Kotimaisen median huonoimmat F1-jutut

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5076
Sijainti
Parc Fermé
Nyt tuli vastaan vielä pahempi asiavirhe. Ja harvinaista kyllä, Kuningasjournalisti Paloniemi ei ollut tälläkertaa asialla:

http://www.iltalehti.fi/formulat/201710232200479784_fo.shtml
Verstappen kuumana kuin hellankoukku, laukoi hurjaa tekstiä tuomaristolle: "Siellä on se yksi idiootti"

Vaikka Verstappen ei maininnut tuomaria nimeltä, uskotaan hänen viitanneen australialaiseen Garry Connellyyn. Entinen rallin maailmanmestari on lätkäissyt keskustelua herättäneitä päätöksiä Verstappenia kohtaan ennenkin.

Miro Perheelle terveisiä. Se että herran avulla on saatu mm-ralli Australiaan ei meinaa mestaruutta...
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Yle kirjottaa kissan kokosilla kirjaimilla Hamiltonin napanneen 117. paalupaikan. Eihän tossa luvussa oo yksinkertasesti mitään järkeä 😂 Siellä on toimittaja tainnu napata muutaman oluen viikonlopun kunniaksi
Nyt toimittaja korjasi, että Hamilton otti 72. paalupaikan ja näin meni paalutilaston kärkeen ohittaen Schumacherin
...jolla on 68 paalua. :D
Nyt on kyllä mennyt yksinkertaisesti puurot ja vellit sekaisin ko. toimituksessa. Hamilton ohitti Schumacherin ennätyksen eturivin lähtoruuduissa (joita Schumi saavutti urallaan 116) tuolla Yhdysvaltain GP:n paalulla, joka oli hänelle siis 117. eturivin lähtöruutu.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6052
Tättärää. Taattua laatua.

http://www.iltalehti.fi/formulat/201710232200480422_fo.shtml

Eikö Ferrari osaa edes tätä? - Räikkönen jäi täysin avuttomaksi tallimokan takia
Maanantai 23.10.2017 klo 15.01
USA:n GP:n viimeisellä kierroksella nähtiin kiehtova näytös.

USA:n osakilpailun lopussa Sebastian Vettel yritti auttaa Kimi Räikköstä. Saksalainen oli ajamassa varmaan kakkostilaan, kun polttoaineongelmien kanssa taistellut tallikaveri sai taakseen Red Bullin ahneen Max Verstappenin.

Ferrarin varikkomuurilla oltiin hereillä ja pyydettiin Vettelin tippumaan niin lähelle Räikköstä, että tämä voisi avata takasiipensä puolustustaistelussa hollantilaista vastaan.

Valitettavasti vain suunnitelma meni mönkään vaivaisen neljän sadasosasekunnin takia. Austinin radan ensimmäisessä DRS-mittauspisteessä (juuri ennen neulansilmämutkaa numero 11) Räikkösen eroksi Vetteliin kirjattiin viimeisellä kierroksella 1,040 sekuntia.

Sen takia neulansilmän jälkeisellä suoralla Verstappen sai avata takasiipensä, ja Räikkönen jäi odottamaan metsästäjäänsä kuin lamaantunut peura.

Mutkayhdistelmissä 16-18 Verstappen sitten varasti radan sisäkaarteesta itselleen etua, josta seurannut rangaistus tiputti hänet jälleen takaisin neljänneksi.

JANNE PALOMÄKI
janne.palomaki@iltalehti.fi
On se Ferrari avuton talli, kun eivät osaa edes kontrolloida Vettelin jarru- ja kaasupolkimia sekä ratin liikkeitä. :frank:
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
MTV3 on nimennyt Fernando Alonson Meksikon GP:n floppilistalle. Syy: Taisteli sijoituksestaan eikä antanut sitä ilmaiseksi Hamiltonille. :confused:
4. Fernando Alonso
Oviedon ohjuksesta puheen ollen: vanha matadori pääsi kuin pääsikin osallistumaan tämän vuoden mestaruustaisteluun, kun hän päätti viimeisillä kierroksilla pistää kampoihin Lewis Hamiltonille, joka tarvitsi espanjalaiselta yhdeksännen sijan tittelinsä varmistamiseen.
Kyllä minusta pistesija McLaren Hondalla on sellainen suoritus että sillä ei pitäisi olla mitään asiaa floppilistalle joten oikein muutenkaan tuo sijoitus listalla ei ole perusteltu, mutta erityisesti tuon syyn takia menee kyllä "mitä ****?" -sarjaan. Ja muutenkin tuossa on jo virhe, kun eihän Alonso millään tavalla osallistunut mestaruustaisteluun. Ei Hamilton niitä pisteitä enää tarvinnut kun Vettel ei kuitenkaan ollut nousemassa kolmatta sijaa ylemmäs.

Myös tuo Massan syyttely Vettelin tuuppaamisesta ulos radalle menee vähän samaan sarjaan, koska ei Massa sitä minusta tarkoituksella tehnyt vaan siksi että auto lähti yliohjaamaan. Muuten toki Massan suoritus Meksikossa voikin mennä floppilistalle kun tallikaveri oli selkeästi edellä.

Tässä tuo koko juttu: Meksikon GP:n topit ja flopit (MTV3)
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9327
Sijainti
Helsinki
Mikä hymyilyttää? Kannattaa tutustua määreisiin miten aamu, aamupäivä, etc on määritelty. Ei tosin perustu sun vuorokausirytmiin. Ja sen mukaan ei YLEn toimittajat juttujaan kirjoita.
Itseäni vaan ihmetytti maininta yöstä, sillä koen sen alkavan kellon lyödessä 12. Yöradiohan alkaa klo 23 ja kestää kello 4:ään, joka on joidenkin mielestä jo aamu.

Vuorokausi jaetaan neljään osaan.

Yö: 24-6
Aamu: 6-12
Päivä: 12-18
Ilta: 18-24

Kilpailu ajettiin paikallista aikaa iltapäivällä eli illalla suomen aikaan, joten yhtä hyvin olisi voitu todeta esimerkiksi myöhään illalla.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
http://www.iltalehti.fi/formulat/201710312200500711_fo.shtml

...Käytännössä autoihin tulee siis erityinen ohitusnappi, jolla saa kymmeniä lisähevosvoimia käyttöönsä, kunhan on ensin kerännyt akut täyteen. Ominaisuus on tuttu ainakin 1980-luvun tietokonepeleistä.

Niin... jos toimittajilla olisi edes auttava yleistiedon taso niin voisi olla tiedossa että toiminto(siis boost/ohitusnappi) ollut lukemattomissa sarjoissa m.urheilun puolella vuosikymmenien ajan. Olisiko liikaa vaadittu
että moottoriurheilusta kirjoittaisi joku joka tuntisi lajin laaja-alaisesti historiaa myöten.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5076
Sijainti
Parc Fermé
Ja ylläoleva juttu tekstimuodossa, ettei Palomäki vaan saa enempää klikkejä.

Kukaan ei enää muista aikaa, jolloin Ferrari oli vain yksi F1-talli muiden joukossa. Esimerkiksi kahden ensimmäisen F1-kauden yhteensä 15 osakilpailusta milanolainen Alfa Romeo voitti peräti kymmenen.

Ferrari oli pelkkä haastaja.

Vasta kolmannella kaudella Ferrari ja ylivoimaiseen maailmanmestaruuteen ajanut Alberto Ascari nousivat selvästi muita korkeammalle. Ascarin ja Enzo Ferrarin välit kuitenkin viilenivät heti seuraavana vuonna 1953, koska Il Commendatore uhkasi lopettaa tallin koko F1-toiminnon.

Kuulostaako tutulta?

On hyvä muistaa, että yhtä olennaisena osana kuin Ferrari on F1-historiaa, kuuluu siihen myös maranellolaisten esittämät uhkaukset. Niiden avulla se on saavuttanut nykyisen - kieltämättä kyseenalaisen - asemansa eräänlaisena isovelitallina muiden yläpuolella.

Tällä hetkellä Ferrari saa huomattavasti enemmän palkkiorahaa kuin muut, eikä sen tilipussi on muista poiketen riipu menestyksestä. Ehkä räikein etu Ferrarilla on kuitenkin sääntöpuolella, jossa se voi veto-oikeudellaan (ja etenkin sen käytön uhalla) estää muiden yksimielistenkin muutosehdotusten läpimenon.

Marraskuun alussa nykyinen pääjohtaja Sergio Marchionne räjäytti internetin spekuloimaan, onko Ferrari todella lähdössä F1:stä. Mikään uhkaus ei ole kovinkaan tehokas, jos kuulijat eivät pidä sitä uskottavana. Pitää siis ottaa huomioon Marchionnen matikkapää ja ainakin teeskennellä, että mies tarkoittaa, mitä sanoo.

- Libertylla on muutama hyvä aikomus tässä, joista tärkein on kulujen karsiminen. Se on hyvä asia, Marchionne aloitti osakkeenomistajille pitämässään puhelinpalaverissa.

Maranellossa on hermostuttu uuden omistajan, Liberty Median, alustavaan ehdotukseen kaudella 2021 käyttöön otettavista voimayksiköistä. Ongelma uusissa säännöissä on Libertyn ajamat standardisoidut osat voimayksikköön. Näin Ferrari menettäisi osan päätäntävallastaan F1-moottoriinsa.

- Mutta olemme vastaan strategista kehitystä, jossa joku päättää asioista Ferrarin puolesta. Libertyn on ymmärrettävä, että jos emme löydä olosuhteita, jotka huomioivat Ferrarin ainutlaatuisen aseman ja mahdollistavat sen vahvistamisen, Ferrari ei tule mukaan.

Myös kaksi muuta moottorivalmistajaa, Mercedes ja Renault, ovat ilmaisseet närkästymisensä, mutta kumpikaan niistä ei ole esittänyt mitään lopettamisuhkausta.

Viime vuosina Ferrari on uhkaillut lähtevänsä sarjasta rahan, budjettikaton ja vielä 2011 testirajoitusten takia.

Eihän se vielä kertaakaan ole lähtenyt minnekään. Italialaistalli on ainoa lähtöruudukossa oleva kilpailija, joka on kisannut jokaisella F1-kaudella vuodesta 1950 lähtien.

Ferrarin DNA:ssa on oikeastaan pelkästään F1-talli. Sen katuautot toki takovat rahaa, mutta alun perin niiden oli tarkoitus vain tukea Scuderian toimintaa. Toki maailma on täynnä erilaisia autourheilusarjoja, mutta niiden näkyvyys, kiinnostavuus ja uskottavuus ovat vain murto-osa nykyformulaan verrattuna.

Heijasteliko Marchionne käytöksellään vain sitä historiallista traditiota, joka tallilla on.

Koska mitä muuta hän voisi tehdä?

Maailman on muuttunut paljon 70 vuodessa. Enzo Ferrari lainasi aikoinaan ensimmäisen maailmansodan lentäjä-ässältä, Francesco Barracalta, korskuvan hevosen kuvan tunnukseensa. Keltainen väri taustalle tuli Ferrarin kotikaupungista Modenasta.

Hänelle voittaminen ja häviäminen olivat äärimmäisen henkilökohtaista. Marchionne on piinkova bisnesmies, joka ajattelee ensisijaisesti sitä, mikä jää viivan alle.

- Se olisi erinomaisen kannattavaa taloudellisen tuloksen kannalta, hän vihjasi F1-eron vaikutuksista osakkeenomistajille.

Ongelma taloudellisessa analyysissa on vain se, että Ferrari ei ole mukana F1-sarjassa, viivalla alle ei jää mitään. Koko sarake on tyhjä, koska Scuderian menestys mitataan ainoastaan siinä sarjassa, mihin se on alun perin luoto.

Marchionne on piinkova bisnesmies, mutta on eri asia puhua osakkeenomistajille kuin intohimoisille tifoseille. Marchionnekaan ei varmasti halua jäädä historiaan miehenä, joka lopetti Ferrarin F1-toiminnot.

Vuonna 1987 Ferrari uhkasi lähteä formula ykkösistä, koska FIA halusi rajata sylinterimäärän kahdeksaan. Talli rakensi jopa oman auton CART-sarjaan.

Sitä ei koskaan käytetty. FIA perääntyi vaatimuksesta, ja vuonna 1989 Ferrari esitteli paluun juurille tekevän 640-auton. Siinä oli jälleen V12-moottori.

Nähtäväksi jää, joutuuko talli nytkin rakentamaan jonkun LMP-luokan kilpa-auton. Ehkä silloin Libertykin jättäisi voimayksikön verran vapauksia talleille.

Ferrari ajaa F1-sarjassa myös vuonna 2021. Siitä ei kannata huolestua.

JANNE PALOMÄKI
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Ei sillä, että mikään suuri Palomäki-fani olisin, mutta mikä vika tuossa tekstissä on? Tässä ketjussa puhutaan kuitenkin huonoimmista F1-jutuista, eikä tuo nyt sellainen ole.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9327
Sijainti
Helsinki
Ei sillä, että mikään suuri Palomäki-fani olisin, mutta mikä vika tuossa tekstissä on? Tässä ketjussa puhutaan kuitenkin huonoimmista F1-jutuista, eikä tuo nyt sellainen ole.
Minusta teksti kuulosti kehnolta, mut mikäli olette eri mieltä, voin deletoida linkkipostaukseni.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Minusta teksti kuulosti kehnolta, mut mikäli olette eri mieltä, voin deletoida linkkipostaukseni.
Aivan shittiä. Jos kirjoittaa että "räjäytti internetin" niin on jo arvoinen saamaan kaiken jaskan niskaansa. Lainaukset selvästi google-kääntäjällä tai jollain muulla käännetty, hirveää kieltä.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
896
https://www.suomif1.com/2017/11/kauttaan-kommentoineelta-kimi-raikkoselta-nappara-napaytys-toimittajille/

Nykyään jokainen Räikkösen antama kommentti tuntuu olevan joku näpäytys medialle. Alla vielä tuo teksti kokonaisuudessaan, sieltä voi kukin huvikseen etsiä tämänkertaista näppärää näpäytystä.

Kauttaan kommentoineelta Kimi Räikköseltä näppärä näpäytys toimittajille
23.11.2017 19:02
Kimi Räikkönen analysoi penkin alle mennyttä kauttaan Abu Dhabin GP:n alla. Räikkösen omien sanojen mukaan kausi oli kovin kaksijakoinen.
Suomalainen pääsi kuitenkin näpäyttämään toimittajia jälleen kerran, kun häneltä tiedusteltiin, että miten kausi on sujunut.
– Te tiedätte, mitä tapahtui, Räikkönen tokaisi Crash.netin mukaan.
– Meillä oli hyviä kisoja ja ei hyviä kisoja, joissa emme päässeet maaliin. Ne ovat kuitenkin osa kilpailua, hän jatkoi.
F1-kausi päättyy tulevana sunnuntaina Abu Dhabissa. Räikkönen jatkaa Ferrarilla ainakin vielä ensi kauden, sillä hänen sopimuksensa kattaa kauden 2018.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Toimittajat kokee sen näpäytyksenä kun Räikkönen kerta toisensa jälkeen osoittaa kuinka tyhmiä he kyselevät :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13757
Esa Illoisen asennevammainen teksti uusimmassa Vauhdin Maailmassa, F1n turvallisuutta koskevassa jutussa. Pätkä: "Ykkösten nokkakappaleen muotoja on rukattu moneen kertaan pyrkimyksin, että se joko ei puhkaisisi kylkiosumassa toista autoa tai linkoaisi törmääjää lentoon, kuten kävi Mark Webberin Red Bullille hänen tuupatessaan Heikki Kovalaisen feikki-"Lotuksen" perään Valenciassa 2010"
En itse ikinä ymmärtänyt (saati välittänyt) joidenkin kiukkua siihen että Fernandes laillisesti hommasi Lotuksen nimen käyttöoikeudet. Sitten Boullierin pallero Renaultiltakin päätti että tarviikin tallilleen juuri sen nimen. Ei sielläkään kauaa kestänyt, vaan Renault se taas on.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
896
Kyse ei ole varsinaisesti edes yhdestä jutusta, vaan SuomiF1-sivuston ilmeisesti viime aikoina omaksumasta typerästä sanavalinnasta, heidän jutuissaan kun moni kilpa-ajaja tuntuu nykyään "kaahaavan". Kaahaaminen ja kilpa-ajaminen ovat mielestäni kaksi aivan eri asiaa, ja onkin kummallista että urheilumedia käyttää uutisoimansa aiheen yhteydessä tuollaisia aihetta halventavaksikin tulkittavia ilmaisuja. Eihän mistään juoksukilpailustakaan uutisoida että siellä olisi säntäilty tai vaikkapa ampumahiihdosta että kilpailijat räiskivät tms. Tai ainakin toivon että näin ei tehdä.

Tuossa vielä uutinen mistä tuo pisti jälleen silmään, jutussa sanotaan että "Vettel on kaahaillut vuosien varrella myös Toro Rosson, Red Bullin sekä tietenkin Ferrarin riveissä."

https://www.suomif1.com/2018/02/tiesitko-tata-kimi-raikkonen-ja-sebastian-vettel-ovat-tana-vuonna-harvinaisessa-roolissa/
 
Ylös