Linux

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
kokeilepa ajaa chmod 555 (tai jotain sinnepäin) tuolle check.sh:lle
-rw-r--r-- 1 root root 12631 Feb 25 14:16 check.sh

Eikö noilla oikeuksilla nyt pitäis käynnistyä? :confused:

P.S. ei tietenkään, koska x-puuttui :D

=====================================================================
ATI Technologies
=====================================================================
XFree86 Version 4.3.99.902 is installed.

SamiJ

Well-known member
OoPee sanoi:
ok. latasin firefoxin ja nyt mulla on hakemistossa /tmp/kde-root/arkFaGZZf/firefox-installer kauheesti kamaa, mm. firefox-installer, jota klikkaan ja käynnistyy Mozilla Firefox Setup.

1. Kysymys: Mihin hakemistoon ohjelmat yleensä asennetaan? (vrt. c:\program files windowsissa.)

:rolleyes:
/usr/bin tai /usr/local/bin on käsittääkseni sellanen perushakemisto noille ohjelmille.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
ok. latasin firefoxin ja nyt mulla on hakemistossa /tmp/kde-root/arkFaGZZf/firefox-installer kauheesti kamaa, mm. firefox-installer, jota klikkaan ja käynnistyy Mozilla Firefox Setup.

1. Kysymys: Mihin hakemistoon ohjelmat yleensä asennetaan? (vrt. c:\program files windowsissa.)

:rolleyes:
/var/opt/
/var/home/
/home/user/

Nuo nyt tulivat mieleen.

SamiJ

Well-known member
Firefox asentaa kaikki käyttäjän pluginit ja muut asetukset hakemistoon /home/user/.mozilla, joten tuon itse ohjelman ei tarvitse olla tuolla kotihakemistossa. Mulle on sellanen kuva jäänyt, että nuo ohjelmat laitetaan yleensä tuonne /usr/bin:iin jossa ne on kaikkien käyttäjien käytettävissä, /usr/sbin on sitten superusereille jne. Vaan tokkopa tuolla niin suurta merkitystä on.

markoj

Custom User
Hei, täällähän toimii joku!:thumbup:

Tosta Firefoxista sen lisäksi mitä on jo sanottu, että ensisijaisesti kannattaa käyttää omalle distrolle tehtyjä ohjelmapaketteja. Eli tässä tapauksessa kait suselle tehty rpm-paketti. Mutta ei toikaan väärin ole ja homma pelaa niinkin.

Noista asennuspaikoista sitten, niin /usr/local/ (+/bin) on yleensä sopiva tollasille. Tai vaihtoehtoisesti käyttäjän omassa kotihakemistossa alihakemisto ~bin/ . /opt tai vastaavat on kans ihan kelvollisia asennuspaikkoja toki.

Toi Suse pitäs kyllä itekki kokeilla tässä joskus.

Ei mulla muuta.

Edit: Firefoxin plugineille on mun mielestä paras paikka /usr/lib/mozilla/plugins tai vastaava, josta ne osaa hakea jokaisen käyttäjän selain.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ei tässä oo mitään /home/user hakemistoa. Homen alle ei ollu ku OoPee -hakemisto :doubtful:

No sinne jonnekin se jokatapauksessa meni ja asentui ja mä kekkasin jopa miten saann iconin tohon taskbariin (drag and drop :D).

MOON GURU!!!!!! :ahem: :ahem: :ahem:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Taas napsahti nakki :( Täytyy vaihtaa linux:ssa eth0 pci-slot paikasta emoon integroituun porttiin. Tästä tulikin mieleen: joko OoPee on tutustunut vi-editoriin:D

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Siitä se lähtee!

Mimmonen hiiri sulla muuten on?
Logitech MX 700. Sain muuten rullan jo toimimaan, valitsin Intelli wheel mousen, koska Logitechin vastaavia ajureita ei löytynyt. Rulla lähti skulaamaan vasta rebootin jälkeen, samoin äänikortti.

Vielä kun kerrot, miten mä selvitän mikä tiedostojärjestelmä mulla nyt on? Mulla kun on vähän semmonen kutina, että Suse ei valinnu automaattisesti Ext3:sta (eikä Ext2:sta) vaan jonkun muun.

NTFS:lle ei muuten näköjään pysty tälläkään kirjoittamaan, heittää samaa herjaa kuin Knoppix.

markoj

Custom User
mount -komennon sellaisenaan pitäs kertoo mitä on mountattu ja millä tiedostojärjestelmällä. Ei noi bootit ole varsinaisesti tarpeen, mutta alussa toki helpoin tapa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Taas napsahti nakki :( Täytyy vaihtaa linux:ssa eth0 pci-slot paikasta emoon integroituun porttiin. Tästä tulikin mieleen: joko OoPee on tutustunut vi-editoriin:D
Itseasiassa olen, tosin en Linuxissa. Mutta aikoinaan kun olin duunissa CSC:llä ja jouduin toisinaan tekemisiin Crayn kanssa, niin joutu käyttämään tuota, oli nimittäin ainoa editori, joka Crayssa oli asennettuna. HIRVEE! :eek!:

Emacsia käytin muissa Unixeissa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
mount -komennon sellaisenaan pitäs kertoo mitä on mountattu ja millä tiedostojärjestelmällä. Ei noi bootit ole varsinaisesti tarpeen, mutta alussa toki helpoin tapa.
reiserfs

Oli siis Susen ihan oma valinta.

markoj

Custom User
Tuolla ne ajurit windowsille tohon ext2:een. Ext3 menee mun mielestä samoilla.
http://sourceforge.net/projects/ext2fsd

En ole varma onko Susen vakiokernelissä toi ntfs-write päällä. Jos ei ole niin se vaatii uuden kernelin. Jos taas on niin pitäs riittää kun sen mounttaa rw -optiolla. /etc/fstab -tiedostossa on noi mounit.

markoj

Custom User
OoPee sanoi:
reiserfs

Oli siis Susen ihan oma valinta.
Hmm... noh. En tiedä miten ton luku/kirjoitus sujuu windowsista. Ei kait se paskempi systeemi toikaan ole ja lopulta noilla ei liene hirveesti väliä. Paitsi just tossa windowsista toimiessa.

markoj

Custom User
Tuolla on juttua tosta ntfs-writestä. http://bisqwit.iki.fi/story/howto/ntfs/

Älä kuitenkaan ala kääntelemään kerneleitä. Älä käytä tota dd -komentoa. Tota mounttausta voit kokeilla rw:llä. Eli katot mikä se sun ntfs-osion tunnus on ja pistät jokseenki tolleen "mount /dev/hda5 -t ntfs /mnt/d -o rw"

hda5 - eli tää pitää tarkistaa
/mnt/d - mihin hakemistoon se osio liitetään

Edit: ja toi lsmod kertoo onko siellä ntfs -nimistä ajuria ladattu. Ellei ole, niin sulla on luultavasti kerneliin käännetty se ajuri.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Tuolla on juttua tosta ntfs-writestä. http://bisqwit.iki.fi/story/howto/ntfs/

Älä kuitenkaan ala kääntelemään kerneleitä. Älä käytä tota dd -komentoa. Tota mounttausta voit kokeilla rw:llä. Eli katot mikä se sun ntfs-osion tunnus on ja pistät jokseenki tolleen "mount /dev/hda5 -t ntfs /mnt/d -o rw"

hda5 - eli tää pitää tarkistaa
/mnt/d - mihin hakemistoon se osio liitetään

Edit: ja toi lsmod kertoo onko siellä ntfs -nimistä ajuria ladattu. Ellei ole, niin sulla on luultavasti kerneliin käännetty se ajuri.
Unmountasin ton yhden ntfs-partition ja mountasin uudestaan noilla sun antamilla parametreilla (mount point oli /windows/C), onnistui eikä tullut virheilmoa, samoin ismod näyttää että ntfs -ajuri on ladattu, mutta kirjoittaa en edelleenkään voi.

ismodilla löytyi siis seuraava rivi:
ntfs 86416 3

Tane

Well-known member
markoj sanoi:
En ole varma onko Susen vakiokernelissä toi ntfs-write päällä. Jos ei ole niin se vaatii uuden kernelin. Jos taas on niin pitäs riittää kun sen mounttaa rw -optiolla. /etc/fstab -tiedostossa on noi mounit.
Höpsyn pöpsyn... tässäpä 2.6.10-kernun menuconfigista:

CONFIG_NTFS_RW:

This enables the partial, but safe, write support in the NTFS driver.

The only supported operation is overwriting existing files, without
changing the file length. No file or directory creation, deletion or
renaming is possible. Note only non-resident files can be written to
so you may find that some very small files (<500 bytes or so) cannot
be written to.

While we cannot guarantee that it will not damage any data, we have
so far not received a single report where the driver would have
damaged someones data so we assume it is perfectly safe to use.

Note: While write support is safe in this version (a rewrite from
scratch of the NTFS support), it should be noted that the old NTFS
write support, included in Linux 2.5.10 and before (since 1997),
is not safe.

This is currently useful with TopologiLinux. TopologiLinux is run
on top of any DOS/Microsoft Windows system without partitioning your
hard disk. Unlike other Linux distributions TopologiLinux does not
need its own partition. For more information see
<http://topologi-linux.sourceforge.net/>

It is perfectly safe to say N here.

Elikkä tuo kirjoitustuki käsittää jo olemassa oleviin tiedostoihin kirjoittamisen siinä tapauksessa ettei tiedoston koko muutu. Olen kuullut että toinenkin tapa kirjoittaa ntfs-osioille ois. Tämä hoidettiin wrappaamalla winkun oma ntfs-ajuri joka sit hoiti sen ntfs:n käsittelyn. Ruma tapa, hyi!