Kukaan ei enää muista aikaa, jolloin Ferrari oli vain yksi F1-talli muiden joukossa. Esimerkiksi kahden ensimmäisen F1-kauden yhteensä 15 osakilpailusta milanolainen Alfa Romeo voitti peräti kymmenen.
Ferrari oli pelkkä haastaja.
Vasta kolmannella kaudella Ferrari ja ylivoimaiseen maailmanmestaruuteen ajanut Alberto Ascari nousivat selvästi muita korkeammalle. Ascarin ja Enzo Ferrarin välit kuitenkin viilenivät heti seuraavana vuonna 1953, koska Il Commendatore uhkasi lopettaa tallin koko F1-toiminnon.
Kuulostaako tutulta?
On hyvä muistaa, että yhtä olennaisena osana kuin Ferrari on F1-historiaa, kuuluu siihen myös maranellolaisten esittämät uhkaukset. Niiden avulla se on saavuttanut nykyisen - kieltämättä kyseenalaisen - asemansa eräänlaisena isovelitallina muiden yläpuolella.
Tällä hetkellä Ferrari saa huomattavasti enemmän palkkiorahaa kuin muut, eikä sen tilipussi on muista poiketen riipu menestyksestä. Ehkä räikein etu Ferrarilla on kuitenkin sääntöpuolella, jossa se voi veto-oikeudellaan (ja etenkin sen käytön uhalla) estää muiden yksimielistenkin muutosehdotusten läpimenon.
Marraskuun alussa nykyinen pääjohtaja Sergio Marchionne räjäytti internetin spekuloimaan, onko Ferrari todella lähdössä F1:stä. Mikään uhkaus ei ole kovinkaan tehokas, jos kuulijat eivät pidä sitä uskottavana. Pitää siis ottaa huomioon Marchionnen matikkapää ja ainakin teeskennellä, että mies tarkoittaa, mitä sanoo.
- Libertylla on muutama hyvä aikomus tässä, joista tärkein on kulujen karsiminen. Se on hyvä asia, Marchionne aloitti osakkeenomistajille pitämässään puhelinpalaverissa.
Maranellossa on hermostuttu uuden omistajan, Liberty Median, alustavaan ehdotukseen kaudella 2021 käyttöön otettavista voimayksiköistä. Ongelma uusissa säännöissä on Libertyn ajamat standardisoidut osat voimayksikköön. Näin Ferrari menettäisi osan päätäntävallastaan F1-moottoriinsa.
- Mutta olemme vastaan strategista kehitystä, jossa joku päättää asioista Ferrarin puolesta. Libertyn on ymmärrettävä, että jos emme löydä olosuhteita, jotka huomioivat Ferrarin ainutlaatuisen aseman ja mahdollistavat sen vahvistamisen, Ferrari ei tule mukaan.
Myös kaksi muuta moottorivalmistajaa, Mercedes ja Renault, ovat ilmaisseet närkästymisensä, mutta kumpikaan niistä ei ole esittänyt mitään lopettamisuhkausta.
Viime vuosina Ferrari on uhkaillut lähtevänsä sarjasta rahan, budjettikaton ja vielä 2011 testirajoitusten takia.
Eihän se vielä kertaakaan ole lähtenyt minnekään. Italialaistalli on ainoa lähtöruudukossa oleva kilpailija, joka on kisannut jokaisella F1-kaudella vuodesta 1950 lähtien.
Ferrarin DNA:ssa on oikeastaan pelkästään F1-talli. Sen katuautot toki takovat rahaa, mutta alun perin niiden oli tarkoitus vain tukea Scuderian toimintaa. Toki maailma on täynnä erilaisia autourheilusarjoja, mutta niiden näkyvyys, kiinnostavuus ja uskottavuus ovat vain murto-osa nykyformulaan verrattuna.
Heijasteliko Marchionne käytöksellään vain sitä historiallista traditiota, joka tallilla on.
Koska mitä muuta hän voisi tehdä?
Maailman on muuttunut paljon 70 vuodessa. Enzo Ferrari lainasi aikoinaan ensimmäisen maailmansodan lentäjä-ässältä, Francesco Barracalta, korskuvan hevosen kuvan tunnukseensa. Keltainen väri taustalle tuli Ferrarin kotikaupungista Modenasta.
Hänelle voittaminen ja häviäminen olivat äärimmäisen henkilökohtaista. Marchionne on piinkova bisnesmies, joka ajattelee ensisijaisesti sitä, mikä jää viivan alle.
- Se olisi erinomaisen kannattavaa taloudellisen tuloksen kannalta, hän vihjasi F1-eron vaikutuksista osakkeenomistajille.
Ongelma taloudellisessa analyysissa on vain se, että Ferrari ei ole mukana F1-sarjassa, viivalla alle ei jää mitään. Koko sarake on tyhjä, koska Scuderian menestys mitataan ainoastaan siinä sarjassa, mihin se on alun perin luoto.
Marchionne on piinkova bisnesmies, mutta on eri asia puhua osakkeenomistajille kuin intohimoisille tifoseille. Marchionnekaan ei varmasti halua jäädä historiaan miehenä, joka lopetti Ferrarin F1-toiminnot.
Vuonna 1987 Ferrari uhkasi lähteä formula ykkösistä, koska FIA halusi rajata sylinterimäärän kahdeksaan. Talli rakensi jopa oman auton CART-sarjaan.
Sitä ei koskaan käytetty. FIA perääntyi vaatimuksesta, ja vuonna 1989 Ferrari esitteli paluun juurille tekevän 640-auton. Siinä oli jälleen V12-moottori.
Nähtäväksi jää, joutuuko talli nytkin rakentamaan jonkun LMP-luokan kilpa-auton. Ehkä silloin Libertykin jättäisi voimayksikön verran vapauksia talleille.
Ferrari ajaa F1-sarjassa myös vuonna 2021. Siitä ei kannata huolestua.
JANNE PALOMÄKI