Tuli sitten katsottua tuokin leffa. Tjaah, jotenkin vaikea arvosteltava. Periaatteessa leffan ongelma oli se, että se kertoi todellisesta henkilöstä nimeltä Matti Nykänen, joka tässä leffassa kuvataan sympaattisena ja viattomana reppanana, jota muut käyttävät sumeilematta hyväkseen. Kuitenkin elokuvaa katsoessa kävi (tai paskat se mitään käynny vaan häiritti kokoajan alusta loppuun) ihan väkisinkin mielessä, että onkohan tässä Matin kuvaa ehkä kuitenkin piiiiiiiiiiikkusen kaunisteltu. Epäilemättä todellinen Matti ei ole järjen jättiläinen ja varmasti hyväksyikäyttäjiäkin on löytynyt ja löytyy edelleenkin, mutta ihan tältä istumalta en kuitenkaan usko Matin olleen/olevan ihan niin sinisilmäinen viaton enkeli, kuin tästä leffasta voisi päätellä. Kaikki Matin koheltamisetkin kuitataan leffassa suunnilleen sillä, että Matti ei itse halunnut koheltaa vaan päinvastoin oli kovasti sitä mieltä, että ei tämmöistä voi eikä saa tehdä, mutta ns. kaverit yllyttivät/provosoivat toteamalla "no jos ei rohkeus riitä, niin minkäs sille mahtaa" (miksköhän mulle tuli Paluu tulevaisuuteen mieleen?). Elikkäs, leffa olisi itseasiassa parempi, jos semmoista henkilöä kuin Matti Nykänen ei olisi koskaan ollutkaan ja tämä kertoisikin täysin fiksiitivisestä kundista, joka osaa hypätä mäkeä pirun pitkälle, muttei sitten yhtään mitään muuta. Näin ei kuitenkaan ole, joten leffaa kärsii hieman epäuskottavuudesta. Puhumattakaan siitä, että esim. Paanala-episodi ohitetaan täysin, ikäänkuin sellaista ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Hieman jäi myös arvelluttamaan Jasper Pääkkösen sopivuus roliin. Ei mulla mitään Jasperia vastaan ole, mutta kundi on mun mielestä olemukseltaan ehkä hieman liian kiltti Matin roliin, jonka esittäminen vaatisi snadisti enemmän rösöistä olemusta. Vaikea tosin sanoa olisiko Suomen näyttelijärintamalla sitten ollut parempaakaan ehdokasta rooliin, mahdollisesti ei.
Puhtaan fiktiivisenä leffana tuo siis olisi ollut viihdyttävämpi ja huomattavasti sympaattisempi tekele, mutta kun näin ei ollut, niin pakko karsia hieman pisteitä. Sanottaisko vaikka 7-. Ei siis huono, mutta ei missään tapauksessa mestariteoskaan.
Mutta hei, ei kuitenkaan unohdeta, että elämä on ihmisen parasta aikaa! :ahem: