Antonio Pizzonia:
‘I think basically a racing car is a racing car,’ Pizzonia told “Autocar”, ‘but an F3000 is not a very good racing car. I would say an F3 car is nicely balanced, easier to work on, but an F3000 is just funny.
Aivan totta on se, että F3000:sta kuulee usein juuri sellaista puhetta, mikä vastaa kyseisen kuskin menestystä sarjassa. Mutta ehkäpä Kolmetonnisten etuihin kuuluukin juuri se erilaisuus verrattuna muihin. Jostain käsittämättömästä syystä Pizzonia monien muiden tapaan katsoo kaikkien muiden maailman sarjojen olevan jotain valmennussarjoja Formula Ykkösiin; ikään kuin niiden ainoa tarkoitus olisi simuloida tulevaa F1-elämää hieman matalemmalla tasolla - niin että kuskin siirtyminen tosiluokkaan, siis F1:een, aikanaan olisi helpompaa.
Eikä Antonio suinkaan ole ainoa, joka elää tässä luulossa. Erittäin, ja valitettavan, suuri osa mediasta on juuri tällä samalla kannalla. F3000 on kuulemma nopeampi ja tehokkaampi kuin alemmat luokat, mutta säädettävänä paljon vaativampi ja aivan erilainen. Joten? Ehkä juuri tämä onkin hyvää koulua kuljettajille ennen siirtymistä eteenpäin. Ehkä kuskien ei pitäisikään kulkea valmiiksi lakaistua tietä, vaan viimeistään tässä vaiheessa oppia korjaamaan auton heikkouksia, hakemaan säätöjä myös aivan erilaisissa olosuhteissa.
Siinä missä F3000:n vastustajat antavat esimerkiksi kuljettajia, jotka ovat nousseet ohi sarjan, voisi myös luetella entisiä F3000-kuskeja, jotka nykyään tunnetaan kyvyistään säätää ja kehittää autoa:
Esimerkiksi jo aiemmin Mika Häkkinen, niin hyvä kuski kuin olikin, ei missään vaiheessa ollut arvostettu auton kehittäjänä kaikkein korkeimmalle. Mikaa sanottiin joissain piireissä jopa flegmaattiseksi säätötyötä kohtaan. Uudemmista tapauksista esim. Jenson Buttonia en muista ainakaan kehutun auton kehittäjäksi.
Vastapainoksi voidaan mainita vaikka Olivier Panis, entinen F3000-kuski, jota arvostetaan tällä hetkellä yhdeksi parhaista auton kehittäjistä. Myös testaajana kiistelty ja kiitelty pitkän uran F1:ssä eri talleissa tehnyt Jean Alesi on kiertänyt Kolmetonnisia. Hieman erilaisena tapauksena voisi sanoa Juan Montoyan, jota ei ehkä pidetä parhaana testaajana, mutta jolla sanotaan olevan kyky korjata auton viat omilla suorituksillaan.