Liikenteessä ärsyttää:

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
korpee kun stadissa ajetaan liian kovaa. Pakko tunkea ne takavalot kontista läpi kun ajaa suurinta sallittua.. Erityisesti näiden 4x4 -kuskien (erityisesti niistä Audi ja Volvo-merkkisten-) kanssa meinaa palaa käämi: Joo sulla on nyt hieno neliveto joka kiihtyy kovempaa kuin takaveto jäällä, mutta mua ei vois vähempää kiinnostaa!! Kesällä ette sitten enää uskallakaan provosoida kun näpeille tulisi, molokit.

T: Kevyellä takavedolla kaasutteleva. Vähän niinku James Bond.
Se, jota ei kiinnosta, ei mouhkaa siitä, mikä sitä ei kiinnosta. Yleispätevää.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Itse ainakin ajan niin harvoin autolla, etten ehkä edes tietäisi mistä sumuvalot saa päälle. Pitkienkin kanssa saattaa välillä olla vähän hakemista, kuten PeePee ehkä muistaakin. :D

Mut siis ehkä syynä on todellakin hallintalaitteiden käytön osaamattomuus monella. Ja monella taas tietämättömyys siitä milloin niitä olisi syytä käyttää (tai tietämättömyys koko sumuvalojen olemassaolosta).
No jos ei osaa hallintalaitteita käyttää, niin sinne tielle ei olisi mitään asiaa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
No jos ei osaa hallintalaitteita käyttää, niin sinne tielle ei olisi mitään asiaa.
Pitää paikkansa, mutta kaikkia säätöjä ei välttämättä ihan heti muista, jos ajaa vain silloin tällöin. Mutta enemmänkin tuossa on varmasti tietämättömyydestä kyse kuin osaamattomuudesta tai välinpitämättömyydestäkään. Sumuvalo ei ole hallintalaitteista ihan kaikkein yleisin.

Edit: En siis mitenkään puolusta sumuvalojen käyttämättömyyttä tai käyttöä, kunhan vaan esitin spekulaatioita mahdollisista syistä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Itse ainakin ajan niin harvoin autolla, etten ehkä edes tietäisi mistä sumuvalot saa päälle. Pitkienkin kanssa saattaa välillä olla vähän hakemista, kuten PeePee ehkä muistaakin. :D

Mut siis ehkä syynä on todellakin hallintalaitteiden käytön osaamattomuus monella. Ja monella taas tietämättömyys siitä milloin niitä olisi syytä käyttää (tai tietämättömyys koko sumuvalojen olemassaolosta).
Kyl se etusumuvalonappi vaan ihmeen varmasti monelta löytyy, kun vähän on liukasta, kylmää tai pimeää. Mitään hyötyähän niistä ei maantienopeuksissa ole, ellei sitten ole suunnattu liian ylös, jolloin häkäisy- ja laittomuusefekti vain korostuu.

ps. Kannattaa tarkastaa miten valot ja muut laitteet toimii, ennenkuin lähtee liikeelle.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kyl se etusumuvalonappi vaan ihmeen varmasti monelta löytyy, kun vähän on liukasta, kylmää tai pimeää. Mitään hyötyähän niistä ei maantienopeuksissa ole, ellei sitten ole suunnattu liian ylös, jolloin häkäisy- ja laittomuusefekti vain korostuu.

ps. Kannattaa tarkastaa miten valot ja muut laitteet toimii, ennenkuin lähtee liikeelle.
Kovalla sumulla ja/tai tuiskulla noista sumuvaloista on oikeasti hyötyä, myös moottoritiellä.
Pimeällä & märällä kelillä ne onkin sitten ihan turhia, eivät auta kuljettajaa mutta häikäisee vastaantulijaa todella tehokkaasti.

Samaa mieltä kyllä että jos meinaa vähänkin tässä maassa ajella muulloin kuin kesällä niin autonsa valojen toiminnot pitäs osata ulkoa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kyl sitä suurinta sallittua saa talvellakin ajaa, jos pystyy.
Kun tuossa on juuri se ongelma talviliikenteesä: suuren osan kuljettajista tilanneanalyysikyky on niin heikko, että pystyminen tarkoittaa hetkeä ja vain hetkeä nyt.

Talviliikenteessä on monesti tilanteita, jossa 50/60 km/h -alueella on järkevää ajaa alle rajoituksen, esim. jyrkkiä mutkia sisältävällä tie-osuudella.

Liian monelta kuskilta tuntuu vain tälläinen tilanneanalyysin tekemisen taito puuttuvan kokonaan.

Ajatus on se, että kuuttakymppiä vedetään kesät talvet, kun "tässähän on hei viidenkympin alue".
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
ps. Kannattaa tarkastaa miten valot ja muut laitteet toimii, ennenkuin lähtee liikeelle.
Samaa mieltä kyllä että jos meinaa vähänkin tässä maassa ajella muulloin kuin kesällä niin autonsa valojen toiminnot pitäs osata ulkoa.
Tämä pitää kyllä paikkansa, ja pitäisi etenkin harvoin ajavana tarkistaa näiden harvinaisempien laitteiden toiminta ennen ajamaanlähtöä. Jos olisi oma auto, niin tällaista prosessia tuskin tarvitsisi tehdäkään. Kai ne silloin muistaa paremmin jos käyttää autoa päivittäin?

Näin joulun alla on kuitenkin liikenteessä varmaan paljon kaltaisiani harvemmin ajavia, joiden kannattaisi se kertaaminen tehdä ennen lähtöä.
Aika hyvinhän ne kaikki napit on kojelaudassa, joten ei olisi iso homma käydä ne itsenäisestikin läpi.
 

sampo555

Member
Liittynyt
1.4.2010
Viestit
22
Mopoautot ne vasta riesa ovatkin varsinkin ruuhka-aikana. Ohi ei mahdu ja sitten körötellään neljääkymppiä pitkän matkaa sen perässä ja toivotaan, että kääntyisi nyt jo pois siitä edestä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kovalla sumulla ja/tai tuiskulla noista sumuvaloista on oikeasti hyötyä, myös moottoritiellä.
Paha sanoa tuohon vastaan kun en ole tuiskussa sumuvalollisella autolla ajanut, mutta semmoista vaan ettei kovin suurilla nopeuksilla niistä apua pitäis olla. Lähivalojen kantama on lyhyt ja sumuvalojen ehkä vielä lyhempi, ja jos jotain 80 tai yli ajaa niin eipä siinä kyllä mitään kerkiä tekemään kun jotain valokeilaan ilmestyy. Melkein olis parempi ajaa ilman valoja, ni näkis ainakin itse jotain sen valomuurin edelle. Silmä sopeutuu pimeään. Tiedä sitten jos lumituiskussa se ylimääräinen hajavalo auttaa näkemään kauemmaks.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kyä noi kitkarengastyypit erottuu joukosta kun tulee tosipaikka.
Vain rauta pystyy tiehen tietyissä olosuhteissa. Hyvä esimerkki.
Kyllähän ne puree "normaalina" talvena sen 99,9% tiehen kepeästi, mutta tuommoisen kelin sattuessa voi jurppasta, pelti kolista ja pahempaakin..
 

Sinäputki

Troll
Liittynyt
13.7.2010
Viestit
4216
Sijainti
Trollhättan
Nämä vanhat ihmiset, jotka liikkuvat potkukelkkoineen keskellä tietä. Toinen ryhmä on pikkupojat, jotka ajavat molemmin puolin tietä siinä keskikohdan ja reunan puolessavälissä. Molemmissa tapauksissa tie on tehokkaasti tukittu ja vauhti pitää pudottaa miltei nollaan. Lisäksi traktorilla askareita suorittaessa törmää aika ajoin ohittajiin, jotka jäävät junnaamaan siihen rinnalle ja ohitus kestää tolkuttoman kauan.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Jalankulkuväylällä huristelevat mopopojat&tytöt , kelkkailijat ja ne ketkä päättää ajella niillä myös kaukana mopoista olevilla 250cc+ 2 pyöräsillä vekottimilla . Joku kaunis päivä viel odotan et tulee vastaan ja viritän vähä mattonauloja seuraavaa krossilla ajavaa varten .
 
Ylös