Linux

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
proc on /proc type proc (rw)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,mode=0620,gid=5)

Nää ei oo oikeita osiota. Eka on kait kernelin muistin vedos tms. Eli kertoo varsin laajalti infoa järjestelmästä hakemistossa /proc. Tokaa en tiedä tarkemmin, mutta joku temppijutska. Kolmas on pseudoterminaalijuttu, josta en siitäkään ymmärrä paskan vertaa, mutta se on hyvä olla. Eli älä välitä noista vaan anna niiden olla kuten ovat. proc-hakemistoa voi selailla ja tsiikailla tutustumismielessä. Sen kautta voi myös muuttaa järjestelmän asetuksia, mutta en vielä menis sotkemaan niitä.
Kiitti, mutta missä se on swappipartitio on, sitä kun ei toi mount mun mielestä näytä :(

gnz

Well-known member
Sijainti
espoo
OoPee sanoi:
Kiitti, mutta missä se on swappipartitio on, sitä kun ei toi mount mun mielestä näytä :(
top - käskyllä näet kuinka paljon swappia on ja paljonko siitä on käytetty ym.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Poista eka ne vanhat. Niin se helpoiten menee. rpm -e fglrx tai fglrx_4_3_0 . En oo ihan varman tosta tiedostonimestä.

Toi km_fglrx-8.10.19-1.1.i586.rpm lienee kernelin moduli (ajuri). En ole varma vaatiiko toi toinen toimiakseen myös ton. Luultavasti vaatii.
Kiitos, just tota poistamisparametria mä hain :)

Nyt olen taas Windowsin puolella, joten en pääse kokeilemaan.

Jos sen README:n tuolta SuSe:n osoitteesta lukaiset, niin ei siellä puhuta sanallakaan tosta km:stä :nope:

markoj

Custom User
Hei muuten, sattuko silmään oliko tosta Susesta cd-versiota ku mulla ei oo polttavaa dvd-härpäkettä.

markoj

Custom User
Hmm.. on tossa ftp-asennus kait kuitenki. Onko suilla toi eval -versio vai ihan "oikea"?

Tane

Well-known member
gnz sanoi:
top - käskyllä näet kuinka paljon swappia on ja paljonko siitä on käytetty ym.
Eiks "free -m" ois kätsympi pelkkään swapin käytön tsekkaamiseen ja muistin käytön tsekkaamiseen yleensä?

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
Jarto sanoi:
Ehei! Ajurit ovat Linux:n kernelissä eikä niistä tarvitse todellakaan olla erillistä distrokohtaista versiota. Ei distrojen määrä aiheuta ongelmia myöskään pelien tekemiselle sillä koodaus tapahtuu vakiokirjastojen tasolla ja ne on kyllä distrossa kuin distrossa. Pääasiassa distrojen määrä aiheuttaa eroja dokumentoiniin, ohjelmien käyttämiseen ja käyttäjätukeen mutta samalla se myös lisää kilpailua ja sitä kautta nopeuttaa Linux:n kehitystä.
Olet varmaankin oikeassa, mutta silloin se ongelma näyttäisi olevan se, että jaossa olevilla eri distroilla on eri kerneli, ja ajurit eivät (luultavasti) tästä syystä käy distrojen välillä toisiinsa.

Aiheuttaisi mielenkiintoisia tilanteita, mikäli windows maailmassa liki kaikki ajurit lakkaisivat toimimasta, kun koneeseen asennetaan SP2 (kernel versio vaihtuu)

Tane

Well-known member
Dj Ankka sanoi:
Olet varmaankin oikeassa, mutta silloin se ongelma näyttäisi olevan se, että jaossa olevilla eri distroilla on eri kerneli, ja ajurit eivät (luultavasti) tästä syystä käy distrojen välillä toisiinsa.

Aiheuttaisi mielenkiintoisia tilanteita, mikäli windows maailmassa liki kaikki ajurit lakkaisivat toimimasta, kun koneeseen asennetaan SP2 (kernel versio vaihtuu)
Mä en nyt kai ymmärrä sinua. Kun kerneliversio vaihtuu niin ajurit tulee mukana (pois lukien xservu-ajurit ym.). Ongelmaa on lähinnä propietary-ajureilla, esim. Atin tai Nvidian näytönohjain-ajureilla joiden kernel-moduuli pitää kääntää vasten uutta kernua mikäli haluaa käyttää DRI:a ja edelleen opengl-kiihdytystä. En kyl muista et juuri muilla ajureilla välittäis kernu-versioista.

SamiJ

Well-known member
Acentelua

Tuossa FAT32:ssa on sellainen rajoitus että se ei tajua yli 4Gt:n tiedostoja (esim. DVD-imaget), kokeilin konvertoida tuota yhtä ntfs-kovalevyä FAT32:ksi, mutta se ei onnistunut koska siellä on juurikin noita imageja, eikä viittis niitäkään sieltä poistaa / luopua mahdollisuudesta tallentaa niitä.

Sain kuitenkin tuon ntfs-levylle kirjoituksen toimimaan Mandrakessa Captivella. Tuo emuloi Windowsin omia ajureita, ja ainakin mitä tuolta jostain lueskelin niin pitäisi olla suht koht turvallinen. Ehkei kuitenkaan kannata ihan tärkeimpiä osioita tuolla mounttailla.

Asensin sen tuolta linkistä löytyvästä rpm:stä ja sen jälkeen kirjoitin "captive-install-acquire", se avaa ikkunan johon määritellään mistä ntfs.sys ja ntoskrnl.exe tiedostot löytyvät. Automaattisesti se ei niitä löytänyt, ja eikä Windowsista kopioidut tiedostotkaan tunnistuneet. Siinä oli kuitenkin vaihtoehto, jossa ko. tiedostot ladataan Microsoftin serveriltä ja sillä lähti pelittämään :thumbup: Mulla on Windowsissa SP2 ja nuo ladatut tiedostot oli SP1-versioita, ilmeisesti sen takia ne ei tunnistuneet.

Ohjelma lisää fstabiin automaattisesti mounttauskäskyt, kannattanee kommentoida sieltä pois ne alkuperäiset joita ei enää tarvitse. /mnt -kansioon tulee captive-<levynnimi> -kansio, jonka kautta levylle voi kirjoittaa. Siirsin tiedoston linux-osiolta tuolla ntfs-levylle, ja se siirtyi jotain 250kt/s. Hieman hitaahkosti siis, mutta toimii. Boottasin Windowsiin ja siellähän se näkyi levyllä.

Pitää testailla tovi ja katella miten toimii.

Viimeksi muokattu:

Jarto

Senior Member, VIP
Sijainti
Vaasa
Dj Ankka sanoi:
Eri distroilla on eri-ikäistä Linux:n kerneliä käytössä. Osa on lisännyt kerneliin uusia ominaisuuksiakin. Tästä huolimatta mitään kernelissä olevaa ajuria ei ole koodattu jollekin tietylle distrolle vaan se on täysin yleispätevä. Koneesi toimii vaikka ottaisit Mandrake:n kernelin sorsat ja kääntäisit sekä asentaisit sen Debianiin.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Poista eka ne vanhat. Niin se helpoiten menee. rpm -e fglrx tai fglrx_4_3_0 . En oo ihan varman tosta tiedostonimestä.

Toi km_fglrx-8.10.19-1.1.i586.rpm lienee kernelin moduli (ajuri). En ole varma vaatiiko toi toinen toimiakseen myös ton. Luultavasti vaatii.
rpm -e fglrx_4_3_0 on oikea.

Luin näköjään kuumehöyryissä ohjeet huolimattomasti. Kyseessä on kuten sanoit, kernel modul ja se kuuluu myös asentaa.

markoj

Custom User
Hitto, jätkällä menee melkeen kaikki putkeen ton Susen kans.

OoPee sanoi:
Mistäs sen näkee?

Olettaisin, että ihan aito on :rolleyes:
En mä edes tiedä mistä sen näkeen, kun en oo evolutioneihin tottunu näissä linuxeissa. Semmosesta ne jotain höpisi sivuillaan ku kattelin. Ajattelin kokeilla tota ftp-asennusta kunhan keksin mihin sen asentaisin. Vaikuttaa niin lupaavalta vaan sun kokemustes perusteella :p

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Hitto, jätkällä menee melkeen kaikki putkeen ton Susen kans.
Ei mee :nope: :nope: :nope:

Tein kusimunan ton ajuriasennuksen kanssa. Nyt ei KDE enää starttaa enkä tiedä miten sais korjattua :(

Toimin näiden näiden ohjeiden mukaan ja kaikki meni hyvin, kunnes tuli tämä kohta:

sax2 -r -m 0=fglrx -b /usr/X11R6/lib/sax/profile/firegl -i

Ei sax2 tunne parametria i :jaska:

Kokeilin ilman tuota parametria ja aukes ikkuna, jossa voi asennukset tehdä manuaalisesti ja lisäksi siellä oli joku test-namiska, jota painoin ja sain virheilmon, että monitori ei tunne ko. resoluutiota. Poistuin ja kuvittelin olevani fiksu korvaamalla tuon i-parametrin a:lla (automaattinen asennus). Tein ohjeet loppuun ja boottasin..... ja se siittä sitten.

Konsoliin pääsin ja editorilla (vi :jaska: ) poistin /etc/X11/XF86Config -tiedostosta siihen lisäämäni kohdat, mutta ei se tuosta johtunu.

Kokeilin jopa bootata dvd:ltä ja pääsin tilaan, jossa voi korjata hajonneen systeemin. Ei auttanu vaikka se jotain korjaskin.

Kokeilin myäs rpm -e:llä deinstalloida nuo ajurit, mutta ei auttanu.

Todennäköisesti toi X11 (mikä se sitten onkaan, kai se jotenkin liittyy ikkunointisysteemiin?) on jotenkin vituillaan, mutta kun en osaa niin en tiedä mitä vois tehdä.

Harkitin jo uudelleenasennusta, mutta toisaalta kai tohon on pakko olla fiksumpikin keino.

APU-VA! :eek!:

En mä edes tiedä mistä sen näkeen, kun en oo evolutioneihin tottunu näissä linuxeissa. Semmosesta ne jotain höpisi sivuillaan ku kattelin. Ajattelin kokeilla tota ftp-asennusta kunhan keksin mihin sen asentaisin. Vaikuttaa niin lupaavalta vaan sun kokemustes perusteella :p
Kyllä mä veikkaan, että tää mun versio on ihan ehta piiraattiversio :D

SuSe:n sivuilta löytyy tieto, että eval-versiota ei voi asentaa vaan se käynnistyy suoraan dvd:ltä.

Tosta on näköjään siis olemassa jo versio 9.2.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
Konsoliin pääsin ja editorilla (vi :jaska: )
En tiedä mikä minussa on vikana, mutta ei mulla ole ollut ongelmia tuon vi:n kanssa kuin niinä tapauksina jolloin terminaali on ollut päin peetä eikä oikeasti näe mille riville tekee muutoksia:eek: :mad: :thumbdown

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
En tiedä mikä minussa on vikana, mutta ei mulla ole ollut ongelmia tuon vi:n kanssa kuin niinä tapauksina jolloin terminaali on ollut päin peetä eikä oikeasti näe mille riville tekee muutoksia:eek: :mad: :thumbdown
Helvetti kun en edes tiedä miten saa sillä deletoitua rivin :(

..siis ei tyhjennettyä vaan deletoitua veke. Joku erillinen komento se varmaan on, mutta lähinnä ihmettelen miksi komento, miksei simppelisti backspacella tai delillä niinkuin muissakin editoreissa :confused: