kouvotsvoni
Banjottu
Voiko niitä oikeasti erottaa jotenkinSama, kun asfalttiin maalatut pyörätiemerkit jäävät lumen alle piiloon, niin jalankulkijat tulkitsevat sen niin että koko väylä on jalkakäytävää.
Voiko niitä oikeasti erottaa jotenkinSama, kun asfalttiin maalatut pyörätiemerkit jäävät lumen alle piiloon, niin jalankulkijat tulkitsevat sen niin että koko väylä on jalkakäytävää.
Juhni on varmaan jo ehtinyt sellaisen väsätä eli turha vaiva. :ahem:Teen nettiadressin että saatais JPP:ltä kortti pois kun noin tötterehtää. :nope:
Volvoväkeä, näemmä.
Ei siinä niin kauaa ole hankaluuksia jos ei ole muita eutoja menossa samaan suuntaan kuin itse. Yksin jos ajelee niin ajolinjojen kanssa ei ole kovin tarkkaa. Sitten onkin mielenkiintoista jos kaksi autoa odottelee vierekkäin ja molemmat aikoo jatkaa Kalevankadulle kaupungin suuntaan. Sinistä linjaa tulee ajettua jos on muita autoilijoita lähettyvillä.Minä olen tuosta ajanut lähes poikkeuksetta sinistä viivaa. Ja kuten tälläkin forumilla aiemmin mainittua, tuo on vittumainen paikka, jos ei ole entuudestaan tuttu, talvella hankala tutuillekin.
Nyt on ne etupunaiset, mutta porrastus niiden myöhempien kanssa on niin lyhyt, että varmaan ennemmin tai myöhemmin joku rekka jumittaa sinne seuraaviin. Ehkä noin pari kolme sekuntia niiden etumaisten jälkeen vaihtuu taaemmat punaisiksi ja niillä on väliä kuitenkin vissiin melkein sata metriä. Viisikymmentä nyt ainakin.Silloin vasta kivaa onkin, kun liukkaalla kelillä joutuu jonossa odottamaan radan jälkeen ylämäessä valojen vaihtumista. Onkos siinä muuten enää valot vai otettiinko ne pois viimeisimmän muutoksen yhteydessä? Muistan kun talvella tuli etupunaiset radan ympyränpuolelle, ettei autot jäisi niin helposti mäkeen.
PK-seudulla ainakin on noita merkittyjä kaistoja. Toiselle kaistalle on tasaisin välein maalattu munamankelistin kuva ja toiselle se semmoinen jalkapatikkakuva. Täällä en semmoisia ole nähnyt, vaan kevyelläkin väylällä on oikeanpuoleinen liikenne. Fillaroitsijat ohittavat jalankulkijat silloin kun vasemmalla on tilaa.Voiko niitä oikeasti erottaa jotenkinSiis että kumpi puoli on kumman...
Mun mielestä kaikkein järkevin noissa olisi se, että pyöräilijät ajaa oikealla puolella, kuten autot tiellä. Ja jalakulkijat kävelisi vasemmalla puolella, kuten ajotiellä.PK-seudulla ainakin on noita merkittyjä kaistoja. Toiselle kaistalle on tasaisin välein maalattu munamankelistin kuva ja toiselle se semmoinen jalkapatikkakuva. Täällä en semmoisia ole nähnyt, vaan kevyelläkin väylällä on oikeanpuoleinen liikenne. Fillaroitsijat ohittavat jalankulkijat silloin kun vasemmalla on tilaa.
Tosin ei sekään systeemi aina pelaa, sekä jalankulkijoita että fillaroitsijoita on semmoisia jotka sompailevat vähän missä sattuu.
Olen tästä niin eri mieltä kuin vain voi olla.Mun mielestä kaikkein järkevin noissa olisi se, että pyöräilijät ajaa oikealla puolella, kuten autot tiellä. Ja jalakulkijat kävelisi vasemmalla puolella, kuten ajotiellä.
Silloin ne olisivat kohdattaessa samalla puolella ja väistäminen olisi helpompaa. Samalla kävelijä olisi helpompi ohittaa takaapäin, kun se kävelisi toisella puolella pyöräiljästä katsottuna. Ei tulisi sellaisia likipiti ohituksia, kun pyöräilijä ohittaa aika läheltä, ja jalankulkija sattuu astumaan juuri hieman keskemmälle, kun ei huomaa takaa tulevaa pyöräilijää.
Eivätkä taida kovin paljoa noin yleensäkään menoa helpottaa. Tänään katselin kun sellaisessa meni mun edellä täysperävaunurekka ja henkilöauto vierekkäin. Edellinen ei sitten kuitenkaan kääntynyt pois ympyrästä ensimmäisessä liittymässä vaan vasta seuraavassa, johon se henkilöautokin (ja minä) oli menossa. Ihan hyvin olisi se yhdistelmä pystynyt sisäreunaakin ajamaan, mutta ei se vissiin automaattisesti tarkoita, että jos ajaa ammatikseen, osaisi joka paikassa ajaa niinkuin oikein on.Kyllä noissa monikaistaisissa liikenneympyröissä tapaa aika monenlaisia ylimääräisiä liikkeitä. No, jos siellä ympyrässä rytisee niin peltivahingoiksihan se jää että siinä mielessä.
Onko tuo tilanne muka helpompi, jos se kävelijä on selkäpäin sinuaOlen tästä niin eri mieltä kuin vain voi olla.
Kaikkein sujuvinta olisi, että sekä pyöräilijät että kävelijät käyttäisivät oikeaa laitaa, jolloin kohdattaessa oltaisiin eri puolilla eikä väistämistä näin ollen tarvitsisi edes suorittaa. Ohittaessa puolestaan on helpompi jäädä hetkeksi kävelijän peesiin, jos joku tulee vastaan.
Hankala tilanne on sellainen, että pyöräilijää vastaan tulee kävelijä vasenta ja hieman kauempaa pyöräilijä oikeaa puolta. Molemmat kaistat ovat tukossa, joten pitää joko yrittää keskeltä läpi tai himmailla molempien lähestyessä koko ajan ja toivoa, ettei kävelijä ainakaan päätä loikata toisen pyöräilijän eteen. Toinen pyöräilijä rupeaa hidastamaan peläten kävelijän todellakin loikkaavan eteen. Monissa paikoissa on siinä ja siinä, mahtuuko kaksi pyöräilijää ja kävelijä rinnakkain.
On. Koska suuntani on sama kuin kävelijällä, pystyn hidastamaan helposti vauhtini kävelyvauhtiin ja odottaa, kunnes toinen puoli on tyhjä.Onko tuo tilanne muka helpompi, jos se kävelijä on selkäpäin sinua.
Miksi väistäisi, koska minun pyöräilijänä on tarkoitus väistää häntä?Ja tietysti se sinua vastaankävelevä väistää reunaanpäin kuten autotielläkin.
Jep, ja koska minä väistän vastaantulevaa pyöräilijää, olen kävelijän edessä, jota minun myöskin olisi tarkoitus väistää.Ja sinä tietysti väistät sitä vastaan tulevaa pyöräilijää, koska kävelijä on sinun puolellasi ja joudut ohittamaan sen vastaan tulijan puolta käyttäen.
No huhhuh!Olen tästä niin eri mieltä kuin vain voi olla.
Kaikkein sujuvinta olisi, että sekä pyöräilijät että kävelijät käyttäisivät oikeaa laitaa, jolloin kohdattaessa oltaisiin eri puolilla eikä väistämistä näin ollen tarvitsisi edes suorittaa. Ohittaessa puolestaan on helpompi jäädä hetkeksi kävelijän peesiin, jos joku tulee vastaan.
Hankala tilanne on sellainen, että pyöräilijää vastaan tulee kävelijä vasenta ja hieman kauempaa pyöräilijä oikeaa puolta. Molemmat kaistat ovat tukossa, joten pitää joko yrittää keskeltä läpi tai himmailla molempien lähestyessä koko ajan ja toivoa, ettei kävelijä ainakaan päätä loikata toisen pyöräilijän eteen. Toinen pyöräilijä rupeaa hidastamaan peläten kävelijän todellakin loikkaavan eteen. Monissa paikoissa on siinä ja siinä, mahtuuko kaksi pyöräilijää ja kävelijä rinnakkain.
Meinaat, ettei se vastaan kävelevä ja tässä tapauksessa sinut näkevä, osaa väistää yhtään enempää kuin se joka selkä sinuunpäin ei edes tiedä sinun tulevan siltä takaa.On. Koska suuntani on sama kuin kävelijällä, pystyn hidastamaan helposti vauhtini kävelyvauhtiin ja odottaa, kunnes toinen puoli on tyhjä.
Miksi väistäisi, koska minun pyöräilijänä on tarkoitus väistää häntä?
Jep, ja koska minä väistän vastaantulevaa pyöräilijää, olen kävelijän edessä, jota minun myöskin olisi tarkoitus väistää.
Kaupungissa jos pyörällä pitää päästä perkeleen kovaa, mennään joko pyörätietä tai autojen seassa. Normaalit pyöräilijät voivat käyttää kävelijöiden kanssa kevyenliikenteenväylää. Ok?No huhhuh!
Mä en sinusta tiedä, mutta itselläni ei kyllä maltti riitä ajamaan kävelyvauhtia (eikä edes juoksuvauhtia) kovinkaan pitkään. Ei siis missään nimessä ole yhtään helpompi jäädä kävelijän peesiin!![]()
![]()
Selkä minuunpäin olevalla ei ole tarvetta väistää minua, sillä minä voin hyvin odottaa vastaantulevan kaistan tyhjenemistä ja sitten ohittaa kävelijän ilman, että tulee ahdasta.Meinaat, ettei se vastaan kävelevä ja tässä tapauksessa sinut näkevä, osaa väistää yhtään enempää kuin se joka selkä sinuunpäin ei edes tiedä sinun tulevan siltä takaa.
Totta. Jos samaan suuntaan liikkujat käyttävät samaa laitaa, ei tule tilannetta että joutuu pysähtymään. Ohituksen ajoitus on joustavampaa, kun voi hetkeksi hidastaa perään. Hitaat reunoissa ja nopeat ohittaa keskeltä. Niin se toimii. Ennen kulkulinjan vaihtoa tai väylän ylitystä kannattaa vilkaista taakseen, muissa tilanteissa takaa tulija väistää. Ei sitä silmiä selässä tarvii olla vaikka oikeassa laidass kävelee.Kaikkein sujuvinta olisi, että sekä pyöräilijät että kävelijät käyttäisivät oikeaa laitaa, jolloin kohdattaessa oltaisiin eri puolilla eikä väistämistä näin ollen tarvitsisi edes suorittaa. Ohittaessa puolestaan on helpompi jäädä hetkeksi kävelijän peesiin, jos joku tulee vastaan.
Ok.Kaupungissa jos pyörällä pitää päästä perkeleen kovaa, mennään joko pyörätietä tai autojen seassa. Normaalit pyöräilijät voivat käyttää kävelijöiden kanssa kevyenliikenteenväylää. Ok?
Kaupungissa jos pyörällä pitää päästä perkeleen kovaa, mennään joko pyörätietä tai autojen seassa. Normaalit pyöräilijät voivat käyttää kävelijöiden kanssa kevyenliikenteenväylää. Ok?
Ei tietystikkään, koska ei edes tiedä sinun sieltä tulevan. Ja jos hän epähuomiossa astuu hieman keskemmälle, kuittaat varmaan sujuvasti huutamalla "KATO NYT MIHIN TOIKKAROIT"Selkä minuunpäin olevalla ei ole tarvetta väistää minua, sillä minä voin hyvin odottaa vastaantulevan kaistan tyhjenemistä ja sitten ohittaa kävelijän ilman, että tulee ahdasta.
Mikä siinä sitten on väärin, jos hitaammin reunassa liikkuva näkee myös, että on muutakin liikennettä ja sovittaa myös vauhtinsa JOUSTAVAKSI muunliikenteen kanssaTotta. Jos samaan suuntaan liikkujat käyttävät samaa laitaa, ei tule tilannetta että joutuu pysähtymään. Ohituksen ajoitus on joustavampaa, kun voi hetkeksi hidastaa perään. Hitaat reunoissa ja nopeat ohittaa keskeltä. Niin se toimii. Ennen kulkulinjan vaihtoa tai väylän ylitystä kannattaa vilkaista taakseen, muissa tilanteissa takaa tulija väistää. Ei sitä silmiä selässä tarvii olla vaikka oikeassa laidass kävelee.
Sitten tulee vaan sekavia kuka väistää kaikki väistää miksei kumpikaan väistänyt tilanteita. Homma toimii paljon helpommin niin, että liikutaan reunassa oikeassa reunassa ja ohittaja odottaa ohituspaikkaa eikä kenenkään tarvii hypätä pientareelle.Mikä siinä sitten on väärin, jos hitaammin reunassa liikkuva näkee myös, että on muutakin liikennettä ja sovittaa myös vauhtinsa JOUSTAVAKSI muunliikenteen kanssa![]()
Koska heitä on vaikea havaita autosta pimeään aikaan ja voivat tarvittaessa itse hypätä pois alta. Kevyenliikenteen väylällä kukaan ei toivoittavasti liiku niin kovaa ja sokeasti, että voisi osua jalankulkijaan kuolettavasti.Miksi jalankulkijat kävelevät tiellä vasenta reunaa ??
Eli mielestäsi on parempi, ettei se jalankulkija näe sitä pyöräilijää, ettei vaan erehdy väistämään.Sitten tulee vaan sekavia kuka väistää kaikki väistää miksei kumpikaan väistänyt tilanteita. Homma toimii paljon helpommin niin, että liikutaan reunassa oikeassa reunassa ja ohittaja odottaa ohituspaikkaa eikä kenenkään tarvii hypätä pientareelle.
Koska heitä on vaikea havaita autosta pimeään aikaan ja voivat tarvittaessa itse hypätä pois alta. Kevyenliikenteen väylällä kukaan ei toivoittavasti liiku niin kovaa ja sokeasti, että voisi osua jalankulkijaan kuolettavasti.