Koira häkissä

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Siis ottaisit vieraita lapsia haltuun ihan tuosta noin vaan? Siinä luultavasti aletaan liikkua jo hyvin lähellä rikosta, vaikkei mitään muuta erityistä sattuiskaan.
Kyllä. Siis lapsia jotka ovat tulossa iltapäivähoitoon, vaikkeivat listalla olisikaan. Tuossa säässä. Näillä faktoilla. Säännöistä piittaamatta.

Rikos on jättää lapsi yksin pakkaseen hortoilemaan vailla päämäärää. Edelleenkin kyseessä olisi heitellejättö, joka tulee vastuukysymyksen kautta. Koska lapsi on yksin, eikä päämäärää ole, täytyy vastuu siirtyä aikuiselle, joka on viimeisimpänä lapsen kanssa tekemisissä.

EDIT: Sen takia näitä lakijuttuja nyt tähän tuon kun tolella on kova halu sääntöihin vedota. Mun mielestä lailla ja säännöksillä ei tuossa kohtaa ole sijaa, vaan täytyy mennä inhimillisyyden opeilla.

Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Mun mielestä lailla ja säännöksillä ei tuossa kohtaa ole sijaa, vaan täytyy mennä inhimillisyyden opeilla.
Jep! En voisi kuvitellakaan muuta oikeaa toimintatapaa, kuin ottaa lapsi lämpimään varmuuden vuoksi... Tuli mieleen jokusen vuoden takaa kun tutulta oli koirat päässeet karkuun, ja kilometrien päässä Liedossa olivat jonnekin pihaan menneet, ja omistaja sulkenut portin etteivät pääse takaisin vapaaksi. Soittanut sitten poliisille ja olivat neuvoneet päästämään takaisin, koska "ovat varmaan jostain läheltä"... Heh, no olivat monta tuntia olleet teillään, ja 10-15km päässä kotoa. Olivat jotenkin onneksi sitten kuitenkin löydetty, ja päässeet kotio.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Melkoisen vastuun kyllä olisit valmis ottamaan. Kiinnostais kyllä tietää, että mitäpä tekisit niiden vieraiden lasten kanssa, joita ei olla tultu hakemaan, kun olis aika sulkea iltapäivätoiminnan ukset, etkä ole tavoittanut vanhempia.

Ohjaajan tietojen mukaanhan tuon lapsen päämäärä muuten oli koti, kuten luultavasti suurimmalla osalla luokkatovereistaankin. Ei se tuossa tilanteessa sen ihmeellisempää ole.
Viime kädessä varmaan tarvitsisi ottaa yhteyttä poliisiin, mutta se on muutenkin toisarvoinen seikka, mitä sen haltuunoton jälkeen tehdään. Ensikädessä hätä täytyy lapselta poistaa.

Mutta mikäli lapsi on itse sanonut menevänsä kotiin, niin sitten mennään harmaalle alueelle ja olisin varmaan itsekin päästänyt lapsen menemään.

Missä näin on kerrottu? Ne lähteet mistä minä uutista luin, ei tällaista kertonut, eikä siinä otettu kantaa mitä keskustelua lapsen ja hoitajien kanssa käytiin. (Ilkka, IS)

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Oottako muuten huomannu, että otsikon nimi on koira häkissä.

WebSlave

Trackman
No mä en tietääkseni tunne yhtäkään kahdeksanvuotiasta, joka osaisi vanhempiensa puhelinnumeron ulkoa.
Minä osasin kahdeksanvuotiaana. Tosin se oli vain kaksinumeroinen. ;)

Minulle soittaa joku puhetaidosta päätellen alle kouluikäinen lapsi noin kerran vuodessa. Äitiään tavoittelee, mutta puhelu päätyy minulle. Kaikesta päätellen siis kyse ei ole kännykän muistissa olevasta numerosta tai pikavalinnasta, vaan lapsi todella näppäilee numeron (joskin juuri sillä kertaa väärin). Jos ei ulkoa muista, niin ehkä lukee lapulta. Nykyisin tuon ikäisellä saattaa jo olla oma kännykkäkin, jolla vanhempia voi tavoittaa. Tosin tässä kyseisessä tapauksessa ilmeisesti ei, koska tokihan lapsi olisi heille soittanut.

Ehkä tämän tapauksen opettamana tälläkin lapsella on vanhempien numero jatkossa mukana.

Lievästi offopicia on pukannut tässä ketjussa jo pitkän tovin. :D

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tokihan tämäkin on helppoa niin kauan, kun kaikki menee hyvin. Lapsi osaa kertoa vanhempiensa nimet ja työpaikat ku vettä vaan, loput lapset leikkii rauhassa keskenään sillä aikaa kun ohjaaja soittaa työpaikkaan, josta oikea henkilö löytyy heti ensi soitolla, ja asia selviää. Todellisuudessahan se ei sitten ihan noin menekään, mutta häliäkös vällä.
Ok, parempi siis jättää heitteelle kuin yrittää. No, nyt olen viisaampi.

Lunssila

Well-known member
Heh heh... Yllättävän monelle ekaluokkalaiselle pelkkä vanhemman etunimikin on jo haaste sinänsä, mutta ei siitä sen enempää. Kai ne sitten vanhempiensa työpaikat tietää, jos sä kerran niin sanot.
En tiedä, onko ihmiset tyhmentyneet radikaalisti vajaassa vuosikymmenessä, mutta kyllä minä ainakin tiesin huoltajani nimen ja koti- sekä matkapuhelinnumeron 8-vuotiaana.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Ihmettelen kyllä tuon lapsen oma-aloitteisuuttakin. Noh, meidän vanhemmat lapset ovat minun kännynumeron osanneet ulkoa viimeistään kouluun lähtiessä. Usein koulun jälkeen tuleekin jostain oudosta numerosta puhelu: iskä, saanko jäädä luokkakaverin luo kun kävelin jo niille, saanhan...
Juu, harvemmin lapset kännykkää kouluun kuskaavat.

Tuon ikäinen lapsihan saattaa jälkeenpäin tivattuna vastata ihan mitä sattuu, jos vaan kysyjä osaa muotoilla kysymykset oikein. Vielä jos omat vanhemmat ovat asiasta sopivasti jauhaneet kotona...

Minä varmaan olisin ohjaajana ottanut ylimääräisen mukulan ryhmään silläkin uhalla, että jotain sattuu, mutta silti ihmettelen tuota päämäärätöntä palloilua kodin lähellä ja asiasta noussutta isoa haloota. Kärpäsestä härkänen.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Nyt voitais vaikka ruveta pähkäilemään asiaa siltä kantilta, että kiristetään pakkasta esim. aste kerrallaan ja nuorennetaan oven takana sisään pyrkivää lasta esim. vuosi kerrallaan. Tätä jatketaan, kunnes saavutetaan ikä-pakkas -yhdistelmä, jolloin lapsen voi päästää sisään, vaikka paikkavarausta ei olisikaan.

Mikä mahtaa olla yhdistelmä, jolloin muksun voisi sisään päästää. Vai onko säännöt niin tiukat ja hyvin ajatellut, että sitä lasta ei tarvitse millään pakkas-ikä -yhdistelmällä sisään päästää?

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Nyt voitais vaikka ruveta pähkäilemään asiaa siltä kantilta, että kiristetään pakkasta esim. aste kerrallaan ja nuorennetaan oven takana sisään pyrkivää lasta esim. vuosi kerrallaan. Tätä jatketaan, kunnes saavutetaan ikä-pakkas -yhdistelmä, jolloin lapsen voi päästää sisään, vaikka paikkavarausta ei olisikaan.

Mikä mahtaa olla yhdistelmä, jolloin muksun voisi sisään päästää. Vai onko säännöt niin tiukat ja hyvin ajatellut, että sitä lasta ei tarvitse millään pakkas-ikä -yhdistelmällä sisään päästää?
Tällaisen graafin mäkin haluisin nähdä. Tai sitten en!

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Kärpäsestä härkänen.
Samat aatokset. Mitä ilmeisimmin kyse on väärinkäsityksistä puolin ja toisin. Sitä paitsi mun mittapuulla ei voida puhua valtakunnallisen uutiskynnyksen ylittävästä katastrofista, jos 8-vuotias on kaksi ja puoli tuntia pakkasessa kotikulmillaan.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Samat aatokset, mitä ilmeisimmin väärinkäsityksiä puolin ja toisin. Sitä paitsi mun mittapuulla ei voida puhua valtakunnallisen uutiskynnyksen ylittävästä katastrofista, jos 8-vuotias on kaksi ja puoli tuntia pakkasessa kotikulmillaan.
Jos siitäkin saadaan uutinen että Nicole Scherzingerillä on ollut erikoinen ilme punaisella matolla, tai että Martina Aitolehti on loukkaantunut kätilön sanomisista, niin kyllä toikin on ihan uutisoimisen arvoinen juttu.

Knoukka

Well-known member
Samat aatokset. Mitä ilmeisimmin kyse on väärinkäsityksistä puolin ja toisin. Sitä paitsi mun mittapuulla ei voida puhua valtakunnallisen uutiskynnyksen ylittävästä katastrofista, jos 8-vuotias on kaksi ja puoli tuntia pakkasessa kotikulmillaan.
Mulla on jotenkin muistikuva, että tossa iässä ei ihan hevin tultu kotiin pakkasta pakoon. Eikä "osattu" kelloa vielä kovin hyvin lukea, vaikka leijona ekaluokan kunniaksi jo ranteeseen ilmestyikin. Päinvastoin. Kupattiin kaukalolla tai pahanteossa pimeän yli. Aikusia välteltiin viimeiseen asti. Puhumattakaan kesistä. Kyllä oli siihen aikaan vapaampaa ja vastuullisempaa lapsen elämä.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Vahvistan tuon muistikuvan myös omalta osaltani. Mun lapsuudessa olisi ihmetelty, jos joku olisi uhrannut kaksi ja puoli tuntia tehokasta ulkoiluaikaa kotona luuhaamiseen.

Archie

Well-known member
Pitäis kyllä saada tämä 'päätöksentekijä' pian lööppeihin ihan nimellä, kuvalla ja elämäntarinalla varustettuna. Sitten punaiseen lankaan ja uutisvuotoon. Parin vuoden päästä muistelmat ja elokuva tästä koko maata järkyttäneestä tapauksesta - '2000-luvun 8 surmanluotia'

Estate

Well-known member
Vähän enemmän informaatiota:
Lapsi käännytettiin kerhosta pakkaseen tietokatkoksen takia

11.1.2010 16:08
A A

STT

Seinäjoki. Ohjaaja käännytti iltapäiväkerhosta lapsen, koska luuli että tämä oli menossa viereiseen iltapäiväkerhoon. Tapaus sattui viime torstaina Seinäjoella, kun 8-vuotias koululainen oli tulossa ensimmäistä kertaa kerhoon.

Tieto uudesta lapsesta ei ollut saapunut seurakunnan kerhoon.

"Kolmenkymmenen metrin päässä seurakunnan kerhosta on Omakotiliiton kerho samassa kiinteistössä. Koska lapsen nimeä ei löytynyt seurakunnan listalta, ohjaaja luuli hänen olevan toisessa kerhossa", rehtori Janne Sankelo Seinäjoen sivistyskeskuksesta kertoi STT:lle.

Lapsi oli Sankelon mukaan sanonut ohjaajalle tietävänsä, missä toinen kerho on. Pakkasta oli yli 20 astetta, ja poika kuljeskeli ulkona noin puolitoista tuntia päätyen kotipihalleen. Naapurit soittivat lapsen vanhemmille.

Poika oli hyväksytty seurakunnan kerhoon ja asiasta oli lähetetty kirje ohjaajille. Vastaavista päätöksistä tiedotetaan tavallisesti myös sähköpostilla, mutta kyseisessä kerhossa ei ole tietokonetta.

"Posti jakoi kirjeen väärään postilaatikkoon. Näin kerhossa ei ollut tietoa uudesta lapsesta. Vastedes vastaavien kirjeiden perillemeno varmistetaan puhelinsoitolla."

Sankelo kertoi, että asiasta on keskusteltu lapsen vanhempien kanssa, ja poika jatkaa seurakunnan kerhossa.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Ei ole vääryyttä tapahtunut. Valtakunnassa kaikki hyvin, paitti että koirat on vieläkin häkeissä! :mad: