KOIRANKAKAT KADULLA?

Koirankakat kadulla?

• Koirankakat pitää ehdottomasti kerätä kaduilta muovipusseihin

Äänet: 12 17,6%
  • Koirankakkoja ei tarvitse mielestäni kerätä; riittää kun potkii ne vähän kauemmas

Äänet: 9 13,2%
  • Sakot vaan käteen, jos ei kerää koiransa kakkoja

Äänet: 20 29,4%
  • Antaa vaan olla maassa; kyllä ne sinne häviää

Äänet: 13 19,1%
  • Ei paljon kiinnosta nuo koirankakat

Äänet: 14 20,6%

• Äänestäjiä yhteensä
    68

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Mitä mieltä ollaan tästä jokakeväisestä puheenaiheesta, eli koirien kakkakasoista katujen ja pyöräteiden varsilla?

Kahden koiran omistajana olen huvittuneena seurannut ja ihmetellyt moista keskustelua; mielestäni nämä koirankakat ovat pienimpiä murheita tässä maassa! Ongelmahan on Suomessa varsin pieni, kun vertaa sitä vaikka Ranskaan, joka kylpee koirankakoissa:yuck:

Pitäisikö ne sitten kerätä muovipusseihin; jaa...

Joissakin paikoissa järjestyssäännöt määräävät, että kakat pitää kerätä pusseihin; en tiedä koskeeko tämä kaikkia Suomen kuntia ja kaupunkeja:confused:

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sakot!

Samoin niille, jotka taluttavat rakkiaan ilman hihnaa :thumbdown

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Minä ainakin ihmettelen niitä koiranomistajia, jotka ovat mielestään oikeutettuja jättämään koiransa tiputtamat paskat kadulle. Sen ymmärrän, että jossain metsikössä ne jätetään maahan. Kyllä ne kadut ovat muuta roskaa täynnä, mutta se ei oikeuta koiranomistajia olemaan keräämättä mustinsa sontaa kadulta. Ei, vaikka miten maksetaan koiraveroa.

Muut koirat saavat niistä pökäleistä tauteja yms. loisia ja pikkulapset tuovat niitä jalkineittensa mukana sisälle. Mahtaa olla vanhemmilla hauskaa. :doubtful:

Sitäpaitsi ne aivokuolleet koiranomistajat, jotka eivät osaa kyykistyä (ehkä selässä vikaa) sen paskan ääreen, tekevät hallaa niille koiran ulkoiluttajille, jotka keräävät jätökset pois ja jotka kuitenkin (näin uskon) ovat enemmistönä. :ahem:

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
VR sanoi:
Minä ainakin ihmettelen niitä koiranomistajia, jotka ovat mielestään oikeutettuja jättämään koiransa tiputtamat paskat kadulle. Sen ymmärrän, että jossain metsikössä ne jätetään maahan. Kyllä ne kadut ovat muuta roskaa täynnä, mutta se ei oikeuta koiranomistajia olemaan keräämättä mustinsa sontaa kadulta. Ei, vaikka miten maksetaan koiraveroa.

Muut koirat saavat niistä pökäleistä tauteja yms. loisia ja pikkulapset tuovat niitä jalkineittensa mukana sisälle. Mahtaa olla vanhemmilla hauskaa. :doubtful:

Sitäpaitsi ne aivokuolleet koiranomistajat, jotka eivät osaa kyykistyä (ehkä selässä vikaa) sen paskan ääreen, tekevät hallaa niille koiran ulkoiluttajille, jotka keräävät jätökset pois ja jotka kuitenkin (näin uskon) ovat enemmistönä. :ahem:
Olen tietenkin samaa mieltä siitä , että jos keskelle toria paskoo, niin pitäähän ne sieltä pois kerätä. Uskon kuitenkin, että suurin osa koirien omistajista menee kaupungille vasta sitten, kun koira on tehnyt tarpeensa jonnekin "väljemmille vesille"!

Vuonna 1990 kun olimme Amiensissa Ranskassa minua hämmästytti kakkojen suuri määrä kaduilla, varsinkin kun kukaan ei kerännyt niitä pois sieltä. Kadut olivat ihan pullollaan suuria läjiä; ei se häirinnyt korkokengissä käveleviä ranskattaria se enempää kuin muitakaan. Minua se kummastutti ja sai ajattelemaan, että on meillä nyt Suomessa tämä tilanne vähän parempi, tai sitten meillä on vähemmän koiria.:confused:

Koiranhan voi opettaa tekemään tarpeensa aamulla tai illalla, riippuen milloin sen ruokkii. Tämän opettaminen helpottaa sitten myös tätä kakkaongelmaa, kun tietää milloin koiralla on hätä. Sitten vaan koira ulos turvalliseen paikkaan tarpeille - mieluiten vaikka sinne pusikkoon:thumbup:

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Jos Ranskan kadut ovat täynnä niitä miinoja, niin ei kai se sitä tarkoita, että niin on oltava täälläkin? :confused:

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Koiran paskat. Paskempi homma.

Kun mulla oli koir(i)a Stadissa, niin se oli aina saletti, että paska kerätään pussiin mukaan. Koiran kanssa ei lähdetty ulos ellei taskussa ollut pussia. Suomessa ollaankin varsin hyvin jo tilanteessa, jossa jengi kerää koiran paskansa kaduilta. Mulkkuja riittää aina, joten kaikki eivät asiasta välitä. Lisäksi Suomessa on aika hyvin koirapuistoja, joteka omalta osalta auttavat asiassa...

Ranskan tilanne on kuitenkin huomattavasti parempi kuin esim Belgian. Asian huomaa välittömästi kun sille puolen rajaa mennään.

Täällä Belgiassa nimittäin koiran paskat jätetään 95% varmuudella siihen kadulle. Uskallan jopa väittää, että yksikään kortteli esim tässä kaupungissa ei ole vapaa koiran paskasta. Ohjemassani meinaan on, ennen muuttoa, ottaa muutama valokuva brysseliläisestä jalkakäytävästä (esim talomme edestä), joka on täynnä koiran paskaa ja muuta roskaa. Muistaahan sitte ainakin miksi tää paikka on perseestä. Monesti ihmetellään miksi belgialaiset on niin juuretomia ja vain oman edunvalvojia. Minä en ihmettele. Kun valtio ja kaupunki viestittää välinpitämättömyyttään mm tällä tavoin (paskanen kaupunki), niin turha odottaa kansalaisilta "ylpeyttä" omasta seudustaan.

Voiskin sanoa: paska paikka, mutta tulipahan nähtyä. :thumbup:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Sakot!

Mulla oli Hangossa nurmikkoa tielle asti, ja koiran paskattajat käytti nurmikkoa häikäilemättömästi hyväkseen. Oli mielenkiintoista ajaa siitä sitten nurmikkoa ja ampua leikkurilla paskat ilmaan tai astua päälle.

Sitten kun oli vielä konttausikäinen poika, niin sehän sitten konttas siihen sköndään.

Lopulta meni herne niin nenään, että kun näin jonkun paskattajan siinä, niin otin videokameran esille ja olin kuvaavinani. Kansanedustaja Pervo-Erlundin akka ja sen jälkeenjäänyt lapsikin ottivat tiukat 'ritolat' siitä, kun rupesin sohlaamaan sen kameran kanssa.

Siitä huolimatta niitä paskottajia riitti.:mad_old:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Jones sanoi:
Sakot!

Mulla oli Hangossa nurmikkoa tielle asti, ja koiran paskattajat käytti nurmikkoa häikäilemättömästi hyväkseen. Oli mielenkiintoista ajaa siitä sitten nurmikkoa ja ampua leikkurilla paskat ilmaan tai astua päälle.

Sitten kun oli vielä konttausikäinen poika, niin sehän sitten konttas siihen sköndään.

Lopulta meni herne niin nenään, että kun näin jonkun paskattajan siinä, niin otin videokameran esille ja olin kuvaavinani. Kansanedustaja Pervo-Erlundin akka ja sen jälkeenjäänyt lapsikin ottivat tiukat 'ritolat' siitä, kun rupesin sohlaamaan sen kameran kanssa.

Siitä huolimatta niitä paskottajia riitti.:mad_old:
Oisko ihan vaan pieni (tai suurempi) kyltti auttanut jossa olisi lukenut vaikkapa että "Ethän anna koirasi tehdä tarpeitaan pihalleni".

Uskoisin että olisi tepsinut paremmin kuin "videokameran kanssa riehuminen".

Jape

Well-known member
Dominic sanoi:
Oisko ihan vaan pieni (tai suurempi) kyltti auttanut jossa olisi lukenut vaikkapa että "Ethän anna koirasi tehdä tarpeitaan pihalleni".

Uskoisin että olisi tepsinut paremmin kuin "videokameran kanssa riehuminen".
Tai oisivat koirat saaneet ainakin uuden tolpan/kyltin johonka nostaa koipensa! :D

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Nopeahuoli sanoi:
Koiran paskat. Paskempi homma.

Kun mulla oli koir(i)a Stadissa, niin se oli aina saletti, että paska kerätään pussiin mukaan. Koiran kanssa ei lähdetty ulos ellei taskussa ollut pussia. Suomessa ollaankin varsin hyvin jo tilanteessa, jossa jengi kerää koiran paskansa kaduilta. Mulkkuja riittää aina, joten kaikki eivät asiasta välitä. Lisäksi Suomessa on aika hyvin koirapuistoja, joteka omalta osalta auttavat asiassa...

Ranskan tilanne on kuitenkin huomattavasti parempi kuin esim Belgian. Asian huomaa välittömästi kun sille puolen rajaa mennään.

Täällä Belgiassa nimittäin koiran paskat jätetään 95% varmuudella siihen kadulle. Uskallan jopa väittää, että yksikään kortteli esim tässä kaupungissa ei ole vapaa koiran paskasta. Ohjemassani meinaan on, ennen muuttoa, ottaa muutama valokuva brysseliläisestä jalkakäytävästä (esim talomme edestä), joka on täynnä koiran paskaa ja muuta roskaa. Muistaahan sitte ainakin miksi tää paikka on perseestä. Monesti ihmetellään miksi belgialaiset on niin juuretomia ja vain oman edunvalvojia. Minä en ihmettele. Kun valtio ja kaupunki viestittää välinpitämättömyyttään mm tällä tavoin (paskanen kaupunki), niin turha odottaa kansalaisilta "ylpeyttä" omasta seudustaan.

Voiskin sanoa: paska paikka, mutta tulipahan nähtyä. :thumbup:
Tuohon verrattuna meidän kakkaongelma on siis melko pieni!
Olipa mukava kuulla tuosta Belgian kakkatilanteesta; tuli niin lohdullinen olo:thumbup:

Mera

Tutkija
Sijainti
Finland
VR sanoi:
Minä ainakin ihmettelen niitä koiranomistajia, jotka ovat mielestään oikeutettuja jättämään koiransa tiputtamat paskat kadulle. Sen ymmärrän, että jossain metsikössä ne jätetään maahan. Kyllä ne kadut ovat muuta roskaa täynnä, mutta se ei oikeuta koiranomistajia olemaan keräämättä mustinsa sontaa kadulta.
Samaa mieltä. Ei lisättävää.

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Se on se ihmisten välinpitämättömyys, mikä näkyy muissakin asioissa kuin tässä, mutta tässä erittäin hyvin.

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Voishan tässä mainita ne räkä- ja sylkiklimpit sekä roskat, joita kaduilla näkee, mutta kun tämä toikki nyt oli koiranpaskasta.

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Mitä mä olen Helsingissä käydessäni huomannut enemmänkin kun koiran paskoja, niin se saatanan ihmisten kusivanat talojen kulmissa ja rappukäytävissä.

Se vasta häpeallistä onkin! :nope:

Sam.S.Walken

alias SSW
Sijainti
Espoo, Suomi
Näin sanoo Suomen lakikirja:

Järjestyslaki 14 §

Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.
ja sisäasiainministeriö antaa tarkennusta kohtaan 3

Koiran ulkoiluttajan on huolehdittava siitä, ettei koiran uloste jää ympäristöön hoidetulla alueella. Hoidettuja alueita lain mukaan ovat esimerkiksi alueet, joilla nurmikot on leikattu ja joilla on istutuksia tai joilla tiet ovat päällystettyjä.