Leffa-arvostelumme.

Observer

Well-known member
Westworld (Tappokone :p ). Mahtava 70-luvun scifi-länkkäri. Yul Brunner oli HYYTÄVÄ. :eek!: 9/10.

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Uuno Turhapuro - This is my life.

Mikäs tuossa, tässäkin leffassa oli jonkun verran sitä jotain mitä kaikissa Uunoissa oli. Speden poismeno näkyy valitettavana aukkona elokuvan laadussa kaikesta huolimatta. Piristävää oli huomata ettei Marita Nordberg vanhene sitten millään :thumbup: Sitten yksi miinus. Aivan liikaa vedetty julkkiksia yhteen elokuvaan, meni kyllä vähän yli sen suhteen.

Seiska arvosanaksi.

Vilperi

Välimallin jätkä
Sijainti
Tampere
Boogie Nights

Aika lailla samantyylinen leffa kuin mitä Mafiaveljet, Blow ja Lord of War. Tai sitten noi kaksi viimeksimainittua on samanlaisia kuin tämä, miten sen nyt ottaakaan. Hyvä leffa kuitenkin muutamista pikkuvioista huolimatta. Sisältää Magnolian tapaan muutaman hienon todella pitkän oton joka tuntuu olevan Andersonin jonkunlainen tavaramerkki. Lisäksi molemmissa elokuvissa on miltei sama näyttelijäkaarti, joka hoitaa homman hienosti. Mainittakoon vielä elokuvan loppukohtaus, joka on kuin suora kopio elokuvasta Raging Bull.

Näillä eväillä heruu leffalle 4 tähteä.

Jonkki

Press Play ►
Sijainti
Suomi Fineland
Kävin katsomassa Silent Hillin

Visuaalisesti ihan hieno leffa, tuhkaa sataa taivaasta ja palavat lapset näyttävät ihan hienoilta jne, mutta itse leffa oli jotain ihan hirveetä.

Adoptoitu tyttö näkee painajaisia ja kävelee unissaan hokien "tahdon kotiin, Silent Hilliin", yrittäen samalla itsemurhaa. Äippä lähtee sitä sitten sinne Silent Hilliin viemään ja mitä erikoisempia juttuja tapahtuu ilman mitään selitystä. Koko leffa on niin täynnä aukkoja ja järjettömyyksiä, että huh huh. Katsojalle ei kerrota oikeastaan juuri mitään. Kokoajan vaan tulee mieleen kysymyksiä, kuten "miksi ihmeessä kerran päivässä tulee palohälytys ja koko paikka muuttuu helvetiksi?" ja "miten tämä lapsi oikeastaan liittyy yhtään mihinkään?". Pisteitä en kyllä suostu antamaan lain. Ei ole edes huvittava kaikessa surkeudessaan. Plussaa lyhyestä kestosta :thumbup: .

Aika avoimesti muutkin kanssakatsojat kritisoivat elokuvaa sen päätyttyä, että en tainnut olla ihan yksin mielipiteeni kanssa :).

Älä katso.

Vilperi

Välimallin jätkä
Sijainti
Tampere
Joint security area

Tällainen tekele tuli tossa pari päivää sitten kateltua. Aika paljon olin kehuja lukenut tästä pätkästä ennakkoon, mutta silti olin hieman epäileväinen sen suhteen. Leffan alussa epäilykset saivat vielä jonkun aikaa tukea kun pelkäsin elokuvan osoittautuvan jonkin sortin poliittiseksi trilleriksi. Mutta onneksi olin väärässä. Puolen tunnin paikkeella leffa pyörähti kunnolla käyntiin ja sitten sen parissa viihtyikin mitä mainioimmin. Juonta en viitsi alkaa spoilaamaan sen kummemmin mutta hyvin se kantoi loppuun asti. Näitä Chan-wook Parkin leffoja tarvis varmaan katsella enemmänkin. Oldboykin oli mitä loistavin elokuva. Täytyy pitää silmällä miehen tekosia. Mutta tämä leffa saa 4 tähteä. :thumbup:

Makkonen

Guest
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

Äsken tuli katsottua kyseinen "elokuva".
Olipas uskomattoman huonoa huttua. Ohjaus oli jotain todella outoa.
Ja jos tämä oli ns. komediaa, niin huh huh.
Yks kohtaus (en enää muista mikä) sai minut hymähtämään, melkein jopa nauramaan. En tiedä auttaisiko, jos olisi lukenut kirjan ensiksi, mutta ei oikein auennut tämä leffa millään tavalla. Jostain syystä odotin vakavahenkisempää sci-fiä, mutta jopa Spaceballs hakkaa tämän tekeleen 1-0.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough

Tuli sitten katsottua tuokin leffa. Tjaah, jotenkin vaikea arvosteltava. Periaatteessa leffan ongelma oli se, että se kertoi todellisesta henkilöstä nimeltä Matti Nykänen, joka tässä leffassa kuvataan sympaattisena ja viattomana reppanana, jota muut käyttävät sumeilematta hyväkseen. Kuitenkin elokuvaa katsoessa kävi (tai paskat se mitään käynny vaan häiritti kokoajan alusta loppuun) ihan väkisinkin mielessä, että onkohan tässä Matin kuvaa ehkä kuitenkin piiiiiiiiiiikkusen kaunisteltu. Epäilemättä todellinen Matti ei ole järjen jättiläinen ja varmasti hyväksyikäyttäjiäkin on löytynyt ja löytyy edelleenkin, mutta ihan tältä istumalta en kuitenkaan usko Matin olleen/olevan ihan niin sinisilmäinen viaton enkeli, kuin tästä leffasta voisi päätellä. Kaikki Matin koheltamisetkin kuitataan leffassa suunnilleen sillä, että Matti ei itse halunnut koheltaa vaan päinvastoin oli kovasti sitä mieltä, että ei tämmöistä voi eikä saa tehdä, mutta ns. kaverit yllyttivät/provosoivat toteamalla "no jos ei rohkeus riitä, niin minkäs sille mahtaa" (miksköhän mulle tuli Paluu tulevaisuuteen mieleen?). Elikkäs, leffa olisi itseasiassa parempi, jos semmoista henkilöä kuin Matti Nykänen ei olisi koskaan ollutkaan ja tämä kertoisikin täysin fiksiitivisestä kundista, joka osaa hypätä mäkeä pirun pitkälle, muttei sitten yhtään mitään muuta. Näin ei kuitenkaan ole, joten leffaa kärsii hieman epäuskottavuudesta. Puhumattakaan siitä, että esim. Paanala-episodi ohitetaan täysin, ikäänkuin sellaista ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Hieman jäi myös arvelluttamaan Jasper Pääkkösen sopivuus roliin. Ei mulla mitään Jasperia vastaan ole, mutta kundi on mun mielestä olemukseltaan ehkä hieman liian kiltti Matin roliin, jonka esittäminen vaatisi snadisti enemmän rösöistä olemusta. Vaikea tosin sanoa olisiko Suomen näyttelijärintamalla sitten ollut parempaakaan ehdokasta rooliin, mahdollisesti ei.

Puhtaan fiktiivisenä leffana tuo siis olisi ollut viihdyttävämpi ja huomattavasti sympaattisempi tekele, mutta kun näin ei ollut, niin pakko karsia hieman pisteitä. Sanottaisko vaikka 7-. Ei siis huono, mutta ei missään tapauksessa mestariteoskaan.

Mutta hei, ei kuitenkaan unohdeta, että elämä on ihmisen parasta aikaa! :ahem:

Viimeksi muokattu:

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
JayR sanoi:

Äsken tuli katsottua kyseinen "elokuva".
Olipas uskomattoman huonoa huttua. Ohjaus oli jotain todella outoa.
Ja jos tämä oli ns. komediaa, niin huh huh.
Yks kohtaus (en enää muista mikä) sai minut hymähtämään, melkein jopa nauramaan. En tiedä auttaisiko, jos olisi lukenut kirjan ensiksi, mutta ei oikein auennut tämä leffa millään tavalla. Jostain syystä odotin vakavahenkisempää sci-fiä, mutta jopa Spaceballs hakkaa tämän tekeleen 1-0.
Kehtaat tunnustaa, ettet ole lukenut HHGTTG:tä?? Jos laiskottaa, niin mulla on muistaakseni noi YLE:n tuottamat kuunnelmat (vuodelta rockradio ja Tapani Ripatti) mp3:ina jossain cd:llä...

Kaikki ei tuosta huumorista pidä samalla tavoin, joten voi olla, ettet pitäisi vaikka lukisit kirjat tai kuuntelisit noi kuunnelmat.

Makkonen

Guest
Vellu sanoi:
Kehtaat tunnustaa, ettet ole lukenut HHGTTG:tä?? Jos laiskottaa, niin mulla on muistaakseni noi YLE:n tuottamat kuunnelmat (vuodelta rockradio ja Tapani Ripatti) mp3:ina jossain cd:llä...

Kaikki ei tuosta huumorista pidä samalla tavoin, joten voi olla, ettet pitäisi vaikka lukisit kirjat tai kuuntelisit noi kuunnelmat.
Oon sen verran laiska lukemaan kirjoja, että mp3 muodossa vois vaikka kuunnellakin tuon teoksen.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mullakin olis noi muuten ämpeekolmosena, siis ei äänikirja vaan kuunnelma. En oo jaksanu vielä kuunnella, kirjan oon kyllä lukenu jo aikoja sitten, mutta vaan sen ekan osan vaikka muutkin himasta löytyis. Lontooks vielä.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Elien tuli tv:stä Hitchcockin Linnut.

Oli yhtä hypnoottinen kuin edelliselläkin katselukerralla 1980-luvun puolessa välissä. Etenee kuin painajaisuni, josta ei välttämättä halua herätä.

10/10

patriot

Foorumin senaattori
Yhdyn Naturalin arvosteluun... Toki trikit on nykystandardeilla melko heppoisia, mutta elokuvan kerronta ja ja aidot linnut toivat elokuvaa paljon. On se vaan pelottava. Paljon paremmin säilynyt teos kuin Tappajahai.

abc

DNF
Ei jaksanu katsoa loppuun.

edit: Ois pitänyt googlettaa ennen ku alko kattoon. Ois pian selvinny, että kyseessä on kulttiklassikko tms.. Yleensä kaikkein surkeimpia elokuvia "markkinoidaan" tuolla termillä

Viimeksi muokattu:

AJ

Well-known member
Sijainti
Toinen Maailma
OoPee sanoi:
Mullakin olis noi muuten ämpeekolmosena, siis ei äänikirja vaan kuunnelma. En oo jaksanu vielä kuunnella, kirjan oon kyllä lukenu jo aikoja sitten, mutta vaan sen ekan osan vaikka muutkin himasta löytyis. Lontooks vielä.
Lontooksi se pitääkin lukea. Adamsin verbaaliakrobatia ei vaan yksinkertaisesti käänny suomeksi kunnolla.

H_Hihhuli

Well-known member
Susanne Bier - Elsker dig for evigt (2002)

Todentuntuisen raadollinen ihmissuhdedraama. Hieno elokuva - dogman rajoitukset valaistuksessa ja kameran käytössä sopii hyvin tällaiseen.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
H_Hihhuli sanoi:
Susanne Bier - Elsker dig for evigt (2002)

Todentuntuisen raadollinen ihmissuhdedraama. Hieno elokuva - dogman rajoitukset valaistuksessa ja kameran käytössä sopii hyvin tällaiseen.
Joo, tämä kannatti katsoa.

Sijainti
Oslo
Kitano Takeshi: Sonatine (1993)
Mestarillisesti laadittu minimalistinen Yakuza-elokuva joka selvästi on myös kunnianosoitus Jacques Tatin unohtumattomalle komedialle Les Vacances de M. Hulot. Elokuvan upean musiikin on säveltänyt studio Ghiblin anime-leffoista tuttu Jo Hisaishi.

Kitano Takeshi: The Blind Swordsman: Zatoichi (2003)
Erinomainen modernein viilloin ohjattu samurai-elokuva - upeaa viihdettä jos vain sietää veristä miekanheiluttelua.

Viimeksi muokattu: