pendellstock
Well-known member
- Liittynyt
- 19.11.2007
- Viestit
- 2099
No ihan hyvin kiitti, välttelen bensankulutusta ja säädän just pyörääni nopeampaan tikkiin.Miten sulla noin niinku muuten menee?
No ihan hyvin kiitti, välttelen bensankulutusta ja säädän just pyörääni nopeampaan tikkiin.Miten sulla noin niinku muuten menee?
Mahtavaa. Siinä on ainoa huono puoli kun ei ole ilmastointia niin ei voi säästää kulutuksessa jättämällä sitä pois päältä.No ihan hyvin kiitti, välttelen bensankulutusta ja säädän just pyörääni nopeampaan tikkiin.
Eikös se moottori kierrä ihan yhtä monta kierrosta nopeammin ajaessa, ja kun se kiertää kaasu syvemmälle painettuna, vissiin sitä bensaakin kuluu melkoisesti enemmänHelpoin tapa vähentää kulutusta on ajaa mahdollisimman nopeaa. Tällöin bensaa ei yksinkertaisesti ehdi kulua niin paljon.
Ja maalaa konepelti ja vaihda tuulilasi joka toinen kesä.Vinkkejä pienemmän kulutuksen ajotavan oppimiseen:
-Hyödynnä rekkojen imua= Myth Busterkin sen todisti, eli säästät jopa +10% kulutuksessa ajamalla n. 1,5m-4m päässä rekasta.
Ja pese hikinen paita joka ilta.-Älä käytä ilmastointia= lisää n. litralla/100km kulutusta.
Kyllähän tuo niin on, että jos yli 50km/h vauhdissa joutuu jarruun koskemaan, niin se on selkeä taloudellisuusajovirhe. Mutkien oikominen ja kaarresäteiden loiventaminen vähentää kitkaa, mutta liian kovalla nopeudella ajo tiukkoihin paikkoihin lisää sitä.-Älä jarruta usein. Jarrut ovat vauhdin surma ja jokainen hidastus edellyttää peräänsä joskus tapahtuvaa kiihdytystä eli kovaa kulutusta. Oikaise kurveja pientareen puolelta jos maasto sen sallii, tee kaistanvaihto juuri shikaanin kohdalla käyttäen tiestä joka sentin kovemman keskinopeuden saavuttamiseksi jne. Jarruttaminen myös kuluttaa kalliita jarrupaloja.
Jarrupalat ovat kyllä aika halpoja, parin kympin hintaisia, eikä niitä usein joudu vaihtamaan. Yhtälailla tehokas moottorijarrutus heittää hukkaan kalliilla kiihdytettyä liike-energiaa, ja moottorin laakerit joutuvat kiertämään ylimääräisiä kierroksia ja voimansiirto ylimääräisiä voimia.-Hyödynnä moottorijarrutusta koko ajan kun pitää pysähtyä.
Ei ne pysähdykset hirveesti ylimäärästä maksa, jos sammutat moottorin heti kun tiedät joutuvasi pysähtymään. Voi se punaisia päin ajokin tulla kalliiksi. Kaikkein typerintähän on kiihdyttää ehtiäkseen valoista, ja sitten kalkkiviivoilla joutua vetämään liinat kiinni.-Ehdi liikennevaloista. Älä mummoile, keltaisella saa vielä ajaa risteyksessä. Turhat pysähdykset laskevat keskinopeutta ja lisäävät päästöjä ja syövät euroja lompakostasi isomman polttoainelaskun muodossa.
Jne, niksit on monet!
Jos joku miettii ajolinjoja tiellä kitkan ja sen myötä keskikulutuksen minimoimiseksi, niin kannattaisi jo harkita jotain hyvin vakavia ja lopullisia toimenpiteitä.Kyllähän tuo niin on, että jos yli 50km/h vauhdissa joutuu jarruun koskemaan, niin se on selkeä taloudellisuusajovirhe. Mutkien oikominen ja kaarresäteiden loiventaminen vähentää kitkaa, mutta liian kovalla nopeudella ajo tiukkoihin paikkoihin lisää sitä.
Mä ajattelen ajolinjoja valitessani lähinnä renkaiden kulumista. Mitä tarkemmin ajatellen tuo kitkan vähentäminen tarkoittaakin.Jos joku miettii ajolinjoja tiellä kitkan ja sen myötä keskikulutuksen minimoimiseksi, niin kannattaisi jo harkita jotain hyvin vakavia ja lopullisia toimenpiteitä.
Huikeutta!Mä ajattelen ajolinjoja valitessani lähinnä renkaiden kulumista. Mitä tarkemmin ajatellen tuo kitkan vähentäminen tarkoittaakin.
Itse kyllä vedän sikaanit suoriksi lähinnä siitä syystä, ettei tarvii hidastaa enempää. Tuntuu hölmöltä kierrellä tien reunojen mukaisesti, jos pystyy ajamaan suoraan läpi. Välttyy turhilta sivuttais ja pitkittäissuuntaisilta G-voimilta. Bensaa säästyy, ohjaus säästyy, hermot säästyy.Jos joku miettii ajolinjoja tiellä kitkan ja sen myötä keskikulutuksen minimoimiseksi, niin kannattaisi jo harkita jotain hyvin vakavia ja lopullisia toimenpiteitä.
Mulla sama homma. Vituttaa vaan että on niin vähän yksisuuntasia sikaaneja.Itse kyllä vedän sikaanit suoriksi lähinnä siitä syystä, ettei tarvii hidastaa enempää. Tuntuu hölmöltä kierrellä tien reunojen mukaisesti, jos pystyy ajamaan suoraan läpi. Välttyy turhilta sivuttais ja pitkittäissuuntaisilta G-voimilta. Bensaa säästyy, ohjaus säästyy, hermot säästyy.
Hesan sisääntulo-, ulosmeno- ja kehäteiden tietyöalueilla noita on ihan kiitettävästi kyllä.Mulla sama homma. Vituttaa vaan että on niin vähän yksisuuntasia sikaaneja.
Nimenomaan! :thumbup:Helpoin tapa vähentää kulutusta on ajaa mahdollisimman nopeaa. Tällöin bensaa ei yksinkertaisesti ehdi kulua niin paljon.
Ja ne kiveniskemät ei haittaa mitään... no ehkä ei jos ajaa jollain 20 vuotta vanhalla micralla...Vinkkejä pienemmän kulutuksen ajotavan oppimiseen:
-Hyödynnä rekkojen imua= Myth Busterkin sen todisti, eli säästät jopa +10% kulutuksessa ajamalla n. 1,5m-4m päässä rekasta.
No jos tykkää valita hikoilun..-Älä käytä ilmastointia= lisää n. litralla/100km kulutusta.
-Älä jarruta usein. Jarrut ovat vauhdin surma...Oikaise kurveja pientareen puolelta...tee kaistanvaihto juuri shikaanin kohdalla käyttäen tiestä joka sentin kovemman keskinopeuden saavuttamiseksi jne. Jarruttaminen myös kuluttaa kalliita jarrupaloja.
Jne, niksit on monet!