Kuulutko johonkin liittoon?

Kuulutko liittoon?

• Kyllä kuulun

Äänet: 25 62,5%
  • En kuulu

Äänet: 15 37,5%

• Äänestäjiä yhteensä
    40

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
1971 Vuosiloma 4 viikkoa
1972 Lomaltapaluuraha
1974 Äitiysloma 7 kk
1977 Talvisota
1981 Sairaus- ja äitiyspäivärahauudistus
1984 Työttömyysturvauudistus: ansiosidonnainen työttömyysturva
1984 Pekkasvapaat
1989 –2003 Nais- ja matalapalkkaratkaisut
1992 Loppiainen palkalliseksi vapaaksi (työajan lyhennys)
1996 Vuorotteluvapaa
2000 Työterveyshuoltolain uudistus
2001 Isäkuukausi
2001 Joustavat työaikakäytännöt
2002 Helatorstai palkalliseksi vapaaksi (työajan lyhennys)
2003 Määräaikaisten työsuhteiden rajoittaminen
2004 Työllisyys- ja muutosturvan toimintamalli
2005 Työaikapankki
o/

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Enpä oikein usko. Tuloerot eri ammattien välillä olisivat todennäköisesti jonkin verran suuremmat.
Miten niin et usko. Minkä ihmeen takia kukaan haluaisi maksaa Suomessa jollain tavalla enemmän, kuin esimerkiksi Kiinassa maksetaan. Ollanko me niin helvetin hyviä, vai työnantajat vaan niin reilua porukkaa ??

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Miten niin et usko. Minkä ihmeen takia kukaan haluaisi maksaa Suomessa jollain tavalla enemmän, kuin esimerkiksi Kiinassa maksetaan. Ollanko me niin helvetin hyviä, vai työnantajat vaan niin reilua porukkaa ??
Esimerkiksi USAssa liitot ovat suhteellisen heikkoja, kuitenkin palkkataso ylittää useimmissa ammateissa Suomen tason.

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Esimerkiksi USAssa liitot ovat suhteellisen heikkoja, kuitenkin palkkataso ylittää useimmissa ammateissa Suomen tason.
Juu. Ovat nykyään heikkoja. Ja ne useammat ammatit olivat ?? Meklari, asianajana.. rahastosijoittaja ekspertti kenties ???

Mutta miksi ihmeessä Aasiassa maksetaan niin huonoa liksaa. Korea, Intia, Kiina. Kaikkihan nämä ovat ns. vanhan mantereen maita niinkuin mekin.

Suomessa vaan olis niin paljon reilummat työantajat :thumbup:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Ilman liittoja sun sopimises oli todennäköisesti linjaa, "onko töitä?. Joo on, 60 tuntia viikossa, 4 € tunti, viikon kesäloma. Ota tai jätä"
Tuskinpa vaan.. Edellisellä työnhakukierroksella ei paljon liittoon kuulumisesta kyselty haastatteluissa.. Alan palkkatasosta oli työnantajatkin aika perillä, joten neuvottelut ei sinänsä olleet kovinkaan vaikeat.

Edit: Ja mä en nyt siis mitenkään vastusta ammattiliittoja ja niihin kuulumista.. Itselläni siihen kuulumisen kannattavuus on vain vähän epäselvää. Palkkaan se ei vaikuta, eikä kyllä työehtoihinkaan.. Suomen laki turvaa ne perusasiat ja loput on sovittu työnantajan kanssa..
Tietty ainoa juttu on siinä että liiton kautta saa lakimies yms. palveluja mahdollisissa riitatilanteissa jne..

Viimeksi muokattu:

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Tuskinpa vaan.. Edellisellä työnhakukierroksella ei paljon liittoon kuulumisesta kyselty haastatteluissa.. Alan palkkatasosta oli työnantajatkin aika perillä, joten neuvottelut ei sinänsä olleet kovinkaan vaikeat.
Yritä nyt ymmärtää, että tää asia johtaa hieman pidemmälle historiaan, kun pelkästään sun työhistoria on.

Paljonko luulet, että sun palkkataso nousisi seuraavan viiden vuoden aikana, jos nyt ilmoitettaisiin, että kaikki työaikalait, työeläkelait, työterveyslaki, työsopimukset ym kumottaisiin ???

Jacques

Sijainti
Helsinki
Juu. Ovat nykyään heikkoja. Ja ne useammat ammatit olivat ?? Meklari, asianajana.. rahastosijoittaja ekspertti kenties ???
Ohjelmistosuunnittelija!

Huvikseni tsekkasin työilmoituksia jenkkilässä ja täysin vastaavasta duunista, mitä nyt teen, saa siellä puolet suurempaa palkkaa! Palkkataso oli 80 000 - 120 000 dollaria vuodessa.

tmoi

No niin
Sijainti
turkus

Edit: Ja mä en nyt siis mitenkään vastusta ammattiliittoja ja niihin kuulumista.. Itselläni siihen kuulumisen kannattavuus on vain vähän epäselvää. Palkkaan se ei vaikuta, eikä kyllä työehtoihinkaan.. Suomen laki turvaa ne perusasiat ja loput on sovittu työnantajan kanssa..
Tietty ainoa juttu on siinä että liiton kautta saa lakimies yms. palveluja mahdollisissa riitatilanteissa jne..
Ja kukakohan sen lain on halunnut ja vaatinut ja ollut sitä useaan otteeseen muovaamassa. Pelkästään eduskunta vai :D

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Ohjelmistosuunnittelija!

Huvikseni tsekkasin työilmoituksia jenkkilässä ja täysin vastaavasta duunista, mitä nyt teen, saa siellä puolet suurempaa palkkaa! Palkkataso oli 80 000 - 120 000 dollaria vuodessa.
Miksei ne Intiassa saa :rolleyes:

Jacques

Sijainti
Helsinki
Yritä nyt ymmärtää, että tää asia johtaa hieman pidemmälle historiaan, kun pelkästään sun työhistoria on.

Paljonko luulet, että sun palkkataso nousisi seuraavan viiden vuoden aikana, jos nyt ilmoitettaisiin, että kaikki työaikalait, työeläkelait, työterveyslaki, työsopimukset ym kumottaisiin ???
lue toi mun editti edellisestä kommentistani.. Topicissa kysytään "Kuulutko johonkin liittoon".. Totta hemmetissä vastaan vain omasta tilanteestani (eli kuulun, mutta olen miettinyt onko siitä mitään hyötyä MINULLE)..

Yleisellä tasolla mulla ei ole mitään ammattiliittoja vastaan ja niihin kuuluminen on varmaan monilla kannattavaa.. Omalla kohdallani se on kuitenkin vähän niin ja näin..

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Ohjelmistosuunnittelija!

Sen mitä olen jenkkisoftaajista kuullut, niin työolosuhteet ja oikeudet ois siellä hitusen verran heikommat kuin täällä.

Että siinä mielessä vaikka rahuleita enemmän saisikin, niin aika tiukilla joutuis olemaan ja työ olisi stressaavampaa -> järki lähtis.

Mutta nämä vaan tämmösiä luettuja juttuja netistä ja kuulopuheita. En henkilökohtaisesti tunne ketään softaajaa joka ois jenkkifirmassa töissä USA:ssa.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Kuulun Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliittoon.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Ja kukakohan sen lain on halunnut ja vaatinut ja ollut sitä useaan otteeseen muovaamassa. Pelkästään eduskunta vai :D
Se että ammattiliitot niitä muutoksia saa aikaan ei varmaan ole riippuvainen kuulunko mä johonkin liittoon vai en. Edelleenkään mulla ei ole mitään ammattiliittoja vastaan.. Vastasin vaan siihen mitä kysyttiin.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Se että ammattiliitot niitä muutoksia saa aikaan ei varmaan ole riippuvainen kuulunko mä johonkin liittoon vai en. Edelleenkään mulla ei ole mitään ammattiliittoja vastaan.. Vastasin vaan siihen mitä kysyttiin.
Tästä samaa mieltä. Mun mielestä minä tai kukaan mukaan työläinen Suomessa ei ole millekään liitolle mitään velkaa.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Mutta miksi ihmeessä Aasiassa maksetaan niin huonoa liksaa. Korea, Intia, Kiina. Kaikkihan nämä ovat ns. vanhan mantereen maita niinkuin mekin.
Mites nuo entiset kommunistimaat, niissähän ammattiliitot olivat kaiken toiminnan keskipiste. Ennen Neuvostoliiton sortumistahan niiden palkkatason olisi sun logiikan mukaan tullut olla huomattavasti länsimaita suurempi.

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
EI..Mutta se pointti onkin siinä, että niitä liitoja ei ole ilman jäseniä eli SINUA

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
jarnaa seuratessa ois kiva kuulla tuo perustelu miten Jenkeissä voi olla kovat palkat ilman ammattiliittoja.

Intian ja vaikka Kiinan osalta voisi vaikka todeta, että yleensä palkka ja maan elinkustannukset on sidoksissa toisiinsa (tosin Suomi nyt poikkeuksena) ja kyllä sielläkin ne palkat kehittyy ja kovaa - ihan ilman ammattiliittoja.

Tämä siis vaikka nyt jakkuesin esimerkistä (ohjelmistosuunnittelija). Tietyissä ammateissa liitosta on työntekijöille etua. Ainakin pintapuolisesti ja ainakin niille ketkä on jo töissä.

Se onkin mielenkiintonen kyssäri, että onko ammattiliittojen vaatimuksista aina etua kaikille, esim. työttömille.

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Mites nuo entiset kommunistimaat, niissähän ammattiliitot olivat kaiken toiminnan keskipiste. Ennen Neuvostoliiton sortumistahan niiden palkkatason olisi sun logiikan mukaan tullut olla huomattavasti länsimaita suurempi.
No kommunismia nyt ei taas pidä sekoittaa tähän asiaan lainkaan, koska siellä "ammattiliitto" oli sama asia kuin Meksikossa nykyään, mutta toisinpäin, eli puolue johti niitä.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Oottakaahan kunhan Repulinomi paukkaa paikalle. Alkaa läski tummua ja metsää kaatua!