Kovalainen siirtyy NISSAN Super World Seriesiin

f1-katsoja

Well-known member
Liittynyt
23.3.2002
Viestit
382
Kovalaisen kuvioista ei ole mitään uutta kerrottavaa. Renaulthemmot eivät ole vielä päättäneet asiasta mitään..tai ei ainakaan kertoneet ulos mitään. Viivästys jophtunee kuviosta jossa Renault haluaisi Arden-tallista oman Rellu-tallin tyyliin Fortec viimevuonna mutta Ardenilla ei oikein olla suostuvaisia. Näillä näkymillä kuvittelisi että Formula Nissan olisi se sarja jossa Kovalainen ajaisi ensi kautena. Totta...mielenkiintosiempaa olisi ollut nähdä Kovalainen F3000-sarjassa...mutta voihan niin vielä tapahtuakkin!
 

f1-katsoja

Well-known member
Liittynyt
23.3.2002
Viestit
382
Pizzonia toisaalta tyrmää koko F3000-sarjan portaikkona F1:siin!!!

Pizzonia: steer clear of F3000

Jaguar’s Antonio Pizzonia has added weight to the view that F3000 is no longer the step-down discipline from Formula One, and in fact believes aspirants should steer clear of the series and treat the smaller Formula Three and Formula Renault Championships as the new “feeder formulae”.

There has been an upsurge of drivers in recent years making it to F1 on the strength of their performances in the smaller car categories, not F3000, because the machines handle more like Formula One cars being lightweight, and highly manoeuvrable. F3000 cars have been criticised for being too heavy relative to their power output.

F3000 was once the feeder series to Formula One...not anymore

Press picture
Source: Nick Raman


Neither BAR’s Jenson Button nor McLaren’s Kimi Raikkonen drove in F3000, while Toyota’s test driver Ryan Briscoe was pulled out of the series by his Japanese employer because he failed to shine even though he had already been a strong small formula driver.

Pizzonia himself did not have the best of it in F3000 over the past two seasons.

‘I think basically a racing car is a racing car,’ Pizzonia told “Autocar”, ‘but an F3000 is not a very good racing car. I would say an F3 car is nicely balanced, easier to work on, but an F3000 is just funny.

‘You go through Formula Ford, Formula Renault, F3, or whatever, and the way you have to drive the cars is very similar. As it also in F1.

‘But F3000 seems to take you in a different direction. Basically, I wouldn’t recommend anybody to do F3000 because it doesn’t teach you the technique you’re going to need to drive an F1 car.’
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tätä f3000:n tyrmäystä yritetään aika-ajoin eri medioissa. Nostetaan esimerkiksi joku kuski joka on noussut ohi f3000:n suoraan ykkösiin, kuten vaikka Räikkönen. Kuitenkin unohdetaan, että ylivoimaisesti suurin osa nykyisistä f1-kuskeista ovat ajaneet f3000-sarjaa enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi.

Pizzonian näkemykset voi helposti kuitata sillä, että huonostihan kaveri sarjassa pärjäsi. Varmastikin osa kritiikistä on totta, mutta kyllä kunnon rattimies kesyttää auton kuin auton. teho-painosuhde on f3000 kovaa luokkaa. Ei kaikkea kilpa-ajoa pidä ajatella pelkästään ykkösiin tähtäävänä. Tällä hetkellä aika moni on myös sitä mieltä, että f1 ei ole sitä mitä pitää, vaan aivan liian helppoa.

Periaatteessa voisi ajatella, että f1:ssä on jotain pielessä ja niitä pitäisi viedä enemmän f3000 suuntaan mitä ajamiseen tulee.
 

f1-katsoja

Well-known member
Liittynyt
23.3.2002
Viestit
382
Näihín tietoihin perustuen ai ainakaan Kovalainen aja Ardenin tallissa F3000 joten Formula Nissan-sarja mitä todennäköisin ensi kaudelle!
Näillä näkymillä Ardenilla ensi kautena ajaa joko James Courtney, aussi tai Westley Barber, britti!

Arden boss says series still the best

Horner backs FIA's sub-F1 category



Arden boss Horner has countered claims that F3000 has lost its appeal


Leading Formula 3000 team boss Christian Horner has backed the category as the best Formula 1 feeder series.

Horner, whose Arden squad won the FIA International F3000 title until Tomas Enge was docked points due to testing positive for a banned substance, hit back at claims that the series has lost its standing on the single-seater ladder. Jaguar F1 driver Antonio Pizzonia was the latest to knock the series recently.

"I firmly believe in Formula 3000," said Horner, speaking at AUTOSPORT International at the NEC. "The standard is very high in F3000 and it's the best training ground for Formula 1. The drivers get to show the F1 teams what they can do, and they get to race on grand prix tracks. It gives them the best training to overcome that final hurdle into F1.

"The downside is the lack of manufacturer backing and a lack of promotion, which is a shame, but it still has a very viable role to play and is highly regarded by the FIA," he added.

Horner has already contracted Swede Bjorn Wirdheim for 2003, and is close to finalising his second driver after an exhaustive driver evaluation testing programme, which included James Courtney and Britain's Westley Barber.

Minardi's Justin Wilson, a former series champion, also backed the category: "F3000 is a high pressure situation, in the past there was only one 45-minute session to qualify. If you can master F3000, you can handle anything."
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Näissä huhuissa pitää vain ottaa huomioon Autosportin "Britti-efekti", joka vastaa Ruutulipun sinivalkoisia laseja. Jokainen talli keskustelee jonkin britin kanssa paikasta... wink
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Aivan oikea kommentti Zepiltä. Varsinkin kun tuo uutinen on julkaistu tuossa Autosportin vuotuisessa näyttelyssä. Siellä varmasti nuoleskellaan brittiyleisöä tällaisilla ruusuisilla puheilla.
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Antonio Pizzonia:
‘I think basically a racing car is a racing car,’ Pizzonia told “Autocar”, ‘but an F3000 is not a very good racing car. I would say an F3 car is nicely balanced, easier to work on, but an F3000 is just funny.
Aivan totta on se, että F3000:sta kuulee usein juuri sellaista puhetta, mikä vastaa kyseisen kuskin menestystä sarjassa. Mutta ehkäpä Kolmetonnisten etuihin kuuluukin juuri se erilaisuus verrattuna muihin. Jostain käsittämättömästä syystä Pizzonia monien muiden tapaan katsoo kaikkien muiden maailman sarjojen olevan jotain valmennussarjoja Formula Ykkösiin; ikään kuin niiden ainoa tarkoitus olisi simuloida tulevaa F1-elämää hieman matalemmalla tasolla - niin että kuskin siirtyminen tosiluokkaan, siis F1:een, aikanaan olisi helpompaa.

Eikä Antonio suinkaan ole ainoa, joka elää tässä luulossa. Erittäin, ja valitettavan, suuri osa mediasta on juuri tällä samalla kannalla. F3000 on kuulemma nopeampi ja tehokkaampi kuin alemmat luokat, mutta säädettävänä paljon vaativampi ja aivan erilainen. Joten? Ehkä juuri tämä onkin hyvää koulua kuljettajille ennen siirtymistä eteenpäin. Ehkä kuskien ei pitäisikään kulkea valmiiksi lakaistua tietä, vaan viimeistään tässä vaiheessa oppia korjaamaan auton heikkouksia, hakemaan säätöjä myös aivan erilaisissa olosuhteissa.

Siinä missä F3000:n vastustajat antavat esimerkiksi kuljettajia, jotka ovat nousseet ohi sarjan, voisi myös luetella entisiä F3000-kuskeja, jotka nykyään tunnetaan kyvyistään säätää ja kehittää autoa:
Esimerkiksi jo aiemmin Mika Häkkinen, niin hyvä kuski kuin olikin, ei missään vaiheessa ollut arvostettu auton kehittäjänä kaikkein korkeimmalle. Mikaa sanottiin joissain piireissä jopa flegmaattiseksi säätötyötä kohtaan. Uudemmista tapauksista esim. Jenson Buttonia en muista ainakaan kehutun auton kehittäjäksi.
Vastapainoksi voidaan mainita vaikka Olivier Panis, entinen F3000-kuski, jota arvostetaan tällä hetkellä yhdeksi parhaista auton kehittäjistä. Myös testaajana kiistelty ja kiitelty pitkän uran F1:ssä eri talleissa tehnyt Jean Alesi on kiertänyt Kolmetonnisia. Hieman erilaisena tapauksena voisi sanoa Juan Montoyan, jota ei ehkä pidetä parhaana testaajana, mutta jolla sanotaan olevan kyky korjata auton viat omilla suorituksillaan.
 

Moderaattorit

Super Moderator
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
1391
Topic: Siinä se sitten meni...
JariF1
Juniori
Member # 2605

posted 21-01-2003 02:15
--------------------------------------------------------------------------------
Kovalainen ei ole seuraava Ardentallin kuljettaja F3000 luokassa koska
Ardenin kotisivuilla lukee näin:

Arden announces Townsend Bell for FIA F3000 Championship - 20 January 2003

2002 FIA F3000 Team Champions Arden International have today confirmed that American Driver Townsend Bell will partner Bjorn Wirdheim during this years F3000 Championship.

Townsend 26, joins the Team on a 2 year contract after previously dominating the 2001 Indy Lights Championship and several promising performances in the 2002 CART Championship Series.

Townsend will commence testing with the Team in February at Imola as part of an extensive pre-season test programme prior to the first race at Imola on 19th April.

Christian Horner commented: "I am delighted that we have secured Townsend's services to join our F3000 programme. For us it is critical, after such a successful season last year with Tomas Enge and Bjorn Wirdheim, that we have a Driver who will push Bjorn. In Townsend we have a Driver with considerable ability whom we firmly believe will achieve this after a very impressive career in the USA.

The whole Team will now be focussing on repeating and exceeding our 2002 performance in what I'm sure will be another close and exciting year of F3000 racing".

Townsend Bell commented: "I am delighted to be joining the top Team in F3000 and thank Arden for giving me this opportunity. The FIA F3000 Championship is the obvious step to Grand Prix Racing and I am really looking forward to racing on European Circuits.

2003 will be a learning year as all the circuits will be new to me but I am confident that with the new free practice format I will be able to get up to speed quickly. I can't wait to get started".

----------------------------------------------------------

Ei olekaan herkkua olla Flavion poikia ja tulla Suomesta. Eteläeurooppalainen samankykyinen olisi varmaan testannut jo ykkösiä-
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Aika typerää taas alkaa valittamaan jostain Flavion syrjinnästä yms. Flavio on bisnesmies joka ajattelee vain itseään ja talliaan. Kansallisuuksista hän ei välitä paskanvertaakaan, joten se siitä että miehellä olisi jotain suomalaisia vastaan!

Sitä paitsi tuo Formula Nissanhan vaikuttaa lupaavalta sarjalta, aika kovia naamoja siellä näyttäisi ensi kaudella ajavan.. Eli turha itkeä nyt siellä! :)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Townsend Belliltä hyvä veto. CART:sta ei paikkaa meinannut aueta, huippu f3000 tiimistä kylläkin. Jos Bell pärjää ensi kaudellla, hänellä on todella realistiset mahdollisuudet päästä ykkösiin. Kansalaisuuden takia Bell voi olla monelle f1-tiimille todella houkutteleva valinta. Tokikin tämä edellyttää Belliltä pärjäämistä sarjassa. Wirdheim on kova luu ja yksi ennakkosuosikki kauteen.

Mitä Heikkiin tulee, niin onhan siellä paikka auki vielä Super Novalla, jos olen oikein ymmärtänyt. Super Novahan on ollut se Rellun junioritiimi.

Nyt kuitenkin näyttää siltä, että Nissan sarja on kaikkein realistisin vaihtoehto, ellei sitten euroopan f3-sarja?
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
pmv: Aivan! Bellillä on nyt kliseistä sanontaa lainatakseni todellinen näytönpaikka. Kalusto on ehkä parasta, mitä Kolmetonnisissa voi tällä hetkellä saada ja vertailupohjana tullaan taatusti käyttämään tallitoveria, joka löi itsensä läpi edelliskaudella ja on selvästi yksi kauden ennakkosuosikeista.

Bell on jo CART:n puolella ajanut ihan siedettävästi. Mitään aivan huippusuorituksia hän ei ole saanut aikaan, mutta työt ovatkin olleet melko pätkittäisiä ja satunnaisia. Syystä tai toisesta yhdestäkään tallista ei löytynyt vakituista paikkaa, vaikka kyseessä on nuori amerikkalainen tulevaisuuden lupaus.

Toteutuessaan F1:ssä amerikkalaistalli olisi hyvin voinut kiinnittää Bellin kuskikseen. Nyt tämä hanke lienee jo haudattu, mutta mikäli Bell pystyy pistämään kampoihin Wirdheimille ja ajamaan hyvin Kolmetonnisissa, varmasti useatkin F1-tallit ovat tosiaan kiinnostuneita Bellistä.

Memo Gidley voisi olla toinen kuski, jolle vaihto Eurooppaan voisi tehdä hyvää. Mies sai näyttää taitonsa Ganassilla CART:ssa ajaen ehkä hieman vaihtelevasti; välillä erittäin vahvoja suorituksia, mutta toisaalta taas auton huomioiden ehkä hieman alakanttiin sijoittuen. Myös Gidley on USA:n kansalainen, mutta ymmärtääkseni verissä virtaa myös eteläamerikkalaista verta, muistaakseni Mexicosta.
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Olisikohan asia suuremmasta kuviosta yksi näyttö vaan?
Eli jos F1 ja CART aikovat lähestyä toisiaan niin eikö molempien asioitten hyväksi olisi että löytyisi amerikkalainen edustaja joka on käynyt niinsanotusti oikeaoppisen koulun eli euroopan sarjoissa?

Mistä sinä Flavion agendat tiedät, Jacques?
Onhan Flaviolla ollut ennenkin näitä hieman arveluttavia päätöksiä takanaan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juuh. Monestihan aikaisemmin menestyvän USA:laisen kilpa-ajajan ei kannattanut siirtyä eurooppaan koska oma ura oli jo hyvässä vauhdissa kotimaassa. Nyt Bellillä ja Gidleyllä ei ole oikein ollut mahdollisuuksia kotoisissa sarjoissa, joten vaihdos on järkevä.

Mielestäni Bell ja varsinkin Gidley on antanut itsestään hiukan ailahtelevan kuvan taidoistaan. Tekijämieshän ei tarvi kuin puolikkaan mahdollisuuden, jotta voi näyttää osaamistaan niin että tallipääliköt muistaa nimen.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Townsend Bell on mulkvisti, joka vei Pupon paikan Patrickilta ja sysäsi miehen työttömäksi! Ja se on vain ja ainoastaan ja yksin mr. Bellin ja hänen pahansuopuutensa syytä! Sitäpaitsi sillä on ihan hölmö nimi.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
JariF1:
Mistä sinä Flavion agendat tiedät, Jacques?
Onhan Flaviolla ollut ennenkin näitä hieman arveluttavia päätöksiä takanaan.
Aika hyvin nuo Flavion kuviot on tullut selviksi lehtiä lukemalla.
Se miksi suomalaiset kuvittelee Flavion syrjivän suomalaisia, johtuu vain ja ainoastaan siitä miten mies kohteli JJ Lehtoa vuonna 1994.
Fakta on kuitenkin se, että JJ Lehto oli äärimmäisen lahjakas, ja siksi Flavio hänet palkkasi. Sitten tapahtui loukkaantuminen, jolloin Lehto ei saanut tallilta ja Flaviolta tarpeeksi tukea. Flavio siis kohteli ehdottomasti väärin Lehtoa, mutta se ei johtunut Lehdon kansalaisuudesta, vaan siitä, ettei Flavio juurikaan ajattele inhimillisyys asioita vaan bisnestä. Ja hänen käsityksensä mukaan kuljettaja joka ajaa kärkiautolla takarivin sijoituksista, ei tarvitse paikkaa hänen tallissaan, oli syy sitten mikä tahansa.
Flavio ajattelee vain omien bisnesten sujumista, ei sitä tarviiko joku kuljettaja tukea. Luulen että silloin kun kaikki sujuu hyvin, Flavio on hyvä pomo, mutta kun jokin kusee niin hän on äärimmäisen ankara ja aika heikko johtaja.

Anyway, ilman Lehdon loukkaantumista, Flavio olisi ollut tyytyväinen Lehdon suorituksiin ja pepsodentmiehestä olisi voinut tulla jopa maailmanmestari Flavion ansiosta! Tällöin Flavio olisi suomalaisten silmissä yhtä suuri "jumala" kuin mitä Ron Dennis on nykyään! Eikä olisi puhettakaan siitä että Briatore käyttäytyisi epäoikeudenmukaisesti joitakin tiettyjä tai tietynlaisia kuljettajia kohtaan! :)
 

f1-katsoja

Well-known member
Liittynyt
23.3.2002
Viestit
382
Julkaistiinko Kovalaisen Nissan-sopimus tänään kun oli Renault F1:sen julkistamistilaisuus??
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Jees, kyllä julkaistiin, Kovis ajaa siis todellakin Nissan World Series sarjaa espanjalaisessa Gabord Competition tallissa...

Ja tallikaverina näyttäs ajelevan Reanaultin f1-tiimin testikuski Montagny, joten siinäpä on Heikillä kovat näyttöpaikat, ottaen huomioon, että Montagny ajeli jo viimme kaudellakin Nissan sarjaa, sijoittuen siinä kakkoseksi.
 

f1-katsoja

Well-known member
Liittynyt
23.3.2002
Viestit
382
Ja talli johon Kovalainen menee on viimevuoden voittaja-talli. Richardo Zonta ajoi juuri tuon tallin autoa kun viimevuonna voitti koko sarjan joten siinä mielessä ihan hyvä sauma Kovalaisella alkavaan kauteen!!!
 

ktmike

Member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
24
Sijainti
Tampere
milläs kanavalla formula nissan näkyy? satelliitista tietenkin, mutta mistä? onko tietoa?
 
Ylös