Kommentteja ylläpidolle ja moderaattoreille, plus muu ylläpidon tointen jatkopuinti

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24213
Sijainti
lappeen Ranta
Näinkin asian voi tulkita.
Tosin harvoin tällä foorumilla puolustellaan muitakaan joilta hilpasee viestit rajan yli, eli harvoin niitä rajaa edeltäviä viestejä on katsottu lieventävänä asianhaarana.
Pääsääntöisesti ne edeltävät viestit tuppaa olemaan raskauttavia. Mitä viestin tulkitsemiseen tulee niin Toxicityn sanoma on mielestäni aika yksiselitteisesti: "mieluummin kuollut kuin vuosikausia/-kymmeniä koomassa". Hepun kanssa eri mieltä olevien viestitulkinta puolestaan oli sellainen simuloitu tahallaanväärinymmärtäminen. Että jos jonkun mielestä Toxicity haluaisi murhata Schumin tyynyllä, niin apaut yhtä hyvin voi väittää, että eri mieltä oleva haluaisi tämän viettävän loppuikänsä koomassa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Nuo Toksin asiaa käsittelevät viestit lukemalla tulee selväksi, että tapauksessa toivotaan joko paranemista tai ihmisarvoista kuolemaa. Asia on vain tökerösti ja huonosti ilmaistu.

Onko nyt niin, että täällä toivotaan jatkossa rangaistuksia tökeröstä ja huonosta itseilmaisusta?
Mä tuon kommentin kirjoittamiseen käytin forumilla hyväksihavaittua linjaa, etten ole lukenut tuota alkuperäistä lainkaan. Ei mulla eutanasiakaan vastaan mitään ole. Kummeksun kuitenkin murhan toivomista varsinaisten laatulehtien lööppien perusteella.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Onko nyt niin, että täällä toivotaan jatkossa rangaistuksia tökeröstä ja huonosta itseilmaisusta?
Mun mielestä kyllä. Menee samaan kastiin noiden loukkaantumisten toivomisien kanssa.
Se että onko tökerö itseilmaisu lieventävä asianhaara onkin toinen asia, mutta ei tuommosia pidä sormien läpi katsoa.

Sitä ihmettelen eniten että sama lause on vielä tuon "huonon/tökerön" itseilmaisun jälkeen tehty koko modetiimin nimissä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Pääsääntöisesti ne edeltävät viestit tuppaa olemaan raskauttavia. Mitä viestin tulkitsemiseen tulee niin Toxicityn sanoma on mielestäni aika yksiselitteisesti: "mieluummin kuollut kuin vuosikausia/-kymmeniä koomassa". Hepun kanssa eri mieltä olevien viestitulkinta puolestaan oli sellainen simuloitu tahallaanväärinymmärtäminen. Että jos jonkun mielestä Toxicity haluaisi murhata Schumin tyynyllä, niin apaut yhtä hyvin voi väittää, että eri mieltä oleva haluaisi tämän viettävän loppuikänsä koomassa.
Eli siis jatkossa lukijan vastuulla on ymmärtää mitä kirjoittaja on ajatellut vaikka ulosanti olisikin heikko (kuten FW tuossa jo myönsi)? Okei...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mä tuon kommentin kirjoittamiseen käytin forumilla hyväksihavaittua linjaa, etten ole lukenut tuota alkuperäistä lainkaan. Ei mulla eutanasiakaan vastaan mitään ole. Kummeksun kuitenkin murhan toivomista varsinaisten laatulehtien lööppien perusteella.
Edelleen komp. jps:n kirjoituksiin.

edit. Mulle sinänsä ihan sama miten tämän tuomitsette tai jätätte tuomitsematta. Ihmettelen linjavetoa silti suuresti, mutta toivon että valittu linja pitää sitten muidenkin kohdalla.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24213
Sijainti
lappeen Ranta
Tuli mieleen, että miten ihmiset täällä ymmärtää Hassisen Koneen "Rappiolla" -kappaleen? Että onko mielestänne mukavaa olla rappiolla vai ennemminkin hyvä jos rakastaa, ottaa hetkestä kiinni eikä tahdo tappaa.

"Jos" on aika helvetin merkityksellinen sana toisinaan.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mun mielestä kyllä. Menee samaan kastiin noiden loukkaantumisten toivomisien kanssa.
Se että onko tökerö itseilmaisu lieventävä asianhaara onkin toinen asia, mutta ei tuommosia pidä sormien läpi katsoa.
Ei tietenkään mene. Sisältöhän se olennainen rangaistusperuste on ei ilmiasu.

Vai pitäisikö sen mennä niitn, että jos joku meinaa kirjoittaa kommenttina "Raskaan olosta" mutta kirjoittaakin "Raiskaan olosta" niin häntä tulisi rangaista Olosen uhkaamisesta?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24213
Sijainti
lappeen Ranta
Eli siis jatkossa lukijan vastuulla on ymmärtää mitä kirjoittaja on ajatellut vaikka ulosanti olisikin heikko (kuten FW tuossa jo myönsi)? Okei...
Jos vaikka tarkoituksellisen väärinymmärtämisen jättäisivät lukijat väliin, niin olisi ihan hyvä. Tai edes yrittäisivät vähentää.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Selvä, eli jatkossa sitten asiakeskustelussakin voi toivoskella tyynyjä naamalle kunhan muistaa sanoa "töpseli irti" ensin.

case closed mun osalta, en siltikään ole tuosta samaa mieltä mutta se lienee mun etuoikeus.

Irtisanoudun "F1-Forumin ylläpidon kannasta" koskien Michael Schumacherin murhaamista tyynyllä vain, koska eräs kirjoittaja ei halua hänen jäävän vihannekseksi. "Ylläpidon kannan" vastaisesti en pidä moisen ehdotuksen julkituomista asiallisena (riippumatta siitä herääkö Schumacher tai ei). Saati että hyväksyisin itse rikoksen.
Komp.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Selvä, eli jatkossa sitten asiakeskustelussakin voi toivoskella tyynyjä naamalle kunhan muistaa sanoa "töpseli irti" ensin.

case closed mun osalta, en siltikään ole tuosta samaa mieltä mutta se lienee mun etuoikeus.


Komp.
Jos ennen kisaa toivoo jollekin kuljettajalle töpseli irti tai sitten tyyny naamalle, niin se lienee ok.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24213
Sijainti
lappeen Ranta
Selvä, eli jatkossa sitten asiakeskustelussakin voi toivoskella tyynyjä naamalle kunhan muistaa sanoa "töpseli irti" ensin.

case closed mun osalta, en siltikään ole tuosta samaa mieltä mutta se lienee mun etuoikeus.
Voisihan antaa rangaistuksen jos vakavan näköistä kisakolaria joku kommentoi, että: "Toivottavasti selviää vähillä vammoilla!" Kun siinähän toivotaan vammoja kuljettajalle.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Täytyykin mennä heti perjantai-iltana heittämään asiapuolelle uusi kommentti, kun näin mielenkiintoiseksi meni jo selvinpäin ollessakin....
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Pitäisi varmaan itse kommentoida asiaa, kun ilmeisesti jotain olen mennyt tekemään. Väärinymmärrys ei tässä tapauksessa tosin liity minun osaltani muuhun kuin moderaattorin värikynänkäyttöön.

En olettanut, että Toxicity olisi ollut pakkaamassa tyynyään ja varaamassa lippua Sveitsiin, taikka mitään muuta dramaattista. Yritin jo tuossa loukkaantumistopikissa selventää kantaani miksi moinen minusta asiatonta oli.

Se että joku tilanteeseen täysin ulkopuolinen ihminen hassuin sanankääntein ja tilanteesta mitään oikeasti tietämättä lähtee ns. pyytämättä mitätöimään jonkun (mahdollista) taistelua elämästään, ja läheisten, oikeasti välittävien ihmisten surua vain jonkun sankarillismielisen siistin poistuman vuoksi, on minusta asiatonta. Semminkin, että ko. ihminen ja hänen omaisensa koskaan tuskin näitä sanomisia lukisivat. Se vain osoittaa minusta totaalista arvostuksen puutetta sille, mitä lääkärit, potilas, ja omaiset tekevät ja kokevat.

Schumin uran kohtalaisen vaarallisuuden huomioiden, hyvin todennäköisesti on varauduttu myös tämmöisen tilanteen varalle, jossa Schumi olisi kolarin tms. vuoksi koomassa, ja vakavasti loukkaantunut, eikä pysty enää omaa tahtoaan ilmaisemaan. Vaimon kanssa on varmasti keskusteltu, mahdollisesti jopa asianajajien kanssa tehty asiakirjoja siitä kuinka toimia. Mutta eipä kuitenkaan unohdeta sitäkään, että tilanteessa on mukana myös lapset ja muut omaiset. Ja voisin kuvitella, että niin pitkään kuin toivoa on, sitä ei haluta pois heittää. Tämä on minusta täysin inhimillistä. Ja tätä ei mielestäni pitäisi väheksyä toivomalla "siistiä lähtöä". Siistejä lähtöjä tuskin koskaan edes on, paitsi sellaisten ihmisten näkökulmasta jotka eivät välitä.

Sama ilmiö näkyy täällä jokaisen roskalehden uutisen jälkeen, ollaan kuin välitettäisiin ihmisarvoisesta elämästä ja toivotaan siistiä loppua mieluummin. Yksikään noista "uutisista" ei ole pitänyt paikkaansa, mutta silti sama toistuu jatkuvasti. Kaivo on jo niin täynnä kirveitä, että kohta pitää kaivaa uusi. Kuinka monta kertaa Schumin edustaja on sanonut, että kaikki uutiset mitkä eivät tule hänen, omaisten, tai hoitavien lääkäreiden suusta on ihan täyttä spekulatiivista sanahelinää.

Minun mielestäni huonojenkin uutisten jälkeen (myös oikeiden sellaisten) on silti parempi toivoa parasta, vaikka sitten ihmettä, kuin päinvastoin. Ja jos asia ei oikeasti kosketa, niin miksi edes tuoda ilmi välinpitämättömyyttään? Ei siihen mitään pakkoa ole.

Lopetuksena vielä, jos esitellään vaihtoehtoja sille, ettei Schumi ikinä enää heräisi, niin miten voisimme koskaan tietää olisiko hän ikinä herännyt, mikäli töpseli on vedetty ja tyyny painettu kasvoille ennein kuin tämä "ikinä enää" on täyteen tullut.

Ei koskaan on pitkä aika.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Selvä, eli jatkossa sitten asiakeskustelussakin voi toivoskella tyynyjä naamalle kunhan muistaa sanoa "töpseli irti" ensin.
Jos ennen kisaa toivoo jollekin kuljettajalle töpseli irti tai sitten tyyny naamalle, niin se lienee ok.
Kyllähän joka ainoa oikeasti ymmärtää mikä ero on siinä jos voivotaan ihmiselle loukkaantumista ja siinä kun toivotaan parantumattomasti vammautuneelle ihmiselle ihmisarvoista loppua jos toivoa paranemisesta ei ole. En ymmärrä miksi nyt jotkut käyttäytyvät kuin eivät tätä ymmärtäisi.

En itsekään henkilökohtaisesti pidä eutanasiakeskustelusta Schumin loukkaantumistoikissa, mutta perusteita sen kieltämiselle ei ole. Ei nähdäkseni yksikään eutanasiaa ehdottaneista ole Schumille mitään pahaa toivonut, vaan aivan päinvastoin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
En itsekään henkilökohtaisesti pidä eutanasiakeskustelusta Schumin loukkaantumistoikissa, mutta perusteita sen kieltämiselle ei ole. Ei nähdäkseni yksikään eutanasiaa ehdottaneista ole Schumille mitään pahaa toivonut, vaan aivan päinvastoin.
Eutanasia muuten on hieman eri asia kuin tyyny naamalle tai edes hengityskoneen sammuttaminen.
Töpselin irroittaminen on sallittua tietyissä tilanteissa monessakin maassa, eutanasia ei.
Ja käsittääkseni tyyny naamalle on rikos kaikissa näistä.

Lainaus Wikipediasta:
"Eutanasialla yleensä tarkoitetaan henkilön tarkoituksellista surmaamista hänen vapaaehtoisesta, toistuvasta ja oikeustoimikelpoisesta pyynnöstään."

End of OT.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Pitäisi varmaan itse kommentoida asiaa, kun ilmeisesti jotain olen mennyt tekemään. Väärinymmärrys ei tässä tapauksessa tosin liity minun osaltani muuhun kuin moderaattorin värikynänkäyttöön.

En olettanut, että Toxicity olisi ollut pakkaamassa tyynyään ja varaamassa lippua Sveitsiin, taikka mitään muuta dramaattista. Yritin jo tuossa loukkaantumistopikissa selventää kantaani miksi moinen minusta asiatonta oli.

Se että joku tilanteeseen täysin ulkopuolinen ihminen hassuin sanankääntein ja tilanteesta mitään oikeasti tietämättä lähtee ns. pyytämättä mitätöimään jonkun (mahdollista) taistelua elämästään, ja läheisten, oikeasti välittävien ihmisten surua vain jonkun sankarillismielisen siistin poistuman vuoksi, on minusta asiatonta. Semminkin, että ko. ihminen ja hänen omaisensa koskaan tuskin näitä sanomisia lukisivat. Se vain osoittaa minusta totaalista arvostuksen puutetta sille, mitä lääkärit, potilas, ja omaiset tekevät ja kokevat.

Schumin uran kohtalaisen vaarallisuuden huomioiden, hyvin todennäköisesti on varauduttu myös tämmöisen tilanteen varalle, jossa Schumi olisi kolarin tms. vuoksi koomassa, ja vakavasti loukkaantunut, eikä pysty enää omaa tahtoaan ilmaisemaan. Vaimon kanssa on varmasti keskusteltu, mahdollisesti jopa asianajajien kanssa tehty asiakirjoja siitä kuinka toimia. Mutta eipä kuitenkaan unohdeta sitäkään, että tilanteessa on mukana myös lapset ja muut omaiset. Ja voisin kuvitella, että niin pitkään kuin toivoa on, sitä ei haluta pois heittää. Tämä on minusta täysin inhimillistä. Ja tätä ei mielestäni pitäisi väheksyä toivomalla "siistiä lähtöä". Siistejä lähtöjä tuskin koskaan edes on, paitsi sellaisten ihmisten näkökulmasta jotka eivät välitä.

Sama ilmiö näkyy täällä jokaisen roskalehden uutisen jälkeen, ollaan kuin välitettäisiin ihmisarvoisesta elämästä ja toivotaan siistiä loppua mieluummin. Yksikään noista "uutisista" ei ole pitänyt paikkaansa, mutta silti sama toistuu jatkuvasti. Kaivo on jo niin täynnä kirveitä, että kohta pitää kaivaa uusi. Kuinka monta kertaa Schumin edustaja on sanonut, että kaikki uutiset mitkä eivät tule hänen, omaisten, tai hoitavien lääkäreiden suusta on ihan täyttä spekulatiivista sanahelinää.

Minun mielestäni huonojenkin uutisten jälkeen (myös oikeiden sellaisten) on silti parempi toivoa parasta, vaikka sitten ihmettä, kuin päinvastoin. Ja jos asia ei oikeasti kosketa, niin miksi edes tuoda ilmi välinpitämättömyyttään? Ei siihen mitään pakkoa ole.

Lopetuksena vielä, jos esitellään vaihtoehtoja sille, ettei Schumi ikinä enää heräisi, niin miten voisimme koskaan tietää olisiko hän ikinä herännyt, mikäli töpseli on vedetty ja tyyny painettu kasvoille ennein kuin tämä "ikinä enää" on täyteen tullut.

Ei koskaan on pitkä aika.
Näin juuri.
Roskalehdistö tehköön lööppejään, mutta silti olisi suotavaa että tietyn riman alittaminen olisi kiellettyä täälläkin.
Etenkin boldattuihin kohtiin on helppo yhtyä, niin kauan kuin oikeat kunnolliset tiedot Schumin terveydentilasta pidetään lääkärien ja omaisten tietona,
on täällä käytävä keskustelu enempi tai vähempi etädiagnosointia, ja sen perusteella kuoleman toivominen on vähintäänkin yliampuvaa.

Schumista en ole koskaan pitänyt mutta silti itsekin jäisin mieluummin odottamaan sitä ihmeheräämistä kuin repisin töpseiä irti.
Toki ymmärrän pointin että kunniallinen loppu jne., mutta onko meillä täällä forumilla olijoista yhdelläkään niin paljon faktatietoa olemassa että olisi perusteltua toivoa hänelle tässä vaiheessa kuolemaa?
Minun mielestäni ei.

Mutta jos näin kärkkäät mielipiteet on sallittuja, niin toivon että linja pitää sitten myös tulevaisuudessa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
"Tyyny naamalle" menee mauttomahkon puolelle. Mutta! Kyseinen viesti on tavallaan jatkoa Toxicityn edelliselle viestille, jonka alussa on merkillepantava muotoilu "Jos Schumi ei koskaan herää...". Eli jos haluaa oikein ryhtyä tulkitsemaan Toxicityn kanssa eri mieltä olevia, niin heidän mielestään olisi ihan hyvä vaihtoehto, että Shumacher makaa koomassa vaikkapa tuollaiset 20-30 vuotta. Kyllä hepun kuntopohjalla joku tuon mittainen makuusessio onnistunee.

Se olisi kyllä hienoa jos ihmiset hiukan miettisivät sanavalintojaan, mutta millään ei pystyne pahastumista estämään jos joku välttämättä pahastua haluaa. Eli vielä hienompaa olisi jos ihmiset pyrkisivät kaivamaan viesteistä sen mitä niillä ikäänkuin ajetaan takaa eikä löytämään mielensäpahoittamistilaisuutta.
Toinen pahoittaa mielensä, jos F1-auton nokan muotoa verrataan pippeliin tai moottoriääntä verrataan edellisen kausien moottoriääniin. Toiset taas pahoittaa mielensä kun puhutaa ihmisen tappamisesta tyynyyn avulla, tämä ei ole ihmisarvoinen elämän päättyminen, oli ihminen aivokuollut tai ei. Itse kuulun ennemmin jälkimmäisiin, kun taas valtaosa tämän paikan modeista näyttäisi kuuluvan ensimmäiseen ryhmään.

Kyllä on ristiriitaista tulkintaa modeilta, jos puhutaan asioiden vakavuuksista. Vai tuleeko "tyyny naamalle" kieletylle listalle vasta sitten kun sitä on käytetty liikaa ja perusteluun modet käyttää "parempikin tapoja on ilmaista asiansa".

Se on hyvin vaikeaa kaivaa viestistä sitä, mitä kirjoittaja tarkoittaa pohjimmiltaan, jos ei tunne kyseistä ihmistä. Itse tulkitsen vain sen mukaan mitä luen, tollainen "kaivaminen" ja omat tulkinnat "ehkä se tarkoittaa sitä" viesteistä johtaa vain väärinymmärryksiin.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mutta jos näin kärkkäät mielipiteet on sallittuja, niin toivon että linja pitää sitten myös tulevaisuudessa.
Eiköhän lähdetä siitä, että mielipiteet ovat lähtökohtaisesti sallittuja. Kärkkäyskin on katsojan silmässä.

Mutta tästä kyseisestä tapauksesta. Ohessa ToXiCiTyn aiemmat viestit kyseisestä ketjusta kronologisessa järjestyksessä. Tätä kohun aiheuttanutta viestiä ei ole, koska käyttäjä on sen poistanut:

Toivottavasti oli kypärä. Vituttaa tää nyt heti uutisointi. kun jotkut tahot sanovat miehen olevan suht kunnossa, kun taas toiset raportoivat vakavammista vammoista. :frown:
Tässähän alkaa pelätä pahinta. :frown: Come on Warrior!
Ai siellä on aikaisempi kallovamma taustalla? Muistan kun toi tapahtui, niin puhuttiin vain niskassa olleen jotain ongelmia. Ei hyvä juttu ollenkaan.
Tulee mieleen Simonsenin tapaus Le Mansista. Ensin sanottiin, että on tajuissaan ja kaikki pitäis olla ok, kunnes tapahtui mitä tapahtui. :frown:
Sairaala ei aio antaa mitään tietoja Schumin tilasta.
Ketään ei voi tietää varsinkaan BILD. Saksan seiska.
Niin ja ilmeisesti myös aivoinfarkti. :frown:
Juu pitäis aamulla kuudelta herätä töihin, mutta on hieman vaikeuksia saada unta nyt.
Ainoa asia mitä toivon on, että meidän ei tarvitse katsoa yhtä suurista teljettynä sairaalavuoteeseen letkujen varassa.
Jos Schumi ei herää ikinä, niin Corinna vois vetää töpselin irti. Ei tällaista loppua Kaiserille. :(
Nuo kun lukee, lienee täysin mahdotonta vetää asiasta sen kaltaista johtopäätöstä, että kyseinen hahmo toivoisi Schumacherille mitään muuta kuin parasta. Eutanasia, jota armomurhaksikin nimitetään nyt vain pakkaa olemaan sellainen aihe, josta ollaan mieltä joko/tai. Silloin asiaan liittyvät mielipiteet ovat lähes väkisinkin jonkun mielestä kärkkäitä. Mutta se ei ole peruste rangaistukselle. Ja kyllä, ennen kuin kukaan kysyy, olin nämä kaikki viestit lukenut ennen keskusteluun osallistumista. Olivatko muut?

Tuon kohun aiheuttaneen viestin ilmaus tyynystä kasvoille, on sinällään erittäin huonosti muotoiltu mutta mitä ilmeisimmin tällä viitataan elokuvan Yksi Lensi Yli Käenpesän kohtaukseen, jossa vihanneksena makaavan ystävän taipaleen päättäminen ohessa kuvatulla metodilla nähdään nimenomaan armon ja välittämisen osoituksena.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Toinen pahoittaa mielensä, jos F1-auton nokan muotoa verrataan pippeliin tai moottoriääntä verrataan edellisen kausien moottoriääniin.
Ei kukaan pahoita tai ole pahoittanut tästä mieltään. Moderaattorien yhteinen päätös oli, että nuo on kiellettävä koska F1-Asiakeskustelu oli karkaamassa kilpailuksi, jossa jokainen pyrkii keksimään toistaan hauskemman sukupuolielinhassuttelun. Peli oli vihellettävä poikki, koska muussa keskustelu oli karkaamassa itse aiheesta.

Moottoriäänikeskustelukin kaipasi ohjaistusta, koska se alkoi muotoutua pelkäksi youtube-linkkien viidakoksi jossa keskustelu oli sivuroolissa.

Edelleenkään mitään ei olla kieltämässä tai kielletä sillä perusteella, että "joku pahoittaa mielensä" oli kyseessä moderaattori tai ei.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Niinkuin sanottu, linjat vedetty ja juoksuhaudat kaivettu, jatketaan :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös