Mehe Rienarsuo
Lupaavin tulokas
Niitä käytetään Suomessa silloin, kun ei ole tarve, eikä edes saisi. Silloin, kun tarve on, ei niitä käytetä.Miten ihmeessä ihmiset ei osaa laittaa sumuvaloja päälle - edes sitä takasumuvaloa tommosessa myräkässä ?
Niitä käytetään Suomessa silloin, kun ei ole tarve, eikä edes saisi. Silloin, kun tarve on, ei niitä käytetä.Miten ihmeessä ihmiset ei osaa laittaa sumuvaloja päälle - edes sitä takasumuvaloa tommosessa myräkässä ?
Se, jota ei kiinnosta, ei mouhkaa siitä, mikä sitä ei kiinnosta. Yleispätevää.korpee kun stadissa ajetaan liian kovaa. Pakko tunkea ne takavalot kontista läpi kun ajaa suurinta sallittua.. Erityisesti näiden 4x4 -kuskien (erityisesti niistä Audi ja Volvo-merkkisten-) kanssa meinaa palaa käämi: Joo sulla on nyt hieno neliveto joka kiihtyy kovempaa kuin takaveto jäällä, mutta mua ei vois vähempää kiinnostaa!! Kesällä ette sitten enää uskallakaan provosoida kun näpeille tulisi, molokit.
T: Kevyellä takavedolla kaasutteleva. Vähän niinku James Bond.
Turhaa moinen, kun ovikin aukee!"Laita nyt ees jotkut valot päälle!"
Mites toi sun ikkunan avaaminen puhalluskoetta varten?![]()
No jos ei osaa hallintalaitteita käyttää, niin sinne tielle ei olisi mitään asiaa.Itse ainakin ajan niin harvoin autolla, etten ehkä edes tietäisi mistä sumuvalot saa päälle. Pitkienkin kanssa saattaa välillä olla vähän hakemista, kuten PeePee ehkä muistaakin.
Mut siis ehkä syynä on todellakin hallintalaitteiden käytön osaamattomuus monella. Ja monella taas tietämättömyys siitä milloin niitä olisi syytä käyttää (tai tietämättömyys koko sumuvalojen olemassaolosta).
Pitää paikkansa, mutta kaikkia säätöjä ei välttämättä ihan heti muista, jos ajaa vain silloin tällöin. Mutta enemmänkin tuossa on varmasti tietämättömyydestä kyse kuin osaamattomuudesta tai välinpitämättömyydestäkään. Sumuvalo ei ole hallintalaitteista ihan kaikkein yleisin.No jos ei osaa hallintalaitteita käyttää, niin sinne tielle ei olisi mitään asiaa.
Kyl se etusumuvalonappi vaan ihmeen varmasti monelta löytyy, kun vähän on liukasta, kylmää tai pimeää. Mitään hyötyähän niistä ei maantienopeuksissa ole, ellei sitten ole suunnattu liian ylös, jolloin häkäisy- ja laittomuusefekti vain korostuu.Itse ainakin ajan niin harvoin autolla, etten ehkä edes tietäisi mistä sumuvalot saa päälle. Pitkienkin kanssa saattaa välillä olla vähän hakemista, kuten PeePee ehkä muistaakin.
Mut siis ehkä syynä on todellakin hallintalaitteiden käytön osaamattomuus monella. Ja monella taas tietämättömyys siitä milloin niitä olisi syytä käyttää (tai tietämättömyys koko sumuvalojen olemassaolosta).
Kovalla sumulla ja/tai tuiskulla noista sumuvaloista on oikeasti hyötyä, myös moottoritiellä.Kyl se etusumuvalonappi vaan ihmeen varmasti monelta löytyy, kun vähän on liukasta, kylmää tai pimeää. Mitään hyötyähän niistä ei maantienopeuksissa ole, ellei sitten ole suunnattu liian ylös, jolloin häkäisy- ja laittomuusefekti vain korostuu.
ps. Kannattaa tarkastaa miten valot ja muut laitteet toimii, ennenkuin lähtee liikeelle.
Kun tuossa on juuri se ongelma talviliikenteesä: suuren osan kuljettajista tilanneanalyysikyky on niin heikko, että pystyminen tarkoittaa hetkeä ja vain hetkeä nyt.Kyl sitä suurinta sallittua saa talvellakin ajaa, jos pystyy.
ps. Kannattaa tarkastaa miten valot ja muut laitteet toimii, ennenkuin lähtee liikeelle.
Tämä pitää kyllä paikkansa, ja pitäisi etenkin harvoin ajavana tarkistaa näiden harvinaisempien laitteiden toiminta ennen ajamaanlähtöä. Jos olisi oma auto, niin tällaista prosessia tuskin tarvitsisi tehdäkään. Kai ne silloin muistaa paremmin jos käyttää autoa päivittäin?Samaa mieltä kyllä että jos meinaa vähänkin tässä maassa ajella muulloin kuin kesällä niin autonsa valojen toiminnot pitäs osata ulkoa.
Paha sanoa tuohon vastaan kun en ole tuiskussa sumuvalollisella autolla ajanut, mutta semmoista vaan ettei kovin suurilla nopeuksilla niistä apua pitäis olla. Lähivalojen kantama on lyhyt ja sumuvalojen ehkä vielä lyhempi, ja jos jotain 80 tai yli ajaa niin eipä siinä kyllä mitään kerkiä tekemään kun jotain valokeilaan ilmestyy. Melkein olis parempi ajaa ilman valoja, ni näkis ainakin itse jotain sen valomuurin edelle. Silmä sopeutuu pimeään. Tiedä sitten jos lumituiskussa se ylimääräinen hajavalo auttaa näkemään kauemmaks.Kovalla sumulla ja/tai tuiskulla noista sumuvaloista on oikeasti hyötyä, myös moottoritiellä.
Aura-auton kuljettaja näköjään kääntää eturenkaitakin siinä luisuessaan. Ei se kääntäminen silloin mitään vaikuta kun ne renkaat ei jarruttamisen takia pyöri. Melkoisen liukasta on kyllä tuossa paikassa tainnut olla.
Päin persettä joskus kortin alkuaikoina..ja sitä ennen. Sitten päähän tullut joku tolkku.Mutta päin p.....tähän sinä olet juttujesi perusteella ennenkin ajellut.
Kyä noi kitkarengastyypit erottuu joukosta kun tulee tosipaikka.
Kyllähän ne puree "normaalina" talvena sen 99,9% tiehen kepeästi, mutta tuommoisen kelin sattuessa voi jurppasta, pelti kolista ja pahempaakin..Kyä noi kitkarengastyypit erottuu joukosta kun tulee tosipaikka.
Vain rauta pystyy tiehen tietyissä olosuhteissa. Hyvä esimerkki.