Kommentointia moderoinnin ja ylläpidon tekemisistä

  • Viestiketjun aloittaja JPP
  • Aloituspäivämäärä

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Moderaattoreita sopisi olevan useampia kuin yksi ihan jo sen vuoksi että mielipiteitä löytyy riittävästi.
Moderaattorin, oli se sitten kuka tahansa, tulisi seistä sanojensa sekä tekojensa takana. Hyvässä sekä pahassa.
Jos tulee virhe niin käsi lippaan virheen merkiksi ja pahoittelut. Jos tulee onnistumisia niin rinta kaarella eteenpäin.
Lopulta kuitenkin pelkkä vaikeneminen ja maton alle asioiden lakaiseminen on se pahin virhe.

Hienosti eskaloituu asia kun sitä pitkitetään. Just saying.
Useampia meitä onkin, mutta moderointialueet ja -toimenpiteet jakautuu hiukan kiinnostuksen ja viitseliäisyyden mukaan. Mutta mitään ei ole erityisesti jaettu vaan kuka nyt mitäkin viitsii ja silleen. Itse tosiaan olen aika laiska ja viime aikoina suht vähän tullut täällä foorumilla palloiltua muutenkin. Sanojeni takana toki seison ja toisinaan jopa muidenkin moderaattorien sanomisten takana (hyvinkin pontevasti muutamaan otteeseen) jos siihen on tuntunut olevan syytä/tarvetta. Jos en ota kantaa muiden moderaattoreiden sanomisiin, niin silloin pidän niitä ko. nimimerkkien yksityisjuttuina ja olen saattanut joskus olla jostain moderointiasiasta eri mieltäkin (mitä en sitten kyllä tasan ole tuonut julkiseksi).
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Voi hyvänen aika taas. Ensinnäkin täytyy nostaa hattua moderoijille. Se on sangen epäkiitollinen rooli. Aina tekee väärin jonkun mielestä. Kukin moderoija tekee sitä omien aikarajoitteiden piirissä ja kaikki on kuitenkin ihmisiä, joilla oma elämä jne. Silti täällä heitetään lähes poikkeuksetta paskaa niskaan. On vaikea osallistua keskusteluun omana itsenään, ja moderoida jos samalla mielipiteet eroaa, ja vaikka vituttaa. Kaikki tekee virheitä, ja se vaan on niin. Zoellekin on varmaan moderaattorin paikka auki, jos siihen homman haluaa ja sitten voi näyttää hienoa esimerkkiä. Palkka on hyvä. Valitettavasti vaan näyttää siltä, että tämä homma taitaa kuolla omaan mahdottmuuten jo aiemmin kuin tietosuojavaltuutettu sulkee koko paskan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
Voi hyvänen aika taas. Ensinnäkin täytyy nostaa hattua moderoijille. Se on sangen epäkiitollinen rooli. Aina tekee väärin jonkun mielestä. Kukin moderoija tekee sitä omien aikarajoitteiden piirissä ja kaikki on kuitenkin ihmisiä, joilla oma elämä jne. Silti täällä heitetään lähes poikkeuksetta paskaa niskaan. On vaikea osallistua keskusteluun omana itsenään, ja moderoida jos samalla mielipiteet eroaa, ja vaikka vituttaa. Kaikki tekee virheitä, ja se vaan on niin. Zoellekin on varmaan moderaattorin paikka auki, jos siihen homman haluaa ja sitten voi näyttää hienoa esimerkkiä. Palkka on hyvä. Valitettavasti vaan näyttää siltä, että tämä homma taitaa kuolla omaan mahdottmuuten jo aiemmin kuin tietosuojavaltuutettu sulkee koko paskan.
No kritiikki kuuluu valitettavasti moderoijan vastaanotettavaksi. Kai tietää, ken tuohon lähtee?
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3920
Osoittaa todellista munattomuutta jos moderaattori on tosiaan moderoinut keskusteluita joihin itse osallistunut, sekä jos ei pysty myöntämään virheitään vaan valitsee tien olla vaan vastaamatta kun kysytään perusteluita.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12576
Sijainti
Sivulla viisi
Se on sangen epäkiitollinen rooli.
On varmasti. Varsinkin, jos sen hoitaa huonosti.

Kukin moderoija tekee sitä omien aikarajoitteiden piirissä ja kaikki on kuitenkin ihmisiä, joilla oma elämä jne.
Jos elämä on niin kiireistä, ettei parissa viikossakaan vielä ehdi rivifoorumistin verrattain yksiselitteiseen pyyntöön vastata, niin onko siihen moderaattorin virkaan sitten ylipäätään mitään tolkkua ryhtyä. Ihan hirmuinen kiire Antsalla ei vaikuta olevan, kuitenkin Vapaalle sitä tekstiä alati syntyy.

Zoellekin on varmaan moderaattorin paikka auki, jos siihen homman haluaa ja sitten voi näyttää hienoa esimerkkiä.
Ai että. Vanha kunnon "tehkää ite paremmin" -kortti.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
On varmasti. Varsinkin, jos sen hoitaa huonosti.

Jos elämä on niin kiireistä, ettei parissa viikossakaan vielä ehdi rivifoorumistin verrattain yksiselitteiseen pyyntöön vastata, niin onko siihen moderaattorin virkaan sitten ylipäätään mitään tolkkua ryhtyä. Ihan hirmuinen kiire Antsalla ei vaikuta olevan, kuitenkin Vapaalle sitä tekstiä alati syntyy.

Ai että. Vanha kunnon "tehkää ite paremmin" -kortti.
Olen vastannut privassa ja viitannut sääntökohtaan. Mitään lisättävää ei ole enkä nyt edes aio GDPRn takia julkisesti mitään laittakaa esille.

Että ikävä tuottaa pettymys niin kiinnostuneille ihmisille. Yritä jaksaa.
 

Zoe

Maagikko, noituja
Liittynyt
25.11.2002
Viestit
9925
Sijainti
Nollola
Oon sitä mieltä, että moderaattorin ja muun foorumihahmon väliset kränät on moderaattorin ja muun foorumihahmon välisiä krän...öjä(?) ejä(?), jotka kyseiset tyypit voi hoitaa ihan keskenään.
Mä koen varsin epäreiluksi sellaisen, että modestatusta ja niitä tietoja, joita vain moderaattorilla voi olla, käytetään "tarpeen tullen" v*ttuiluun vaikka kesken musiikkiohjelmasta keskustelemisen. Asetelma on epätasa-arvoinen.

Olen vastannut privassa ja viitannut sääntökohtaan.
Eli julkisesti voi heitellä hyvinkin ikäviä syytöksiä, mutta perustella ei? Millä ihmeen logiikalla?

Tähän kysymykseen toivon yhä vastausta joltakin moderaattorilta:

Ja jos tämä viestini siis rikkoi sääntöjä, niin perustelisitko vielä ihan tässä julkisesti, että miten - ja oliko tuo viesti, jota kommentoin, kaikkien sääntöjen mukainen?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Mä koen varsin epäreiluksi sellaisen, että modestatusta ja niitä tietoja, joita vain moderaattorilla voi olla, käytetään "tarpeen tullen" v*ttuiluun vaikka kesken musiikkiohjelmasta keskustelemisen. Asetelma on epätasa-arvoinen.
En minä ainakaan äkkiseltään osaa sanoa juuri muuta erityisempää moderaattorille näkyvää tietoa kuin kirjoittajan IP osoitteen ja rangaistushistorian.

Tähän kysymykseen toivon yhä vastausta joltakin moderaattorilta:
Ei yhä, nyt.

Enkä ainakaan minä puutu tuohon *****:aan muuta kuin kertomalla, että en puutu siihen.

***** -merkkisarjan tilalle voi kukin lisätä haluamansa kinan, kränän, riidan, erimielisyyden yms. tms. synonyymin
 

Seibertron

Well-known member
Liittynyt
8.9.2016
Viestit
61
Jos syytökset esittää julkisesti niin eikö silloin olisi vain reilua että perustelutkin tähän olisi julkisia? Varsinkin kun niitä on julkisesti pyydetty laitettavan.
GDPR ottaa kantaa henkilötietoihin pääosin, se tuskin tulee ongelmaksi tällaisessa tapauksessa.
(esim IP-osoite tuskin näkyy quotessa julkiselle puolelle?)
Viestit julkisella forumilla jotka eivät yksilöi ketään yksittäistä ihmistä kirjoittajaksi (ellei viestissä ole kertonut henkilökohtaisia tietojaan) tuskin osuvat GDPR-ongelman alle.
Se miten IP-tietoja ja muuta identifioivaa dataa on säilytetty forumin alustalla tipahtanee ylläpidon murheeksi
Kuten täällä aiemmin oli todettu, GDPR putoaa enemmän ylläpidon vastuulle, tietenkin yp. voi moderaattoreilta pyytää apua joiden asioiden tekemiseen mutta vastuuta se ei heille siirrä.

Se että moderaattori saa huonoakin palautetta on varmaan aika normaalia, mutta ei kai silti kritiikkiin ainoa vastaus voi olla "tee itse paremmin".
Ja jos hommastaan ei tykkää niin kai sen voi ihan vaan lopettaa, mitä se muille kuuluu kuka sitä seuraavaksi tekee?

Toivottavasti täällä moderaattoriksi pyritään ja sitten hakija mahdollisesti valitaan tehtäväänsä eikä niin että kritiikin esittäjä on automaattisesti seuraava moderaattori.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12576
Sijainti
Sivulla viisi
Että ikävä tuottaa pettymys niin kiinnostuneille ihmisille. Yritä jaksaa.
Jaksan aivan mainiosti, kiitos kysymästä. Olisin vain ollut kiinnostunut näkemään jonkinlaisen otoksen siitä kaikesta törkystä jota Zoe on ympäriinsä kirjoitellut. Ihan vaan että osaisin sitten itsekin varoa moista kirjoitustyyliä asiakeskustelussa asiakeskustellessani.


Mutta kuten tuossa olen aiemmin sanonut, Hallikainen, Zoe, Alppu, Haidis, ... eikun härkää sarvista ja moderoimaan. Joutaisin hyvin jäämään sivuun tästä hommasta.
Modehommat ei kiinnosta, keksin viljalti mielekkäämpääkin tekemistä. Ennen kuin jäät itse sivuun, niin Zoen esittämiin kyssäreihin olisi kiva saada vastaukset julkisesti, kuten pyydetty on. Kiitos jo etukäteen.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Mä vähän luulen, että tää nillitys/vittuilu/vastamattomuus julkisesti juontaa juurensa nyt ihan johonkin muuhun, kuin mihinkään siihen, mitä täällä on joku kirjoittanut/kommentoinut julkisesti. Eikö?
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3920
Mä vähän luulen, että tää nillitys/vittuilu/vastamattomuus julkisesti juontaa juurensa nyt ihan johonkin muuhun, kuin mihinkään siihen, mitä täällä on joku kirjoittanut/kommentoinut julkisesti. Eikö?
Tuskin tästä olisi paskamyrsky tullut jos olisi todisteet lyöty aikoja sitten pöydälle. Nyt näin ei tehdä ja yritetään unohtaa asia ettei vaan tarvitsisi myöntää erehdystään.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Mä koen varsin epäreiluksi sellaisen, että modestatusta ja niitä tietoja, joita vain moderaattorilla voi olla, käytetään "tarpeen tullen" v*ttuiluun vaikka kesken musiikkiohjelmasta keskustelemisen. Asetelma on epätasa-arvoinen.

Eli julkisesti voi heitellä hyvinkin ikäviä syytöksiä, mutta perustella ei? Millä ihmeen logiikalla?
Niinpä. Virheitä voi sattua jokaiselle, mutta ne voi tunnustaa ja pyytää reippaasti anteeksi.

Ehkä tässä on meikäläisenkin syytä vähäksi aikaa hiljentyä.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Miten tämä asia koskee sinua? Monasti sanonut että pistin tarvittavat kohdat Zoelle privana. Sun kannattaa keskittyä omaan viestintään Asiapuolella. Siinä on sulla ihan tarpeeksi tekemistä.
Ja Zoe on aika monta kertaa tässä keskustelussa pyytänyt, että vastaisit hänen kysymyksiinsä julkisesti. Mikä tässä nyt on niin salaperäistä?

Jään mielenkiinnolla odottamaan mahdollista vastausta.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12576
Sijainti
Sivulla viisi
Joudut pettymään kuten minäkin kun sun paukut riittää vaan valittamiseen. Olisin toivonut sun ottavan moden hommat kun tuntuu energiaa riittävän. En todellakaan sua sulle iloa yhtään enää mihinkään.
Kuten totesin, käytän oman aikani mieluummin johonkin muuhun kuin nettifoorumeiden moderoimiseen. Eikä ne sunkaan paukut näytä tästä vinkkelistä katsottuna tässä keississä juuri perusteettomia syytöksiä pidemmälle kantavan.

Viimeisestä virkkeestä en täysin saanut koppia.


Hyvin sulla mopeti keulii kun nyt kyseessä on jo ”törky”. Mitähän seuraavaksi keksit?
Voidaan toki käyttää myös esimerkiksi termejä sääntörikkomus, nillitys, lynkkailu, mitä näitä nyt olikaan. Jos siis tuo törky oli mielestäsi turhan keuliva sanavalinta.
 

Zoe

Maagikko, noituja
Liittynyt
25.11.2002
Viestit
9925
Sijainti
Nollola
Monasti sanonut että pistin tarvittavat kohdat Zoelle privana.
Tiedätkös, Antsa, että jos esität tuollaisia syytöksiä julkisesti, mutta et suostu niitä julkisesti todisteiden kera perustelemaan, niin se kyllä näyttäytyy ihan vaan pahantahtoisena mustamaalaamisyrityksenä. Ikään kuin luodaan hahmosta epämääräistä kuvaa pahanakin sääntöjen rikkojana ja annetaan ymmärtää, että moderaattorina sitä tietää asioista enemmän.

Olet kertonut kahden viestini rikkoneen sääntöjä. Ensimmäisen mainitsin itse tässä. Päiväkausien kyselemisen jälkeen suostuit kertomaan, että toinen viesti oli tämä, ja siinä siis kommentoin ihan rauhalliseen sävyyn sinun, moderaattorin, epäasiallista viestiä. Nämä esimerkit eivät mielestäni vaikuta kovinkaan hurjilta sääntörikkomuksilta eivätkä ehkä ihan oikeuta sellaiseen puheenparteen, jota minua kohtaan käytit?

Mä vähän luulen, että tää nillitys/vittuilu/vastamattomuus julkisesti juontaa juurensa nyt ihan johonkin muuhun, kuin mihinkään siihen, mitä täällä on joku kirjoittanut/kommentoinut julkisesti. Eikö?
Jos näin on, niin olisi kiva tietää, mitä tässä on taustalla. Itse olin ja olen vieläkin melkoisen äimänä tuosta Vain elämää -keskustelussa tapahtuneesta hyökkäyksestä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3920
Miten tämä asia koskee sinua? Monasti sanonut että pistin tarvittavat kohdat Zoelle privana. Sun kannattaa keskittyä omaan viestintään Asiapuolella. Siinä on sulla ihan tarpeeksi tekemistä.
Ei koskekaan, eikä koske monia muitakaan, mutta olen vain yksi muiden joukossa joka spekuloi tätä #korruptioskandaalia. Myönnetään että rikosrekisterini on pahamaineinen, sieltä löytyy kirosanoja ja puhuminen Latvalan vaimosta väärässä paikassa.
 
Ylös