Lapsen kurittaminen

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mr Natural sanoi:
Katsoiko joku muuten tässä taannoin tätä sarjaa? Tuossahan kotiin tuli ammattikasvattaja ja muutti huonosti käyttäytyvät lapset parin viikon kurssilla ihannelapsiksi.
Moon kattonu pari kertaa saksalaista versiota tuosta samasta. Kyllähän ne käytetyt metodit ihan järkeviltä tuntuvat ja ainakin telkkarissa toimivat :rolleyes: Ideahan tuntuu aika usein olevan se, että lapsen kiukuttelu ja huomionhalu pitäis oppia ignoroimaan oikealla hetkellä. Kun lapsi huomaa, ettei tää huutaminen ja seinien hakkaaminen tuota toivottua lopputulosta, lopettaa lapsi ennenpitkää (itseasiassa yllättävän pian) tuon käyttytymisen.

Periaatteessahan lapsen ja koiran kasvattaminen ei eroa niiiiiiiiiiiiiin hirveesti toisistaan, yllättävän paljon käytetään samankaltaisia metodeja :eek: :D :wink:

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Kyllähän aikuisella auktoriteettia täytyy olla, ja kuriakin täytyy pystyä pitämään. En siis suosi ns. vapaata kasvatusta. Mutta auktoriteetti on ansaittava ja säilytettävä muilla keinoin kuin fyysisellä väkivallalla. Ja varmasti tämä vaatii aikuiselta niin paljon, ettei ole helppoa. Siinä joutuu nimittäin nöyrtymään ja tunnustamaan omat heikkoutensa.

Vanhemmuus on niin saakelin vaikeata. Suurin osa meistä kuitenkin yrittää parhaansa.

Niin se piti vielä sanomani, että minusta lapsenkasvatusta ei kyllä kannattaisi ajatella minään "skabana". Ei lapsen ja vanhemman suhde ole mikään kilpailu. Kyseessä on ihmissuhde, erityinenhän se on, mutta samalla kuitenkin samanlainen kuin muutkin ihmissuhteet. Ja samanlaisia sosiaalisia taitoja vaaditaan kaikissa ihmissuhteissa.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
OoPee sanoi:
Periaatteessahan lapsen ja koiran kasvattaminen ei eroa niiiiiiiiiiiiiin hirveesti toisistaan, yllättävän paljon käytetään samankaltaisia metodeja :eek: :D :wink:
Kiristys, lahjonta ja uhkailu? :wink: :D

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Juskanen sanoi:
Niin se piti vielä sanomani, että minusta lapsenkasvatusta ei kyllä kannattaisi ajatella minään "skabana". Ei lapsen ja vanhemman suhde ole mikään kilpailu. Kyseessä on ihmissuhde, erityinenhän se on, mutta samalla kuitenkin samanlainen kuin muutkin ihmissuhteet. Ja samanlaisia sosiaalisia taitoja vaaditaan kaikissa ihmissuhteissa.
Ei kai sitä kukaan kasvattaja "skabana" ajattelekkaan, mutta se mihin mä edellä viittasin, on se täysin luonnollinen lapsen kehitysvaihe, jonka aikana lapsii etsii rajojaan kokeilemalla kuinka pitkälle voi mennä. Tuossa vaaditaan aikuiselta kärsivällisyyttä ja kykyä asettaa ne rajat oikein ja johdonmukaisesti (eli ei siis niin, se että mikä tänään on sallittua, on huomenna kiellettyä jne.). Tuo sun mainitsemasi "skabailu" siis tulee lähinnä sieltä lapsen taholta, ei suinkaan aikuisen.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Juskanen sanoi:
Kyllähän aikuisella auktoriteettia täytyy olla, ja kuriakin täytyy pystyä pitämään. En siis suosi ns. vapaata kasvatusta. Mutta auktoriteetti on ansaittava ja säilytettävä muilla keinoin kuin fyysisellä väkivallalla. Ja varmasti tämä vaatii aikuiselta niin paljon, ettei ole helppoa. Siinä joutuu nimittäin nöyrtymään ja tunnustamaan omat heikkoutensa.

Vanhemmuus on niin saakelin vaikeata. Suurin osa meistä kuitenkin yrittää parhaansa.

Viisaita sanoja.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
OoPee sanoi:
Ei kai sitä kukaan kasvattaja "skabana" ajattelekkaan, mutta se mihin mä edellä viittasin, on se täysin luonnollinen lapsen kehitysvaihe, jonka aikana lapsii etsii rajojaan kokeilemalla kuinka pitkälle voi mennä. Tuossa vaaditaan aikuiselta kärsivällisyyttä ja kykyä asettaa ne rajat oikein ja johdonmukaisesti (eli ei siis niin, se että mikä tänään on sallittua, on huomenna kiellettyä jne.).
Joo, ja tämän edellytyksenä on, että jos kasvatusvastuussa on useampi kuin yksi ihminen, kaikki (= molemmat vanhemmat) noudattavat samaa linjaa. Tuntuu, että monet lasten kasvatukseen liittyvät ongelmat johtuvat vanhempien erilaisesta kasvatuskulttuurista.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mr Natural sanoi:
Joo, ja tämän edellytyksenä on, että jos kasvatusvastuussa on useampi kuin yksi ihminen, kaikki (= molemmat vanhemmat) noudattavat samaa linjaa. Tuntuu, että monet lasten kasvatukseen liittyvät ongelmat johtuvat vanhempien erilaisesta kasvatuskulttuurista.
Eiköhän monet perheriidat johdukkin nimenomaan juuri lasten kasvatuksesta. Siinä mielessä kyllä ihan ymmärrettävää, että jos kummallakin vanhemmalla on toisistaan eriävä käsitys "oikeista" kasvatusmetodeista, niin kukapa se sitten ratkaisee kumman tapa on se oikea etenkin kun tuo vielä tuppaa olemaan niitä asioita, joissa ei mielellään anna periksi. Kyse on kuitenkin "snadisti" tärkeemmästä asiasta kuin siittä, maalataanko olkkarin seinä keltaiseks vaiko vihreeks :rolleyes:

Estate

Well-known member
OoPee sanoi:
Mietin tossa juuri talviomenia pihalta keräillessä, että ei varmaan kannata hankkia lapsia, kun ei toi koirankaan kasvattaminen ole kovin hyvin onnistunut... :rolleyes:

No ehken mä niitä lapsia ole juuri nyt muutenkaan hankkimassa. Saataahan sitä tässä vielä vaikka oppia kasvattamaan koiraakin paremmin... :eek:

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
OoPee sanoi:
Eiköhän monet perheriidat johdukkin nimenomaan juuri lasten kasvatuksesta. Siinä mielessä kyllä ihan ymmärrettävää, että jos kummallakin vanhemmalla on toisistaan eriävä käsitys "oikeista" kasvatusmetodeista, niin kukapa se sitten ratkaisee kumman tapa on se oikea etenkin kun tuo vielä tuppaa olemaan niitä asioita, joissa ei mielellään anna periksi. Kyse on kuitenkin "snadisti" tärkeemmästä asiasta kuin siittä, maalataanko olkkarin seinä keltaiseks vaiko vihreeks :rolleyes:
Niinpä. Itseasiassa juuri tuon takia en oikeastaan yhtään epäile esim. tuon super nanny-konseptin toimivuutta. Jos vanhemmat eivät pääse yksimielisyyteen rajoista/kasvatusmetodeista, voi olla hyvä, että säännöt määrittää joku kodin piirin ulkopuolelta. Varsinkin jos niin vältetään se, että lasten kasvatuksesta on tullut vanhemmille arvovaltakiista tms.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Hyväksyn tukistamisen ja otsaan nippaamisen. Ei nyt herranen aika mitään "hiukset lähtee" tukistamista saati "otsaluu sisään" nippaamista. Semmonen "muistutus". Itse olen aikanaan muutaman kerran saanut tukkapöllyä ja luuvitosta ja suht normaaleja tässä ollaan. Silloin sopii kun sille on aihetta eli ei nyt mistään pienestä ryhdytä tukistelemaan.

Lyömistä en hyväksy missään nimessä.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
OoPee sanoi:
Siinä mielessä kyllä ihan ymmärrettävää, että jos kummallakin vanhemmalla on toisistaan eriävä käsitys "oikeista" kasvatusmetodeista, niin kukapa se sitten ratkaisee kumman tapa on se oikea etenkin kun tuo vielä tuppaa olemaan niitä asioita, joissa ei mielellään anna periksi.
Täähän on ihan selkeä, miehen metodit ovat vääriä ja naisen oikeita. Ihan sama juttu kuin perinnöllisyydessä ja käytöstavoissa, kaikki huonot ominaisuudet tulevat isän puolelta, hyvät äidin.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
jps sanoi:
Ihan sama juttu kuin perinnöllisyydessä ja käytöstavoissa, kaikki huonot ominaisuudet tulevat isän puolelta, hyvät äidin.
Sun tapauksessashan tää todennäköisesti pitää jopa paikkansa :eek:

Thunder

Vihan aiheuttaja
Voidaanko tämä :thumbfh: kutsua "otsaluu sisään"-painikkeeksi?

Off-Topic

Well-known member
Turpaan tulee varmasti jos päälle käy, oli sitten mies, nainen tai lapsi tai mikä muu hyvänsä.
Mut lapsen tai kenekään muun rankaiseminen pahoinpitelemällä on vähän kakspiippunen juttu. Mulla on vähän sellanen käsitys, että ne tapahtuu kovassa tunnekuohussa, silloin kun itsehillintä pettää. Näin ollen ne on aika hallitsemattomia tapahtumia. Eikä muutenkaan varmaan kovin tasapuolisia, kun ihmisiä on niin erilaisia. Kyllä mä oon ihan oikeuskäytännön, ja tunteeseen perustumattoman rankaisun kannalla. Eli tarvittais varmaan joku yhteiskunnallinen selkäsaunaelin hoitamaan noi hommat? Miten sitten henkinen väkivalta, onks sen vaikutukset vähäisempiä kun fyysisen, onks se hyväksytympää? Ja miten puuttua asioihin jos ei mikään tunnu tehoavan?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Off-Topic sanoi:
Turpaan tulee varmasti jos päälle käy, oli sitten mies, nainen tai lapsi tai mikä muu hyvänsä.
Mut lapsen tai kenekään muun rankaiseminen pahoinpitelemällä on vähän kakspiippunen juttu. Mulla on vähän sellanen käsitys, että ne tapahtuu kovassa tunnekuohussa, silloin kun itsehillintä pettää. Näin ollen ne on aika hallitsemattomia tapahtumia. Eikä muutenkaan varmaan kovin tasapuolisia, kun ihmisiä on niin erilaisia. Kyllä mä oon ihan oikeuskäytännön, ja tunteeseen perustumattoman rankaisun kannalla. Eli tarvittais varmaan joku yhteiskunnallinen selkäsaunaelin hoitamaan noi hommat? Miten sitten henkinen väkivalta, onks sen vaikutukset vähäisempiä kun fyysisen, onks se hyväksytympää? Ja miten puuttua asioihin jos ei mikään tunnu tehoavan?
Kyllä mä rankkaisin henkisen väkivallan pahemmaksi asiaksi kuin esim. rangaistuksena annetun selkäsaunan.

Jone

Well-known member
Sijainti
Savonlinna
Olen täysin samaa mieltä kuin Frederik ja olisin vaikken miestä fanittaisikaan:

Frederikin mielestä Heinojen murha kaikessa kylmäverisyydessään on ainutlaatuinen tapaus suomalaisessa oikeushistoriassa. Nuoret pojat tekivät hämmästyttävän suunnitelmallisen murhan.

Miten Suomessa on tultu tähän pisteeseen? Frederikillä on mielipide.

"Se on 70-luvun vapaa kasvatuspolitiikka ja vanhempien välinpitämättömyys. Ihmiset juoksevat rahan perässä. Vanhemmilla ei ole enää aikaa lapsille. Vanhempien auktoriteetti on kadonnut. Lapsia ei enää saa kurittaa. Pitäisi ottaa taas Koivuniemen herra esille ja luunappi ja tukkapöllyä. Ei mun lapset ole ikinä haistatelleet mulle."

"Silloin kun mä olin nuori ja me tapeltiin, niin ei kukaan koskaan potkinut ketään, joka oli joutunut maahan. Nyt kun joku joutuu maahan, niin kolmekymmentä menee heti monottamaan sitä. Vanhusten kimppuun käydään ja viedään mummon laukku. Ei minun nuoruudessani ollut mitään tällaista."
Lähde on City.fi

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
PekPoy sanoi:
:nope:

Otsikon aiheeseen sen verran, että en hyväksy lapsiin kajoamista.
Ihan aiheesta on tukkapöllyt aina tullut. Ei siitä lapsi kieroon kasva - vaikka perverssi olenkin niin tuskin luuvitosen tai tukkapöllyn takia! :D