Liikenteessä ärsyttää:

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
En hiljentäisi 120 km/h ramppinopeuttani 80 km/h:iin vain sen takia että en tulisi moottoritielle jonkun hidastelijan eteen.

Väistämisvelvollisuus toki on, mutta ei se kiellä tulemasta kenenkään eteen. Muutenkin on aivan määrittelykysymys milloin tulee jonkun "eteen". Pääasia on että osuu tyhjään rakoon.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jacques sanoi:
Millä tiellä sitten olit? Käsittääkseni aika monen moottoritien vierellä menee vanha tie niin miksi vitussa et aja vanhaa tietä jos sun tarvii ajaa niin saatanan hiljaa? Rekoilta sen nyt ymmärtää että isolla autolla on mukavampi ajaa suoraa tietä.
Tiedätkö mitä varten moottoritiellä on ohituskaista :confused:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
kode sanoi:
Ennakoivaa ajoa hyvä mies. Ei voi oletta, että jos moottoritiellä on 120 km/h nopeusrajoitus, että kaikki ajaisivat siellä maksiminopeutta.
Ei niin. Itse tykkään liittyä moottoritielle 90km/h vauhtia. Ajan vaan tyhjään rakoon ja moottoritiellä takaatuleva saa ohittaa ohituskaistan kautta jos hän minut haluaa ohittaa. Ohitusta varten se toinen kaista on Jackelle esittämääni kysymykseen vastatakseni.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Jr- sanoi:
Harmittaa kun törpöt ajavat 100km/h rajotuksella 80km/h, sitten kun vaihtuu taajamaksi niin sama 80km/h nopeus jatkuu 40km/h:n rajoitusalueella.
Tänään taas törmäsin tuollaiseen. Oli 80:n rajoitus, ja olisin itse halunnut ajaa 95:n mittarinopeutta (eli "laillista" ylinopeutta, mittari näyttää +10%). Mitään ihmeempää liikennettä ei ollut. Edessä oli kuitenkin auto joka ajoi tasan 80 km/h minun mittarissani, eli alinopeutta. Sitten kun alkoi 60:n alue, niin sama meno jatkui. Itse taas en viitsi ajaa 60:n alueella kuin 70:n mittarinopeutta, joten jäin taas kauemmas. Ihmeellistä menoa...
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
kode sanoi:
Niin sinähän olet väistämisvelvollinen tulessasi rampilta moottoritielle ja tämä mainitsemasi tyyppi saa ajaa vaikka 80 km/h jos haluaa. Joten jos siellä joku aiheuttaa vaaraatilanteen niin kyllä se olet sinä... Ennakoivaa ajoa hyvä mies. Ei voi oletta, että jos moottoritiellä on 120 km/h nopeusrajoitus, että kaikki ajaisivat siellä maksiminopeutta.
Öhm.. siis ennakoivaa ajoa oli se että hiljensin ja ajoin tyypin taakse, enkä ohittanut rampin kautta, mikä ois ollu myös mahdollista..

Liikenteen joustavuus kärsii aika pahasti tuossa kun ajaa 120 km/h rajoituksilla 80 km/h ja sää on selkeä. Ja erityisesti vielä silloin kun vaihtoehtona olisi vieressä kulkeva vanha tie, jolla on se 80 km/h rajoitus. Miksei sillä voi ajaa?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Charlie sanoi:
Tänään taas törmäsin tuollaiseen. Oli 80:n rajoitus, ja olisin itse halunnut ajaa 95:n mittarinopeutta (eli "laillista" ylinopeutta, mittari näyttää +10%). Mitään ihmeempää liikennettä ei ollut. Edessä oli kuitenkin auto joka ajoi tasan 80 km/h minun mittarissani, eli alinopeutta. Sitten kun alkoi 60:n alue, niin sama meno jatkui. Itse taas en viitsi ajaa 60:n alueella kuin 70:n mittarinopeutta, joten jäin taas kauemmas. Ihmeellistä menoa...
Niin se on. Itseäni ärsyttää sellaset jotka satasen alueella kaahaavat 100km/h ja sitten 80km/h alueella köröttelevät 80km/h, kun voisi ajaa kokoajan yhdeksääkymppiä. Micralla (tai rekalla) kun ei viitsi kovempaa ajaa.

Ja 60km/h rajoituskin on monessa paikassa turhan laaja. Riittää että hieman ennen risteystä ajaa 60km/h turha siellä on körötellä siellä missä risteystä ei ole :thumbfh:

Itse ainakin kiihdytän jo risteyksen kohdalla enkö siellä 100m päässä missä rajoitus muuttuu.

Sitten kun on tarpeeksi monta eritavalla ajavaa niin tulee typerää tökkimisliikettä.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Sille ei vain voi mitään, että ihmiset ajavat eri vauhtia ja toimivat oman tahtonsa mukaan.

Formuloista1 voi ottaa mallia. Jos edellä on hitaampi, sopeudutaan sen vauhtiin ja odotetaan kunnes pääsee ohi :D
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Tänään ajeltiin Kylmäkoskelle ja takaisin tota 9-tietä pitkin, kyllä oli taas törppöjä liikenteessä. :nope:

Ensinmäinen oli joku herkkänahkainen Seatisti, eka körötteli 90km/h 100km/h alueella. Sitten ku koitti ohittaa ni jo tuli kiire kaasupolkimelle. Luovutin kun lasissa oli 130 km/h ja ohitus ei näyttänyt onnistuvan. No sitten kun taas palasin kaistalleni niin tämä jarrutti niin pirusti, viimehetkellä vilkutti ja kääntyi pois 9-tieltä.

Takaisintulomatkalla joku körötteli mannehiacella satasen alueella kaheksaakymppiä. Hiacen takana ajeli pari mammaa toinen mersulla ja toinen pösöllä, eivät uskaltanee ohittaa ja jarruttelivat tosi kummallisesti välillä. Sitten siinä oli muutama muu vielä välissä, noh ohituspaikkaa ei meinannut löytyä ja hetkenpäästä takana oli noin kilometrin jono. Päästiin sitten lopulta ohitse siitä ja varmaan vitutti ajella niitä muita siellä jonon päässä kilometrin päässä Hiacesta. EI tajunnu Hiacekuski ajaa vaikka linja-autopysäkille ja päästää jonoa ohitse.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
J.Heldenview sanoi:
Itse ainakin kiihdytän jo risteyksen kohdalla enkö siellä 100m päässä missä rajoitus muuttuu.
Minustakin tuo on joustava ja hyvä tapa, mutta lopetin sen sen jälkeen kun poliisilla oli ratsia juuri ennen rajoituksen muuttumista ylämäessä siten ettei risteyksestä kiihdyttäessä huomannut poliiseja. Täysin rahastusratsia, mutta sakothan siitä napsahti.

Sen jälkeen olen ollut hiukan varovaisempi.

Sitten yleensä risteysalueilla hiljennän jos näen tarpeelliseksi, ja yleensä jos näen tarpeelliseksi niin myös rajoituskin sattuu alenemaan. Välillä tosin rajoitusten aleneminen on aika järjen vastaista. Esim. tiellä 66 jossain virtojen tienoilla tien asfalttipinta muuttuu uudeksi ja silloin rajoitus alenee satasesta kahdeksaan kymppiin. Ymmärrän että uusi asfaltti on sateella liukas, mutta siihen on oma merkkinsä. En ymmärrä nopeuden alentamista siinä kohdassa.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jacques sanoi:
Minustakin tuo on joustava ja hyvä tapa, mutta lopetin sen sen jälkeen kun poliisilla oli ratsia juuri ennen rajoituksen muuttumista ylämäessä siten ettei risteyksestä kiihdyttäessä huomannut poliiseja. Täysin rahastusratsia, mutta sakothan siitä napsahti.
Niinpä. Itsekään en viitsi kovin paljon ennen merkki ajaa 10km/h yli edellisen rajotuksen. Merkin kohdalla ehkä nopeutta puuttuu vielä 5km/h eli 15km/h yli.

Moni ajaa niin että rajoituksella kuin rajoituksella 10km/h yli rajoituksen. Enpä tiedä onko tuokaan niin järkevää, melkein yhtä hölmöä kuin ajaa aina tasan rajoituksen näyttämää, eli ajaa merkkien eikä todellisuuden mukaan. Todellisuus ei ole ihan niin pykälittäistä kuin nopeusrajoitukset :eek:
 

nege

Active member
Liittynyt
24.7.2005
Viestit
26
Sijainti
Joensuu
Hyödyttömät ohitukset

Eniten liikenteessä ärsyttävät sellaiset kuskit, jotka ohittavat moottoritiellä ja heti ohituksen jälkeen kääntyvät rampille.

Myös tarkoituksella kiusaa tekevät ottavat pattiin. On tullut törmättyä tapauksiin, jossa yksikaistaisella maantiellä körötetään 50-60 km/h ja ohitusyritystä tehdessä tai tien muuttuessa kaksikaistaiseksi nämä valopäät kiihdyttävät lievään ylinopeuteen. Kun tie muuttuu taas yksikaistaiseksi jatkuu köröttely ja selkeä kiusanteko..
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Eniten mua, ei ärsytä, vaan suututtaa autoilijat, jotka ei kunnioita suojatielle tulevaa jalankulkijaa. Harva se päivä jään keskelle suojatietä odottamaan ja väistämään ohitse ajavaa autoilijaa. Ja pääsääntöisesti ratin takaa löytyy mies 30-60 vuotta, taksin lähestyessä en viitsi edes kokeilla onneani. Suojatietä kunnioittava autoilija on todellakin poikkeus, heille heilautan liki aina kättä kiitokseksi. Niin harvinaista se on. Todella raivostuttava ja vaarallinen, ainakin helsinkiläinen, tapa.
 

nege

Active member
Liittynyt
24.7.2005
Viestit
26
Sijainti
Joensuu
KnowHow sanoi:
Suojatietä kunnioittava autoilija on todellakin poikkeus, heille heilautan liki aina kättä kiitokseksi. Niin harvinaista se on. Todella raivostuttava ja vaarallinen, ainakin helsinkiläinen, tapa.
Tässä asiassa on todellakin suuri ero eri puolella Suomea. Oulun pohjoispuolella jalankulkijoita väistetään välillä vähän liiankin usein ja eteläpuolella taas ei juuri koskaan.

Taksikuskit ja Mersun ja Bemarin omistajat ovatkin sitten aivan oma autoilijaluokkansa.. :yuck:
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
En ymmärrä ihmisiä jotka eivät osaa a) kiihdyttää risteyksistä b) liittyä oikealla nopeudella moottoritielle. Ottaa niin pattiin kun sattuu tällaisen taakse kun pitäisi moottoritielle mennä. Siitä onkin sitten kiva yrittää päästä liittymään kun edessä oleva autoilija menee sitä 80 km / h. ARGH! :jaska:
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

No kovasti paljon en liikenteessä ärsyynny, mut yks mikä ottaa päähän, on se kun nopeusrajoitus muuttuu esim. 100km/h >>> 80km/h, niin jo hypätään kiivaasti jarrupolkimelle rajoitusmerkin kohdalla.

Eikö sitä voisi vaikka hieman ennakoida ja nostaa koipi kaasulta heti kun näkee liikennemerkin, joka pudottaa ajonopeutta ? Ja rullais sen "välitilan".
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
KnowHow sanoi:
Eniten mua, ei ärsytä, vaan suututtaa autoilijat, jotka ei kunnioita suojatielle tulevaa jalankulkijaa. Harva se päivä jään keskelle suojatietä odottamaan ja väistämään ohitse ajavaa autoilijaa. Ja pääsääntöisesti ratin takaa löytyy mies 30-60 vuotta, taksin lähestyessä en viitsi edes kokeilla onneani. Suojatietä kunnioittava autoilija on todellakin poikkeus, heille heilautan liki aina kättä kiitokseksi. Niin harvinaista se on. Todella raivostuttava ja vaarallinen, ainakin helsinkiläinen, tapa.
Itse pyrin väistämään sillon jos jalankulkija tosissaan pyrkii tien yli eikä vaan katsele lintuja taivaalla. Tai jos voin päästää lapset turvallisesti. Mutta monta kertaa olen pysähtynyt niin joku mummo ei usko mennä vaikka kuinka huitoisi. Että ei sitä aina viitsi pysähtyä. Ja jos olen jonon viimeinen auto ja kaikki muut ajoivat pysähtymättä, ehkä on parempi etten itsekään pysähdy.
 
Liittynyt
14.5.2005
Viestit
2109
- Vastaantulijat jotka köröttävät ihan keskiviivan vieressä ja samaan aikaan tien reunassa ajaa pyöräilijä, johon mielellään jättäisi pienen "hajuraon" kun ohittaa.

- Hurjastelijat etenkin taajama-alueella

- Puskurissa kiinni roikkujat (menisivät ohi)

- Miespuoliset Alfa Romeo, BMW ja Audi -kuskit
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
KnowHow sanoi:
Eniten mua, ei ärsytä, vaan suututtaa autoilijat, jotka ei kunnioita suojatielle tulevaa jalankulkijaa. Harva se päivä jään keskelle suojatietä odottamaan ja väistämään ohitse ajavaa autoilijaa. Ja pääsääntöisesti ratin takaa löytyy mies 30-60 vuotta, taksin lähestyessä en viitsi edes kokeilla onneani. Suojatietä kunnioittava autoilija on todellakin poikkeus, heille heilautan liki aina kättä kiitokseksi. Niin harvinaista se on. Todella raivostuttava ja vaarallinen, ainakin helsinkiläinen, tapa.
Samat sanat.. Pyörän kanssa on tullut X määrä vaaratilanteita autoilijoiden huomaamattomuuden takia. Kerran joku jopa ajoi punaisia päin kun minulla oli vihreät. Oli vielä suht kova vauhti, enkä odottanut sellaista mutta sain pysäytettyä. Kuljettaja vain katsoi. Lähdin hänen peräänsä ja seuraavissa valoissa sanoin pari valittua sanaa. Tais olla joku ulkomaan pelle kun ei näyttänyt ymmärtäneen mitään.

Ja tosiaan en tiedä onko tuollaista jokapaikassa. Kun kävin tuossa karjaalla fillarin kanssa niin siellä auto tuli tasa-arvoiseen risteykseen oikealta ja jäi odottamaan minua. En heti hoksannut sitä ja pienellä viiveellä älysin näyttää käsimerkkiä että olen kääntymässä oikealle. Olisi pitänyt näyttää peukkua myös..
 
Ylös