Liikenteessä ärsyttää:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Asiaan melkein liittyen ... kun olin landella rullaluistelemassa, niin siinä on semmonen ~5km suora, jonka lopussa (meidän mökin suunnalta) on melkonen ylämäki, jonka "huipulla" on talo, johon on luonnollisesti sitten pihatie. Siitä risteyksestä näkee mun tulosuuntaan ~2km (pikkasn muitakin mäkiä) ja toiseen suuntaan ~1km (kunnes tie päättyy T-risteykseen)

No kun siitä luistelin ohi, niin siitä talon pihasta tuli pikkutyttö (~7v) jolle oli selkeesti sanottu, että jos näät jonkun, niin et ylitä tietä, ennen kuin se on mennyt ohi :) Sillä se odotteli siinä, että mä luistelin ~300m ja kun olin päässyt ohi, niin uskalsi vasta tien ylittää :)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
jaska sanoi:
Mutta silti, vaikka ei viittoile/ei näy viittoilua, niin miksi pitäisi ~20m päässä hidastaa kävelynopeuteen. Jos auto hidastaa, niin eiköhän siitä jo tiedä, että tuo on sut huomannut.
Haista nyt jo vittu..

Mulle on aivan sama mitä se tekee kunhan mä koen sen että se on huomannut mut. Vähän hankala sitä on kuvata tekstiksi mitä ajan takaa. Pointtini siis kommentissani oli tämä.

pyörälläkin on pakko laittaa nopeus melkein nolliin kun ei voi tietää mitä se autoilija tekee.
tämä oli minulta ehkä epäselvä ilmaisu:
Auton pitäisi hiljentää selvästi eikä liuttaa hitaalla vauhdilla. Siitä kun ei oikein tiedä mitä tapahtuu..
Mutta tarkoitin hitaalla vauhdilla liuttamisella nimenomaan kävelyvauhdilla liuttelijoita joista ei sitten tiedä että mitä vittua ne tekee. Yleensä niillä myös pää pyörii ja niillä on iso lippis päässä.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
jaska sanoi:
Asiaan melkein liittyen ... kun olin landella rullaluistelemassa, niin siinä on semmonen ~5km suora, jonka lopussa (meidän mökin suunnalta) on melkonen ylämäki, jonka "huipulla" on talo, johon on luonnollisesti sitten pihatie. Siitä risteyksestä näkee mun tulosuuntaan ~2km (pikkasn muitakin mäkiä) ja toiseen suuntaan ~1km (kunnes tie päättyy T-risteykseen)

No kun siitä luistelin ohi, niin siitä talon pihasta tuli pikkutyttö (~7v) jolle oli selkeesti sanottu, että jos näät jonkun, niin et ylitä tietä, ennen kuin se on mennyt ohi :) Sillä se odotteli siinä, että mä luistelin ~300m ja kun olin päässyt ohi, niin uskalsi vasta tien ylittää :)
Mahtoi hävettää luistella hikipäissä sitä mäkeä ylös, kun pikkutyttö tuijottaa ja odottaa kärsimättömänä :D
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
jaska sanoi:
Asiaan melkein liittyen ... kun olin landella rullaluistelemassa, niin siinä on semmonen ~5km suora, jonka lopussa (meidän mökin suunnalta) on melkonen ylämäki, jonka "huipulla" on talo, johon on luonnollisesti sitten pihatie. Siitä risteyksestä näkee mun tulosuuntaan ~2km (pikkasn muitakin mäkiä) ja toiseen suuntaan ~1km (kunnes tie päättyy T-risteykseen)

No kun siitä luistelin ohi, niin siitä talon pihasta tuli pikkutyttö (~7v) jolle oli selkeesti sanottu, että jos näät jonkun, niin et ylitä tietä, ennen kuin se on mennyt ohi :) Sillä se odotteli siinä, että mä luistelin ~300m ja kun olin päässyt ohi, niin uskalsi vasta tien ylittää :)
Tyttö rassu nääntyi nälkään odotellessaan ja sai arestia äidiltään "miksi olit pihalla keskiyöhön asti". :(
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jacques sanoi:
Tyttö rassu nääntyi nälkään odotellessaan ja sai arestia äidiltään "miksi olit pihalla keskiyöhön asti". :(
Mä en luistele yhtä hitaasti, kuin sinä ajat mikroautoa ;)
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
KnowHow sanoi:
Just tuon takia ne mummon ja muut epäröi sinne suojatielle tuloa: kuskien vuoksi joiden pysähtymiseen ei pysty luottamaan. Epäloogisuus on ehkä kaikkein pahinta tässä tapauksessa.
Mä sain inssissä huomautuksen siitä, että olisin voinu päästää rollaattorimummon yli suojatietä (ei ollu risteys eikä valoja). Mä tykkään semmosista autoilijoista jotka selkeesti pysähtyy ja päästää jalankulkijan ensin, sillon kun niin kuuluu, vaikka autoilija ehtisikin kun vähän liukuisi vauhdikkaammin. Sillon homma menee sujuvasti, ei kenenkään tarvitse epäröidä.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
J.Heldenview sanoi:
Niin se on. Itseäni ärsyttää sellaset jotka satasen alueella kaahaavat 100km/h ja sitten 80km/h alueella köröttelevät 80km/h, kun voisi ajaa kokoajan yhdeksääkymppiä. Micralla (tai rekalla) kun ei viitsi kovempaa ajaa.
Siis hetkinen; sua ärsyttää liikenteessä ne, jotka ajaa rajoitusten mukaan? Eli olisi parempi ajaa välillä "alinopeutta", välillä ylinopeutta?

Mä oon aika varma nyt että joko Micra tai sie - mahdollisesti molemmat - ette todellakaan ole tieliikennekelpoisia, ja olisi aika iso palvelus kaikille jos sen itsekin myöntäisit....
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Matxi sanoi:
Itse teen lähes aina näin. Se on Murphyn laki. Koska ilmiselvästi oma nopeuteni on nopeampi kuin ohitettavan niin äärimmäisen (lue : tähän mennessä JOKA KERTA) se on sitä myös pienemmällä tiellä. Empiirinen kokemus on osoittanut, että jos en tuota 'viime hetken' ohitusta tee (eli ohitan tyyliin 500m ennen ramppia) niin edellä hitaammin etenevä ajoneuvo kääntyy samasta rampista pois ja sitten on ohitus suoritettava pienemmällä tiellä jossa se ei onnistu niin helposti. Jos ja kun taas ohitan auton motarilla niin lähes aina se sitten jatkaakin matkaa motarilla ja ohitus on näin 'turha'. Mutta kuten sanoin, jos jätän ohittamatta niin...
Juurikin näin. Keltäpä sekin sitäpaitsi on pois jos motarilla menee hitaammin ajavasta ohi, vaikka sen jälkeen pois kääntyisikin....
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Jonkki sanoi:
Motarilla liian hitaasti rampin kohdalla ajavat on kyllä paljon helpommin käsiteltävissä kun ne, jotka liittyy 120km/h motarille 80km/h vauhdilla. Kai ne luulee että hidas vauhti tarkoittaa aina turvallisuutta, mutta tuollaisessa tilanteessa se on juuri päin vastoin, kun pahimmassa tapauksessa useampi auto saattaa joutua yllättäen hidastamaan tai tekemään äkkinäisiä ohitusliikkeitä. Vielä enemmän se vaikeuttaa samalla rampilla tulevan elämää, joka haluaisi ajaa moottoritievauhtia jo valmiiksi.

Auta armias niitä, jotka vielä hidastavat entisestään sopiakseen johonkin rakoon.
Toi on kanssa ihan käsittämätön rituaali. Liittymään lähdetään hissukseen katselemaan, ja sitten kun se kiihdytyskaistan pää alkaa näkyä, laitetaan oikein kakkonen silmään. Sit kun huomataan ettei datsuni kiihdykään siihen väliin, niin hypätään jarrulle JA JÄÄDÄÄN KATSELEMAAN PAIKKAA SINNE KIIHDYTYSKAISTAN PÄÄHÄN! Siellähän saa olla monta tuntia jos noin tekee? Perskeles, mie en ymmärrä mikä ylipäätään joillain on niin saamarin hankalaa nopeusrajoitusten ymmärtämisessä. Ja todennäköisesti ne ihmiset sitten valittaa siitä että nopeammin ajavat kuvittelee omistavansa tien. Mitäs helevettiä ne sitten kuvittelee? Ajaa 100km/h alueella 80km/h, tukkii tien kaikilta rekoista lähtien, ja päivittelee kun NIITÄ OHITELLAAN. J.Heldenviewiä nimeltä mainitsematta (ohhoh, sori) voisin sanoa joillekin että siellä tiellä liikkuu muitakin, ja jonkin nimeltämainitsemattoman hahmon kertoma 40km/h alinopeus on käsittämätöntä sooloilua. Mikäli lompakko/pää/pirssi ei kestä edes rekkojen vauhdissa ajamista, niin jossain noista kolmesta on varmasti jotain pahasti pielessä - ja veikkaan ettei se kellään kyllä tosta ekasta sentään jää kiinni, kun on kuitenkin matkaan päässyt.... Hyvä puoli on se että ainakin hahmon kertoman mukaan tie oli hiljainen, joten vaaratilanteita/kiusaa/haittaa muille ei kenties päässyt syntymään, ainakaan niin paljon kuin esim. iltapäivisin. Mutta ehkä olisi kohteliaampaa pitää yhteisistä pelisäännöistä ja käyttäytymismalleista kiinni, eikä sooloilla ihan oman mielen mukaan?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
vermula sanoi:
Mä sain inssissä huomautuksen siitä, että olisin voinu päästää rollaattorimummon yli suojatietä (ei ollu risteys eikä valoja). Mä tykkään semmosista autoilijoista jotka selkeesti pysähtyy ja päästää jalankulkijan ensin, sillon kun niin kuuluu, vaikka autoilija ehtisikin kun vähän liukuisi vauhdikkaammin. Sillon homma menee sujuvasti, ei kenenkään tarvitse epäröidä.
Jep nimenomaan näin. Pysähtyy tai hidastaa vauhtiaan, kuten jaska totesi, ja mahdollisesti heittää vielä ne käsiviittaukset päälle. Siten juuri ettei epäröidä..
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Liikenteessä taitaa ärsyttää melkein kaikki muut. :( :( :(

Ei vainen, raskasliikenne ei nostata minkäänlaisia tunteita, minkäs ne rajoittimilleen voi. Mutta kun päivittäin joutuu työkseen ajelemana pitkin poikin, niin eittämättä alinopeus on sellainen käsittämätön ilmiö, jonka harrastajat ei oikein saa kiitosta. Jos itse halajan kulkea rajoitusten mukaan, tai yleensä pikkaisen yli, niin poikkeuksetta joutuu lyhyilläkin pätkillä jonkun ns. "micramummon" perään (termi ei edellytä iso-äiteyttä, vastaavaa ikää, tai edellämainitua autoa), jonka vauhti on yleensä satasen alueella n. 75-79km/h, ja kuudenkympinalueilla miellyttävät 55km/h. Kiihdyttäminen pikkuatolla viitosvaihteella 55km/h-77km/h kestää muuten yllättävänkin kauan - monesti suurinpiirtein saman aikaa kuin siirtymä seuraavalle kuudenkympin alueelle.

Toinen hieman (=hemmetin paljon) ihmetystä aiheuttava kansanosa on nämä veijarit jotka eivät ohita, vaikka selkeästi ajaisivatkin kovempaa. Ajat satasen alueella n. 100km/h, hyräilet pikkukakkosen tunnaria parin kolmen auton letkan viimeisenä, ja saavutat karavaanarin (pahasta), rekan, micramummon tai muun luonnonoikun. Siinäpä sitten ollaankin seuraavat 50km, välillä koukkaavat vasemmalle kaistalle katsomaan että tie on varmasti tyhjä, ja että takanatuleva ei oikein tiedä meinaako se lähteä ohi vai ei. Ja takaakaan kun ei ihan ensimmäisenä viitsi lähteä ohittelemaan, eritoten kun turvavälit on sitä luokkaa että pappatunturi mahtuisi juuri ja juuri väliin - poikittain. Todennäköisesti odottelet sen muutaman suoran ajan, joilla olisi päässyt koko letkasta ohi, mutten viitsi lähteä kun edellä olevat vempulat pälyilee ohi hitaamman kulkijakolleegan innokkain elkein. Kun lopulta ymmärrät ettei nämä veijarit ole ohi uskaltautumassa, ja kun sujautat ohi koko jonosta kyllästyttyäsi alinopeudella köröttelyyn, niin ainakin yksi edellä ajavista autoista ottaa vasemman kaistan, alkaa etsimään pienempää vaihdetta, ja laittaa vilkun vasemmalle. WTF? Äkkijarrutus, ja ohituksen tarvitsema nopeus on menetetty. Tarkistat tilanteen oikealla kaistalla, äskeinen paikkasi jonossa on jo täytetty. Eteen kiilannut nostaa nopeutta hissukseen, ja pääsette ohi vihdoin viimein. Edellä ajava saa hyvän rytmin, ja ajo jatkuu n. satasen vauhdissa, mutta jätät pienen turvavälin, koska äskeisten temppujen jälkeen olet vakuuttunut edelläolijan mielenterveydestä. Kutistat selkärangasta n. viisi senttiä, asetut mukavasti penkille, laitat kätesi "kymmentä-vaille-kahteen", ja katsot peilistä että muutkin hitaamman takana olleet alkavat painella ohi. Kaikki ajavat sinut kiinni, ja koska olet taaempana kuin eka auto, lisäksi kenties ohittanut jonossa jonkun, olet todennäköisesti vittumainen peniksenjatkeella ajeleva kurahousu, jonka ohi on mentävä - hinnalla millä hyvänsä. Jos pidät tasaisen nopeuden ja välimatkan edellämenevään, siusta suihkii ohi kartanovolvoa ja korollajormaa (jollain edustajalla muutoin oli täälläkin diesel corolla - siusta ei nyt ole kyse) jokaisessa tilanteessa jossa annat periksi, ja päästät heidät vastaantulevan rekan edestä eteesi. Ja sitä mukaan kun korolla-miehiltä alkaa kunto loppua, alkaa myös tahti hidastua. Todennäköisesti viimeistään silloin kuin se auto jonka kanssa ohitit hitaamman kuoman on painunut näkymättömiin, letkan kärkimies pudottaa nopeuden 90km/->75km/h.

Liikenneturvaa mukaillen; Mikä ihme noihin muuten normaaleihin ihmisiin menee liikenteessä?
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Absolut sanoi:
Toi on kanssa ihan käsittämätön rituaali. Liittymään lähdetään hissukseen katselemaan, ja sitten kun se kiihdytyskaistan pää alkaa näkyä, laitetaan oikein kakkonen silmään. Sit kun huomataan ettei datsuni kiihdykään siihen väliin, niin hypätään jarrulle JA JÄÄDÄÄN KATSELEMAAN PAIKKAA SINNE KIIHDYTYSKAISTAN PÄÄHÄN! Siellähän saa olla monta tuntia jos noin tekee? Perskeles, mie en ymmärrä mikä ylipäätään joillain on niin saamarin hankalaa nopeusrajoitusten ymmärtämisessä. Ja todennäköisesti ne ihmiset sitten valittaa siitä että nopeammin ajavat kuvittelee omistavansa tien. Mitäs helevettiä ne sitten kuvittelee? Ajaa 100km/h alueella 80km/h, tukkii tien kaikilta rekoista lähtien, ja päivittelee kun NIITÄ OHITELLAAN. J.Heldenviewiä nimeltä mainitsematta (ohhoh, sori) voisin sanoa joillekin että siellä tiellä liikkuu muitakin, ja jonkin nimeltämainitsemattoman hahmon kertoma 40km/h alinopeus on käsittämätöntä sooloilua. Mikäli lompakko/pää/pirssi ei kestä edes rekkojen vauhdissa ajamista, niin jossain noista kolmesta on varmasti jotain pahasti pielessä - ja veikkaan ettei se kellään kyllä tosta ekasta sentään jää kiinni, kun on kuitenkin matkaan päässyt.... Hyvä puoli on se että ainakin hahmon kertoman mukaan tie oli hiljainen, joten vaaratilanteita/kiusaa/haittaa muille ei kenties päässyt syntymään, ainakaan niin paljon kuin esim. iltapäivisin. Mutta ehkä olisi kohteliaampaa pitää yhteisistä pelisäännöistä ja käyttäytymismalleista kiinni, eikä sooloilla ihan oman mielen mukaan?
Asiaa. Alinopeus aiheuttaa paljon enemmän vaaratilanteita kuin ylinopeus.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Matxi sanoi:
Itse teen lähes aina näin. Se on Murphyn laki. Koska ilmiselvästi oma nopeuteni on nopeampi kuin ohitettavan niin äärimmäisen (lue : tähän mennessä JOKA KERTA) se on sitä myös pienemmällä tiellä. Empiirinen kokemus on osoittanut, että jos en tuota 'viime hetken' ohitusta tee (eli ohitan tyyliin 500m ennen ramppia) niin edellä hitaammin etenevä ajoneuvo kääntyy samasta rampista pois ja sitten on ohitus suoritettava pienemmällä tiellä jossa se ei onnistu niin helposti. Jos ja kun taas ohitan auton motarilla niin lähes aina se sitten jatkaakin matkaa motarilla ja ohitus on näin 'turha'. Mutta kuten sanoin, jos jätän ohittamatta niin...
Ne tekee sen tahallaan! Hakee motarilta peräänsä jonkun jota voi kiusata.

Broidin kanssa kehiteltiin sillä pohjanmaan reissulla teoria, jonka mukaan karavaanareilla on videokamera autonsa takaosassa. Sitten jossain omassa privaattifoorumissaan esittelevät toistensa videoja. Se joka on saanut pisimmän jonon peräänsä saa "vuoden karavaanari" -tittelin.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Matxi sanoi:
Asiaa. Alinopeus aiheuttaa paljon enemmän vaaratilanteita kuin ylinopeus.
Jep ja nimenomaan reilu alinopeus.
Reilu alinopeus maantiellä on mielestäni turvallista vain erittäin vaikeissa olosuhteissa (esim. perkeleen moinen myrsky)
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Jacques sanoi:
Ne tekee sen tahallaan! Hakee motarilta peräänsä jonkun jota voi kiusata.

Broidin kanssa kehiteltiin sillä pohjanmaan reissulla teoria, jonka mukaan karavaanareilla on videokamera autonsa takaosassa. Sitten jossain omassa privaattifoorumissaan esittelevät toistensa videoja. Se joka on saanut pisimmän jonon peräänsä saa "vuoden karavaanari" -tittelin.
Ne asuntoautot ja -vaunut on muuten PIIRONGINLAATIKKOJA. Tiedoksi vain.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Jacques sanoi:
Jep ja nimenomaan reilu alinopeus.
Reilu alinopeus maantiellä on mielestäni turvallista vain erittäin vaikeissa olosuhteissa (esim. perkeleen moinen myrsky)
Jep. Muulloin ei missään nimessä. Jos kesäkelillä ei uskalla/pysty ajamaan valtatiellä 100:sen alueella satasta niin silloin auto ja/tai kuljettaja ei tieliikenteeseen kuulu.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jossain ohjelmassa esiteltiin jotain Tapiolan seurakunnan työntekijää, kuka ei omien sanojensa mukaan ollut koskaan ajanut ylinopeutta. Laittoivat GPS:n autoon ja ei ajanut ei. Länsiväylällä 80-alueella 65km/h jne.

:jaska:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Matxi sanoi:
Jep. Muulloin ei missään nimessä. Jos kesäkelillä ei uskalla/pysty ajamaan valtatiellä 100:sen alueella satasta niin silloin auto ja/tai kuljettaja ei tieliikenteeseen kuulu.
Jep tai niinkuin totesin. Motarilla kulkee usein se vanha tie vieressä, jossa on rajoituksena se 80 km/h. Et menis sitten sinne vanhalle tielle.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
jaska sanoi:
Jossain ohjelmassa esiteltiin jotain Tapiolan seurakunnan työntekijää, kuka ei omien sanojensa mukaan ollut koskaan ajanut ylinopeutta. Laittoivat GPS:n autoon ja ei ajanut ei. Länsiväylällä 80-alueella 65km/h jne.

:jaska:
Itsehän ajoin perjantaina länsi-väylällä 100km/h alueella alle 20 km/h!
 
Ylös