Stanley Kubrick: 2001: Space Odyssey (1968)
Tuli katsottua viikonloppuna 6-vuotiaan poikani kanssa tämä molempien suosikkielokuva yhdessä jo neljännen kerran tänä vuonna. Jokaisella katselukerralla teos on kirvoittanut välillemme kumpaakin inspiroivaa keskustelua sekä elokuvan aikana että sen jälkeen.
Yksi kaikkien aikojen parhaista - pisteiden tai tähtien antaminen tälle olisi yhtä mielekästä kuin toteaminen että Dostojevskin "Rikos ja rangaistus" on hyvä kirja ja saa siten 10 pistettä.
Klassikoille ominaisesti "Avaruusseikkailu" tuntuu tarjoavan jokaisella katselukerralla uuden, mahdollisesti erilaisen näkökulman tai tulkintamahdollisuuden käsiteltäviin asioihin.
*VAROITUS - ALLA OLEVA TEKSTI SISÄLTÄÄ SPOILEREITA*
Yksi elokuvan perusteemoista on tietysti avaruuden valloituksen vaikeus josta pari sanaa ohessa.
Elokuvan aloitusjaksossa apinaihmiset ovat maan valloittamisen alkumetreillä keksittyään alkeellisen työkalun - siirtyminen elokuvan nykyhetkeen - avaruuden valloituksen alkumetreille, tapahtuu nerokkaan leikkauksen avulla jossa ensimmäinen työkalu luu rinnastuu moderniin työkaluun, avaruusalukseen. Avaruudessa ihminen on kuitenkin koomisen kömpelö, kaikki toiminta vaatii suuria ponnisteluja, pystyäkseen käyttämään vessaa pitää lukea aanelosen verran käyttöohjeita. Ihmisen fyysinen olomuoto tuntuukin elokuvan mukaan olevan keskeinen este edistykselle, tähän antaa viitteitä myös supertietokone HAL:in (mahdollisesti) tahallinen toimintahäiriö - tietokone ajattelee olevansa soveliaampi annetun tehtävän menestykselliseen suorittamiseen kuin avaruudessa kömpelö ihminen. Kömpelyysteeman keskeisyys alleviivautuu kohtauksessa jossa Bowman (nimi ei ole sattuma) joutuu toimimaan esihistoriallisten vaistojensa varassa ilman kypärää selviytyäkseen takaisin alukseensa saatuaan sitä ennen kasvoihinsa Kubrickin valoilla maalaaman "sotamaalauksen" nenärenkaineen.
Tuli katsottua viikonloppuna 6-vuotiaan poikani kanssa tämä molempien suosikkielokuva yhdessä jo neljännen kerran tänä vuonna. Jokaisella katselukerralla teos on kirvoittanut välillemme kumpaakin inspiroivaa keskustelua sekä elokuvan aikana että sen jälkeen.
Yksi kaikkien aikojen parhaista - pisteiden tai tähtien antaminen tälle olisi yhtä mielekästä kuin toteaminen että Dostojevskin "Rikos ja rangaistus" on hyvä kirja ja saa siten 10 pistettä.
Klassikoille ominaisesti "Avaruusseikkailu" tuntuu tarjoavan jokaisella katselukerralla uuden, mahdollisesti erilaisen näkökulman tai tulkintamahdollisuuden käsiteltäviin asioihin.
*VAROITUS - ALLA OLEVA TEKSTI SISÄLTÄÄ SPOILEREITA*
Yksi elokuvan perusteemoista on tietysti avaruuden valloituksen vaikeus josta pari sanaa ohessa.
Elokuvan aloitusjaksossa apinaihmiset ovat maan valloittamisen alkumetreillä keksittyään alkeellisen työkalun - siirtyminen elokuvan nykyhetkeen - avaruuden valloituksen alkumetreille, tapahtuu nerokkaan leikkauksen avulla jossa ensimmäinen työkalu luu rinnastuu moderniin työkaluun, avaruusalukseen. Avaruudessa ihminen on kuitenkin koomisen kömpelö, kaikki toiminta vaatii suuria ponnisteluja, pystyäkseen käyttämään vessaa pitää lukea aanelosen verran käyttöohjeita. Ihmisen fyysinen olomuoto tuntuukin elokuvan mukaan olevan keskeinen este edistykselle, tähän antaa viitteitä myös supertietokone HAL:in (mahdollisesti) tahallinen toimintahäiriö - tietokone ajattelee olevansa soveliaampi annetun tehtävän menestykselliseen suorittamiseen kuin avaruudessa kömpelö ihminen. Kömpelyysteeman keskeisyys alleviivautuu kohtauksessa jossa Bowman (nimi ei ole sattuma) joutuu toimimaan esihistoriallisten vaistojensa varassa ilman kypärää selviytyäkseen takaisin alukseensa saatuaan sitä ennen kasvoihinsa Kubrickin valoilla maalaaman "sotamaalauksen" nenärenkaineen.