Satua vai tarua - vaiko sittenkin totta.
Se lienee sittenkin totta, että Montezemolo jo vuonna 08 teki sopimuksia Alonson kanssa jotta sai Santanderin miljoonat paikkaamaan Ferraritaloutta. Alonso siihen kuskiksi ei vaikuttanut huonolta vaihtoehdolta hänkään - onhan kaikista ongelmistaan huolimatta arvostettu taitavaksi ja voittavaksi kuskiksi.
Kenen tilalle ja koska, ei varmasti ollut Ferrarilla vielä hahmottunut. Alonso saattoi itse viestittää, että Kimin kanssa ei ehkä sujuisi. Hän haluaisi olla johtotähtenä jos kerran tulee talliin. Ferrari koittikin - jopa väen väkisin Massasta mestaria 08 kun Räikkösellä kauden puolivälissä ei natsannut. Ei tosin natsannut siksi, että talli havittelikin kuskeistaan molemmista maailmanmestaria ja Massan toiveita kuunneltiin. Massan maailmanmestaruus olisi antanut selkeämmät kortit joilla voisi luopua vaikkapa sitten kalliimmasta mestarista ja ottaa tilalle uuden, - tuplamestarin.
09 auton osoittauduttua sudeksi ja Alonson Renaultin viedessä hänen markkina-arvoaan - silloin varmasti nähtiin tarve nopeuttaa prosessia. Toisaalta asiaan saattoi vaikuttaa myös kiirehtivänä Santanderin valmius tulla Ferrarin tukijaksi, Montezemolon siirtyminen FIATin hallituksen puheenjohtajan paikalta ja uuden operativista vastuuta kantavan pääjohtajan aloittama FIATin ripeä talouden tervehdyttämisvauhti.
Massan loukkaantuminen tosin sai, etten sanoisi Montezemolo hieman paniikkiin. Kimi ei näyttäisi lähtevän suosilla tallista ja tulisi kalliiksi ulosmaksettavaksi. Massan hylkääminen puolestaan olisi melkoisen riskaapelia julkisuuskuvan puolesta FIATille ja Santanderille yhteisesti erityisen tärkeillä Brasilian markkinoilla. FIATilla on maassa mittava tuotanto ja markkina-alue ja Santander puolestaan mukana huimiin lukuihin kasvaneessa Brasilian öljy- ja kaasutuotannossa. Näiden markkinoiden miljardien rinnalla Kimin eroraha näyttikin sitten melko pieneltä taskurahalta ja kaikkien kolmansien kuskien, Shumacher vaihtoehtojen sun muiden tempoilujen jälkeen homma olikin melko helppo päättää. Näiden summien rinnalla homma oli helppo paukuttaa läpi hallituksessa - vielä Monten ollessa puheenjohtajana.
Kimi oli jo aikansa aistinut, ettei tuki ollut hänen toivomaansa eikä hänen toiveitaa muutenkaan kuultu. Erityisesti Kimi ajoi läpi tilaisuutta saada ajaa joutoaikanaan rallia, mutta tämänkin talli tulkitsi motivaation puutteeksi. Kimi olisi halunnut pitää itseään terävänä ja ralli on siihen erinomainen väline mutta talli haluaisi, että hän vaeltelee tehtaalla ja on kukkasena palavereissa. Mitään mieltä, ei olisi väkisin talliin jäädä vaan tarkastella saisiko haluamansa muita teitä.
Onneksi Red Bull ja Dieter Mateschitz oli Kimiin yhteydessä heti, kun Ferrarin asetelma kävi ilmeiseksi. Aiempi ystävyys ja yhteistyö toi Kimin käteen kortin jota hän todella arvosti. Hän pääsisi ajamaan Red Bull WRC-Citikkaa kaudella 2010.
McLaren todella halusi Kimin, mutta Ferrarin tavoin ei ymmärtänyt Kimin ralliharrastusta. Toisaalta Kimikään ei ollut varma kuinka hyvä Red Bullin F1:stä kehittyisi ja kuinka moneksi kaudeksi hän Macille sitoutuisi. No loppujen lopuksi Mersukin halusi Kimin ja keräsi jo Kimin palkkaakin, mutta silloin Kimin suunnitelmat olivat jo hahmottuneet paremmin.
Nimittäin Ferrari maksaisi Kimille palkkaa vuoden 2010 ralliopettelusta. Hän olisi lisäksi jo rallissa Red Bullin vetonaulana. ja lisäksi tuon rallivuoden aikana hän voisi katsoa, palaisiko jo vuodelle 2011 Red Bullin rattiin jos heidän autonsa vain olisi onnistunut. Vuonna 2011 hän saisi Mateschitzin luvalla ajaa molempia sarjoja kun WRC-autot olisivat jo poissa rallista sääntömuutosten myötä. Ei koko rallisarjaa - mutta vuoden kokemuksen turvin joitakin ralleja jo ihan tosissaan F1-kalenteriin sovitettuna.
Näin Mateschitz saisi suojiinsa kuskin, joka olisi magaluokan mainoshahmo napsiessaan pisteitä niin rallissa kuin etenkin Formuloissa. Vettelin ollessa toinen F1-kuski mitään riskiäkään ei olisi mitä mestaruustavoitteluun tulee. Ja kun muut tallit keksivät tikusta asiaa offseasonilla ja kisojenkin välissä - hänella on kuski joka puhuttaa luonnostaan ja yhtenään koko autourheilukansaa. Välillä rallissa ja välillä Formuloissa - ja välillä vapaa-aikanaankin. Voisiko energiajuomalle enempää pr:ää toivoa.
Tietenkin Webberin kanssa sopimuksen hiominen on näin ollen hidasta. Hän kun ei tykännyt ehdosta, että saa korvausta vastaan siirtyä - jos Kimi päättää palata. 2011 tai 2012. Itseasiassa Webber keljuili Ferrari-paikalla ja vähän kilparadallakin, ennen kuin suostui.