Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

really?

Well-known member
Liittynyt
5.4.2010
Viestit
379
Tuskin Kimi tupakoi vakituisesti, nyt vaan veti pienet rentouttavat hermosavut, jos on jostain syystä paineita.. Samanlainen systeemi yhdellä kaverillani.

Luettuani haastatteluja ym. uskon vahvasti, että Kimi palaa ensi vuonna formulaan, jos siihen avautuu hyvä mahdollisuus.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Jep. Mikäli Kimi olisi kovan luokan ketjupolttaja, todennäköisesti bongaisimme hänet huomattavasti useammin rööki suussa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Jep. Mikäli Kimi olisi kovan luokan ketjupolttaja, todennäköisesti bongaisimme hänet huomattavasti useammin rööki suussa.
Ja jos Alonso olisi niin kova painostaja kuin väittää olevansa, niin näkisimme varmasti muilla enemmän teknisiä ongelmia.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Mitähän vittua toisten röökaamiset teille kuuluu? Kauhee itku yhestä spaddusta. Ei ollut sentään jointti. Herranjumala mikä katastrofi se olisi ollut! Sairasta miten jotkut kuvittelevat, että jos joku sattuu olemaan julkisuuden henkilö, hänen pitäisi ehdottomasti toimia toisten ihmisten moraalikäsityksien mukaan eikä omiensa. Itse fanitan Kimin ajamista, se mitä Räikkösen poika tekee siviilissä on minusta hänen oma asiansa. Oksettavaa tämä nykypäivän jatkuva BB meno. Kimin röökinpoltosta nuivaantuneet/kiinnostuneet hankkikaa apua!
 

MakeS

Well-known member
Liittynyt
13.9.2009
Viestit
60
Mitähän vittua toisten röökaamiset teille kuuluu? Kauhee itku yhestä spaddusta. Ei ollut sentään jointti. Herranjumala mikä katastrofi se olisi ollut! Sairasta miten jotkut kuvittelevat, että jos joku sattuu olemaan julkisuuden henkilö, hänen pitäisi ehdottomasti toimia toisten ihmisten moraalikäsityksien mukaan eikä omiensa. Itse fanitan Kimin ajamista, se mitä Räikkösen poika tekee siviilissä on minusta hänen oma asiansa. Oksettavaa tämä nykypäivän jatkuva BB meno. Kimin röökinpoltosta nuivaantuneet/kiinnostuneet hankkikaa apua!
QFT
 

Läskipää

Well-known member
Liittynyt
28.1.2008
Viestit
108
Kimi tuli Monacoon ja painosti Alonson ajamaan lauantain harkoissa kaiteeseen!
:D
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Ferrarin kisainsinööri: Kimi tarvitsi täydellisen auton

Kimi Räikkösen kisainsinöörinä Ferrarilla toiminut Andrea Stella vertailee espanjalaisen Sport-lehden haastattelussa Räikköstä nykyiseen kuljettajaansa Fernando Alonsoon.

Stellan mielestä Alonso on tehnyt Ferrariin suuren vaikutuksen paitsi nopeudellaan, myös sopeutumiskyvyllään, joukkuehengellään ja työskentelytavoillaan.

- Fernandon yksi ominaisuus Kimiin verrattuna on se, että hän sopeutuu muutoksiin nopeammin. Kun olosuhteet muuttuvat äkkiä tai auto ei ole täydellinen, Fernando onnistuu sopeutumaan tilanteeseen tai paikkaamaan sitä paljon nopeammin. Toisaalta minun täytyy sanoa, että silloin kun auto oli täydellinen, Kimillä oli valtavasti puhdasta nopeutta ja taitoa. Auto on kuitenkin täydellinen vain kolmessa-neljässä kilpailussa kauden aikana, Stella sanoi Sport-lehdelle.

Stella on työskennellyt Ferrarilla myös Michael Schumacherin kisainsinöörinä. Kolmesta maailmanmestarista vaativin oli Schumi.

- On kuljettajia kuten Michael, jotka halusivat saada tietoonsa kaikki yksityiskohdat, ja niitä jotka halusivat tietää vähemmän, kuten Kimi. Fernando sijoittuu johonkin heidän väliinsä, Stella vertaili.
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Tjaa, taisi se F60 olla sittenkin täydellinen auto. Varsinkin sen jälkeen kun kehitystyö lopetettiin. :confused:

Täydellisimmillään auto oli Spassa ja Kimin palkintopalliputken aikana 2009.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Räikkönen on pesunkestävä amis, joten onko suurikin ihme että takapihan tupakkapaikalla iskostuneet tavat eivät ole mihinkään menneet? Baarikulttuuriin kuuluu käsittääkseni tupakka yhtä läheisesti kuin F1-autoon renkaat. Tämänhän voi tietysti tulkita niin, että ajaminen ei kiinnosta, muu huseeraaminen lajin parissa ehkä.

Stella vähän nuoleskelee espanjalaislehtien piikkiin. Ei tuolla ole mitään merkitystä. Alonsokin tarvitsee ihan yhtä täydellisen auton kuin Kimikin, se nähtiin viime kaudella jolloin Räikkönen veti kaiken irti Ferrarin heikoimmasta autosta 15 vuoteen ja samalla Alonso oli MM-sarjan yhdeksäs suunnilleen samantasoisella autolla.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Jotenkin Stellalla on nyt eri ääni kellossa kuin vielä viime kaudella.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
En nyt mitenkään antifanita mutta mitäs jos mies puhuukin totta? Ehkä Lonsoa vaan kiinnostaa enemmän ja se näkyy positiivisena tallissa.
Ei saa heti olla ristiinnaulitsemassa.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
En nyt mitenkään antifanita mutta mitäs jos mies puhuukin totta? Ehkä Lonsoa vaan kiinnostaa enemmän ja se näkyy positiivisena tallissa.
Ei saa heti olla ristiinnaulitsemassa.
Mielestäni on puhunut vähän tuota lausuntoa vastaan aiemmin.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Itse asiassa minustakin Alonso on hyvä sopeutumaan ja mietinkin tässä yksi päivä, että harvoin kuulee Alonson valittavan ettei löydy säätöjä tai ei saa renkaita toimimaan. Ehkä Stella on oikeilla jäljillä.

Katsoin alkuperäisen haastattelun Sport.es-sivustolta ja tuo oli vain pieni pätkä jutusta. Kyllä siellä Kimiä myös kehuttiin monella lailla.

Mutta tässä on pari viikkoa sitten ilmestyneestä toisen espanjalais-lehden haastattelusta (google)-käännöstä. Huonoa kieltä, mutta selvän saa. Laitoin sen lähinnä siksi, että huomaa kuinka espanjalaistoimittaja yrittää kaikkensa, että Stella nostaisi Alonson Kimiä paremmaksi. Mutta Stella ei mene lankaan eli kertoo siitä, että arvostaa Kimiä kovasti.



Q: But many drivers do not need as much information as Kimi no?

A: Look, the thing is that Kimi did not talk much, which does not mean they have less information. From my point of view is one of the pilots with clearer vision of what he had at his disposal and how was the car, you only needed to pass the information with less words, nothing more. It is a matter of code.

Q. I will apologize, but I have to ask which of the three was most impressive (the temeletría indicates who accelerates before, which hinders later, really, who does everything better in a sense)

A: - laughter I had with Fernando even touch on are starting, but a common feature of all three is that they have a great car control, ability to get great feedback from the car, how you're behaving, knowing your limits , which allows me to move closer to that limit. That is what you see in the telemetry.

Q: As you know, Fernando talks a lot, ask how all the drivers, likes to be very knowledgeable in the race ...

A: Look, Schumacher also used to talk a lot on the radio, liked having a lot of information and in this sense is different from Raikkonen. He just wanted to get the essentials and also in a synthetic form and, if possible, explained without exaltation, all in very quiet and calm. Sometimes you just gestures, which is also a form of communication. Michael needed a lot more information was much more dialectical, which is also the style of Fernando and I have to adapt to what the pilot needs, is part of my job.

Q: Which of the three has been or is more technical or intuitive? What defines them?

R: Schumacher course it was very intuitive, although I used to use and require the analysis and technical dialogue, if we passed from this to this to know why he liked it and it no other way. With Kimi, everything was much more based on intuition. I think Fernando is in the middle of the two, his work is much more based on intuition but analysis can be done with it, that is, Michael had many dialects, with Fernando, the details are not substantial it is better to remove them, if they are useful to achieve the objective, absolutely have to tell them.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Sinänsä mielenkiintosia nuo Stellan jutut kun ei se Alonsokaan nyt ole kummosempaa saanut taas aikaan.

Toisaalta samaaan aikaan Räikkönen taisteli viime kaudella voitoista "epätäydellisellä" autolla kun muut tiimikaverit taistelu top10 joukkoon pääsemisestä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Itse uskon, että Stella puhuu totta. Näin olen asian nähnyt ja näin se on tupannut suomalaisilla menemään. Kuten Häkkisenkin kohdalla niin myös Kimi tarvinnee hyvin säädetyn auton, ja silloin paukkuu kovaa kuten Stella sanookin. Mutta kun olosuhteet vaihtelee, niin molemmat suomalaiset ei olleet ihan "omimmillaan".

Helppo uskoa Stellan sanoja, ainakin minun.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eikö kaikki f-ykkösissäkin kaipaa täydellistä autoa alleen. Muutenhan kehitys loppuu. Eli Kimi patisti tallia eteenpäin. Lisäksi näytti, että puutteellisellakin kalustolla saa kaiken irti.

Ne ei enää muista Ferrarilla, oliko Kimillä motivaatio-ongelmia, vai vaatiko parempaa autoa, vai veikö Span kuninkuuden keskivertoisella, vai pyysikö vanhan paremmin toimineen eturipustuksen takaisin, vai ajoiko heti mestariksi autolla jota Schumi ja pikkuveli oli kehittänyt.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Itse uskon, että Stella puhuu totta. Näin olen asian nähnyt ja näin se on tupannut suomalaisilla menemään. Kuten Häkkisenkin kohdalla niin myös Kimi tarvinnee hyvin säädetyn auton, ja silloin paukkuu kovaa kuten Stella sanookin. Mutta kun olosuhteet vaihtelee, niin molemmat suomalaiset ei olleet ihan "omimmillaan".

Helppo uskoa Stellan sanoja, ainakin minun.
Puhut asiaa. Mikakin oli vähän samantyylinen kuljettaja, mutta omasta mielestäni Räikkösellä asia vielä korostuu. Häkkinen sentään piti tallitoverit takanaan autolla kuin autolla, mutta ero kutistui huonommalla kalustolla.

Onko nykyään muuten renkailla isompi merkitys F1:ssä? Tarkoitan sitä, että vaaditaanko nykyään tarkempia lämpötiloja, joissa rengas toimii jne..?

mikael sanoi:
Eikö kaikki f-ykkösissäkin kaipaa täydellistä autoa alleen. Muutenhan kehitys loppuu. Eli Kimi patisti tallia eteenpäin. Lisäksi näytti, että puutteellisellakin kalustolla saa kaiken irti.
Tätähän ei tarvitse edes kysyä. Mutta toiset pärjää huonommallakin säädöillä eivätkä siis ole niin tarkkoja auton säädöistä.
 
Viimeksi muokattu:

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Olet F1-fani82 ilmeisesti suurikin tallikaverustietouden asiantuntija sekä säätöexpertti?

Oikeasti maailmassa on muutama ihminen, jotka voisivat jonkinlaisella tietopohjalla näihin vastata. Ja enpä usko, että kukaan heistä on nyt täälä. Spekuloidahan saa aina, kuka minkinlaisin tarkoitusperin.

Se on ihan sama asia kun puhutaan vaikkapa ilmastonmuutoksesta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös