Leffa-arvostelumme.

Örfil

Guest
Juuri ja juuri vaivoin katsellut useassa erässä "Mein Kampf" elokuvaa. Tylsä ja niin kaukaa liippaa todellisia tapahtumia, että taitaa olla koko leffa ihan silkkaa fiktiota ja ainoa tosiasiallinen juttu on että kerran oli olemassa diktaattori nimeltään A.H.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Lynchin Elefanttimies päättyi hetki sitten Teemalla, josta inspiroituneena katselin Wikipedia-artikkelia Joseph Merrickin elämänvaiheista. Merrickillä oli tapana päättää kirjeensä näihin sanoihin:
'Tis true my form is something odd,
But blaming me is blaming God;
Could I create myself anew
I would not fail in pleasing you.

If I could reach from pole to pole
Or grasp the ocean with a span,
I would be measured by the soul;
The mind's the standard of the man.

Jellinek

Banned
Sijainti
Tiimarin tasavalta
YLE Teemalta tuli hiljattain myös toinen klassikko: Avaruusseikkalu 2001

Tässä oma näkemykseni tuon sekavan eepoksen sanomasta:
Kubrick halusi arvostella ihmisten sokeaa uskoa teknolgiaan, koska olihan se jo mm. maailmansodissa mahdollistanut hirvittävät joukkotuhoaseet.
Pari leffan konkreettista asiaa symboliikaltaan:
Avaruusalusta ohjaava tietokone HAL

on nimeltään muunnelma tunnetusta tietokonevalmistajasta, kun kirjaimissa siirrytään askel aakkosissa eteenpäin:
H-A-L
I-B-M (!).

Mystinen monoliitti taas kuvastaa mikrosirua, joka tulisi johdattamaan ihmiskunnan uusiin sfääreihin:

Musta, kulmikas, ihmeisiin kykynevä lohkare. ;)

-Keksikää itse järkevämpi tai vielä hullumpi selitys tälle käsittämätöntä kulttimainetta nauttivalle joidenkin mielestä lähinnä ehkä LSD-tripiltä muistuttavalle kinolle, kun sille kerta jatko-osakin maagisena vuonna 1984 vielä väsättiin!

http://fi.wikipedia.org/wiki/2010_(elokuva)

-Minä menen nyt maate!

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Kävin eilen tyttären kanssa katsomassa Spielbergin ja Jacksonin animoidun 3D-Tintin. Yllätti varsin positiivisesti (juu, tytärkin, jonka raahasin luonnollisesti mukaan vain siksi, etten yksin kehdannut mennä, piti!), varsin toimintapainoitteinen pätkä ja hyvä niin, diggasin. Kaipa ne tulevatkin osat (olettaisin niitä tulevan, etenkin kun tämäkin tarina jäi periaatteessa kesken) on nähtävä. Tintti kuuluu Asterixin ja Lucky Luken ohella sarjakuviin, jotka tulivat penskana plärättyä läpi lukemattomat kerrat ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin kyllä kai niitä vielä näin tylsänä aikuisenakin jaksais lukea :frank:

Itse animointi oli loistavuudessaan sitä luokkaa, että ajoittain tietokonegrafiikan ja todellisen kuvan raja hämärtyi, mikä tietysti selittyi osin silläkin, että elokuvan hahmot pohjautuivat todellisiin näyttelijöihin.

Joka diggaa Indiana Jonesista, diggaa todennäköisesti Tintistäkin.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Kävin katsomassa Pedro Almodovarin Iho jossa elän.

Onhan tämä erilainen elokuva. Väkivaltainen, jopa raaka. Vastenmielinen. Ja liikaa tissejä minun makuun.

Tulipa sellainenkin mieleen, että kun Almodovaria niin kovin kiiteltiin Volverin vahvoista naisista, niin oliko nyt pakko korostella ja tehdä elokuva, jossa naiset ovat heikkoja ja vain miehet vahvoja. Ehkä kaukaa haettua, mutta sekopäitä ne ainakin tässä leffassa ovat, kaikki. Juonen kuljetus oli kyllä mestarillista, sitä ei voi kuin ihailla.

En voi sanoa, että olisin pitänyt tästä elokuvasta. Mutta silti se jää päähän hämmentävällä tavalla. Annan neljä tähteä, mutta en silti halua nähdä tätä uudestaan. Ainakaan ihan heti.

Örfil

Guest
Hain kirjastosta "Raja 1918" ja "Käsky" leffat.

Jälkimmäinen oli omituinen homoseksikohtauksineen.

Edellinen kertoi enemmän realistisesti sen ajan tapahtumista. Pahoja tehtiin puolin ja toisin :( Jälkimmäinen oli silkka propagandafilmi.

Örfil

Guest
Oli. Sama leffa. Kaveri oli uinut "rajan" yli ja toivoi ennen palautusta erää shakkia, konjamiiniryypyn ja sikarin. Fellow upseeri ne tarjosi ja sitten kohtalo olikin määrätty "vapaan Venäjän" puolella.

Knoukka

Well-known member
Lähin ex tempore kattoon Kotirauhaa, mutta katoin alkamisajan väärin enkä jaksanut odottaa. No kattelin Tartunnan sen sijaan. Ihan ookoo. Aika realistinen ja tasapaksu, mutta piti mitenkuten mielenkiintonsa loppuun saakka. Ei tuota varten ehkä leffareissua kannata tehdä, mutta paremman puutteessa jees. Kaksi ja puoli tähteä.

On frendin kans ollu puhe käydä kattomassa tuo Juskasen kattoma Almodovar.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Kävin eilen tyttären kanssa katsomassa Spielbergin ja Jacksonin animoidun 3D-Tintin. Yllätti varsin positiivisesti (juu, tytärkin, jonka raahasin luonnollisesti mukaan vain siksi, etten yksin kehdannut mennä, piti!), varsin toimintapainoitteinen pätkä ja hyvä niin, diggasin. Kaipa ne tulevatkin osat (olettaisin niitä tulevan, etenkin kun tämäkin tarina jäi periaatteessa kesken) on nähtävä. Tintti kuuluu Asterixin ja Lucky Luken ohella sarjakuviin, jotka tulivat penskana plärättyä läpi lukemattomat kerrat ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin kyllä kai niitä vielä näin tylsänä aikuisenakin jaksais lukea :frank:

Itse animointi oli loistavuudessaan sitä luokkaa, että ajoittain tietokonegrafiikan ja todellisen kuvan raja hämärtyi, mikä tietysti selittyi osin silläkin, että elokuvan hahmot pohjautuivat todellisiin näyttelijöihin.

Joka diggaa Indiana Jonesista, diggaa todennäköisesti Tintistäkin.
Peesaan! Oli viihdyttävä seikkailu, sekä meidän aikuisten että 10-vuotiaan pojankin mielestä. Ja animointi oli kerrankin todella hienoa katsottavaa. Jään odottamaan jatko-osia :ahem:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Meinasin just tulla sanomaan et kävin katsomassa Tintin ja se oli mielestäni sangen väsynyttä settiä koko setti.

Mut enpähän sano kunen uskalla olla eriä mieltä kun Oopee ja Juskanen.

Peesailen tässä vaan kiltisti et kertaakaan ei kahden tunnin aikana kaduttanu kun tuli lähdettyä leffaan!

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Meinasin just tulla sanomaan et kävin katsomassa Tintin ja se oli mielestäni sangen väsynyttä settiä koko setti.

Mut enpähän sano kunen uskalla olla eriä mieltä kun Oopee ja Juskanen.

Peesailen tässä vaan kiltisti et kertaakaan ei kahden tunnin aikana kaduttanu kun tuli lähdettyä leffaan!
Vaikuttaiskohan tuohon seura ja sen luomat odotukset? Mä oon kymmenvuotiaan seurassa joutunut katsomaan niin väsynyttä settiä, että on mennyt unen puolellekin. Sarjassa "koko perheen seikkailu" Tintti on kyllä viihdyttävimpiä, mitä olen nähnyt.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Vaikuttaiskohan tuohon seura ja sen luomat odotukset? Mä oon kymmenvuotiaan seurassa joutunut katsomaan niin väsynyttä settiä, että on mennyt unen puolellekin. Sarjassa "koko perheen seikkailu" Tintti on kyllä viihdyttävimpiä, mitä olen nähnyt.
Joo ihan epäilyksettä kokoperheen leffaksi aivan omiaan.

Mut mun koko perhe on minä itse niin ei toiminu kovin mun perheessä.

Knoukka

Well-known member
Joo ihan epäilyksettä kokoperheen leffaksi aivan omiaan.

Mut mun koko perhe on minä itse niin ei toiminu kovin mun perheessä.
No vittuako menit?! Sinkkupoikamies menee kattoon yksin koko perheen sarjakuvaelokuvaa. Herranjestas. Toihan menee jo epäsuoran itsemurhayrityksen puolelle. Älä vaan sano, että oli vielä krapula?

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
No vittuako menit?! Sinkkupoikamies menee kattoon yksin koko perheen sarjakuvaelokuvaa. Herranjestas. Toihan menee jo epäsuoran itsemurhayrityksen puolelle. Älä vaan sano, että oli vielä krapula?
Oli krapula.

Nyt alko ahdistaa ja vituttaa.

Knoukka

Well-known member
Oli krapula.

Nyt alko ahdistaa ja vituttaa.
Krapulassa saa kyllä huikeimmat leffarit evö! Parikin kertaa meinannu pakahtua itkusta krapulaleffassa. Oikein hävettäny se nieleskely ja vetiset silimät.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
I am legend

Palavimmasti mieleen jäi Sam-koiran kuolema, josta meinaa silmät vieläkin vetää veteläksi.

Will Smith tekee uskomattoman hienoa näyttelijätyötä!

Itse elokuvan alkuasetelma ja potentiaali oli korkealla, mutta sen pilaa puolivillaisesti kirjoitettu tarina ja varsinkin tarinan loppuosa, joka jättää kylmäksi. Lisäksi erikoistehosteet ovat 2000-luvun loppupuolen standardeihin nähden heppoisia.

Koiraihmisenä jätti mulle aika ikävän muistijäljen.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
I am legend

Palavimmasti mieleen jäi Sam-koiran kuolema, josta meinaa silmät vieläkin vetää veteläksi.

Will Smith tekee uskomattoman hienoa näyttelijätyötä!

Itse elokuvan alkuasetelma ja potentiaali oli korkealla, mutta sen pilaa puolivillaisesti kirjoitettu tarina ja varsinkin tarinan loppuosa, joka jättää kylmäksi. Lisäksi erikoistehosteet ovat 2000-luvun loppupuolen standardeihin nähden heppoisia.

Koiraihmisenä jätti mulle aika ikävän muistijäljen.
Tuohon on muuten tulossa jatko-osa.