Kysymyksiä moderaattoreille ja ylläpidolle, vol 107

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Voisko liittyä tähän:
Svois... Antilta oltiin tosin kysytty jo aikoja sitten, että voisiko olla edes tuommoinen pieni ele palkkana moderoimisesta. Itse maksan VIPin kunhan tässä nyt rahatilanne helpottaa ensi kuussa. Sitä en tiedä miksei minulta avataret ja muut kaikonneet. Kait olen niin kova jätkä.

markot

Well-known member
Mitä foorumilla tapahtuu, sivusto on ollut tillin tallin kokopäivän?

Sessiot täynnä? Palvelin kapasiteetti vajaa vai mikä vikana? Vai Kimin paluuko tämän kaiken aiheuttaa?

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Sijainti
Suomi
pyryf sulla on 585 viestiä sent-itemsissa, vanhojen vippien raja on laskettu tonnista 500:een.

Avatarit eivät hävinneet automaattisesti vaikka lisäysmahdollisuus on otettu pois.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
pyryf sulla on 585 viestiä sent-itemsissa, vanhojen vippien raja on laskettu tonnista 500:een.

Avatarit eivät hävinneet automaattisesti vaikka lisäysmahdollisuus on otettu pois.
Jaa mulla on sellanenkin kansio?

Kiitos ja anteeksi.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Voisiko Antti harrastaa jonkinlaista tiedotuspolitiikkaa? Mukava huoltokatko (vai mikä?) oli taas, eikä mitään ilmoitusta forumin etusivulla näkynyt ajankohdasta, kestosta tai miksi.

SergioCresto

Well-known member
(Juttua tagien lisäämisestä)

Foorumin sääntöjen mukaan jos joku sitä kysyy ne myös paljastetaan
Oikein kiva sääntö, mutta en näe sitä mainitun keskustelupalstan säännöissä. Missä vika? Ihan huvikseni tein vastaamisen yksinkertaistamiseksi ylläpidolle ASCII-lomakkeen. Rastikaapa oikea vaihtoehto.

[ ] On se mainittuna siellä, huolimattomasti luettu
[ ] Sääntöjä on listattu muuallakin muut säännöt löytyvät sivulta ___________
[ ] Säännöissä on näemmä korjattavaa. Päivitämme ne kivasti ihan hetituotapikaa.
[ ] Muu syy, joka on tarkennettu alle.

Törni

Well-known member
Hjelp

Vaihdoin profiiliini sähköpostiosoitteen. Nyt saan sähköpostia joka kerta kun joku kirjoittaa foorumille jotain.

No ok, postin perässä on unsubscribe linkki jolla voin ilmeisesti peruuttaa homman. Mutta kertokaa mitä tuolla sivulla pitää tehdä jotta postintulo lakkaa?

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
(Juttua tagien lisäämisestä)

Oikein kiva sääntö, mutta en näe sitä mainitun keskustelupalstan säännöissä. Missä vika? Ihan huvikseni tein vastaamisen yksinkertaistamiseksi ylläpidolle ASCII-lomakkeen. Rastikaapa oikea vaihtoehto.

[ ] Sääntöjä on listattu muuallakin muut säännöt löytyvät sivulta ___________
[ ] Säännöissä on näemmä korjattavaa. Päivitämme ne kivasti ihan hetituotapikaa.
[x] Muu syy, joka on tarkennettu alle.
Renkku puhui tuossa sivu suunsa. Kysymys ei sinällään ole säännöistä vaan sääntöjen tulkinnasta. Forumin säännöt ovat kuin Mooseksen kivitaulut, ja niihin ei kevyin perustein kosketa (esimerkki tälläisestä ei-kevyestä perusteesta on "jollet just nyt muuta tuota sääntöä tälläiseen muotoon, niin lyön sinua päähän tällä kivitaululla").

Se miten sääntöjä tulkitaan (eli mitä ne käytännössä tarkoittavat) taas on paljon joustavampi maailman osa.

Tyydyttikö vastaus:
[ ] Kyllä
[ ] Ei
[ ] Saan mielihyvää monista asioista, mutta moderaattorien antamat vastaukset eivät kuulu niihin.

Loko

Ajatusrikollinen
Sijainti
Tampere
Tyydyttikö vastaus:
[ ] Kyllä
[x] Ei
[ ] Saan mielihyvää monista asioista, mutta moderaattorien antamat vastaukset eivät kuulu niihin.
Pitäisihän se pystyä sanomaan, mistä pykälästä se tuomio on johdettu. Vaikka noita sääntöjä hyvän tahtoisesti tutki tapauksen näkökulmasta, ei sieltä kyllä löydy mitään sen suuntaistakaan :D

Onhan sekin ihan ok, että mode tekee päätöksiä vähän luovasti ja tilanteen mukaan, mutta on vähän hassua sanoa "sääntöjen mukaan", jos ei mitään etäisestikään asiaan liittyvää kohtaa tai periaatetta ole sinne kirjattu.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Pitäisihän se pystyä sanomaan, mistä pykälästä se tuomio on johdettu. Vaikka noita sääntöjä hyvän tahtoisesti tutki tapauksen näkökulmasta, ei sieltä kyllä löydy mitään sen suuntaistakaan :D

Onhan sekin ihan ok, että mode tekee päätöksiä vähän luovasti ja tilanteen mukaan, mutta on vähän hassua sanoa "sääntöjen mukaan", jos ei mitään etäisestikään asiaan liittyvää kohtaa tai periaatetta ole sinne kirjattu.
Ei niitä linjauksia ihan hatusta vedellä kuitenkaan, mutta tällä on käytännössä sellainen tilanne, että valta-osaa sääntöjen linjauksista ei ole kirjalliseen muotoon kirjattu. Ja voitaisiinpa jopa väittää, että kirjallisissa säännöissä on sellaisia kohtia, jotka eivät korreloi todellisten linjausten kanssa.

Eli niihin kirjoitettuihin sääntöihin ei kannata liikaa paneutua. Olisihan siinä uudistuksen paikkaa ehkä, mutta jos nyt ensin vaikka hoidetaan tuo etusivun tiimit-osio ajan tasalle...

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla

Tämä kyseinen linjaus löytyy täältä ylläpitopuolelta. Etsi tästä tai toisista toikeista.

Ja niiden tagien kirjoittaminen julkistamiseen pyynnöstä on päädytty siksi, että se vähentäisi tagien käyttöä vittuilutarkoituksessa anonyymisti. Joka onnistuu, jos modet eivät tagien lisääjää kerro.
----
En kyllä näe muuta motivaatiota näiden jannujen urputuksen osalta, kuin nämä ovat vittuilleet tagien välityksellä ROHKEASTI muka-anonyymisti ja ovat jääneet siitä housut kintuissa kiinni. :D

Loko

Ajatusrikollinen
Sijainti
Tampere
En kyllä näe muuta motivaatiota näiden jannujen urputuksen osalta, kuin nämä ovat vittuilleet tagien välityksellä ROHKEASTI muka-anonyymisti ja ovat jääneet siitä housut kintuissa kiinni. :D
Öö... Muka-anonyyminähän minä nytkin tässä kirjoittelen. Ei se anonyymiyden taso minusta muutu mitenkään sillä, näkyykö joku keksitty kirjainyhdistelmä nimen vieressä vai ei. Jos taas haluaisin suojella tätä kirjainyhdistelmääni eli nickiä, tekisin varmaan kaksoisnickin ennemmin kuin pistäisin jotain tageja.

Ihan oikeasti minun motivaatio oli kuulla modejen selitys, miksi "sääntöjen mukaan" ilmausta käytetään vaikkei siellä säännöissä sitä pykälää ole. Näemmä siis sääntöjä on kaikki se, mitä täällä ylläpitopalstalla on päätetty.

Eli molemmat modet vastasivat väärin SergioCrestan kysymykseen:
[x] Sääntöjä on listattu muuallakin muut säännöt löytyvät sivulta Ylläpito ja toimitus -palsta.
[ ] Muu syy, joka on tarkennettu alle.

Tavalliselle forumin refreshaajalle on tietysti mahdotonta palstan sääntöjä tietää, jos tuolla periaatteella mennään. Noh, normaalilla netetiketillä yleensä pärjää... :)

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Sijainti
Syylien välissä
Eli molemmat modet vastasivat väärin SergioCrestan kysymykseen:
Formulanomi ei ole moderaattori. ;)

Ihan oikeasti minun motivaatio oli kuulla modejen selitys, miksi "sääntöjen mukaan" ilmausta käytetään vaikkei siellä säännöissä sitä pykälää ole. Näemmä siis sääntöjä on kaikki se, mitä täällä ylläpitopalstalla on päätetty.
No siinä tuli mietittyä sopivaa termiä, jota en sitten keksinyt vaan päädyin kättämään juuri tuota sanaa vaikka se ei ihan niin mennytkään.

Jos taas haluaisin suojella tätä kirjainyhdistelmääni eli nickiä, tekisin varmaan kaksoisnickin ennemmin kuin pistäisin jotain tageja.
Nämä kyllä saadaan selville ja niistä rankaistaan. Tämä löytyy muuten ihan kirjallisista säännöistäkin.

Öö... Muka-anonyyminähän minä nytkin tässä kirjoittelen. Ei se anonyymiyden taso minusta muutu mitenkään sillä, näkyykö joku keksitty kirjainyhdistelmä nimen vieressä vai ei.
Jotkut ovat tästä eri mieltä ja siksi tuota vittuilua tägeillä harrastavatkin.

burb

.
Jos osaa keskustella nätisti ja turhia kikkailematta (esim. tageilla) niin ei tartte välittää hittojakaan säännöistä tai modejen sanomisista tai vonkua joka asiaan tarkennusta ja linjanvetoa.

Ymmärrän toki senkin ettei kaikki ole yhtä upeita ihmisenä kuin mä ja jotkut vielä harjoittelee kommunikointia ja sosiaalista kanssakäymistä, siksi tunnenkin empatiaa näitä vajavaisempia kohtaan ja se korostaa upeuttani.

SergioCresto

Well-known member
Tyydyttikö vastaus:
[x] Kyllä
[ ] Ei
Kyllä, joskin varauksin.
Mulle jäi mielikuva, että käsitit kommenttini "sääntöjen korjaamisesta" jyrkemmin mitä itse olin tarkoittanut. Lähinnä hain ajatusta "noinhan asioista on aikanaan sovittu ja sen mukaan toimittu, mutta jotenkin viittaukset tähän ovat unohtuneet pois sääntötekstistä", jolloin tämän käytännön olisi voinut lisätä sinne jossain muodossa. (Tästäkin voi tosin kehittää omat ongelmansa, joista lisää alempana.) Tarkoitukseni ei ollut ehdottaa mitään sääntöjen uudelleenharkitsemista tms. isompaa byrokraattista muutosta. Tavallaan Lokon vastaus muiden sääntöjen löytymisestä tältä alafoorumilta tuntuu myös hyvältä täydennykseltä alkuperäiseen vastaukseen.

Mitä itse keskustelun herättäneeseen sääntökäytäntöön tulee, niin minusta on hyvä, että modet voi harkintansa mukaan paljastaa tagien lisääjät. Tageja tunnutaan täällä usein käytettävän myös vittuiluun, provosointiin ja (muuhun) itsensä viihdyttämiseen, joten tuo rajoittanee pahimpia ylilyöntejä. Asiallisten tagien osalta täällä ei taida olla mitään sovittua käytäntöä tai muotoiluohjetta - ihan vaan siltä varalta, jos sisäinen taksonomistini herää tän keskustelun myötä.

Säännöistä yleisesti eli jaarittelua metatasolla
Säännöillä on lähinnä 2 tarkoitusta: tutustuttaa uudet tyypit vallitsevaan käytäntöön (ja sen rajoihin) sekä toimia viimeisenä sanana poikkeustilanteissa. Tämä pätee pitkälti niin foorumeilla, yhdistyksissä kuin peleissäkin. Kun homma on lähtenyt toimivasti käyntiin, niin sääntöjä ei oikeastaan tarvita. Terve järki riittää. Todellisuudessa säännöt pitää siis luoda poikkeustilanteita varten. Noissa poikkeustilanteissa on usein kyse jostain riitatilanteesta, jolloin helposti ensimmäisenä päämääränä on henkilön tai tahon oma etu. Tällöin sääntöjä voidaan käyttää niitä tai niiden henkeä vastaan. Siksi sääntöjen luominen ja muokkaaminen on vaikeaa tai voidaan tehdä sellaiseksi. Mun ongelma liittyi tuohon sääntöjen ensimmäiseen tarkoitukseen ja lähinnä siksi, koska Renngeist käytti ilmeisesti tarkoittamaansa vahvempaa ilmausta "sääntöjen mukaan" josta seurasi "mitä ***tua miksen mä ole kuullu tosta" -reaktio. Joskus tuppaan ottamaan tuollaisen reaktioni aika vahvasti, sillä olen liian usein nähnyt tilanteita joissa joku vetoaa "yhteisesti sovittuihin pelisääntöihin" ja on samalla käytännössä keksinyt säännöt itse. Politiikka esmes toimii noin ;)

PS. Lomakkeet tuntui toimivan niin mainiosti, että viljelen niitä varmaan jatkossakin :p

PPS. Tää viesti olis varmaan kuulunut tuohon toiseen ketjuun, mut menköön nyt tänne, kun täällä oli asiasta jo väännetty. Saa siirtää.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Minä lisäsin joskus johonkin jarnatoikkiin, jossa väiteltiin Hamiltonin ja jonkun muun kuskin keskinäisestä mustuusasteesta, tagiksi "pimeässä me kaikki ollaan mustia". Se sitten siivottiin aika pian pois, mikä lieni ihan hyvä asia kun ei se mikään kamalan nerokas tagi ollut kuitenkaan.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.