Leffa-arvostelumme.

H_Hihhuli

Well-known member
Woody Allen - Sweet and Lowdown (1999)

Draama itsekeskeisestä jazzkitaristista. Vaivattoman simppeli tarina ilman mitään yliyritystä. Sean Penn sai pääosasta Oscarin (vaikka en ymmärrä miksi) ja on ihan kelvollinen roolissaan.

edit: S. Penn olikin vain ehdolla.

Viimeksi muokattu:

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
The Confessions of Robert Crumb

Vajaan tunnin pituinen dokumentti suosikkisarjakuvapiirtäjästäni Robert Crumbista. Tässä keskitytään Crumbin uraan ja hänen nykyiseen perheeseensä, eikä niinkään Crumbin ahdistavaan lapsuudenkotiin, kuten v. 1994 Crumb-dokumentissa.

Vaikea tästä on mitään numeroa antaa, mut heitetään nyt 9/10. Crumbista sen verran, että en niinkään ihaile hänen tunnistettavaa piirrostyyliään, vaan pikemminkin genressään ylivertaisia tarinankertojanlahjojaan.

Sijainti
Oslo
John Ford: How Green Was My Valley (1941)

John Ford ei varsinaisesti lukeudu suosikkiohjaajiini - pidin enemmän mm. vuotta aiemmin valmistuneesta Grapes Of Wrath-elokuvasta.
Hieman vanhemman elokuvan ystävälle tässä on kuitenkin tarjolla perhemelodraamaa industrialismin ajalta, upeaa kuvausta ja loppujen lopuksi melko mieleenpainuva tunteisiin vetoava teos.

"Men like my father cannot die. They are with me still. Real in memory as they were in the flesh, loving and beloved forever. How green was my valley then!"

jupoh

Huuhaa
Sijainti
West Coast Custom
The world's fastest Indian

The world's fastest Indian

9/10
Roolihahmonsa sympaattisuudella ja avarakatseisuudella Burt Munroa esittävä Anthony Hopkins jättää leffan jälkeen hyvän mielen. Sopii vaikka koko perheen katseltavaksi. Perustuu tositapahtumiin.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tuli telkkarista tuo uusin vuonan 2003 ohjattu Peter Pan, jonka taistelin eilen illalla loppuun saakka. Olipahan suoraansanottuna aikamoista kökköä. Tylsä :thumbdown Häviää mun mielestä aikalailla 6-0 Hookille, joka nyt ei sekään ole mikään varsinainen mestariteos, mutta ihan semmonen katsottava viihdepläjäys kyllä.

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Katsoin matkoilla tiezikalta pari kriitikkojen haukkumaa leffaa, Lucky Number Slevin ja Running Scared.
Hiukka samantyylisia ja mun makuun. Tykkasin molemmista about kasin verran. :thumbup:

Vilperi

Välimallin jätkä
Sijainti
Tampere
Charlie and the Chocolate Factory

Tim Burton ja Johnny Depp. Muutaman sen verta loistavan filmin on tämä kaksikko maailmalle suoltanut, että käytännössä pidin mahdottomana että mitään edes keskinkertaista nähtäisiin tältä duolta. Nyt valitettavasti mentiin tässä uusintafilmatisoinnissa kyllä metsään. Visuaaliset puitteet olivat kyllä kunnossa ja elokuvan yleisilme taattua Burtonia, mutta jotenkin itse tarina oli hyvinkin hengetön ja ontto. Ensimmäiset puoli tuntia olivat ihan lupaavat, mutta kun tehtaaseen päästiin, muuttui touhu aika lailla puuduttavaksi. Kaiken lisäksi Johnny Deppin Michael Jacksonin mieleen tuonut roolisuoritus ei hirveästi säväyttänyt. Tässä toikissakin hiljattain keskustelua herättäneestä 2001: Avaruusseikkailusta hienoisia:)rolleyes: ) vaikutteita saanut pätkä oli tosin ihan hupaisaa katsottavaa.:ahem: Mutta siihen se sitten jäikin, ehkä tästä voisi moni 10 vuotta nuorempi pitääkin.

**

Thunder

Vihan aiheuttaja
ZATHURA

Katselin tämän lastenelokuvan. Juoni on samaa kuten edeltäjänsä Jumanji-elokuvasta ja voidaankin siis julistaa tämä leffa "Jumanji 2":ksi.

Siinä on kyllä silmiä hivelevät tehosteet. Usein arvostelijat ja kriitikot voivat sanoa tämän elokuvan olevan kohtalainen tai tylsäksi. Oikeastaan pitää asettaa itsensä lapsen tasolle ja vasta sitten katsoa elokuva.

Sisältö on oikeasti hauskaa ja jännitystä sopivasti, että mitä seuraavaksi tapahtuu. Zathura-elokuvassa pääosia näyttelevät kaksi veljestä, Brandon ja Danny, Brandon osaa pelata eri pelejä mutta Danny taas ei vaan omaa mielikuvituksen isänsä mukaan paremmin kuin Brandon. Danny löytää kellarista avaruuteen liittyvän lautapelin ja tietämättään lautapelissä olevan maagisia voimia, joutuvat pojat yllättäen talon mukana avaruuteen lautapelin kulkemisreitin mukaisesti ja lautapeli sylkäisee kortteja, arvoituksia ja tehtäviä.

Lapsen silmin tämä on ihan hauska elokuva, opettavainen elämän neuvo leffan lopussa. Olen kovin pettynyt elokuvan saamiin arvosteluihin, jotka tuomitsevat tämän mukavan perheleffan arvosanaksi 3: olme tähteä ***. Otin tämän elokuvan siksi, että olisi ihan mukavaa seurata jotain ihan muuta kuin pelkkää actionia, kauhua, trilleriä yms. Tosikkona ja skarppina henkilönä olisin ehkä tuominnut tämän elokuvan antamalla 2:aksi tähteä **.

Itse annan arvosanaksi täydet 5:iisi tähteä ***** lapsien riemuvoitoksi.

Sijainti
Oslo
Myllis sanoi:
Katsoin matkoilla tiezikalta pari kriitikkojen haukkumaa leffaa, Lucky Number Slevin ja Running Scared.
Hiukka samantyylisia ja mun makuun. Tykkasin molemmista about kasin verran. :thumbup:
En tiedä keihin kriitikoihin tuossa viittaat mutta tsekkasin kritiikit molempiin leffoihin muutamalta saitilta joiden olen todennut olevan arvioiltaan yleensä hyvin luotettavia suhteessa omaan makuuni - molemmat elokuvat, erityisesti Lucky Number Slevin saavat loistavat arvosanat. Pitänee tsekata tilaisuuden tullen.:thumbup:

Digitally Obsessed: Lucky Number Slevin
DVDVerdict: Lucky Number Slevin
DVDTalk: Lucky Number Slevin

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
joukahainen sanoi:
En tiedä keihin kriitikoihin tuossa viittaat mutta tsekkasin kritiikit molempiin leffoihin muutamalta saitilta joiden olen todennut olevan arvioiltaan yleensä hyvin luotettavia suhteessa omaan makuuni - molemmat elokuvat, erityisesti Lucky Number Slevin saavat loistavat arvosanat. Pitänee tsekata tilaisuuden tullen.:thumbup:

Digitally Obsessed: Lucky Number Slevin
DVDVerdict: Lucky Number Slevin
DVDTalk: Lucky Number Slevin
Hyva etta jollakin muulla on sama maku kuin mulla, en siis ole hullu... :rolleyes:

Noi kriitikkojen tyrmaykset ovat enimmakseen suomen lehdistosta, mutta mitas ne leffoista tietais.... :D :eek:

Sijainti
Oslo
Hiroshi Teshigara: Woman Of The Dunes (Suna no onna 1964)

Intensiivinen ja kiehtova filmi - eroottinen, hämmentävä - tulkinnalle sijaa antava tarina hyönteistutkijasta joka joutuu vangituksi hiekkakuoppaan outojen kyläläisten toimesta.

Ihminen ei välttämättä kaipaa vapautta - hiekka virtaa upeasti.
Erikoinen elokuva - mestariteos.

Sijainti
Oslo
John Guillermin: The Towering Inferno (1974)

Vaikka katastrofielokuvasta on kyse niin viihteeksihän tämä on tehty ja melko hyvin vieläpä - kaveriporukassa katsottavaksi sopiva leffa joka ei petä kunhan muistaa olla odottamatta liikoja ja jättää pohdiskelut minimiin. Hieman ylipitkä teos jonka sinänsä näyttävät toimintakohtaukset alkavat loppupuolella jo puuduttaa.

Elokuvassa on poikkeuksellisen nimekäs näyttelijäkaarti joista osa tässä:
Steve McQueen, Paul Newman,William Holden ,Faye Dunaway, Fred Astaire, Susan Blakely, Richard Chamberlain, Jennifer Jones, O.J. Simpson, Robert Vaughn

Sijainti
Oslo
Vittorio De Sica: Miracle in Milan (1951)

Italian neorealismia - sosiaalisesti kantaaottava teos jonka harvinaisen onnistunut huumori tuo melkoisesti mieleen Jacques Tatin komediat - leffasta suorastaan huokuu tekemisen ilo.

Sijainti
Oslo
Woody Allen: Match Point (2005)

Tämän leffan taisivat jo ainakin Vilperi ja H_Hihhuli kehua muutama sivu sitten.
Oli mielenkiintoista nähdä minkälainen on Allenin leffa ilman näyttelijä-Woodya. Pettyä ei tarvinnut - kyseessä taisi olla tulkinta "Rikoksesta ja rangaistuksesta" mestariohjaajan käsittelyssä.

patriot

Foorumin senaattori
joukahainen sanoi:
Woody Allen: Match Point (2005)

Tämän leffan taisivat jo ainakin Vilperi ja H_Hihhuli kehua muutama sivu sitten.
Oli mielenkiintoista nähdä minkälainen on Allenin leffa ilman näyttelijä-Woodya. Pettyä ei tarvinnut - kyseessä taisi olla tulkinta "Rikoksesta ja rangaistuksesta" mestariohjaajan käsittelyssä.

Toi oli kyllä hyvä!

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ainiin.. Tuli se Da Vinci Koodikin sitten katsottua ja vieläpä 24 minuuttia leffaversiota pidempänä pläjäyksenä. Ihan ookoohan tuo oli enkä yhdy niihin kriitikoihin, joiden mielestä leffa on selvästi kirjaa huonompi. Mun mielestä pikemminkin päinvastoin, leffassa kun noita varsin mainioita näyttelijöitä riittää eikä tuo ohjaakaan ihan sieltä huonommasta päästä ole. Ehkei tuo nyt mikään varsinainen mestariteos ole (kuten ei muuten ole itse kirjakaan), mutta kyllähän sitä ihan mielellään katsoo ja katson varmasti joskus toiseenkin kertaan.

Miss Piggy

Schufosa
One hour photo

Katselin eilen tämän leffan toiseen kertaan ja siinä vasta on loistava elokuva! Lisää tällaista! Mä olen psykologisten leffojen ystävä ja tästä sitä psykologista puolta löytyy. Elokuvaa voi analysoida monella tapaa, Robin Williamsin roolisuoritus on loistava ja tarina kiehtova ja samaan aikaan pelottava. Katsokaa.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
OoPee sanoi:
Ainiin.. Tuli se Da Vinci Koodikin sitten katsottua ja vieläpä 24 minuuttia leffaversiota pidempänä pläjäyksenä. Ihan ookoohan tuo oli enkä yhdy niihin kriitikoihin, joiden mielestä leffa on selvästi kirjaa huonompi. Mun mielestä pikemminkin päinvastoin, leffassa kun noita varsin mainioita näyttelijöitä riittää eikä tuo ohjaakaan ihan sieltä huonommasta päästä ole. Ehkei tuo nyt mikään varsinainen mestariteos ole (kuten ei muuten ole itse kirjakaan), mutta kyllähän sitä ihan mielellään katsoo ja katson varmasti joskus toiseenkin kertaan.
Sama juttu viime viikonloppuna. Ostin sen saman Extended Editionin. Mutta eikös se ollut 27 minuuttia pidempi versio? ;)
Ihan OK leffanakin, tosin mielestäni päähenkilöiden välinen suhde päättyi leffassa hieman eri"tasoisena" kuin kirjassa. Tai sitten vain muistan väärin.

Tuli viikonloppuna ostettua Mies ja Alaston Ase -trilogiakin (siis Naked Gun) kun kerrankin DVD:nä tulivat vastaan. Hulvattomia.