Lewis Hamilton Mercedeksellä kausi 2013

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Noh, seison korjattuna. Ei vaan ole eka kerta, ku muut joutuu/joutuisi väistämään "pleikkari-hamiltonia". Tuosta klipistä muute huomaaki sen, että Alonso oli just kääntämässä mutkaan, mut samalla hetkellä Hamiltonin rengas savutti ja vetiki suoraan.
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Noh, seison korjattuna. Ei vaan ole eka kerta, ku muut joutuu/joutuisi väistämään "pleikkari-hamiltonia".
Esimerkiksi näin?

http://www.youtube.com/watch?v=j9j6Dj5NFYM

Eli mitä tässä ohituksessa on erona tuohon Alonson ohitukseen? Ei mitään, Alonso vain jänistää mutkan sisäänmenossa ihan fiksusti kun Hamilton lukitsee rengasta, mitään hätäähän ei loppujen lopuksi edes ollut vaan Hamilton olisi saanut jätettyä riittävästi tilaa Alonsolle vaikka Alonso olisi rinnalle jäänytkin.

Ja tuosta Kimin ohituksesta näkee normaalin jarrutuslinjan tuossa puolustustustilanteessa, Hamilton vetää reilusti sisään heti pyörän lukkiuduttua pilaten samalla oman ajolinjansa eli Hamiltonkin välttelee Alonsa vastaan kolaria kaikin tavoin.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta ei Alonsokaan voi olettaa että Hamilton lakkaa olemasta siinä vierellä tai jarruttaa aikaisin vain päästääkseen toisen ohi.
Jos Alonso oli kokonaan edellä (siis ei miltään osin rinnalla), hänellä olisi täysi oikeus kääntää mutkaan ihanneajolinjalla. Jos olisi niin tehnyt, Hamiltonille olisi tullut penalty ylioptimistisesta kamikazesukelluksesta (hienommin sanallisesti muotoiltuna).
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Esimerkiksi näin?

http://www.youtube.com/watch?v=j9j6Dj5NFYM

Eli mitä tässä ohituksessa on erona tuohon Alonson ohitukseen? Ei mitään, Alonso vain jänistää mutkan sisäänmenossa ihan fiksusti kun Hamilton lukitsee rengasta, mitään hätäähän ei loppujen lopuksi edes ollut vaan Hamilton olisi saanut jätettyä riittävästi tilaa Alonsolle vaikka Alonso olisi rinnalle kiilannutkin.
Tuossa videollahan autot on ihan selkeästi rinnakkain. Alonso oli jo Hamiltonin edellä (ainaki nippanappa) ennen mutkaa.

edit: tässä ero

Videot pysäytin sillä kohtaa, kun autojen etäisyydet oli ~suurimmillaan. Alonso oli jo noin paljon ennen mutkaa edellä. Tämähän vain alleviivaa sitä, että Alonso olis voinu mennä ekana mutkaan. Hamiltonin olis pitäny luovuttaa jo. Mutta kuten jo ihan ekassa aihetta käsittelevässä viestissä sanoin, oli luultavasti vain Hamiltonin virhe/vahinko. Alonso myös just kerkes Hamiltonin savut näkeen ja otti varman päälle. Mut kylkeenhän Hamilton ois tullu.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13801
Esimerkiksi näin?

http://www.youtube.com/watch?v=j9j6Dj5NFYM

Eli mitä tässä ohituksessa on erona tuohon Alonson ohitukseen? Ei mitään, Alonso vain jänistää mutkan sisäänmenossa ihan fiksusti kun Hamilton lukitsee rengasta, mitään hätäähän ei loppujen lopuksi edes ollut vaan Hamilton olisi saanut jätettyä riittävästi tilaa Alonsolle vaikka Alonso olisi rinnalle jäänytkin.
Ei "jänistys"idea silti pelata varman päälle, kun näkee ison rengassavupilven. Ratkaisut tehdään melko samantien.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Jos Alonso oli kokonaan edellä (siis ei miltään osin rinnalla), hänellä olisi täysi oikeus kääntää mutkaan ihanneajolinjalla. Jos olisi niin tehnyt, Hamiltonille olisi tullut penalty ylioptimistisesta kamikazesukelluksesta (hienommin sanallisesti muotoiltuna).
Mistäs näin kuvittelet? Ei se sisäpuolella puolustava voi mihinkään kadota eli sisäpuolella olevalle pitää jättää ajolinja. Jos on edellä voi tunkea ulkolinjalle ja ohittaa em. mutkassa kuten Kimi tekee koska ei sisälinjaa puolustavakaan voi tunkea ulkopuolen ajolinjalle.

Aivan naurettavaa väittää että jos suoralla saa just ja just auton takapyörän toisen etupyörän eteen voi noin vain varastaa toiselta ajolinjan, ei vaan voi koska sisäpuolelle jäävä ei vain voi enää muuttaa ajolinjaansa yhtään mihinkään vaan ainoa mahdollinen ajolinja johtaa silloin vain kylkeen jos ohittaja ei jätä auton mentävää tilaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13801
Aivan naurettavaa väittää että jos suoralla saa just ja just auton takapyörän toisen etupyörän eteen voi noin vain varastaa toiselta ajolinjan, ei vaan voi koska sisäpuolelle jäävä ei vain voi enää muuttaa ajolinjaansa niin paljoa.
Noo Websi kyllä sanoi "ei miltään osin rinnalla"... Silloin takakulmaan kolauttajassa vika.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Mistäs näin kuvittelet? Ei se sisäpuolella puolustava voi mihinkään kadota eli sisäpuolella olevalle pitää jättää ajolinja. Jos on edellä voi tunkea ulkolinjalle ja ohittaa em. mutkassa kuten Kimi tekee koska ei sisälinjaa puolustavakaan voi tunkea ulkopuolen ajolinjalle.

Aivan naurettavaa väittää että jos suoralla saa just ja just auton takapyörän toisen etupyörän eteen voi noin vain varastaa toiselta ajolinjan, ei vaan voi koska sisäpuolelle jäävä ei vain voi enää muuttaa ajolinjaansa niin paljoa.
Missä vaiheessa tässä nyt sisälinjan blokkailusta on alettu puhuun? Itse tarkoitin vain, että Alonsolla ois ollu täys oikeus kääntää mutkaan, mut joutu vaihteeksi Hamiltonia varoon. Alonso ei tuossa alkanu miettiin "sisäpuolelle" jätettäviä linjoja, ku Hamilton näytti kylkeen tulevan. Anto mennä ohi ja kuittas sitte.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Noo Websi kyllä sanoi "ei miltään osin rinnalla"... Silloin takakulmaan kolauttajassa vika.
No jos kaksi autoa jarruttaa rinnakkain mutkaan sisään kumpikin on omalla ajolinjallaan. Eli jos aikoo viedä toisen ajolinjan pitää olla tosiaan ennen jarrutusta edellä eikä vasta jarrutuksessa. Alonso ei em. tilanteessa ole lähelläkään tätä.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Missä vaiheessa tässä nyt sisälinjan blokkailusta on alettu puhuun? Itse tarkoitin vain, että Alonsolla ois ollu täys oikeus kääntää mutkaan, mut joutu vaihteeksi Hamiltonia varoon.
No Alonsohan ei varonut Hamiltonia vaan jarrutti normaalisti, Alonson ja Hamiltonin välille jäävä tila johtuu Hamiltonin aikaisesta mutkaan sisäänvedosta joka pilasi Hamiltonin mutkavauhdin jonka ansiosta Alonso pääsi helposti ohi seuraavalla suoralla. Jos Hamiltonin jarrutus olisi onnistunut normaalisti Hamilton olisi pysynyt tuossa jarrutuksessa Alonson rinnalla ja ollut siis täysin rinnalla ennen mutkaan kääntämistä. Jos Alonso johonkin varsinaisesti reagoi niin tuohon Hamiltonin sisäänvetoon ja hakee linjaa ohitukseen kauempaa, ei pelkkään varomiseen tarvitse jättää koko rataa tyhjäksi.
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Hyvä kuvakulma josta näkyy hyvin kuinka ovat jarrutuksessa rinnakkain ja Alonsolla ei ole mitään mahdollisuutta vetää sisään aiheuttamatta kolaria. Hamilton on täydessä jarrutuksessa eli hänellä on vain tasan se yksi mahdollinen ajolinja jäljellä mitä ajaa sisälinjaa, jos siihen eteen vetää ulkopuolelta ei sisäpuolella jarruttava enää vain yksinkertaisesti voi tehdä mitään törmäyksen välttämiseksi.

Alonso olisi voinut vetää mutkaan ulkopuolelle aivan kuten Kimi teki halutessaan mutta veti takaisin varmaankin Hamiltonin savujarrun pelästyttämänä.

Eli Hamilton on jo hävinnyt sijan tuossa tilanteessa nykysäännöillä jotka sanovat että ulkopuolella mutkaan ajavallekin pitää jättää radalle tilaa, menneinä vuosina tuossa olisi sisäpuolella jarrutettu niin myöhään että olisi blokattu ulkopuolella ajava väkisin taakse. Hamiltonin jarrutus ei myöskään mene pitkäksi yhtään(ulkopuolen ajolinjaa blokkaavaksi) joten Alonso olisi voinut vetää rinnalla mutkaan sisään halutessaan aivan kuten Kimi tuossa omassa ohituksessaan.
 
Viimeksi muokattu:

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
No siinä on vain se, että Alonso olis saanu kiilata eteen(Hamiltonin keula oli Alonson perän kohdalla?), mut eipä se Hamiltonin rankku olis Alonsoa auttanu molempien keskeyttäessä. Tuossa selvittiin ilman rytinöitä Alonson ansiosta. Luultavasti ymmärsi kenen kanssa oli tekemisissä.

Itse tykkään enemmän siitä meiningistä, että pidetään sija niin kauan ku on mahdollista ja ohitetaan, jos on mahdollista. Eikä sillälailla, että toisen osapuolen pitää varoa toisen pleikkariohituksia. "Väistä tai keskeytä". Hamilton oli jo hävinnyt sijansa.
Tota taktiikkaahan monet huippukuskit ovat käyttäneet, ainakin jossain muodossa. Sennahan teki tuota koko ajan, ja Häkkisen 1999 A1-Ring nousu oli aikamoista riskeeramista koko ajan kun sukelsi aika monen sisäpuolelle rukoillen että ei toinen auto käännä päälle.
Frentzen kai kävi kisan jälkeen kuumana Häkkisen "holtittomasta" ajosta.
 
Viimeksi muokattu:

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
No ei sukeltanut vaan lukitsi renkaansa. Ulkopuolen renkaan lukitseminen ei ole ihan normaalia vaan radassa lienee töyssy tuossa kohtaa jossa Hamilton joutui jarruttamaan ja josta syystä Hamiltonin jarrutus meni pieleen jota Hamilton korjasi heti renkaan lukittua vetämällä sisään aikaisemmin kuin olisi muuten ollut tarpeen. Mutta siis jarrutus ei edes varsinaisesti mennyt pitkäksi vaan tuo sisälle korjaaminen hidasti mutkan ajoa sen verran että Alonsolla oli helppo työ mennä seuraavalla suoralla ohi.
Khyllä se mun silmiin hieman syvälle meni koska poijjalla oli liikaa vauhtia. Onhan rata liukkaampikin ajolinjan ulkopuolella.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Hyvä kuvakulma josta näkyy hyvin kuinka ovat jarrutuksessa rinnakkain ja Alonsolla ei ole mitään mahdollisuutta vetää sisään aiheuttamatta kolaria. Hamilton on täydessä jarrutuksessa eli hänellä on vain tasan se yksi mahdollinen ajolinja jäljellä mitä ajaa sisälinjaa, jos siihen eteen vetää ulkopuolelta ei sisäpuolella jarruttava enää vain yksinkertaisesti voi tehdä mitään törmäyksen välttämiseksi.
Tuosta näkee myös sen, että Alonso oli just kääntämässä mutkaan, kunnes Hamiltonin rengas savutti.

Alonso olisi voinut vetää mutkaan ulkopuolelle aivan kuten Kimi teki halutessaan mutta veti takaisin varmaankin Hamiltonin savujarrun pelästyttämänä.
Kyllähä se siltä katsojastaki näytti, että Hamiltonilla menee pitkäksi. Alonsolla oli sitte vielä pelivaraa jarrutella sisäpuolelle. Uskon, että ilman Hamiltonin renkaan lukkiutumista, Alonso olisi suhkoht kevyesti vetäny mutkaan jättäen hieman tilaa Hamiltonillekkin. Ohi olis jokatapauksessa mennyt, heittämällä.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tuosta näkee myös sen, että Alonso oli just kääntämässä mutkaan, kunnes Hamiltonin rengas savutti.
No ei tosiaan ole mikään kuningasidea kääntää mutkaan toisen eteen, omalla ajolinjallaan Hamiltonin vierellä olisi voinut hyvin ajaa mutkaan sisään kuten kimi tuossa vastaavassa tilanteessa. Tottakai Hamiltonkin reagoi siihen että Alonso alkaa kiilaamaan, pyörähän menee lukkoon vasta kun Alonso on melkein kyljessä kiinni.

Kyllähä se siltä katsojastaki näytti, että Hamiltonilla menee pitkäksi. Alonsolla oli sitte vielä pelivaraa jarrutella sisäpuolelle. Uskon, että ilman Hamiltonin renkaan lukkiutumista, Alonso olisi suhkoht kevyesti vetäny mutkaan jättäen hieman tilaa Hamiltonillekkin. Ohi olis jokatapauksessa mennyt, heittämällä.
No F1-kuski voi luottaa toiseen kuskiin sen verran että tietää että ei tuossa mene pitkäksi(vrt kimi) Alonso sen sijaan kiilaa Hamiltonin eteen jarrutuslinjalle sen sijaan että pitäisi oman linjansa, on näistä sääntönsäkin eli toisen jarrutuslinjalle ei saa linjaa vaihtaa koska kyseisessä tilanteessa takanaolevalla ei ole mahdollisuutta väistämiseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mistäs näin kuvittelet? Ei se sisäpuolella puolustava voi mihinkään kadota eli sisäpuolella olevalle pitää jättää ajolinja.
Ei voi kadota, mutta jarrutus pitää ajoittaa niin, ettei aiheuta törmäystä. Ellei Alonso olisi tajunnut tilannetta, penalty olisi tullut, todennäköinen syy: "causing an avoidable collision".
Aivan naurettavaa väittää että jos suoralla saa just ja just auton takapyörän toisen etupyörän eteen voi noin vain varastaa toiselta ajolinjan, ei vaan voi koska sisäpuolelle jäävä ei vain voi enää muuttaa ajolinjaansa yhtään mihinkään vaan ainoa mahdollinen ajolinja johtaa silloin vain kylkeen jos ohittaja ei jätä auton mentävää tilaa.
Raja on vedettävä johonkin ja nyt se on vedetty siihen, että ollaanko rinnakkain miltään osin. Voi olla naurettavaa väittää niin, mutta niin FIA nyt vain on tehnyt ja täsmensi sitä erityisesti Rosbergin Bahrain-tapausten yhteydessä. En siis esitä omia mielipiteitäni, vaan käsitystäni siitä miten FIA asian tulkitsisi.

On sillä sisälinjallakin ajavalla vastuu tilanteesta. FIA:n nykyinen tulkinta, jossa rinnalla ajava saa luvallisesti kiilata ulkolinjaa ajavan mutkassa ulos antaa valtit nimenomaan sisälinjalla olevalle, jos tämä vain on riittävästi rinnalla. Kamikazesukelluksia se tulkinta ei kuitenkaan sisällä.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ei voi kadota, mutta jarrutus pitää ajoittaa niin, ettei aiheuta törmäystä. Ellei Alonso olisi tajunnut tilannetta, penalty olisi tullut, todennäköinen syy: "causing an avoidable collision".
Tuossa tilanteessa onnettomuutta oli aiheuttamassa vain ja ainoastaan Alonso kiilaamalla toisen eteen, katsohan Kimi vs Hamilton samasta tilanteesta, jarrutus on vasta sata metriä myöhemmin, Hamilton ei mene pitkäksi vaan jarruttaa normaalia aikaisemmin Alonson kiilaamisen takia.

On sillä sisälinjallakin ajavalla vastuu tilanteesta. FIA:n nykyinen tulkinta, jossa rinnalla ajava saa luvallisesti kiilata ulkolinjaa ajavan mutkassa ulos antaa valtit nimenomaan sisälinjalla olevalle, jos tämä vain on riittävästi rinnalla. Kamikazesukelluksia se tulkinta ei kuitenkaan sisällä.
No nimenomaan ulkolinjaa ajavalle täytyy jättää tila radalle on nykytulkinta mikä estää sisälinjaa ajavan blokkauksen. Tuossa tilanteessa Hamilton ei tee yhtään mitään, Alonso kiilaa sisälinjalle aivan tarpeettomasti koska ohitus onnistuisi ihan heittämällä pysymällä ulkolinjallakin.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Jos Alonso oli kokonaan edellä (siis ei miltään osin rinnalla), hänellä olisi täysi oikeus kääntää mutkaan ihanneajolinjalla. Jos olisi niin tehnyt, Hamiltonille olisi tullut penalty ylioptimistisesta kamikazesukelluksesta (hienommin sanallisesti muotoiltuna).
Tuosta jälkimmäisestä videostahan näkee muuten hyvin sen ihanneajolinjan jolta Alonso koukkaa syystä tai toisesta Hamiltonia päin juuri ennen jarrutusta. Kimi vs Hamilton tilanteessa taas Kimi pysyy em. ihanneajolinjalla koko mutkan sisäänmenon. Jos jotain tilanteesta vielä pitäisi sanoa niin näyttäisi siltä että Alonso ihan tahallaan häiritse Hamiltonia tuolla liikkeellään palaten takaisin omalle ajolinjalleen häirinnän jälkeen eli välttämättä siinä ei reagoida Hamiltonin savujarruun mitenkään.... Eli ihanneajolinjahan näkyy hyvin ja Alonso sillä pysyy mutta Hamilton vetää siitä reilusti sisään renkaansa lukitsemisen jälkeen.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Tuosta jälkimmäisestä videostahan näkee muuten hyvin sen ihanneajolinjan jolta Alonso koukkaa syystä tai toisesta Hamiltonia päin juuri ennen jarrutusta. Kimi vs Hamilton tilanteessa taas Kimi pysyy em. ihanneajolinjalla koko mutkan sisäänmenon. Jos jotain tilanteesta vielä pitäisi sanoa niin näyttäisi siltä että Alonso ihan tahallaan häiritse Hamiltonia tuolla liikkeellään palaten takaisin omalle ajolinjalleen häirinnän jälkeen eli välttämättä siinä ei reagoida Hamiltonin savujarruun mitenkään.... Eli ihanneajolinjahan näkyy hyvin ja Alonso sillä pysyy mutta Hamilton vetää siitä reilusti sisään renkaansa lukitsemisen jälkeen.
Kattelin ite ihan samoin. Noissapa se näkyy rehdin kilvanajon ja filunkipelin ero.
Hamilton kyllä osaa rehdin kilvanajon ja Kimin kanssa hänellä ei ollut mitään ongelmia.
 
Ylös