Kuka hyötyy luistonestottomuudesta.

  • Viestiketjun aloittaja L4z!
  • Aloituspäivämäärä

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Eniten varmaan virheet näkyy jarrutuksissa, kuskin on itse tiputettava vaihteet. Pientä hätäilyä, kun Kimin Ferrari näkyy peilissä ja snaps spinnit mutkaan. Pää puskaan ja itkut tirsauttaa.

Jos oikein ymmärsin median edustajia, niin muu elektroniikka olisi kielletty paitsi mclarenin kautta tuotu ECU (Electronic Control Unit).
S-kirjain voisi viitata, software? sequence? script? Noi Ferrari-ratin S8-, S9-, S10- ja S14-näppäimet. Ilmeisesti jotain softan lisäominaisuuksia. Köyhät ominaisuudet elektroniikan puolella niin sama pistää kaikki rattiin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Selvähän se on, että formulatason kuskit yksin ajellessaan uusilla renkailla mitään luistonestoja tarvi. Ei kait sitä nyt kukaan tosissaan epäile, että nuo kaverit ajais seinään suurinpiirtein joka kymmenes kierros??!?!?

Mutta paineen alla, kuluneilla renkailla... Pieni virhe ja nyt se sit pitäs karata hanskasta.
Yks rengas kanttarin päälle tai vähän leveeks ja elektroniikka ei enää autakaan niin johan tapahtuu. Jos ei muuta niin kaasua joutuu ohjaan ja sillon voi todeta, että "meni jo!"
:thumbup:

Ja todellakin itse veikkaan, että tuo moottorijarrutuksen kontrolloinnin kielto saattaa olla se vaikuttavin tekijä kuivalla kelillä.

Kimi vie, muut vikisee!! :alppu:
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Ensimmäinen kilpailu on takana ja ryminästä ei ollut puutetta. Kimi teki pahoja virheitä kilpailun puolivälin jälkeen, Massa pyöri hämärän rajamailla ja monilla muillakin oli aika-ajoin vaikeuksia kontrolloida autoaan (Kubica).

Hamiltonilta oikeastaan virheetön suoritus ensimmäisen viikonlopun aikana. Valovuosia tallikaveriaan edellä ja varmasti suosikki mestaruutta ajatellen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ferrari 4ever sanoi:
Hamiltonilta oikeastaan virheetön suoritus ensimmäisen viikonlopun aikana. Valovuosia tallikaveriaan edellä...
Joo Heikiltä tyhmä virhe ottaa sellaiset bensamäärätaktiikat:ahem:
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Noilla Räikkösen virheillä nyt ei tainnut kauheasti olla tekemistä luistoneston kanssa. Ekassa jätti jarrutuksen liian myöhään, ja tokassa veti vaan vähän liikaa nurtsin puolelta. Massan kolarointi heti lähdössä puolestaan johtui puhtaasi luistoneston puuttumisesta: perä lähti alta kiihdytyksessä.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Mediaprofeetta sanoi:
Noilla Räikkösen virheillä nyt ei tainnut kauheasti olla tekemistä luistoneston kanssa. Ekassa jätti jarrutuksen liian myöhään, ja tokassa veti vaan vähän liikaa nurtsin puolelta. Massan kolarointi heti lähdössä puolestaan johtui puhtaasi luistoneston puuttumisesta: perä lähti alta kiihdytyksessä.
Totta. Kimi ajoi upeasti alussa painavalla kuormalla ja aliohjaavalla autolla. Lienee selvää että Hamiltonin kierrosaikoihin ei pysty muiden takana.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
J.Hunt sanoi:
Totta. Kimi ajoi upeasti alussa painavalla kuormalla ja aliohjaavalla autolla. Lienee selvää että Hamiltonin kierrosaikoihin ei pysty muiden takana.
Eikä kuluttanut pehmeää vasenta rengasta pilalle niin nopeasti kun esim. Massa joka kävi alussa jopa kerran pitstopillakin. Eli osaa olla hellä renkaille kuten mestarin pitääkin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ferrari 4ever sanoi:
Hamiltonilta oikeastaan virheetön suoritus ensimmäisen viikonlopun aikana. Valovuosia tallikaveriaan edellä ja varmasti suosikki mestaruutta ajatellen.
Hamilton oli loistava.

Tosin kärkipaikalla on helppoa ajaa kun seuraavana takana ajava on hitaampi. Heikki jäi Kubican taakse ja nykyiset FIA:n sähläämät aerodynamiikkasäännöt hoitivat sen, että ohitus ei ollut mahdollinen. Lisäksi Heikin taktiikka oli jonkun verran erilainen kuin Hamiltonin.

Heikki ajoi muuten kilpailun nopeimman kierrosajan, joten Hamilton ei vauhdillisestikaan ole karussa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mediaprofeetta sanoi:
Noilla Räikkösen virheillä nyt ei tainnut kauheasti olla tekemistä luistoneston kanssa. Ekassa jätti jarrutuksen liian myöhään, ja tokassa veti vaan vähän liikaa nurtsin puolelta. Massan kolarointi heti lähdössä puolestaan johtui puhtaasi luistoneston puuttumisesta: perä lähti alta kiihdytyksessä.
Totta, edellä ollut panikiin sekainen viesti :p oli vähän yliampuva. Tokikaan Hamilton ei tehnyt virheitä, harvoin niitä tolla tasolla yksin rauhassa ajellessa tulee.. ;)

Ja tosiaan Kimin eka moka oli vaan liikaa vauhtia. Ei sillä, Kimin piikkiin toki menivät, mutta yrittääkin pitää.
Olis kiva tietää mikä oli Ferrarin taktiikka siinä kohdassa. Miksi Kimiä ei otettu sisään sillon ku meinas tulla tai sit SC:n aikana? Olisiko muka voinut ajaa vielä jonku 10 kierrosta??

Kimi ajo tosi komeesti pehmeillä kumeilla mun mielestä! Paremmalla tuurilla olis jopa voitto ollut mahdollinen. Esim. ilman Rubensin perään juuttumista olis päässyt ainakin Heikin ohi heti ekoilla varikkostopeilla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sue_me sanoi:
Hamilton oli loistava.
Hamilton ansaitsi voittonsa, mutta sanoisin, että Hamilton oli varma. Mitään loistavaa en itse nähnyt tällä kertaa Hamiltonilta. Ei toki oli Hamiltonin vika tai häneltä mitään pois jos ei tarvi näyttää mitään erinomaista tms...

Ja vaikka tuuripeli on vain huona selittelyä niin on Hamilla tähdet kohillaan ollu kun aina kun on näitä romuralleja niin se on lähestulkoon ainoo joka välttää kaikki huonot kohdat. Aivan kun viime vuonna Kanadassa...
Mutta joskus toisilla osuu kohilleen ja toisilla ei...
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Ghost_Glove sanoi:
Hamilton ansaitsi voittonsa, mutta sanoisin, että Hamilton oli varma. Mitään loistavaa en itse nähnyt tällä kertaa Hamiltonilta. Ei toki oli Hamiltonin vika tai häneltä mitään pois jos ei tarvi näyttää mitään erinomaista tms...
Kärjessä kun ajaa kokoajan niin välttyy paljolta harmilta. Kannattaa siis olla nopia jo aika-ajoissa. :ahem: :ahem:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ghost_Glove sanoi:
Olis kiva tietää mikä oli Ferrarin taktiikka siinä kohdassa. Miksi Kimiä ei otettu sisään sillon ku meinas tulla tai sit SC:n aikana? Olisiko muka voinut ajaa vielä jonku 10 kierrosta??
Ferrarin taktiikka oli perseestä mut eipä ne voinu ottaa sitä riskiä, että varikko suljetaan ja Kimi joutuisi odottelemaan varikolla. Siinä olis voinu käydä Ruubenit. Tai jos ei Rubeneita, niin odottelu varikolla olisi joka tapauksessa tiennyt sitä että viimeisenä mennään.

Tuossa tilanteessa Kimi oli jo SC:n uhri aivan kuten myöhemmin Heikkikin. Joten Kimin oli pakko yrittää paahtaa ohi Heikistä ja yrittää päästä parin kierroksen ajaksi vähintään Hamiltonin kantaan, jotta olisi lopussa päässyt vähintään kolmen joukkoon.

Hyöty tosin olisi ollut suhteellisen mitätön ku eihän tuo kottero sitten kestänyt muutenkaan maaliin. Ehkä olis hyvällä tuurilla saanut pisteen enemmän.
 

KiHeRaKo

Member
Liittynyt
7.3.2007
Viestit
8
Misa1 sanoi:
Ferrarin taktiikka oli perseestä mut eipä ne voinu ottaa sitä riskiä, että varikko suljetaan ja Kimi joutuisi odottelemaan varikolla. Siinä olis voinu käydä Ruubenit. Tai jos ei Rubeneita, niin odottelu varikolla olisi joka tapauksessa tiennyt sitä että viimeisenä mennään.

Tuossa tilanteessa Kimi oli jo SC:n uhri aivan kuten myöhemmin Heikkikin. Joten Kimin oli pakko yrittää paahtaa ohi Heikistä ja yrittää päästä parin kierroksen ajaksi vähintään Hamiltonin kantaan, jotta olisi lopussa päässyt vähintään kolmen joukkoon.

Hyöty tosin olisi ollut suhteellisen mitätön ku eihän tuo kottero sitten kestänyt muutenkaan maaliin. Ehkä olis hyvällä tuurilla saanut pisteen enemmän.
Itteasiassa Kimillä kävi niin että ferkku tiesi motin olevan miltei sökö... josta seuras että Kimi yritti kaikkensa päästäkseen 1... jolloin ausseista olis tullu max. pisteet ja malesiassa olis moottorin vaihdon takia lähetty 10 pykälää huonommalta paikalta yrittään mahd. hyvää tulosta... mutta mutta

kävi kuten kävi... ei pysyny hanskas:nope:
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Topicciin littyen sanoen, että Kimillä ei näyttänyt olevan ongelmia ilman luistonestoa. kertaakaan en nähnyt Räikkösen joutuvan hankaaluuksiin kiihdytyksessä, Massa sen sijaan munasi heti startissa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mediaprofeetta sanoi:
Topicciin littyen sanoen, että Kimillä ei näyttänyt olevan ongelmia ilman luistonestoa. kertaakaan en nähnyt Räikkösen joutuvan hankaaluuksiin kiihdytyksessä, Massa sen sijaan munasi heti startissa.
Massa jaksoi sentään ensimmäisen luistonestottoman kisan ensimmäiseen kurviin saakka, ettei ihan lähtöruudusta spinnannut jo..
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
KiHeRaKo sanoi:
Itteasiassa Kimillä kävi niin että ferkku tiesi motin olevan miltei sökö... josta seuras että Kimi yritti kaikkensa päästäkseen 1... jolloin ausseista olis tullu max. pisteet ja malesiassa olis moottorin vaihdon takia lähetty 10 pykälää huonommalta paikalta yrittään mahd. hyvää tulosta... mutta mutta

kävi kuten kävi... ei pysyny hanskas:nope:
Edelleenkään kauden ekasta moottorin vaihdosta ei tule rangaistuksia, mikä vittu siinä on niin vaikeeta ymmärtää? Hä?

Spare cars, engines and gearboxes

FIA regulations state that drivers may have no more than two cars available for use at any one time. Usually a team will bring three or four cars to a race; a race car for each of its two drivers, and one or two spare cars for use by either driver. Use of those spare cars is subject to various restrictions.

If a driver switches car between qualifying and the race then he must start the race from the pit lane. A change of car is not allowed once the race has started.

There are also restrictions on engine and gearbox use. Each driver may use no more than one engine for two consecutive Grand Prix meetings. If an engine change is required ahead of qualifying at either meeting, the driver will drop ten places on the grid for that event. If the change is made after qualifying, the driver goes to the back of the grid. From 2008, a driver will not be penalised the first time he needs a replacement engine during the season, unless it is at the final event of the championship.

Each driver may use no more than one gearbox for four consecutive Grand Prix meetings. Every unscheduled gearbox change will require the driver to drop five places on the grid at that meeting.

If a driver fails to finish a race due to reasons beyond his or his team’s control, he may start the next meeting with a new engine and/or gearbox without incurring a penalty.

Ja täältä löytyy lisää: http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulations/ :mad_old: :mad_old:
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
IceManFani sanoi:
Edelleenkään kauden ekasta moottorin vaihdosta ei tule rangaistuksia, mikä vittu siinä on niin vaikeeta ymmärtää? Hä?
Ihan rauhassa.. :alppu:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Lisätään nyt vielä että moottorin hajottua itse kilpailussa - niin että ei pääse maaliin asti - ei tule rangaistusta kun saa uuden motin seuraavaan kisaan. Tätä ei tainnut kukaan tietää. :jaska:
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Lancer sanoi:
Lisätään nyt vielä että moottorin hajottua itse kilpailussa - niin että ei pääse maaliin asti - ei tule rangaistusta kun saa uuden motin seuraavaan kisaan. Tätä ei tainnut kukaan tietää. :jaska:
Tuo muuten pääs multa unohtumaan kokonaan. :jaska: :eek: :D
 
Ylös