Kismet
Member
- Liittynyt
- 13.5.2010
- Viestit
- 5
Onhan Kimi tehnyt jotain oikein! Pitää hallussaan Monacon nopeinta aikaa nykyradalla. :thumbup:
http://www.ts.fi/f1/sahkeet/131801.html
http://www.ts.fi/f1/sahkeet/131801.html
Joo, periaatteessa haluaisin uskoa kun kerrankin joku insinööri avautuu, mutta tässä on muutama seikka:Tjaa, taisi se F60 olla sittenkin täydellinen auto. Varsinkin sen jälkeen kun kehitystyö lopetettiin.
Täydellisimmillään auto oli Spassa ja Kimin palkintopalliputken aikana 2009.
http://www.ts.fi/f1/sahkeet/78249.htmlMielestäni on puhunut vähän tuota lausuntoa vastaan aiemmin.
Ei oikein tosiaan vaikuta siltä että Kimi tarvitsi täydellisen auton.Kilpainsinööri tuntee Kimin kyvyt
Turun Sanomat 1.10 2009 20:30:05
Kimi Räikkösen kilpainsinööri Andrea Stella kehuu Turun Sanomille suomalaiskuljettajan ansioita erityisesti niissä neljässä kisassa, joissa Ferrari napsi perättäisiä palkintosijoja Unkarista Monzaan asti.
– Kimi pystyi tekemään ratilla niin paljon, etteivät meidän insinööriportaamme neuvot olisi siihen riittäneet, Stella sanoo.
– Siinä suhteessa Kimi on parempi kuin Michael Schumacher. Kun toimin Michaelin datainsinöörinä, hänelle piti aina tarkasti kertoa, miten tietokoneen mukaan eri mutkissa hän voisi ajaa nopeammin. Kimin kohdalla tällaisia neuvoja ei tarvita. Hän löytää ne ratkaisut itse, Stella ylisti.
– Onhan siellä monta eri asiaa, mitä noissa kisoissa tehtiin, Räikkönen myönteli itsekin.
Minä en usko tuohon pätkän vertaa, ainakaan toimituksen tekstiin. Monestakos kisasta Stellalla on nyt Alonso-kokemusta. Eikä Alonson ferkku ole lähelläkään sitä pulttiämpäriä millä Kimi joutui kisojaan ajamaan. Luonnollisesti kun esim 08 auto ei sopinut renkaille ja lämpöjen saavuttaminen oli ongelmallista, silloinhan lähes koko vuosi etsittiin niitä "täydellisiä" säätöjä, että autolla ylipäätään Kimi johonkin pääsi. Silti esim 09 Monaco tai Spa oli kaikkea muuta kuin täydellisellä autolla kilpailtuja.Itse uskon, että Stella puhuu totta. Näin olen asian nähnyt ja näin se on tupannut suomalaisilla menemään. Kuten Häkkisenkin kohdalla niin myös Kimi tarvinnee hyvin säädetyn auton, ja silloin paukkuu kovaa kuten Stella sanookin. Mutta kun olosuhteet vaihtelee, niin molemmat suomalaiset ei olleet ihan "omimmillaan".
Helppo uskoa Stellan sanoja, ainakin minun.
Kerroppas Pecca miten täällä keskustellaan, jos ei esitetä omia teorioita tai mielipiteitä? Kyseessähän on tuossakin oma tulkinta tilanteesta eikä mikään fakta. Korostan omaa teoriaa kappaleessa viellä sanoilla "omasta mielestäni". Omat mielipiteeni olen saanut "asiantuntijoiden" kommenteista mediassa.Olet F1-fani82 ilmeisesti suurikin tallikaverustietouden asiantuntija sekä säätöexpertti?
Oikeasti maailmassa on muutama ihminen, jotka voisivat jonkinlaisella tietopohjalla näihin vastata. Ja enpä usko, että kukaan heistä on nyt täälä. Spekuloidahan saa aina, kuka minkinlaisin tarkoitusperin.
Se on ihan sama asia kun puhutaan vaikkapa ilmastonmuutoksesta.
Heh, jos osaat englantia, niin lueppa alkuperäiset jutut. Kimi on Stellan mielestä samalla viivalla sekä Shumin, että Alonson kanssa. Ero tulee työskentelytavoista ja informaation tarpeesta.Kimi on vaan niin yliarvostettu että hehe
Millä tavalla se Kimillä korostuu? Eipä taida ihan pitää paikkaansa.Puhut asiaa. Mikakin oli vähän samantyylinen kuljettaja, mutta omasta mielestäni Räikkösellä asia vielä korostuu. Häkkinen sentään piti tallitoverit takanaan autolla kuin autolla, mutta ero kutistui huonommalla kalustolla.
Tätähän ei tarvitse edes kysyä. Mutta toiset pärjää huonommallakin säädöillä eivätkä siis ole niin tarkkoja auton säädöistä.
Jos väittää, että sadekelillä vetäis slickseillä ylivoimaiseen voittoon kierrosajoilla, joihin muut eivät pysty edes sateella osoittaa täydellisen tietämättömyyden. Toki slickseillä on mahsollista ajaa helvetin hyviä aikoja radan jo lähes kuivuttua, muttei varsinaisella sateella.Jos tietäisit mistä puhuisit, tietäisit sen, että Kimi veti jo pikku-renu kaudellaan slickseillä ylivoimaisia kierrosaikoja ja ylivoimaiseen voittoon sateella, mitä muut pystyivät tekemään edes sadekumeilla. Mut ei, eihän näitä tiedetä kun heitetään omia mielipiteita asiantuntijoiden pohjalta. Keneltähän "asiantuntijalta" olet tietosi saanut?
Miksi Kimi ei pärjännyt renkaiden kanssa Ferrarilla jos noin sopeutuvainen on?Mitä tulee noihin, että toinen tarvitsee täydelliset säädöt. Niin sehän oli nimenomaan Kimi joka pystyi hyviin tuloksiin sellaisella autolla luontaisesti kun taas Felipe-baby tarvitsi sen täydellisen auton. Jotta hieman on yllättäen muuttunut tarinat kun päästetään ensin espanjanmedia vauhtiin ja siihen päälle Kimi-vihaajat maikkarilta
Mielestäni en trollannut/provonnut, mutta esitin asiat hiukan kärjistetysti tosin. Aggressiota ei esiintynyt, ihmetystä kuitenkin.Ja miksei edellä esiintynyt Fani82 -trolli ole paremmalla itsetunnolla liikkeelle. Missä kohdin klikkasi ja agressio sekä jääräpäisyys vei vallan objektiivisuudesta.
Kai yhtä saletisti, kuin Kimi "podiumilla joka kisassa" 07 ja 08 jolloin auto selkeästi 09:ää parempi.Tänä vuonna Ferrarin auto on paljon parempi kuin viime vuonna missään vaiheessa, joten luulisi Alonson olevan vähintään podiumilla joka kisassa, vai mitä?
Kannattaisikohan itse äidinkielen opettajankin opetella oikeinkirjoitus, ennen kuin tulee muiden kirjoituksia arvostelemaan. Agressio nimittäin ei ole suomen kielen sana. Aggressio kylläkin on.Ja miksei edellä esiintynyt Fani82 -trolli ole paremmalla itsetunnolla liikkeelle. Missä kohdin klikkasi ja agressio sekä jääräpäisyys vei vallan objektiivisuudesta.
No joo, kärjistin minäkin. Mutta pointti oli, että yksikantaisella näkökannalla on outoa kysyä objektiivisuuden perään?Mielestäni en trollannut/provonnut, mutta esitin asiat hiukan kärjistetysti tosin. Aggressiota ei esiintynyt, ihmetystä kuitenkin.
No mutta eikös Alonso ole sen verran Kimiä parempi, että autolla joka on paljon parempi kuin auto jolla Kimi oli melkein kolmanneksessa kisoissa podiumilla viime vuonna, on Alonso joka kerta? (Nykytahdilla voi itse asiassa Alonsolle tehdä tiukkaa saalistaa saman verran podiumeja kuin Kimi viime vuonna.)Kai yhtä saletisti, kuin Kimi "podiumilla joka kisassa" 07 ja 08 jolloin auto selkeästi 09:ää parempi.
No katsos koulupohjasta riippumatta tulee myös virhelyöntejä, vielä kosketusnäytön ja ennakoivan tekstin niitä yllyttäessä. Ilmeisesti olen sanonut ikävästi eikä kommenttini ole ollut parhainta.Kannattaisikohan itse äidinkielen opettajankin opetella oikeinkirjoitus, ennen kuin tulee muiden kirjoituksia arvostelemaan. Agressio nimittäin ei ole suomen kielen sana. Aggressio kylläkin on.
Kiitos M.Webber :alppu:EDIT.Se HAASTATTELU, jonka postasin aiemmin, oli eri lehdestä. Oli vain esimerkkinä siitä, kuinka toimittaja yritti saada Stellan nostamaan Alonsoa jalustalle.
Mutta, tämä Haastattelu (josta kiistellään) löytyy tästä linkistä:
http://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=es&tl=en&u=http://www.sport.es/
Andrea Stella: "Alonso has surprised us all"
Alonso Since coming to Ferrari, Andrea Stella has worked with Schumacher and Raikkonen and has now launched a new phase with Alonso
talks with Andrea Stella
Rest day in Monaco, where track activity was reduced to a spectacular race in the GP2 Clos Dani on the podium, but in which the teams prepared with intensity today's time trial (14:00), which presents critical. At a stop along the way we talk with Andrea Stella, track engineer Fernando Alonso in Ferrari, a quiet character, brimming with serenity and with which the Spaniard has quickly understood the computer.
Stella, 39, came to the Scuderia Ferrari in 2000 after graduating as an aeronautical engineer, working until 2002 as a data engineer test equipment and then went to work until 2006 with Michael Schumacher.
After the withdrawal of German, he worked with Kimi, who became an engineer last year to replace track Chrys Dyer. Ahora emprende una nueva etapa con Fernando Alonso. Now starts a new stage with Fernando Alonso.
It takes six races to work with Alonso and a very intense preseason, so that little by little they know. ¿What surprised him most of Fernando?
When the team has come not to me I've tried a lot of expectations, although it was eager to see what happened and the whole team was positively surprised by his ability to work with the team, to form relationships with people and his team as leader, at the same time has established itself as one man team. Furthermore, as a pilot, no doubt astonished me your speed, because after five or six laps in the first test in Valencia and we have understood the natural rate. I was also surprised by his ability to adapt to all conditions and circumstances, always using the maximum. Another highlight of Fernando issues is that as a team you support and help to optimize their performance in a circuit or a particular curve and the particular would emphasize the ability to hear what is said, that then gets applied Thanks to his talents.In summary, three points: A man who knows team work with the entire fleet, its capacity for speed in all conditions and capacity in the field of working with engineers to listen and put into practice to be faster.
What changes between the two logical addition to the character between a Finnish and a Spanish?
A feature of Fernando with respect to Kimi as a driver is to have a top speed of adaptation. When a sudden change of conditions or when the car is not perfect, adapt or compensate Fernando achieved much faster. However, when the car was perfect I must say that Kimi has a pure speed or a very strong talent, but a perfect car exists only in three or four races throughout the year.
"The pilots are very demanding of their engineers?
It is very important that the pilot knows the fundamentals. For example, it is essential that the pilot when it comes to Monaco to know what are the things needed to go fast, but the level of detail of the same depends on the pilot. There are some who prefer to have all the details, like Michael, and others who want less, like Kimi. Fernando would be in an intermediate position between the two, focusing on the important things that need to be very clear. Our job also is to know how much detail should be given to a pilot, you need to know enough to achieve their goals but not too much information. When we arrived in Monaco, we met for 40 minutes to present the critical points of the weekend, they have to be clear to all and that should influence how we manage the weekend and at work tuning the car.
Is the track engineer is the link between the pilot and equipment?
The track engineer is the link between the pilot and the team in technical aspects, ie who has the link between the driver and his car or engineers. However, it also has a psychological role for the pilot is always sure of himself, full of self-esteem and always convinced that the result is within your reach. However, it has more than one partner because there are many points of contact between the pilot and crew. For example, if there is to look at the fact that a given curve can go faster the speaker is engineer data, so that the track engineer no longer the coordinator.
With two pilots who want to win in their ranks, like Alonso and Massa, the risk of disputes arising between staff and work with one another? Is there competition?
In the ten years I've been at Ferrari have never seen a situation of friction between the teams of two riders. Maybe between two drivers, but never the team as one of the fundamental requirements of my job is that Ferrari are engineers and not a pilot or the other. Our interest is to get the maximum result for Ferrari and, therefore, in this case is the same as the best result for Alonso. The interests are the same. I have never experienced a conflict between the teams.
In Barcelona, the Red Bull Fernando excelled in almost a second in the time trial to Fernando. The difference was brutal, "the tone for the entire season or was an isolated incident?
We knew that the characteristics of our car on the Circuit de Catalunya was not very favorable, while for the characteristics of the Red Bull was very favorable, with the result that most differences were found. Anyway, it is clear that when there is a difference of nine tenths and still think you need to analyze what happened because our car was running at one hundred percent of its possibilities, trying to understand what areas we must work to cut this difference.
A difficult start to the season, except for Bahrain and Barcelona. Alonso, however, is three points behind the leader ...
As a team we have to put Fernando in the conditions of using its potential because it has great potential. To do this, first, we must reduce the technical gap with the Red Bull on falling out because if ever before are much more complicated and, secondly, to work to avoid making strategic errors and reliability problems arise, we have one hundred percent reliable car but perhaps not as competitive.
"Fernando is a driver who always squeeze the car a hundred percent?
In the time trial was a fantastic lap that led him to a fourth place we never expected, and we thought that Mercedes and McLaren could be ahead. Also in the race was perfect. Anyway, at the start of the season we have all made mistakes, including Fernando and the important thing is that we do more.
Is it very complicated to develop cars with the test ban?
We are in a Formula 1 a little strange, without training, in which the teams we had to reorganize work with other methods. Currently when one has an advantage is difficult to recover. We have gone from one extreme to another. You make the madness of 90,000 km in 2005 to the current absolute prohibition and just hope for the future is a reasonable compromise.