäni motivoinnissa ole mitään valittamisen aihetta, sillä enempään motivointiin ei kuljettajan mielestäni tarvitse osallistua. Jos Kimi puolestaan toimii kuten jälkimmäinen kuljettaja ja menettää tahdon tehdä hänelle täydellinen auto, on kuljettajan vaihto perusteltua.


En totta tosiaan tiedä miten Kimi toimii, enkä tiedä miten Alonso toimii. Mutta ero näillä vaihtoehdoilla (jotka ei välttämättä liity Kimiin tai Alonsoon) selvästi on.

Kuljettajan ei tosiaan tarvitse olla se työntekijöitä motivoiva henkilö, mutta on päivän selvää että kuljettaja pystyy omilla toimillaan sen tekemään halutessaan. Työntekijät kuitenkin tekevät auton kuljettajalle ja moni työntekijä pitää kuljettajaa (tehtaalla esim) suosikkinaan tai sankarinaan. Jos tämä ottaa itse työntekijän huomioon (vaikka hänen ei sitä tarvitsisi toimenkuvan puolesta tehdäkään) voi/luultavasti se vaikuttaa työntekijän motivaatioon ja työn laatuun.


Yksinkertaiset hydrauliikkaliitokset ne on tupannut Kimillä pettää, niitä liitoksia ym. kun voi tehdä huolella tai huolimattomasti.


Uskon, että erilaisella (paremmalla) toimintatavalla Kimi voisi olla menestyneempi urheilija (tilastot), mutta uskon myös, että Kimi ei ollut formuloissa menestyksen vaan ajamisen takia. Kimi toimi kuten parhaaksi näki ja sitä minä arvostan. Kimi ei ollut formuloissa tekemässä menestystä suomalaisille (tms) faneille, vaan hän oli mukana oman ajohalunsa takia. Sen hän toteutti tavalla jonka hän koki vaivan arvoiseksi.


Kimi ei ole lähiaikojen menestynein tai paras kuljettaja, mutta poikkeuksellisin kyllä.
Arvostan Kimiä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mehän ei kaiketi tiedetä millaista motivointia Kimi on tai ei ole käyttänyt. Sehän me tiedetään että riittävää se ei kaiketi ole ollut.
Jos Kimi itse sanoo, ettei edes yrittänyt motivoida, niin tuskin hän kovin paljon on vahingossa motivoinut. ;)

McLarenin työympäristöön se toimi mainiosti, eikä sellainen "jokainen hoitakoon omat hommansa niin hyvin kuin osaa"-asenne sinällään väärä olekaan. Ferrarilla sellainen ei kuitenkaan toiminut. Ainakaan enää Todtin lähdön jälkeen, jolloin ainakin ulospäin näyttää siltä, että korskuva ori kulkee lähinnä ilman ohjastajaa.

Olin alun perinkin sitä mieltä, ettei Kimin pitäisi siirtyä Ferrarille, mutten silloin vielä arvannut, että siihen löytyisi näinkin konkreettinen syy. (Ja ennen kuin joku sanoo, että tulihan Ferrarilla maailmanmestaruus, niin olisi se tullut jäämällä McLarenillekin.)
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Jos Kimi itse sanoo, ettei edes yrittänyt motivoida, niin tuskin hän kovin paljon on vahingossa motivoinut. ;)

McLarenin työympäristöön se toimi mainiosti, eikä sellainen "jokainen hoitakoon omat hommansa niin hyvin kuin osaa"-asenne sinällään väärä olekaan. Ferrarilla sellainen ei kuitenkaan toiminut. Ainakaan enää Todtin lähdön jälkeen, jolloin ainakin ulospäin näyttää siltä, että korskuva ori kulkee lähinnä ilman ohjastajaa.

Olin alun perinkin sitä mieltä, ettei Kimin pitäisi siirtyä Ferrarille, mutten silloin vielä arvannut, että siihen löytyisi näinkin konkreettinen syy. (Ja ennen kuin joku sanoo, että tulihan Ferrarilla maailmanmestaruus, niin olisi se tullut jäämällä McLarenillekin.)

Ei sitä voi tietää olisiko tullut mestaruutta jäämällä McLarenille. Niin monia muuttujia tuossa yhtälössä, että ei voi ku jossitella. Jos vaikka Kimi ei oliskaan menny Ferkulle, niin Schumi olis saattanut jatkaa, joten silloin Ferrari ei olisi sama, eikä olisi McLarenkaan sama eikä olisi Renaultkaan sama.
 

opafighter

Well-known member
Liittynyt
10.3.2004
Viestit
112
Uskooko joku muka oikeasti, että todelllinen syy Alonson palkkaamiseen oli se, ettei Kimi olisi motivoinut tallin henkilökuntaa tarpeeksi? :alppu:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Uskooko joku muka oikeasti, että todelllinen syy Alonson palkkaamiseen oli se, ettei Kimi olisi motivoinut tallin henkilökuntaa tarpeeksi? :alppu:
Eiköhän se todellinen syy ole ettei Kimi lyönyt Massaa palkkansa arvoisesti. Kovat tulokset olisivat olleet riittävää ja parasta motivointia.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eiköhän se todellinen syy ole ettei Kimi lyönyt Massaa palkkansa arvoisesti. Kovat tulokset olisivat olleet riittävää ja parasta motivointia.
Alonson palkkaamisesta päätettiin vuonna 08 kun Kimi oli hallitseva maailmanmestari vm 07. Juuri samoihin aikoihin, kun talli antoi Kimille vanhan keulapalan - uuden osoittautuessa usean kisan aikana erityisesti rengaslämmöille ongelmalliseksi. Tällöin myös muu kuin autonkehitys tuki Massan mestaruustoiveita ja Kimin saama tuki väheni selkeästi. Alonson tuloa aikaistettiin kesällä 09 kun Ferrari oli tehnyt autostaan suden, kehitystyö oli lopetettu ja tähän päälle Massa loukkaantuneena.

En saa mitenkään Alonson valintaa ja Kimin suorituksille yhtäläsyyttä. Eikä niitä keksinyt Ferrarin johtokaan joten syyksi keksittiin Kimin "luonne". Jota tosin kilpa-insinööri teamin ohella ehti kehumaan. Ja McLarenin ex-team säesti.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös