Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Töissä yksi valopää väitti että jossain pleikkaripelissä lukee että vuonna -86 Estorilin aika-ajoissa sillä Lancian B-ryhmäläisellä oltaisiin oltu sijalla 16,jos aikoja vertaillaan.
En viitsi edes tarkkistaa mutta väittäisin että kyllä se 20 sekuntia per kierros olisi jäänyt.
Onko kellään faktaa asiasta?
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Väittäjälle voi näyttää sen huvittavan videopätkän kun Mika ja DC ajaa formulalla ja "normaali-Meballa" kierroksen... :rolleyes: :rolleyes:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Eli lyön kuitenkin vetoa itseni puolesta ensin?Otan helpot rahat pois.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Itekkin muistan kuulleeni jossain tuollaisen jutun ja piti ihan mielenkiinnosta ettiä tietoa lisää:

New for 1986 This car was considered as the epitamy of group B rallying. It flattened the already outragously quick Audi S1 and the pug 205 T16's. Boost could be as high as over 600bhp and Henri Toivenen lapped the portugese F1Gp track that year in a time quick enough to secure 6th on the Gp F1 grid!
http://www.ultimatecarpage.com/frame.mv?file=car.mv&num=249

Ainakin noin tuolla lukee, todenperäisyydestä en sitten mene vannomaan. :rolleyes:

<small>[ 17-09-2003, 17:30: Message edited by: SamiJ ]</small>
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Niinhän siellä lukee mutta eihän se perkele voi olla mahdollista. ainut asia missä se voi pärjätä on 0-100 kiihdytyksessä. Sehän hävii joka jarrutuksessakin helvetisti ja onhan Estorilissa pitkä suorakin. ei voi olla mitään jakoa missään olosuhteissa.
 

iguana

Well-known member
Liittynyt
1.4.2000
Viestit
229
Sijainti
Nokia-City
öö ruz:
Eli lyön kuitenkin vetoa itseni puolesta ensin?Otan helpot rahat pois.
Älä tee itsestäsi pelleä! Lancian rallitykki olisi yltänyt kuudenteen lähtöruutuun Estorilin aika-ajoissa. Tämä tarina on vanha legenda.

Pikaisen Googlettamisen jälkeen löytyi ainakin tämä linkki , missä todistetaan ralliautojen ylivertaisuus tuohon aikaan. Henri toivonen tuon ajan luukutti :cool:
Harmi että luukutti itsensä myöhemmin hengiltä :(

Toinen tosilegenda kertoo, että Audilla ja ehkä myös Peugeotilla oli testipenkissä jopa 1000 hv kehittävät moottorit. Jos tuo hulluus olisi jatkunut, olisivat F1-autot saaneet katsella ralliautojen takavaloja vertailussa...

edit. joku näköjään ehti jo ensin...

<small>[ 17-09-2003, 17:39: Message edited by: iguana ]</small>
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
no eise jarrutuksissa nyt välttämättä hirveesti oo jääny, siihen aikaanhan F1:ssä ei ollut hiilikuitujarrujakaan, puhumattakaan nykypäivän nopeista vaihteistoista, luistonestoista tms...
 

michacher

Guest
schumi ajo taannoin ferrari test a rossalla kovempaa etsorillissa kuin silloset kilpa autot
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Ei siihen aikaan ollut jarrutuksissakaan niin suurta eroa. Muistaakseni VM:ssäkin asiasta oli oikein isomminkin juttua. Kyllä ne sen verran raketteja oli ralliautot siihen maailman aikaan, että eiköhän öö ruzin työkaveri ole aika likellä.
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Tossa on toi lähtöjärjestys vuodelta 1986:

1 Ayrton Senna Lotus-Renault 98T Lotus G 1:16,673 0,000 100,000
2 Nigel Mansell Williams-Honda FW11 Williams G 1:17,489 0,816 101,064
3 Alain Prost McLaren-TAG MP4/2C McLaren G 1:17,710 1,037 101,352
4 Gerhard Berger Benetton-BMW B186 Benetton P 1:17,742 1,069 101,394
5 Teo Fabi Benetton-BMW B186 Benetton P 1:18,071 1,398 101,823
6 Nelson Piquet Williams-Honda FW11 Williams G 1:18,180 1,507 101,965
7 Keke Rosberg McLaren-TAG MP4/2C McLaren G 1:18,360 1,687 102,200
8 Stefan Johansson Ferrari F1-86 Ferrari G 1:19,332 2,659 103,468
9 Riccardo Patrese Brabham-BMW BT55 Brabham P 1:19,637 2,964 103,866
10 René Arnoux Ligier-Renault JS27 Ligier P 1:19,657 2,984 103,892

Faktaa tuolle "huhulle" B-luokkalaisen noin kovasta ajasta ei varmaan saa kun Lancian markkinointiosastolta wink

edit: jaa, näköjään jostain muualtakin eek! Uskomatonta, jos on kerran totta!

<small>[ 17-09-2003, 17:47: Message edited by: Nopeahuoli ]</small>
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Järki käteen. F1:set ovat paljon matalampia, painopiste tajuttomasti matalampi, renkaat tajuttomasti leveämmät, downforce käsittämättömän paljon suurempi. Jäisi delta kui tikku paskaan.

Ralliasiantuntijat tietävät myös että nykyiset tehottomat wrc:tkin ovat huomattavasti näitä "rallitykkejä" nopeampia.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Noissa hehkutuksissa ei kovinkaan monessa mainita sitä seikkaa, että Toivonen kiersi Estorilista lyhyemmän version.

<small>[ 17-09-2003, 18:35: Message edited by: Wilpuri ]</small>
 

mäkinen

Member
Liittynyt
17.9.2003
Viestit
5
Tässä se kyseinen "valopää" on. Tieto oli jossain ulkolaisessa pelilehdessä, jossa oli CMR4:sen esittely. Ralliautoilun vuosikirja 1986 vertaa B-ryhmäläisiä F1:siin, mutta ei sieltäkään sen tarkempaa infoa löydy. Jostainhan se tieto varmasti löytyy.
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Kyllä tuo kieltämättä kuullostaa aika oudolta. Mitä Toivosen 600 hepan koneeseen tulee niin tuon ajan turboautoista kyllä revittiin vieläkin suurempia tehoja irti, aika-ajoissa jopa satoja heppoja enemmän. Ja kuten formulastara kirjoitti "F1:set ovat paljon matalampia, painopiste tajuttomasti matalampi, renkaat tajuttomasti leveämmät, downforce käsittämättömän paljon suurempi." Eli millä eväillä koppiauto olisi löytänyt itsensä kolmanteen riviin...?

Tieto oli jossain ulkolaisessa pelilehdessä, jossa oli CMR4:sen esittely. eli joten se siitä :D

<small>[ 17-09-2003, 18:03: Message edited by: Felix ]</small>
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Ota helpot rahat pois. Saa olla aikamoinen nelivetoinen että pärjää ykköselle, vaikkakin 17 vuotta vanhalle.

EDIT: Ja ykköset paljon keveempiä.

<small>[ 17-09-2003, 18:08: Message edited by: JOC ]</small>
 

markus

Active member
Liittynyt
1.3.2001
Viestit
38
Mahtoikohan Toivonen edes ajaa tuota erikoiskoetta -86.

nimittäin:
Stage Notes

Timo Salonen hit a cameraman on stage one.

Joaquim Santos slid off the road on stage one in his Ford RS200 killing three spectators and injuring thirty. The accident happened as a result of the Portuguese man trying to avoid spectators on the inside of a fast right hand corner. He managed to miss them but was unable to slow down enough for the following left hand corner and careered off the road into a sea of spectators. As a result of this accident, all drivers of the major teams signed a statement and withdrew from the event
Oli 'vähän' poikkeva tuloslistakin:

Portugal Rally (5th - 8th March)
1. Moutinho / Fortes Renault 5 Turbo 7hrs 50mins 44secs
2. Bica / Junior Lancia Rally 037 8hrs 04mins 11secs
3. del Zoppo / Roggia Fiat Uno Turbo 8hrs 07mins 36secs
4. Ortigao / Perez Toyota Corolla 8hrs 10mins 26secs
5. 'Tchine' / Thimonier Opel Manta 400 8hrs 13mins 04secs
6. Couloumies / Causse Peugeot 205 GTI 8hrs 36mins 27secs
7. Fernandes / Monteiro Fiat Ritmo 8hrs 40mins 26secs
8. Recordati / Delorme Opel Manta 400 8hrs 47mins 31secs
9. Segurado / Prata Renault II Turbo 8hrs 49mins 18secs
10. Coutinho / Manuel Toyota Corolla 8hrs 50mins 44secs
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Pikaisen Googlettamisen jälkeen löytyi ainakin tämä linkki, missä todistetaan ralliautojen ylivertaisuus tuohon aikaan. Henri toivonen tuon ajan luukutti

Todistetaan...??? Siis jos joku kotisivuillaan väittää että tämä on totta niin silloinko se on todellakin faktaa :D
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Lisää juttua..

To give you an idea of the kind of performance GroupB cars were capable of I'll mention that in the 1986 season Henri Toivonen made two laps around the Estoril circuit, during a stage of the Portuguese rally, the fastest of which, in 1 minute and 18,1 seconds, would have qualified him in the sixth position of the F1 Grand Prix that same season. Ayrton Senna had the Pole Position in the 1986 Portuguese Grand Prix in 1 minute and 16,7 seconds...Toivonen was using the Lancia Delta S4 and was accompanied by his usual co-driver Sergio Cresto.
http://www.rallycars.com/Cars/Cars_Background2.html
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Jostain pitää kaivaa se 'fakta', muuten toi jää skeida-puheeksi ihan saletisti. Millon ajettu, mikä aika, sama rata jne jne. Ei taida ikinä löytyä wink
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös