Juhis: Mistä ihmeestä sinä revit väitteen, että minä en arvostaisi muita aloja? Se on hienoa että luet rivien välistä asioita, mutta älä tee ääneen oletuksia, joista sinulla ei ole mitään näyttöä. Tällä kertaa oletuksesi on totaalisen väärä.
Samilla oli järkevä näkemys lääkärin työn vaatimuksista. Älykkyyttä ja halua tehdä hoitotyötä. Muut asiat työ opettaa tekijälleen. Minusta on varsin naurettavaa, että hirmuinen ritsa vaatii kovaan ääneen lääkäreiltä “käsityöläisyyttä”, joka on ilmeisesti hänestä joku synnynnäinen lahjakkuus. Samalla hän on tässä ja aikaisemmassakin keskusteluketjussa ollut kovaan ääneen sitä mieltä, että lahjakkuutta ei ole olemassakaan. Muun muassa tuossa taannoin hän oli sitä mieltä, että meille muille niin selvä matemaattinen lahjakkuus on vain jokin urbaani legenda. Tiedä sitten miten vakavasti tuota miestä voi ottaa.
Ei, minä en todellakaan ajattele/ole sanonut/ole vihjannut että lääkärit olisivat muita älykkäämpiä. Mutta on kuitenkin tosiseikka, että lääketieteellinen tiedekunta varastaa liikaa matemaattisia lahjakkuuksia ja se tekee sitä ympäri maailman. Willer tuossa huomautti, etteivät lääkärit vaikuta sen viisaammilta kuin muutkaan akateemikot. Tuskin ovatkaan, ja jos keskimäärin ovatkin, ero on varsin pieni. Jälkimmäisen varauksen jätän ainoastaan netissä näkemäni taulukon takia. Se ei ole minusta lähtöisin. Ei lääkärin työ mitään poikkeuksellista tai harvinaista älykkyyttä vaadi. Kannattaa muistaa, että Suomessakin valitaan vuosittain uusia lääketieteen opiskelijoita n. 600. Se on peräti n. prosentti koko ikäluokasta. Varsin suuri määrä ja siihen mahtuu paljon erilaisia ihmisiä. Hirmuinen ritsa sanoo, että (sen lisäksi että kypsyydessään/viisaudessaan vihjaa minua mulkuksi) kuka tahansa joka tavoitteensa oikein asettava pääsee lääkäriksi. Tuo on täyttä roskaa. Loppujen lopuksi hyvin harva pystyy lukemaan lukion kemioita, biologioita ja fysiikoita kiitettävin tai hyvin arvosanoin. Ihmeitä ei älykkyyden osalta odoteta, mutta jotain sieltäkin odotetaan. En tiedä mistä Ferrari4ever revit tuon “Kevään pääsykoe oli kuulemma kohtuullisen helppo”? Tämän kevään pääsykoe tähtäsi nimittäin juuri siihen, että pelkällä lukemisella ei pääsisi sisään. Entistä enemmän fysiikan ja kemian soveltavia tehtäviä. Ratkaisu oli varsin tarkoituksellinen ja onkin syytä miettiä, tietävätkö meitä viisaammat ehkä sittenkin paremmin, mitä lääkäriltä oikeasti vaaditaan?
Olipa melkoisen provosoivaa tekstiä sinulta hirmuritsa? Selvä. Minulla ei ollut oikeutta suuttua ja kimpaantua näin paljoa, mutta eipä ole sinullakaan oikeutta viedä vaativalta alalta pois sille kuuluvaa kunniaa. Vielä vähemmän sinulla on oikeutta vihjailla minua mulkuksi tai keskenkasvuiseksi nulikaksi. Sinulla ei ole vaadittavaa informaatiota minun persoonastani sillä perusteella, että luet tekstejäni F1-foorumilla. En jaksa tuollaisista kommenteista välittää, kun ne tulevat tuollaiselta taholta. Mutta älä silti tee niin. Vihanlietsonta ei ole kovin kypsää, joten odotan sinun itse näyttävän kypsää esimerkkiä, ennen kuin sitä minulta vaadit.
Lopuksi: Joku saattaa nyt ihmetellä, että eikö minun pitänyt poistua foorumilta. Pidän kyllä taukoa, mutta en jätä keskusteluja silti kesken. Uusia en pyri enää aloittamaan.