Tyydyttikö vastaus:
[x] Kyllä
[ ] Ei
[ ] Saan mielihyvää monista asioista, mutta moderaattorien antamat vastaukset eivät kuulu niihin.
Kyllä, joskin varauksin.
Mulle jäi mielikuva, että käsitit kommenttini "sääntöjen korjaamisesta" jyrkemmin mitä itse olin tarkoittanut. Lähinnä hain ajatusta "noinhan asioista on aikanaan sovittu ja sen mukaan toimittu, mutta jotenkin viittaukset tähän ovat unohtuneet pois sääntötekstistä", jolloin tämän käytännön olisi voinut lisätä sinne jossain muodossa. (Tästäkin voi tosin kehittää omat ongelmansa, joista lisää alempana.) Tarkoitukseni ei ollut ehdottaa mitään sääntöjen uudelleenharkitsemista tms. isompaa byrokraattista muutosta. Tavallaan Lokon vastaus muiden sääntöjen löytymisestä tältä alafoorumilta tuntuu myös hyvältä täydennykseltä alkuperäiseen vastaukseen.
Mitä itse keskustelun herättäneeseen sääntökäytäntöön tulee, niin minusta on hyvä, että modet voi harkintansa mukaan paljastaa tagien lisääjät. Tageja tunnutaan täällä usein käytettävän myös vittuiluun, provosointiin ja (muuhun) itsensä viihdyttämiseen, joten tuo rajoittanee pahimpia ylilyöntejä. Asiallisten tagien osalta täällä ei taida olla mitään sovittua käytäntöä tai muotoiluohjetta - ihan vaan siltä varalta, jos sisäinen taksonomistini herää tän keskustelun myötä.
Säännöistä yleisesti eli jaarittelua metatasolla
Säännöillä on lähinnä 2 tarkoitusta: tutustuttaa uudet tyypit vallitsevaan käytäntöön (ja sen rajoihin) sekä toimia viimeisenä sanana poikkeustilanteissa. Tämä pätee pitkälti niin foorumeilla, yhdistyksissä kuin peleissäkin. Kun homma on lähtenyt toimivasti käyntiin, niin sääntöjä ei oikeastaan tarvita. Terve järki riittää. Todellisuudessa säännöt pitää siis luoda poikkeustilanteita varten. Noissa poikkeustilanteissa on usein kyse jostain riitatilanteesta, jolloin helposti ensimmäisenä päämääränä on henkilön tai tahon oma etu. Tällöin sääntöjä voidaan käyttää niitä tai niiden henkeä vastaan. Siksi sääntöjen luominen ja muokkaaminen on vaikeaa tai voidaan tehdä sellaiseksi. Mun ongelma liittyi tuohon sääntöjen ensimmäiseen tarkoitukseen ja lähinnä siksi, koska Renngeist käytti ilmeisesti tarkoittamaansa vahvempaa ilmausta "sääntöjen mukaan" josta seurasi "mitä ***tua miksen mä ole kuullu tosta" -reaktio. Joskus tuppaan ottamaan tuollaisen reaktioni aika vahvasti, sillä olen liian usein nähnyt tilanteita joissa joku vetoaa "yhteisesti sovittuihin pelisääntöihin" ja on samalla käytännössä keksinyt säännöt itse. Politiikka esmes toimii noin
PS. Lomakkeet tuntui toimivan niin mainiosti, että viljelen niitä varmaan jatkossakin
PPS. Tää viesti olis varmaan kuulunut tuohon toiseen ketjuun, mut menköön nyt tänne, kun täällä oli asiasta jo väännetty. Saa siirtää.