Linux

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Niin eipä minunkaan Linux-projektini etene oikein suotuisissa merkeissä. En ole oikeastaan päässyt alkua pidemmälle. Mutta se ei tarkoita, että olisin ripustamassa hanskat naulaan.

Yritin tosiaan installoida Mandraken vanhalle koneelleni. Jossa riski siitä, että kaikki menee niin sanotusti ketuilleen on pienempi.

Installointi ei yksinkertaisesti lähde liikkeelle. En tiedä onko ongelmana esim. muistin vähäisyys (64MB) vai joku muu syy. Mitään ilmoitusta ei tule. (olen tehnyt myös käynnistysdisketin - ei apua...)

No ehkä en ole vielä yrittänyt tarpeeksi tai ehkä en vain osaa.

markoj

Custom User
Muistaakseni sanoin sulle (jaska), että älä edes yritä asentaa linuxia. Vähä samaa olen sanonut Toselle. Eli en mä ainakaan ole ollut tyrkyttämässä linuxia ku niille joille sen uskon sopivan ja jotka saattaisivat siitä jotain hyötyä. Niitä on kuitenki uskoakseni paljon enemmän ku nykyisin linuxia käyttäviä.

En mä ainakaan ole sanonut kenellekkään, että etsi vastaus netistä. Lähinnä olen etsinyt itse ja antanut sitten linkin ohjeisiin, koska tiedä kuinka vaikeaa on etsiä kun ei edes tarkalleen tiedä mitä etsii.

Teille linuxia testaaville sanoisin sen verran, että avun saantia ei hirveesti välttämättä helpota negatiivinen ja vittuileva asenne. Toinen asia on just toi kysyminen. Koittaa kertoa mitä olette yrittäneet tehdä ja millä ohjelmilla ja laitteilla, niin on jotain pohjaa yrittää auttaa.

Linuxin tulevaisuudesta ja yleistymisesta en tiedä, mutta suuret kasvupaikat sillä on luultavasti Kiinan, Intian, Meksikon ja Brasilian tapaisissa maissa.

markoj

Custom User
Formulanomi sanoi:

Installointi ei yksinkertaisesti lähde liikkeelle. En tiedä onko ongelmana esim. muistin vähäisyys (64MB) vai joku muu syy. Mitään ilmoitusta ei tule. (olen tehnyt myös käynnistysdisketin - ei apua...)

No ehkä en ole vielä yrittänyt tarpeeksi tai ehkä en vain osaa.
Pikaisella kuukletuksella 64mb on mandraken minimivaatimus muistille. Oletko kokeillut katsoa mitä asennusohjelma sanoo muissa virtual konsoleissa? alt + F1, alt + F2 jne. Niissä vois olla jotain vinkkiä.

markoj

Custom User
Formulanomi sanoi:
Mitä "luulette"/tiedätte onnistuisiko (siis vanhan koneeni sijasta) tälläinen ratkaisu ?

Eli XP sen oma kovalevyllä ja sen lisäksi Linux (tai osa) ulkoisella levyllä. elikkä tämä ratkaisu "vastaisi" Mandraken globetrotteria?

ps. Tuotetiedoissa ei mainita linuxia tuettuna käyttöjärjestelmänä.
Vähä myöhässä, mutta...
Tuolla taitaa jotain tosta ulkosesta levystä.
http://www.linuxquestions.org/hcl/showproduct.php?product=2253

En löytänyt tosta varsinaisesta aiheesta, eli boottaamisesta tolta levyltä oikein mitään. Eli luultavasti se on vaikeeta, jos edes onnistuu.

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
markoj sanoi:
Ankalle ja ehkäpä muillekki pari linkki alkuun.

Tuolla miten ois hyvä kysyä apua ongelmiin.
http://www.flug.fi/ohjeita/kysymys.html

Tuolla sitten tiedonetsinnästä.
http://www.flug.fi/ohjeita/tiedonetsinta.html

Sen verran noista vaatimuksistas, että kyllä kaikkia noita laitteita saa toimimaan linuxissa. Ei toki aina helposti, mutta saa. Yleisemmin noihin sun vaatimuksiin KAIKKIEN lisälaitteiden toimimisesta parissa tunnissa sen verran, että ei se ole mitenkään mahdollista niin pitkään kun laitevalmistajat eivät tee linuxille ajureita vaan niiden tekeminen jää muiden tehtäväksi ja vieläpä usein ilman minkäänlaista apua laitevalmistajilta. Eikä toi onnistu noin windowsissakaan juuri koskaan.

Ericssonin ohjelmisto tietokoneelle ei löytänyt koskaan kaapelin päässä ollutta Ericssonin puhelinta. Linux löysi. Mitään syytä ei osattu valmistajalla sanoa. Bluetoothin saaminen toimimaan ton puhelimen kans vei windowsissa melkeen kolme päivää (Linuxissa tunnin) ja se kaataa vieläkin koneen ehkä joka neljäs käyttökerta.

Usb-laitteista mulla on toiminu kaikki muu paitsi kympin weppikamera ja linux on ne löytänyt ihna värkkäämättä.

Neuvoja en varsinaisesti osaa antaa koska et kertonut juuri mitään siitä mitä laitteita sulla on ja miten niitä yritit saada toimaan.
Kiitos vastauksistasi, tarkoitin noilla "lisälaitteilla" koneen omia integroituja toimintoja, sekä kotona olevia laitteita:
- wlan, integroitu (atheros)
- bluetooth (mikälie valimistaja, integroitu läppäriin)
- Sony ericsson p900 sync station
- HP psc 2400
- sisäinen SD kortinlukija

Se, että haluaisin oppia asentemaan nuo laitteet on tehty mahdollisimman hankalaksi. Esim MADwifi lataaminen vaatii rekisteröinnin ja sen jälkeen harjoittelua cvs ohjelmiston käytössä. Vaikka kuin yrittää käyttää ohjelmaa ohjeiden mukaan, ei sieltä muka mitään moduulia löydy. Luultavasti en vain osaa.

NDISwrapperin osalta homma vaikutti paljon lupaavammalta, mutta kun vihdoin saavun sivulle, josta niitä linuxiin sopivia windows ajureita löytyym niin ei löydy sitten tuota omaan koneeseen tarkoitettua, ottaa parin tunnin etsimisen jälkeen päähän kovasti, kun taas muuaalla on kerrottu, että kyseinen laite on tuettujen piirissä.

Vaikka en linuxia osaakaan juuri käyttää, niin siitä huolimatta katson olevani kokenut käyttäjä, enkä yleensä luovuta helposti. Kärsivällisyys kuitenkin loppuu, kun tulosta ei synny, eikä koneella voi tehdä mitään "järjellisessä" ajassa.

Toki ymmärrän, että ongelma on siinä, ettei ajureita löydy, kun valmistajat eivät niitä tee, mutta sehän johtuu juuri tästä distrojen mahdottomuudesta, kun pitäisi olla niitä ajureita jokaiseen versioon, kun linuxin lyhyen oppimäärän mukaan ajurit, jotka käy debianiin, ei käy redhatiin / mandrakeen /fedoraan jne. Ymmärrän hyvin , ettei laitevalmistajat ole kiinnostuneita supportoimaan itse laitteitansa linuxiin, sehän olisi aika mahdotonta, varsinkin linuxin nykyisellä päivitystahdilla.

Linuxin ongelmaksi näyttää muodostuneen se, mistä windowsia haukuttiin aiemmin, kun tuettuja käyttiksiä oli markkinoilla niin monta yhtäaikaa. Ajurit olivat bugisia ja se teki hallaa myös windowsille, nykyään tilanne on jo parempi ja paranee toivottavasti entisestään.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
markoj sanoi:
Pikaisella kuukletuksella 64mb on mandraken minimivaatimus muistille. Oletko kokeillut katsoa mitä asennusohjelma sanoo muissa virtual konsoleissa? alt + F1, alt + F2 jne. Niissä vois olla jotain vinkkiä.
Joo. Katoin tuon muistirajoituksen aiemmin. Epäilin silti.

Koneesta vähän tietoa:
- Compaq presario 5170.
- Pentium 2, Intel MMX (Ei kait tämä ole ongelma ?)
- W98

Kun olen käynnistänyt W98 ja laitan mandraken ensimmäisen cd:n koneeseen autorun käynnistää mandraken Welcome ruudun missä on vaihtoehtoina esim. Installoitu, bootti disketin luonti jne. Mikään näistä ei käynnisty valinnalla (hiirellä kohdalle ja enter jne.) Eikä alt-f1 tai mikään mukaan tuo mitään konsolia. Boottidisketin loin dosutils:sin rawritewin -ohjelmalla.

Tällä hetkellä boottidisketillä käynnistyksessä tulee seuraava ilmoitus.

SYSLINUX 1.76 Mandrake boot failed. (tässäkään ei siis alt-f1 jne. auta tai siis tuo lisätietoja) --> Tätä kirjoittaessa tuli kyllä mieleen, että pääsin jossain vaiheessa tälle ruudulle http://doc.mandrakelinux.com/MandrakeLinux/100/en/Starter.html/drakx-intro.html
Mutta enterin painaminen ei aloittanut installointia.

Olin tuossa vaiheessa tehnyt boottidisketin dos-boxista rawrite:llä ?! Voi siis olla, että tuossa boottidisketissä on jotain vikaa (ikivanhoja levyjä jne.)

Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Formulanomi sanoi:
Joo. Katoin tuon muistirajoituksen aiemmin. Epäilin silti.

Koneesta vähän tietoa:
- Compaq presario 5170.
- Pentium 2, Intel MMX (Ei kait tämä ole ongelma ?)
- W98

Kun olen käynnistänyt W98 ja laitan mandraken ensimmäisen cd:n koneeseen autorun käynnistää mandraken Welcome ruudun missä on vaihtoehtoina esim. Installoitu, bootti disketin luonti jne. Mikään näistä ei käynnisty valinnalla (hiirellä kohdalle ja enter jne.) Eikä alt-f1 tai mikään mukaan tuo mitään konsolia. Boottidisketin loin dosutils:sin rawritewin -ohjelmalla.

Tällä hetkellä boottidisketillä käynnistyksessä tulee seuraava ilmoitus.

SYSLINUX 1.76 Mandrake boot failed. (tässäkään ei siis alt-f1 jne. auta tai siis tuo lisätietoja) --> Tätä kirjoittaessa tuli kyllä mieleen, että pääsin jossain vaiheessa tälle ruudulle http://doc.mandrakelinux.com/MandrakeLinux/100/en/Starter.html/drakx-intro.html
Mutta enterin painaminen ei aloittanut installointia.

Olin tuossa vaiheessa tehnyt boottidisketin dos-boxista rawrite:llä ?! Voi siis olla, että tuossa boottidisketissä on jotain vikaa (ikivanhoja levyjä jne.)
Ei prossa pitäs olla mikään ongelma.

Jostain syystä se ei boottaa... Mieleen tulee BIOS-asetukset bootin osalta tai virheellinen levyke. Liekkö BIOSissa jotain boot-virusjutskia tai vastaavia. Siinä koneessa ei taida olla cdrom-boottia? Yks vaihtoehto on sitten kokeilla tekstiasennusta.

Graafisesta tilasta, jos sinne joskus vielä pääset, voi asennuksen aikana katsella
teksikonsoleja ctrl + alt + F1 jne. Takaisin graafiseen päässee F7:n kautta. Uskoisin tämän pätevän Mandrakessakin, vaikka sen asentamisesta mulla ei ole kokemuksia.

markoj

Custom User
Dj Ankka sanoi:

Se, että haluaisin oppia asentemaan nuo laitteet on tehty mahdollisimman hankalaksi. Esim MADwifi lataaminen vaatii rekisteröinnin ja sen jälkeen harjoittelua cvs ohjelmiston käytössä. Vaikka kuin yrittää käyttää ohjelmaa ohjeiden mukaan, ei sieltä muka mitään moduulia löydy. Luultavasti en vain osaa.

NDISwrapperin osalta homma vaikutti paljon lupaavammalta, mutta kun vihdoin saavun sivulle, josta niitä linuxiin sopivia windows ajureita löytyym niin ei löydy sitten tuota omaan koneeseen tarkoitettua, ottaa parin tunnin etsimisen jälkeen päähän kovasti, kun taas muuaalla on kerrottu, että kyseinen laite on tuettujen piirissä.

Vaikka en linuxia osaakaan juuri käyttää, niin siitä huolimatta katson olevani kokenut käyttäjä, enkä yleensä luovuta helposti. Kärsivällisyys kuitenkin loppuu, kun tulosta ei synny, eikä koneella voi tehdä mitään "järjellisessä" ajassa.

Toki ymmärrän, että ongelma on siinä, ettei ajureita löydy, kun valmistajat eivät niitä tee, mutta sehän johtuu juuri tästä distrojen mahdottomuudesta, kun pitäisi olla niitä ajureita jokaiseen versioon, kun linuxin lyhyen oppimäärän mukaan ajurit, jotka käy debianiin, ei käy redhatiin / mandrakeen /fedoraan jne. Ymmärrän hyvin , ettei laitevalmistajat ole kiinnostuneita supportoimaan itse laitteitansa linuxiin, sehän olisi aika mahdotonta, varsinkin linuxin nykyisellä päivitystahdilla.

Linuxin ongelmaksi näyttää muodostuneen se, mistä windowsia haukuttiin aiemmin, kun tuettuja käyttiksiä oli markkinoilla niin monta yhtäaikaa. Ajurit olivat bugisia ja se teki hallaa myös windowsille, nykyään tilanne on jo parempi ja paranee toivottavasti entisestään.
Juu, kyllä mä olen melkein kaikesta samaa mieltä. Laitevalmistajista sen verran, että ne voisivat auttaa todella paljon antamalla speksejä vekottimistaan ohjelmoijien käyttöön. Mutta varsin monet eivät niitä luovuta ja niin ajurien tekeminen on melkoisen paljon vaikeampaa. Sitten ne jotka tekevät ajureita linuxille eivät kuitenkaan julkaise koodia, että eri linuxlevityspakettien valmistajat voisivat kääntää itselleen sopivat ajurit. Toki tuostakin on poikkeuksia, mutta valitettavan vähän.

Sulla olikin läppäri, mitkä kyllä on monessa suhteessa vaikeempia tapauksia ku pöytäkoneet.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
markoj sanoi:
Ei prossa pitäs olla mikään ongelma.

Jostain syystä se ei boottaa... Mieleen tulee BIOS-asetukset bootin osalta tai virheellinen levyke. Liekkö BIOSissa jotain boot-virusjutskia tai vastaavia. Siinä koneessa ei taida olla cdrom-boottia? Yks vaihtoehto on sitten kokeilla tekstiasennusta.

Graafisesta tilasta, jos sinne joskus vielä pääset, voi asennuksen aikana katsella
teksikonsoleja ctrl + alt + F1 jne. Takaisin graafiseen päässee F7:n kautta. Uskoisin tämän pätevän Mandrakessakin, vaikka sen asentamisesta mulla ei ole kokemuksia.
No, mulla noita virheellisiä levykkeitä riittää. Puolenkymmenen kanssa olen jo yrittänyt. Yritän kyllä vielä lisää, kun näyttää siltä että joidenkin levykkeiden (nää on tällaisia yli 10vuotta vanhoja pölykapseleita...) kanssa olen pääsyt pidemmälle asennuksessa (sitten ne jotka ovat toimineet eivät enää toimikaan uudemmalla kerralla...:( - mutta vika on siis varmaa levykkeissä, ei miehessä tai jossain muussa...)

Olen siis asennuksessa päässyt pidemmälle, mutta niillä kerroilla kun pääsen, niin kaikki käy kovin nopeasti, että en ole saanut kiinni virheestä. (umount on viimeinen teksti...)

Tuossa vanhassa koneessa ei löydy cdrom-boottia...tekstiasennusta yritin (boot: linux) mutta taisi sekin loppua siihen, kun levyke tilttasi.

markoj

Custom User
Aika erikoiselta vaikuttaa. Onko sulla jotain millä testata toimiiko se levykeasema itessään kunnolla? Windowsin boottilevyjä tai jotain. Kyllä toi varmaan voi johtua jostain muustakin, mutta en kyllä keksi mitään älykästä vaihtoehtoa. Enkä edes kovin tyhvää. BIOS ja sen päivitys tulee mieleen, mutta siinäki tarvinnee toimivan levykkeen ja levyaseman...

Tose

Kääntyy oikealle
Sijainti
The City
Nyt on taas kaikki levyt pyhitetty wintoosalle. XP:ssä onkin uudet osiointi- ja mbr:n ohjelmat (fixmbr): Se niistä hyödyttömistä kokeiluista.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Väaikatietoja:

Suse 9.1 Professional asennettu koneelle. Meni koko aamupäivä odotellessa, että Partition Magic pienentää vanhaa partitiota kymmenellä gigalla. Mulla on kaksi SATA-levyä ja yksi IDE-levy ja päätin asentaa sen tuolle IDE:lle. Hyvinhän tuo asentui, ehdotti automaattisesti 1 gigan swap-partitiota ja 8.7 gigan root partitiota, päätin että kaipa se sitten itte tietää mikä on parasta ja hyväksyin nämä. Jos päätös myöhemmin osoittautuu vääräksi, niin asentelen sitten uudestaan, eipä toi nyt niin suuri vaiva ole.

Kirjoitin toimii loistavasti, samoin skanneri eli vika oli näköjään Knoppixessa. Hiiren rulala en ole saanut toimimaan, Knoppixessa toimi.

Suse on ensinäkemätä suht WIndowsmainen, updatet ja kaikki YaST:in graafissen liittymän kautta. Varmaan myrkkyä hardcore-linuxmiehille ja -naisille, mutta WIndows-porukalle suuri helpotus ;)

Odottelen että tää lataa ja asentaa päivitykset, palaamme asiaan myöhemmin ;)

Jos jollain on tylsää, niin vois kertoa, mistä saan toimivat ajurit Radeon 9600XT:lle ja ennenkaikkea miten ne asennetaan. Susessa niitä ei ole, esim. 9100, 9200 ja 9700 löytyis kyllä :rolleyes:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mikä on XFree86 ja miten mä selvitän, mikä versio mulla on? :(

löyty linkki ATI:n ajureille, mutta en tiedä mitkä noista pitäis downloadata...

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
ATI Proprietary Linux x86 Driver
Instructions:
If you are not sure which version of XFree86 you have installed, please download and run Check.sh from a command line to find out.
Installing a new driver is only recommended if you are having issues with your ATI product.
For more details, please review the RELEASE NOTES.

Löytyy samalta sivulta kuin nuo ajurit. Missasitko sen, vai eikö se toiminut?

Xfree on se "ikkunointi sydeemi"

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Dj Ankka sanoi:
ATI Proprietary Linux x86 Driver
Instructions:
If you are not sure which version of XFree86 you have installed, please download and run Check.sh from a command line to find out.
Installing a new driver is only recommended if you are having issues with your ATI product.
For more details, please review the RELEASE NOTES.

Löytyy samalta sivulta kuin nuo ajurit. Missasitko sen, vai eikö se toiminut?

Xfree on se "ikkunointi sydeemi"
Juu löysin jo ton ja downloadasin, mutta miten toi Check.sh käynnistetään :(

Avasin konsolin, menin hakemistoon, jonne tuon latasin ja kirjoitin check.sh (kyllä, pienellä c:llä, koska se ladattu ohjelmakin oli check.sh eikä Check.sh) mutta herjas että ei tommosta komentoa ole :(

On näköjään unohtunu Unix suhtkoht kokonaan.

Tosin löysin jostain vihjeen, että Suse 9.2 ei käytä XFree86:ta vaan X.Org 6.8:a jolle löytyy ajurit samalta atin sivulta. Mutta noi ohjeet on aika pelottavat:

http://www.ati.com/support/infobase/linuxhowto-ati.html
ja
ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/supplementary/X/ATI/suse92/i386/fglrx/8.10.19/README

Pihalla kuin lumiukko :nope:

Suse:ssa ei näköjään ole Firefoxia, joka olis kyllä kiva saada. Mitenköhän semmosenkin asentaa....

SamiJ

Well-known member
Asentelin eilen Mandrake 10.1:n koneelle suoraan toisella kovalevyllä olevasta dvd-imagesta, sujui ihan ongelmitta. Näytönohjain (Radeon 9800 Pro), verkkokortti (3Com), äänikortti (Gaiward Hollywood@Home) ,tulostin (HP LaserJet 1010) ja digikamera (Canon PS A70) löytyivät automaattisesti ja vieläpä toimivat ihan oikein ilman minkäänlaista configgien säätelyä. :eek!:
Sen puoleen on ainakin kehitystä tapahtunut sitten viime kokeilun.

Muutenkin vaikuttaa ihan kivalta ja toimivalta, ja kun tuossa koulun verkossa on Mandrake-mirror, niin ohjelmien asennus ja päivityksetkin hoituvat sitä kautta suht nopeasti :cool:

Tuskailin hieman itsekin noiden fonttien kanssa, löysin tuollaiset ohjeet joilla saa ne ainakin vähän paremmiksi, ja Windows-fontit käyttöön: http://convexhull.com/mandrake_fonts.html

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
ajoitko käskyn paikallisesti?

eli ./xxx
missä xxx on se komento.
En, mutta nyt kun mainitsit, niin...

dhcppc0:/tmp/kde-root # ./check.sh
bash: ./check.sh: Permission denied
dhcppc0:/tmp/kde-root #

Moon sisällä roottina :doubtful:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
En, mutta nyt kun mainitsit, niin...

dhcppc0:/tmp/kde-root # ./check.sh
bash: ./check.sh: Permission denied
dhcppc0:/tmp/kde-root #

Moon sisällä roottina :doubtful:
kokeilepa ajaa chmod 555 (tai jotain sinnepäin) tuolle check.sh:lle

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
ok. latasin firefoxin ja nyt mulla on hakemistossa /tmp/kde-root/arkFaGZZf/firefox-installer kauheesti kamaa, mm. firefox-installer, jota klikkaan ja käynnistyy Mozilla Firefox Setup.

1. Kysymys: Mihin hakemistoon ohjelmat yleensä asennetaan? (vrt. c:\program files windowsissa.)

:rolleyes: