Liikenteessä ärsyttää:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jakopään hihna sanoi:
- Puskurissa kiinni roikkujat (menisivät ohi)
Jep.. tuota en ymmärrä itsekään. Jos ei pääse ohi, niin pitämällä hajuraon, saa paremman näkymän eteensä ja ohitustilanteessa pystyy kiihdyttämään omalla kaistalla vauhdin sopivaksi jolloin vastaantulijan kaistalla menee vähemmän aikaa. Toki siinä nousee ylinopeus hetkellisesti ja se on lain mukaan väärin, mutta ainakin omasta mielestäni sujuvampi tapa ohittaa kuin köröttämällä omaa vauhtiaan.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jacques sanoi:
Ja tosiaan en tiedä onko tuollaista jokapaikassa. Kun kävin tuossa karjaalla fillarin kanssa niin siellä auto tuli tasa-arvoiseen risteykseen oikealta ja jäi odottamaan minua. En heti hoksannut sitä ja pienellä viiveellä älysin näyttää käsimerkkiä että olen kääntymässä oikealle. Olisi pitänyt näyttää peukkua myös..
Laitoitko peukun otsaan myös?

... itse kävelen todella usein suojatielle, vaikka tuleva auto ei aiokaan väistää... sitten katson kummalla kestää hermot :)
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
jaska sanoi:
Laitoitko peukun otsaan myös?

... itse kävelen todella usein suojatielle, vaikka tuleva auto ei aiokaan väistää... sitten katson kummalla kestää hermot :)

Tee sama Micralla ja aja tukkirekan eteen, koita kummalla kestää hermot :yuck:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Sammypiru sanoi:
Tee sama Micralla ja aja tukkirekan eteen, koita kummalla kestää hermot :yuck:
:D

Kyllä mä aina varmistan, että kerkeen hypätä pois tieltä ... mutta varsinkin tässä duunin vieressä on parikin suojatietä, jossa porukka ajaa ihan holtitta. Pikkasen kun hyppää eteen, niin ne jarruttaa ja ehkä oppii ... meinas nimittäin yks auto ajaa lastenvaunujen yli tuossa keväällä, auto jonka näen melkein joka päivä, silloin rupes vituttamaan...
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
jaska sanoi:
Laitoitko peukun otsaan myös?

... itse kävelen todella usein suojatielle, vaikka tuleva auto ei aiokaan väistää... sitten katson kummalla kestää hermot :)
Itse käytän myös samaa taktiikkaa kävellen, mutta pyörällä se ei joka paikassa aina onnistu. (ei viitti riskeerata että uus fillari menis paskaksi :D)
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Jacques sanoi:
Tuosta tulikin mieleen. Viikko sitten mulla tuli vaaratilanne, kun menin moottoritielle ja rampilla nostin nopeuden sallittuun (eli 120 km/h). Yhtäkkiä huomasinkin ohittavani tiellä ajanutta autoa, mutta en uskaltanut (enkä olisi saanutkaan) ohittaa sitä rampin puolelta vaan jarrutin ja menin auton perään. Ja saman tien ohitse oikeaoppisesti. Se tyyppi ajoi about 80 km/h ja aiheutti ehdottomasti vaaratilanteen, koska jouduin hiljentämään vauhtiani todella paljon. Jos takanani olisi tullut joku, niin siitä olisi tullut vielä vaikeampi.
Itseasiassa mun käsittääkseni olisit saanut painella surutta ohi kiihdytyskaistaa hyväksikäyttäen. Mun tietääkseni se on ihan laillista. Koska ei se taida ihan viralliseksi ohitukseksi laskea koska et ole liittynyt moottoritielle vielä. Niin tai näin, vaikka virallisesti se olisikin laitoin niin enpä usko että siitä sakkoja saisi. Joustavammin olisit toiminut jos olisit vain ajanut ohi kiihdytyskaistaa hyväksikäyttäen kuin äkkijarrutuksella.

Itse ainakin aina kiihdytän kiihdytyskaistalla moottoritievauhtiin samalla moottoritien liikennevirtaa seuraten. Jos joku junnaa mun vierellä ja sen edessä ei ole sopivaa rakoa niin sitten sovitan nopeuden ja ajan sen taakse.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
nege sanoi:
Eniten liikenteessä ärsyttävät sellaiset kuskit, jotka ohittavat moottoritiellä ja heti ohituksen jälkeen kääntyvät rampille.
Itse teen lähes aina näin. Se on Murphyn laki. Koska ilmiselvästi oma nopeuteni on nopeampi kuin ohitettavan niin äärimmäisen (lue : tähän mennessä JOKA KERTA) se on sitä myös pienemmällä tiellä. Empiirinen kokemus on osoittanut, että jos en tuota 'viime hetken' ohitusta tee (eli ohitan tyyliin 500m ennen ramppia) niin edellä hitaammin etenevä ajoneuvo kääntyy samasta rampista pois ja sitten on ohitus suoritettava pienemmällä tiellä jossa se ei onnistu niin helposti. Jos ja kun taas ohitan auton motarilla niin lähes aina se sitten jatkaakin matkaa motarilla ja ohitus on näin 'turha'. Mutta kuten sanoin, jos jätän ohittamatta niin...
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Il Tempo Gigante sanoi:
No kovasti paljon en liikenteessä ärsyynny, mut yks mikä ottaa päähän, on se kun nopeusrajoitus muuttuu esim. 100km/h >>> 80km/h, niin jo hypätään kiivaasti jarrupolkimelle rajoitusmerkin kohdalla.

Eikö sitä voisi vaikka hieman ennakoida ja nostaa koipi kaasulta heti kun näkee liikennemerkin, joka pudottaa ajonopeutta ? Ja rullais sen "välitilan".
Juuri näin. Taloudellisempaakin se on. Ruiskuautoilla säästää polttoainetta ja jarruja.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Jacques sanoi:
Tuosta tulikin mieleen. Viikko sitten mulla tuli vaaratilanne, kun menin moottoritielle ja rampilla nostin nopeuden sallittuun (eli 120 km/h). Yhtäkkiä huomasinkin ohittavani tiellä ajanutta autoa, mutta en uskaltanut (enkä olisi saanutkaan) ohittaa sitä rampin puolelta vaan jarrutin ja menin auton perään. Ja saman tien ohitse oikeaoppisesti. Se tyyppi ajoi about 80 km/h ja aiheutti ehdottomasti vaaratilanteen, koska jouduin hiljentämään vauhtiani todella paljon. Jos takanani olisi tullut joku, niin siitä olisi tullut vielä vaikeampi.
En ole kyllä koskaan kuullut, että rampista tultaessa ei saisi ohittaa tiellä jo ajavaa. Sehän on nimenomaan tarkkailua ja parhaan paikan hakemista, joka vaatii joskus ohitusta. Harrastan sitä aina kun on tarve.

Motarilla liian hitaasti rampin kohdalla ajavat on kyllä paljon helpommin käsiteltävissä kun ne, jotka liittyy 120km/h motarille 80km/h vauhdilla. Kai ne luulee että hidas vauhti tarkoittaa aina turvallisuutta, mutta tuollaisessa tilanteessa se on juuri päin vastoin, kun pahimmassa tapauksessa useampi auto saattaa joutua yllättäen hidastamaan tai tekemään äkkinäisiä ohitusliikkeitä. Vielä enemmän se vaikeuttaa samalla rampilla tulevan elämää, joka haluaisi ajaa moottoritievauhtia jo valmiiksi.

Auta armias niitä, jotka vielä hidastavat entisestään sopiakseen johonkin rakoon.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
J.Heldenview sanoi:
Itse pyrin väistämään sillon jos jalankulkija tosissaan pyrkii tien yli eikä vaan katsele lintuja taivaalla. Tai jos voin päästää lapset turvallisesti. Mutta monta kertaa olen pysähtynyt niin joku mummo ei usko mennä vaikka kuinka huitoisi. Että ei sitä aina viitsi pysähtyä. Ja jos olen jonon viimeinen auto ja kaikki muut ajoivat pysähtymättä, ehkä on parempi etten itsekään pysähdy.

Just tuon takia ne mummon ja muut epäröi sinne suojatielle tuloa: kuskien vuoksi joiden pysähtymiseen ei pysty luottamaan. Epäloogisuus on ehkä kaikkein pahinta tässä tapauksessa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Matxi sanoi:
Itseasiassa mun käsittääkseni olisit saanut painella surutta ohi kiihdytyskaistaa hyväksikäyttäen. Mun tietääkseni se on ihan laillista. Koska ei se taida ihan viralliseksi ohitukseksi laskea koska et ole liittynyt moottoritielle vielä. Niin tai näin, vaikka virallisesti se olisikin laitoin niin enpä usko että siitä sakkoja saisi. Joustavammin olisit toiminut jos olisit vain ajanut ohi kiihdytyskaistaa hyväksikäyttäen kuin äkkijarrutuksella.

Itse ainakin aina kiihdytän kiihdytyskaistalla moottoritievauhtiin samalla moottoritien liikennevirtaa seuraten. Jos joku junnaa mun vierellä ja sen edessä ei ole sopivaa rakoa niin sitten sovitan nopeuden ja ajan sen taakse.
Juu kyl mäkin usein meen ohi, mutta tuo auto oli ehtinyt sen verran pitkälle että se ois voinu mennä tiukoille. Erityisesti jos se auto oiskin päättäny kiihdyttää jostain syystä. Ja kun oltiin pohjanmaalle menossa eikä mitään kiirettä niin päätin valita siinä tilanteessa turvallisimman ratkaisun. Toki katsoin peileistä ettei rampilta ole tulossa muita jne.

Ehkä siinä myös arvioin sen auton nopeuden väärin tullessani rampille kun ajattelin että tokihan se ehtii mennä alta pois..
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
KnowHow sanoi:
Just tuon takia ne mummon ja muut epäröi sinne suojatielle tuloa: kuskien vuoksi joiden pysähtymiseen ei pysty luottamaan. Epäloogisuus on ehkä kaikkein pahinta tässä tapauksessa.
juu.. pyörälläkin on pakko laittaa nopeus melkein nolliin kun ei voi tietää mitä se autoilija tekee. Auton pitäisi hiljentää selvästi eikä liuttaa hitaalla vauhdilla. Siitä kun ei oikein tiedä mitä tapahtuu..
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jacques sanoi:
juu.. pyörälläkin on pakko laittaa nopeus melkein nolliin kun ei voi tietää mitä se autoilija tekee. Auton pitäisi hiljentää selvästi eikä liuttaa hitaalla vauhdilla. Siitä kun ei oikein tiedä mitä tapahtuu..
Miksi pitäis stopata kokonaan, tai hiljentää selkeästi ? Itse ainakin liutan vauhtia hiljentäen ~20m päässä suojatiestä ja viittoilen, että "mene yli" ja toivon että hahmo tajuaa tämän, jolloin minun ei tarvitse kokonaan pysähtyä (bensaa säästyy melkoisesti) ja kaikkien kulkeminen on sujuvampaa.

Tyhmäähän se ois hiljentää kävelyvauhtiin ~20m päässä suojatiestä.

.. ja muuten kiitän kädenheilautuksella jokaista autoilijaa, joka selkeästi (esim. viittoillen) päästää minut tienyli :ahem:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
jaska sanoi:
Miksi pitäis stopata kokonaan, tai hiljentää selkeästi ? Itse ainakin liutan vauhtia hiljentäen ~20m päässä suojatiestä ja viittoilen, että "mene yli" ja toivon että hahmo tajuaa tämän, jolloin minun ei tarvitse kokonaan pysähtyä (bensaa säästyy melkoisesti) ja kaikkien kulkeminen on sujuvampaa.

Tyhmäähän se ois hiljentää kävelyvauhtiin ~20m päässä suojatiestä.
Itsekin pyrin kauempana hidastamaan jotta jalankulkija/pyöräilijä ehtii hyvin mennä eikä mun tarvii pysähtyä. Pyöräillessäkin tykkään tuollaisista aikaisista hidastuksista koska sillon ei pyörälläkään tarvii pysähtyä. Toiset taas eivät uskalla mennä muuten kuin jos auto pysähtyy ihan kokonaan. Mielestäni liikennessäännöissä kirjoitettu väistö ei aina edellytä totaalista pysähtymistä ainakaan jos ylittäjä on terve aikuinen.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Jacques sanoi:
Juu kyl mäkin usein meen ohi, mutta tuo auto oli ehtinyt sen verran pitkälle että se ois voinu mennä tiukoille. Erityisesti jos se auto oiskin päättäny kiihdyttää jostain syystä. Ja kun oltiin pohjanmaalle menossa eikä mitään kiirettä niin päätin valita siinä tilanteessa turvallisimman ratkaisun. Toki katsoin peileistä ettei rampilta ole tulossa muita jne.

Ehkä siinä myös arvioin sen auton nopeuden väärin tullessani rampille kun ajattelin että tokihan se ehtii mennä alta pois..
Joo no toi on eria asia sitten jos ei olisi ehtinyt eteen...
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
jaska sanoi:
Miksi pitäis stopata kokonaan, tai hiljentää selkeästi ? Itse ainakin liutan vauhtia hiljentäen ~20m päässä suojatiestä ja viittoilen, että "mene yli" ja toivon että hahmo tajuaa tämän, jolloin minun ei tarvitse kokonaan pysähtyä (bensaa säästyy melkoisesti) ja kaikkien kulkeminen on sujuvampaa.

Tyhmäähän se ois hiljentää kävelyvauhtiin ~20m päässä suojatiestä.

.. ja muuten kiitän kädenheilautuksella jokaista autoilijaa, joka selkeästi (esim. viittoillen) päästää minut tienyli :ahem:
jätin sanomatta että toki se viittoilu on hyvin selkeä tapa.

Pointti mulla oli tossa se että siis toimii siten että mä selkeästi huomaan että voin mennä tien ylitse.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
J.Heldenview sanoi:
Itsekin pyrin kauempana hidastamaan jotta jalankulkija/pyöräilijä ehtii hyvin mennä eikä mun tarvii pysähtyä. Pyöräillessäkin tykkään tuollaisista aikaisista hidastuksista koska sillon ei pyörälläkään tarvii pysähtyä. Toiset taas eivät uskalla mennä muuten kuin jos auto pysähtyy ihan kokonaan. Mielestäni liikennessäännöissä kirjoitettu väistö ei aina edellytä totaalista pysähtymistä ainakaan jos ylittäjä on terve aikuinen.
Mul on pari kertaa käyny sillai että joku on tullu hiljaa risteykseen ja sitten lähtenyt ylittämään suojatietä kun minä olen jo mennyt siihen ajatellen että se pysähtyy. ja sitten vasta auto on jarruttanut. Yleensä toki katson kuskin silmiin. Se on aika hyvä varmistus siitä että huomaako se mut vai ei.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jacques sanoi:
jätin sanomatta että toki se viittoilu on hyvin selkeä tapa.

Pointti mulla oli tossa se että siis toimii siten että mä selkeästi huomaan että voin mennä tien ylitse.
Mutta silti, vaikka ei viittoile/ei näy viittoilua, niin miksi pitäisi ~20m päässä hidastaa kävelynopeuteen. Jos auto hidastaa, niin eiköhän siitä jo tiedä, että tuo on sut huomannut.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
toleranssisiipi sanoi:
Ärsyttää suojatietä lähestyvät autot, joiden kuskiin ei saa katsekontaktia ku ei sitten tiedä onko se nähnyt mua ollenkaan. Semmosen eteenkään ei oikein uskalla sännätä.
Jep, juurikin näin.
 
Ylös