Lennokkitoikki

• Viestiketjun aloittaja JPP
  • Aloituspäivämäärä

Örfil

Guest
Sama kuvio kuin mulla jossain vaiheessa laivan pienoismallin kanssa ennen kuin keksin käyttää niitä pienikantaisia nauloja lautojen päissä laivan keulassa ja perässä.
En oikein luota nuppineuloihin yms. Mutta toisaalta järki sanoo että cyanolla sama homma hoituu alta puolen minuutin!

Ja "kolmaalta" on hyvä esimerkki että noi perinteisellä puuliimalla rakennetut ja ajan kanssa liimatut härvelit on edelleen lentokunnossa vielä 10-15 vuoden jälkeen! Olen kyllä vähän ylpeä että noi kummatkin koneet on ihan kunnossa näin pitkän ajan jälkeen. Rakensin ne kyllä huolella aikanaan. Varsinaisia sahapukkeja, mutta aerodynamiikka toimii ;)

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
En oikein luota nuppineuloihin yms. Mutta toisaalta järki sanoo että cyanolla sama homma hoituu alta puolen minuutin!

Ja "kolmaalta" on hyvä esimerkki että noi perinteisellä puuliimalla rakennetut ja ajan kanssa liimatut härvelit on edelleen lentokunnossa vielä 10-15 vuoden jälkeen! Olen kyllä vähän ylpeä että noi kummatkin koneet on ihan kunnossa näin pitkän ajan jälkeen. Rakensin ne kyllä huolella aikanaan. Varsinaisia sahapukkeja, mutta aerodynamiikka toimii ;)
Tän ketjun ensimmäisessä viestissä oleva itse suunniteltu liidokki (eli suurennettu noin 10 sentin pituisesta hahmotelmasta ja sovellettu sekä sävelletty projektin edetessä näppituntumalla) on kanssa aika tiukassa kunnossa edelleen ja ikää sillä on melkein 30 vuotta. Ei se toisaalta ole ilmassakaan ollut oikeastaan kuin yhden kerran.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Hirmuisen nätti kone, viimeistelyä myöden! Onko RC into kadonnut jonnekin vai miksi ei lennätys kiinnosta!
Ainakin periaatteessa kiinnostaisi, mutta aika on rajallinen hyödyke kun kaikennäköistä muutakin pitää touhuta. Joku ARF-vempele voisi kyllä olla kiva. Ensin joku tosi helppo lennätettävä ja sitten vaikka tällainen Tiger Moth:
Näytä liitetiedosto 13790

Se mun omasuunnittelema liidokki tuskin koskaan enää nousee ilmaan kun siinä on muutama heikko kohta, joita olen jälkikäteen katsellut tyyliin: "Ihme että kesti edes sen yhden lennon ajan!". Lisäksi siipiprofiili on pienissä nopeuksissa melkoisen huonosti kantava ja jos nopeutta (lisäpainoilla) lisäisi niin löytyisi varmaan lisää heikkoja kohtia.

Örfil

Guest
Seagull, laitanpa siitä vanhaa valokuvaa jossain vaiheessa. Skannailen yhdestä ikivanhasta RC-lehdestä kuvaa.
Muistin nimen vähän väärin. Ainakin osin, sillä koneen kyljessä lukee kyllä SeaGull tossa lehden kuvissa.
Piirustukset on tallella, mutta se lehti on vielä hukassa mutta tässä linkki R/C Magazinen vuoden -94 julkaisun kuvaan. Virallinen nimi on Albatros.

Itse maksoin piirustuksista aikanaan muistaakseni 25 taalaa, nyt se on enää 10 taalaa!
http://www.rcmplans.com/index.php?main_page=product_info&cPath=6&products_id=1985

Mangelo

Well-known member
Kevyt kone kokoisekseen, varmaan muovia hinnankin perusteella. Mut mikä sitten on se oikea paino tai lentonopeus? Painohan määrää miten hitaasti sillä pystyy lentää. Perinteisesti lennokit on ylinopeita suhteessa mittakaavaansa, jolloin lento näyttää aika epärealistiselta. Cessnatkin menee kuin suihkuhävittäjät :eek:

Örfil

Guest
Onhan noi ARF koneet ihan hauskoja, mutta vanhan koulukunnan pilottina koen tarpeelliseksi rakentaa koneeni itse.
Noista styroksikoneista tulee kaputeissa korvaamaton kasa purua mutta balsaa voi aina korjata ja liimata - kokemuksesta tiedän!

Tässä yksi täyden nokkakaputin kokenut kone - lentää taas!

http://www.youtube.com/watch?v=wVI1WhiIXI0

...ja ihan täpöllä!

Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Sijainti
Täällähä mä
Kevyt kone kokoisekseen, varmaan muovia hinnankin perusteella. Mut mikä sitten on se oikea paino tai lentonopeus? Painohan määrää miten hitaasti sillä pystyy lentää. Perinteisesti lennokit on ylinopeita suhteessa mittakaavaansa, jolloin lento näyttää aika epärealistiselta. Cessnatkin menee kuin suihkuhävittäjät :eek:
Tyrsaa tai sen tapaistahan nuo arf:fät pääosin nykypäivänä on , vaikeaa muutenkaan löytää lennokkeja mitkä olisi muuta kuin tyrsaa , foamia tai muovia (lajiketta en muista) . Eipä nuo tyrsalennokit ainakaan kevyempiä ole kuin balsasta tehdyt , muoviset taitaa olla kaikkein painavimpia , tosin ovat siten myös todella kestäviä. Onhan nuo koneiden painot tippuneet paljon vuosien saatossa , kiitos akku ja moottoritekniikan. Mutta tuskimpa tuollanen cessana trainer mikään raketti silti olisi.

Mangelo

Well-known member
Onhan noi ARF koneet ihan hauskoja, mutta vanhan koulukunnan pilottina koen tarpeelliseksi rakentaa koneeni itse.
Noista styroksikoneista tulee kaputeissa korvaamaton kasa purua mutta balsaa voi aina korjata ja liimata - kokemuksesta tiedän!
Kyllähän tikkujen liimailu on yksi tapa saada oma kädenjälkensä koneeseen, ja päällystysvaiheessa voi tehdä siitä persoonallisen. Itse jos suunnittelisin oman koneen niin varmaan styrosta sen leikkaisin muotoonsa, tai voisi laminoida muotin pohjalta. Ei oikein tikkurakenteen suunnittelu ole se juttu, ja metsään menisi joka tapauksessa materiaalien ja rakenteiden jäykkyys- ja painoarvauksissa. Kiinnostavampaa olis kehittää jokin spesiaalimpi ulkoinen muotoilu ja pähkäillä sen lento-ominaisuudet kohdilleen, kuin perinteinen laatikkorunkoinen ja suorasiipinen tikkukone.

Rentta

Well-known member
Sijainti
Täällähä mä
Kyllähän tikkujen liimailu on yksi tapa saada oma kädenjälkensä koneeseen, ja päällystysvaiheessa voi tehdä siitä persoonallisen. Itse jos suunnittelisin oman koneen niin varmaan styrosta sen leikkaisin muotoonsa, tai voisi laminoida muotin pohjalta. Ei oikein tikkurakenteen suunnittelu ole se juttu, ja metsään menisi joka tapauksessa materiaalien ja rakenteiden jäykkyys- ja painoarvauksissa. Kiinnostavampaa olis kehittää jokin spesiaalimpi ulkoinen muotoilu ja pähkäillä sen lento-ominaisuudet kohdilleen, kuin perinteinen laatikkorunkoinen ja suorasiipinen tikkukone.
Foamista ja tyrsasta ne vääntelee mm. lennokit.net :issä mitä mielenkiintoisempia projekteja , kannattaa käydä visiitillä esim puistolenkkokit ketjussa.

Örfil

Guest
Ei oikein tikkurakenteen suunnittelu ole se juttu, ja metsään menisi joka tapauksessa materiaalien ja rakenteiden jäykkyys- ja painoarvauksissa. .
Ihan pelkkää +/- laskua. Sain laskettua CG:n eli painopisteen tuossa omassa koneessa ihan puolen sentin tarkkuudella. Lentää todella hienosti. Kaikki rakenteet tein "varman päälle".
Flutteri-ilmiökin ilmeni vain kun kone oli ilman siipiä ja akkupakettia, ainoa pulma on enää jäljellä että "jurraava" korkeusperäsimen servo täytyy vaihtaa uuteen. Tuo servo kun rutisee koko ajan ja vie turhaan tehoja ajoakusta.

Oman koneen suunnittelu on mahdollista ja on erittäin antoisaa nähdä oman tuotoksen lentävän taivaalla!

Tässä siis otos tuosta omasta koneesta. Ilmakuvaa myöhemminn.

http://www.youtube.com/watch?v=j0Nnecl6228

Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Ihan pelkkää +/- laskua. Sain laskettua CG:n eli painopisteen tuossa omassa koneessa ihan puolen sentin tarkkuudella. Lentää todella hienosti. Kaikki rakenteet tein "varman päälle".

Oman koneen suunnittelu on mahdollista ja on erittäin antoisaa nähdä oman tuotoksen lentävän taivaalla!
Siitä ei ole epäilystä. Kuvien perusteella on vaikuttanutkin "lentävältä tiiliskiveltä." Varmaan melkein minkä tahansa perusmallisen saa lentämään ilman sen ihmeempiä laskelmia, kunhan osat kestää ja osaa laittaa siipien kulmat ja muut keskeiset säätöjutut suurin piirtein kohdalleen.

Örfil

Guest
Kuvien perusteella on vaikuttanutkin "lentävältä tiiliskiveltä."
No voi juma: minä laskin ja suunnittelin konetta kuukausikaupalla ja tässä kiitos :D ;) Vai tiiliskivi :D

Sulta jäi nyt huomaamatta hienot tekniset yksityiskohdat, insinööritaidon kypsät hedelmät sekä aerodynaamiset hienoudet :wink:

Örfil

Guest
Osaisko kukaan kertoa millä välineillä juotetaan 1-2 millistä pianolankaa?

Tarkoitus olisi väsätä lennokin suksiin pianolangasta jousihärdelli, jolla suksi pysyy oikeassa asennossa lennon aikana (kierrejousi- ja kumilankaviritykset saa nyt lähteä).

markoj

Custom User
Osaisko kukaan kertoa millä välineillä juotetaan 1-2 millistä pianolankaa?

Tarkoitus olisi väsätä lennokin suksiin pianolangasta jousihärdelli, jolla suksi pysyy oikeassa asennossa lennon aikana (kierrejousi- ja kumilankaviritykset saa nyt lähteä).
Lonkalta ehottaisin sellasta kaasupoltinta ja messinkiä. Melko varmaan parempiakin vaihtoehtoja on.

Örfil

Guest
Lonkalta ehottaisin sellasta kaasupoltinta ja messinkiä. Melko varmaan parempiakin vaihtoehtoja on.
Onko olemassa jotain "satunnaiseen käyttöön" sopivaa poltinta. Ettei siis tartte hommata sellaista hirmuista kaasupulloa ja laitteistoa jotka maksaa maltaita. Onko olemassa siis jotain harrastelijapolttimia?

markoj

Custom User