Kulkuneuvosi kulutus

Sinäputki

Troll
Liittynyt
13.7.2010
Viestit
4216
Sijainti
Trollhättan
Helpoin tapa vähentää kulutusta on ajaa mahdollisimman nopeaa. Tällöin bensaa ei yksinkertaisesti ehdi kulua niin paljon.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Helpoin tapa vähentää kulutusta on ajaa mahdollisimman nopeaa. Tällöin bensaa ei yksinkertaisesti ehdi kulua niin paljon.
Eikös se moottori kierrä ihan yhtä monta kierrosta nopeammin ajaessa, ja kun se kiertää kaasu syvemmälle painettuna, vissiin sitä bensaakin kuluu melkoisesti enemmän :eek:

Uusissa autoissahan on noita kulutusnäyttöjä, mutta vanhempaan jos vaikka asentaa 10€ hintaisen alipainemittarin, ni se kertoo aika suoraan että isommalla nopeudella kaasua joutuu pitämään paljon syvemmällä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vinkkejä pienemmän kulutuksen ajotavan oppimiseen:

-Hyödynnä rekkojen imua= Myth Busterkin sen todisti, eli säästät jopa +10% kulutuksessa ajamalla n. 1,5m-4m päässä rekasta.
Ja maalaa konepelti ja vaihda tuulilasi joka toinen kesä.

-Älä käytä ilmastointia= lisää n. litralla/100km kulutusta.
Ja pese hikinen paita joka ilta.

-Älä jarruta usein. Jarrut ovat vauhdin surma ja jokainen hidastus edellyttää peräänsä joskus tapahtuvaa kiihdytystä eli kovaa kulutusta. Oikaise kurveja pientareen puolelta jos maasto sen sallii, tee kaistanvaihto juuri shikaanin kohdalla käyttäen tiestä joka sentin kovemman keskinopeuden saavuttamiseksi jne. Jarruttaminen myös kuluttaa kalliita jarrupaloja.
Kyllähän tuo niin on, että jos yli 50km/h vauhdissa joutuu jarruun koskemaan, niin se on selkeä taloudellisuusajovirhe. Mutkien oikominen ja kaarresäteiden loiventaminen vähentää kitkaa, mutta liian kovalla nopeudella ajo tiukkoihin paikkoihin lisää sitä.

-Hyödynnä moottorijarrutusta koko ajan kun pitää pysähtyä.
Jarrupalat ovat kyllä aika halpoja, parin kympin hintaisia, eikä niitä usein joudu vaihtamaan. Yhtälailla tehokas moottorijarrutus heittää hukkaan kalliilla kiihdytettyä liike-energiaa, ja moottorin laakerit joutuvat kiertämään ylimääräisiä kierroksia ja voimansiirto ylimääräisiä voimia.

-Ehdi liikennevaloista. Älä mummoile, keltaisella saa vielä ajaa risteyksessä. Turhat pysähdykset laskevat keskinopeutta ja lisäävät päästöjä ja syövät euroja lompakostasi isomman polttoainelaskun muodossa.

Jne, niksit on monet!
Ei ne pysähdykset hirveesti ylimäärästä maksa, jos sammutat moottorin heti kun tiedät joutuvasi pysähtymään. Voi se punaisia päin ajokin tulla kalliiksi. Kaikkein typerintähän on kiihdyttää ehtiäkseen valoista, ja sitten kalkkiviivoilla joutua vetämään liinat kiinni.
 

Goblet

Iceman
Liittynyt
24.3.2008
Viestit
3109
Sijainti
Finland
6,7 litraa näyttäis tuo Avensis kuluttavan. Tai siis keskikulutus ainakin moinen.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kyllähän tuo niin on, että jos yli 50km/h vauhdissa joutuu jarruun koskemaan, niin se on selkeä taloudellisuusajovirhe. Mutkien oikominen ja kaarresäteiden loiventaminen vähentää kitkaa, mutta liian kovalla nopeudella ajo tiukkoihin paikkoihin lisää sitä.
Jos joku miettii ajolinjoja tiellä kitkan ja sen myötä keskikulutuksen minimoimiseksi, niin kannattaisi jo harkita jotain hyvin vakavia ja lopullisia toimenpiteitä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Jos joku miettii ajolinjoja tiellä kitkan ja sen myötä keskikulutuksen minimoimiseksi, niin kannattaisi jo harkita jotain hyvin vakavia ja lopullisia toimenpiteitä.
Mä ajattelen ajolinjoja valitessani lähinnä renkaiden kulumista. Mitä tarkemmin ajatellen tuo kitkan vähentäminen tarkoittaakin.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mä ajattelen ajolinjoja valitessani lähinnä renkaiden kulumista. Mitä tarkemmin ajatellen tuo kitkan vähentäminen tarkoittaakin.
Huikeutta!
Mitä vähemmän rengaat kuluu, sitä vähemmän kuluu penzeeniä. Aivan!
Toimii just kuin sytkäri. Mitä vähemmän rasitat kaasunapin jousta, sitä vähemmän gaasu kuluu.

Eikö olekin ekoa!
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos joku miettii ajolinjoja tiellä kitkan ja sen myötä keskikulutuksen minimoimiseksi, niin kannattaisi jo harkita jotain hyvin vakavia ja lopullisia toimenpiteitä.
Itse kyllä vedän sikaanit suoriksi lähinnä siitä syystä, ettei tarvii hidastaa enempää. Tuntuu hölmöltä kierrellä tien reunojen mukaisesti, jos pystyy ajamaan suoraan läpi. Välttyy turhilta sivuttais ja pitkittäissuuntaisilta G-voimilta. Bensaa säästyy, ohjaus säästyy, hermot säästyy.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Itse kyllä vedän sikaanit suoriksi lähinnä siitä syystä, ettei tarvii hidastaa enempää. Tuntuu hölmöltä kierrellä tien reunojen mukaisesti, jos pystyy ajamaan suoraan läpi. Välttyy turhilta sivuttais ja pitkittäissuuntaisilta G-voimilta. Bensaa säästyy, ohjaus säästyy, hermot säästyy.
Mulla sama homma. Vituttaa vaan että on niin vähän yksisuuntasia sikaaneja.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Pösö 3008 diesel 1,6 2-tronic keskikulutus oman laskentansa mukaan 5.0 (viimeiset 9000 km, hieman kaupunki-ajoa,n 30 % soralla.) Matka-ajossa Kajaanista kotiin n 200 km 4,4. Talvella taisi olla jotain 5.2-5,7. Varsin tyytyväinen olen. Vuodessa n 35 000 km, dieselvero vai mikä käyttövoimavero n 500. Siinä taitaa olla vanhaa dieselveroa joku 400?
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Vaikea sanoa kun ei matkamittari toimi. Eipä tuo varmaan tankillista (5L) vie sadalla kuitenkaan, ehkä kolme litraa.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Fiat Punto 1.2

Kaupunkiajossa sillä pääsee 4,2l/100km. Toukokuussa Turku-Forssa-Turku, meitä oli neljä auton kyydissä ja kulutus jäi silloinkin 4,9l/100km. Ja nyt viikolla kävin Salon ABC:llä hakemassa vain kahvin:rolleyes:. Paluumatkalla moottoritietä kotiin. Keskinopeus oli parkkipaikalle päästyäni maagiset 107km/h. Kulutus oli silloin noussut ihan mukavasti 6,5l/100km
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Vinkkejä pienemmän kulutuksen ajotavan oppimiseen:

-Hyödynnä rekkojen imua= Myth Busterkin sen todisti, eli säästät jopa +10% kulutuksessa ajamalla n. 1,5m-4m päässä rekasta.
Ja ne kiveniskemät ei haittaa mitään... no ehkä ei jos ajaa jollain 20 vuotta vanhalla micralla... :rolleyes:

-Älä käytä ilmastointia= lisää n. litralla/100km kulutusta.
No jos tykkää valita hikoilun.. :)

-Älä jarruta usein. Jarrut ovat vauhdin surma...Oikaise kurveja pientareen puolelta...tee kaistanvaihto juuri shikaanin kohdalla käyttäen tiestä joka sentin kovemman keskinopeuden saavuttamiseksi jne. Jarruttaminen myös kuluttaa kalliita jarrupaloja.
:D

Jne, niksit on monet!
 
Ylös