kouvotsvoni
Banjottu
Mutta siitä tutkan lukemasta vähennetään 3km/h?Sillon kun uusi käytäntö tuli voimaan puhuttiin kyllä että 11km/h todellista nopeutta jos on yli niin tulee sakko. "Laillisesti" saa ajaa 7km/h yli ja 3km/h on tuo vähennys.
Mutta siitä tutkan lukemasta vähennetään 3km/h?Sillon kun uusi käytäntö tuli voimaan puhuttiin kyllä että 11km/h todellista nopeutta jos on yli niin tulee sakko. "Laillisesti" saa ajaa 7km/h yli ja 3km/h on tuo vähennys.
Jaska ja Moe tarkoittavat tuolla todellinen nopeus -termillä tosiaankin ilmeisesti sitä tutkan näyttämää nopeuslukemaa.Mutta siitä tutkan lukemasta vähennetään 3km/h?
Kyllä, polliisin mukaan 'virhemarginaali' joko autoissa tai tutkissa.Mutta siitä tutkan lukemasta vähennetään 3km/h?
No ei, kun ihan uutisissa toitotettiin että ylinopeudesta, joka on 6-11 km/h annetaan huomatus, ja tuon jälkeen sitten rikesakko, ja jos menee yli rikesakkorajan, niin rangaistusvaatimus (päiväsakko).Eikös nyt syksyksi pitänyt tulla ns. nollaraja ylinopeuksiin? :doubtful:
En näköjään seuraa uutisia riittävän intensiivisesti.No ei, kun ihan uutisissa toitotettiin että ylinopeudesta, joka on 6-11 km/h annetaan huomatus, ja tuon jälkeen sitten rikesakko, ja jos menee yli rikesakkorajan, niin rangaistusvaatimus (päiväsakko).
Jaa, se 3 km/h sisältyykin sitten hintaan, kun rikesakko kirjoitetaan.:thumbfh:Poliisi on julkaissut tänään uudet koko valtakuntaa koskevat ylinopeuksien puuttumisrajat, jotka tulevat voimaan lokakuun alussa. Laajaa julkista keskustelua aiheuttaneen uudistuksen jälkeen ylinopeuksiin puututaan entistä herkemmin. Samalla luodaan yhdenmukainen järjestelmä, jossa puuttumiskynnys ei ole enää poliisilaitoskohtainen. Poliisiylijohtaja Mikko Paateron mukaan tämä on kansalaisten yhdenvertaisuuden kannalta tärkeää.
Uudistuksen taustalla vaikuttaa vuoden 2008 liikennepoliittinen selonteko. Siinä esiteltynä liikenneturvallisuustavoitteena on, että vuonna 2010 Suomen teillä kuolee enintään 250 henkilöä vuodessa. Vuonna 2025 tavoite on alle sata kuolemaa. Selonteossa mainittua ylinopeuksien nollatoleranssia on poliisi-johdon antamassa ohjeessa sovellettu käytännön kenttävalvonnan mahdollisuudet huomioonottaen.
Poliisin tavoitteena on keskittää valvontaansa tunnettuihin riskipaikkoihin kuten koulujen lähelle tai tieosuuksille, joilla tapahtuu paljon onnettomuuksia. Kuitenkin koetun kiinni-jäämisriskin säilyttämiseksi valvontaa suoritetaan edelleen myös muilla tieosuuksilla.
Paatero huomauttaa, ettei poliisi voi antaa lupaa ajaa ylinopeutta ja tämän vuoksi poliisin tuleekin puuttua mahdollisuuksien mukaan kaikkiin ylinopeuksiin. Koska nollatoleranssi ei ole käytännössä mahdollista muun muassa resurssien ja olosuhteiden vuoksi, poliisi noudattaa puuttumisessa seuraavia periaatteita:
Tekninen varmuusvähennys on 3 km/h.
Huomautusmenettelyä käytetään, kun ylinopeus on 6-10 km/h. Ensisijainen huomautuskeino on kirjallinen huomautus. Jos olosuhteet niin vaativat, huomautus voidaan antaa myös suullisena. Huomautukset eivät vaikuta kuljettajan ajo-oikeuteen, eikä niitä kirjata poliisin sähköiseen tietojärjestelmään. Automaattisen liikennevalvonnan huomautukset kuitenkin tallentuvat edelleen järjestelmään.
Rikesakon rajana pidetään 11 kilometrin ylinopeutta, eli vähennyksen jälkeen sakko kirjoitetaan 8 km/h ylityksestä. Esimerkiksi autoilija, joka ajaa satasen alueella 111 km/h, saa varmuusvähennyksen jälkeen rikesakon 108 km/h nopeudesta.
Poliisin mukaan uudistuksessa on ennen kaikkea kyse kuljettajien yhdenmukaisen kohtelun takaamisesta. Ylinopeuksiin puuttumisessa ei ole ollut tähän mennessä yhtenäistä linjaa, ja esimerkiksi pohjoissuomalainen poliisi on usein sallinut eteläistä kollegaansa suuremmat ylinopeudet. Perusteluissa huomautetaan myös, että onnettomuudet ovat monien tekijöiden summa, jolloin yhdenkin osatekijän ottaminen pois saattaa estää onnettomuuden. Tutkimusten mukaan autoilijat noudattavat sääntöjä pääasiassa sen mukaan, miten he olettavat viranomaisten puuttuvan rikkomuksiin: kärjistetysti voitaisiinkin sanoa, että jos sääntöä ei valvota, ei sitä silloin noudatetakaan.
Tärkeäksi termiksi muodostuu valvontakontakti. Se ei tarkoita pelkästään sakottamista, vaan myös valistusta ylinopeuden vaaroista. Poliisi uskoo valvontakontaktien määrän kasvavan lokakuun alusta. Kasvun myötä poliisi arvelee myös muiden liikennerikkomusten paljastuvan entistä helpommin. Esimerkiksi rattijuoppojen tai katsastamattomien ajoneuvojen kiinnijäämisriski kasvaa.
Liikenneturvan tutkimuksen mukaan uudistus saa taustatukea myös autoilijoilta. Vuonna 2008 toteutetussa haastattelussa autoilijoilta kysyttiin, missä nopeudessa poliisin tulisi puuttua ylinopeuteen, jos rajoitus on 80 km/h. 16 % autoilijoista totesi hyväksi puuttumirajaksi 81-85 km/h ja 41 % piti hyvänä rajana 86-90 km/h nopeutta. Toisena perusteluna tiukemmalle puuttumisrajalle voidaan pitää vertailua muihin eurooppalaisiin maihin. Esimerkiksi Ruotsissa sakko tulee jo kuuden kilometrin ylinopeudesta. Suomessa nopeusvalvonta ei siis ole uudistuksenkaan myötä mitenkään poikkeuksellisen tiukkaa.
Poliisijohdon mukaan paikallispoliisin ja liikkuvan poliisin tulee seurata uudistuksen vaikutuksia ajonopeuksiin. Havainnot kerätään yhteen ja mahdollisia muutoksia järjestelmään pohditaan kesän 2010 seurantakokouksessa.
Mä muuten haluaisin nähdä ihan oikeesti ne laskelmat, joilla päädytään siihen, että pelkkä huomautusrajan alentaminen ylinopeuksissa 7 km/h:sta 3 km/h:iin toisi 13 miljoonan euron vuotuiset säästöt. Oikein todella haluaisin ne nähdä ja nimet laskelmien takana. Ihan vaan ettei vahingossakaan koskaan tulisi rahoitettua mitään näiden tyyppien investointeja tai projekteja.En näköjään seuraa uutisia riittävän intensiivisesti.
Viimeisin uutisointi mitä aiheesta luin, oli että syksystä lähtien 1km/h ylinopeudesta pärähtää kirjallinen huomautus. Erittäin hienoa, jos näin ei ole.
HYVÄÄ HUOMENTA!
Edit: Niin ei ole 1km/h, jep. http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Aamulehti+Ylinopeuteen+tulossa+lähes+nollatoleranssi/1135245671845
Tietenkin tuollaisella melkein nollatoleranssilla saadaan rattijuopot ja elämäntapakaaharit pysymään poissa auton ratista:ahem: Ihmetyttää kyllä miten helvetissä saa kerran viikkoon lukea jostain päin Suomea tyypeistä, jotka ovat ajaneet n+10 kertaa vuoden sisään humalassa/kortitta/ylinopeutta, usein kaikki rikokset vielä samalla kertaa.Mä muuten haluaisin nähdä ihan oikeesti ne laskelmat, joilla päädytään siihen, että pelkkä huomautusrajan alentaminen ylinopeuksissa 7 km/h:sta 3 km/h:iin toisi 13 miljoonan euron vuotuiset säästöt. Oikein todella haluaisin ne nähdä ja nimet laskelmien takana. Ihan vaan ettei vahingossakaan koskaan tulisi rahoitettua mitään näiden tyyppien investointeja tai projekteja.
Pelkäänpä pahoin ainoan keinon tuohon olevan verojen maksamisesta luopuminen.Ihan vaan ettei vahingossakaan koskaan tulisi rahoitettua mitään näiden tyyppien investointeja tai projekteja.
Viron puolella kaikki on halvempaa:alppu:Pelkäänpä pahoin ainoan keinon tuohon olevan verojen maksamisesta luopuminen.
Mutta maksamalla enämpi saa halvemmalla.:ahem:Viron puolella kaikki on halvempaa:alppu:
Totta. Mutta jos edes yksityisellä sektorilla osais vältellä.Pelkäänpä pahoin ainoan keinon tuohon olevan verojen maksamisesta luopuminen.
Aatteleppa omalle kohalle, kuinka paljon vielä lisää laskettaisiin kaikki nopeudet nollaan, eikä pelkästään huomautusraja.Totta. Mutta jos edes yksityisellä sektorilla osais vältellä.
Ei jumalauta, jos huomautusrajan laskeminen 7 -> 3 km/h ylinopeutta tuo 13 milliä, niin lasketaan ny ihmeessä se samantien nollaan. Täytyy noissa laskelmissa olla vähän helvetisti kevyitä olettamuksia ja yhtä paljon tietoista huomiotta jättämistä.
10 vodkapulloa 8 hinnalla mm. Toimii Virossa, ei taida Suomessa:thumbfh:Mutta maksamalla enämpi saa halvemmalla.:ahem:
Äläs nyt, tutkimus on suunniteltu siten, että tulos on päätetty etukäteen. Sitten on mitattavat asiat määritelty siten, jotta päästään haluttuun tulokseen. Ei se niin vaikeata ole.Totta. Mutta jos edes yksityisellä sektorilla osais vältellä.
Ei jumalauta, jos huomautusrajan laskeminen 7 -> 3 km/h ylinopeutta tuo 13 milliä, niin lasketaan ny ihmeessä se samantien nollaan. Täytyy noissa laskelmissa olla vähän helvetisti kevyitä olettamuksia ja yhtä paljon tietoista huomiotta jättämistä.
Vähän sama kuin tuo hesarin uutinen, jonka mukaan ruotsalaiset on laskeneet paljonko ihmisiä kuolisi ja loukkaantuisi enemmän, jos nastojen sijaan suosittaisiin kitkoja. Laskelmat perustuvat kuulemma renkaiden pitoon!Totta. Mutta jos edes yksityisellä sektorilla osais vältellä.
Ei jumalauta, jos huomautusrajan laskeminen 7 -> 3 km/h ylinopeutta tuo 13 milliä, niin lasketaan ny ihmeessä se samantien nollaan. Täytyy noissa laskelmissa olla vähän helvetisti kevyitä olettamuksia ja yhtä paljon tietoista huomiotta jättämistä.
Toimii, maksamalla enämpi kuin yhden vodkapullon hinnan, saadaan myös enämpi vodkoo!10 vodkapulloa 8 hinnalla mm. Toimii Virossa, ei taida Suomessa:thumbfh:
Taitaa olla sama kuin eläkepäätöksissä. Nuorten tulevista eläkkeistä säästäminen reilua, suurten ikäluokkien ökyeläkkeistä nyhtäminen olisi epätasa-arvoista ja kaiken lisäksi tulisi kalliiksi..Totta. Mutta jos edes yksityisellä sektorilla osais vältellä.
Ei jumalauta, jos huomautusrajan laskeminen 7 -> 3 km/h ylinopeutta tuo 13 milliä, niin lasketaan ny ihmeessä se samantien nollaan. Täytyy noissa laskelmissa olla vähän helvetisti kevyitä olettamuksia ja yhtä paljon tietoista huomiotta jättämistä.
Tuohan kaatui Autoliiton ja Skal:in painostuksesta. Tuo nyt sovellettava systeemi on syyskuulta.En näköjään seuraa uutisia riittävän intensiivisesti.
Viimeisin uutisointi mitä aiheesta luin, oli että syksystä lähtien 1km/h ylinopeudesta pärähtää kirjallinen huomautus. Erittäin hienoa, jos näin ei ole.
HYVÄÄ HUOMENTA!
Edit: Niin ei ole 1km/h, jep. http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Aamulehti+Ylinopeuteen+tulossa+lähes+nollatoleranssi/1135245671845
Näitä suuria eläkkeitä saavat ovat vastaavasti maksaneet eläkemaksuja enämpi. Eläkemaksut kun ovat prosentuaalisia palkasta.Taitaa olla sama kuin eläkepäätöksissä. Nuorten tulevista eläkkeistä säästäminen reilua, suurten ikäluokkien ökyeläkkeistä nyhtäminen olisi epätasa-arvoista ja kaiken lisäksi tulisi kalliiksi..