Linux

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
8.1. Configuring CUPS

If you are using a client with CUPS and a CUPS server has already been configured, installing the printers on your client can not get much easier than this: do nothing. Through broadcasting, the client should find the CUPS server and automatically configure the printers that are installed on that print server. This is one of the features of CUPS that will be really appreciated on large networks.

Manually configuring printers with CUPS, also is a peace of cake. If you are new to CUPS and/or Unix printing, the way to go is probably the web interface. If you have to configure lots of printers, using the command-line will probably be faster.

The URL to access the CUPS web interface is http://hostname:631/admin by default. The port can be changed in cupsd.conf if necessary.

To add a printer from the command-line the general syntax is lpadmin -p printer -E -v device -m ppd Lpadmin with the -p option adds or modifies a printer. The printers are saved in the file The -x option deletes the named printer. Read the lpadmin man page for available options.

Example 3. command-line examples

/usr/sbin/lpadmin -p testpr1 -E -v socket://192.168.1.9 -m deskjet.ppd
/usr/sbin/lpadmin -p testpr2 -E -v parallel:/dev/lp0 -m laserjet.ppd
/usr/sbin/lpadmin -x testpr1

More information about configuring printers and options can be found in the CUPS documentation. The Software Administrators Manual will teach you all you need to know about configuring printers with CUPS.

http://www.tldp.org/HOWTO/Printing-HOWTO/
HOWTO manuaalit ovat pitkästyttävää luettavaa. Esimerkkikomennot ovat noita komento + tuhat erilaista lippua ja optiota. :nope:
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
SamiJ sanoi:
Tietääkö joku noista CAD-ohjelmien toimivuudesta Linuxissa enämpi? Käsittääkseni noille kaupallisille CAD-ohjelmille ei ole juuri porttauksia Linuxille (esim. AutoCAD, Inventor, Solidworks), toimiiko millään tavalla edes WINE:llä? Tuota kyllä osin ihmettelenkin että miksei Linux-versioita noista ole, luulisi Linuxin tehokkaassa moniajossa ja käyttäjäsysteemissä olevan hyötyä noissakin, ilmeisesti kysyntää ei sitten vaan ole
:confused:

Tuo on ainoita syitä minkä takia itse oikein voi siirtyä Linux-käyttäjäksi (satunnaisen pelailun lisäksi), koulujutut yms. olisi kuitenkin kiva tehdä aina omalla koneella.
http://www.tech-edv.co.at/lunix/CADlinks.html

Löytyyhän noita mutta ei luettelemiasi.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
....paitti että tulostaa pelkkää paskaa :jaska: :jaska: :jaska: :jaska:

ja vielä monelle paperille! :mad_old: :mad_old: :mad_old: :mad_old:

Nyt rupee kyllä pikkuhiljaa pälli leviämään tän paskan kanssa :mad:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Unable to perform action "Hold" on selected jobs. Error received from manager:
You are not authorized to access the requested resource.

:mad_old: :mad_old: :mad_old: :mad_old:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vaatii tunnusta ja salasanaa. Tunnukseksi heittää automaattisesti KNOPPIX, mutta vitustako minä tiedän salasanaa :(

Rintteristä virrat veke ja sillä selvä!

Kolme sivua ehti tulostaa suttua, pari riviä per paperi. Oli jo vetämässä neljättä sivua sisään ja sillon riitti!
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
menin konsoliin, kirjoitin su, jolloin pääsiin roottiin. kirjoitin passwd knoppix, kysyi uutta salsanaa, annoin sen, hyväksyi, mutta nyt kun yritän poistaa noita jobeja, niin tulee:

Unable to perform action "Remove" on selected jobs. Error received from manager:
You don't have access to the requested resource.
:thumbdown
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
No nyt ne häipy. Piti käynnistää tulostin Linuxista uudestaan ja vasta sitten removata.

Sanomattakin selvää, että nyt se ei suostu tulostamaan enää edes kökköä :rolleyes:

Edit: sain sen uudestaan tulostamaan paskaa, mutta nyt en taaskaan saa jobeja tapettua :jaska:
 
Viimeksi muokattu:

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Taidan poistaa koko Linuxin, kun ei tällä voi tehdä yhtään enempää eikä edes sitä samaa, mitä Windowsillani. Nyt se näyttää joka kerta KDE:n avatessani ruudun, jossa se kysyy jotain hiiriasetuksia. Olen kokeillut kaikkia vaihtoehtoja ja se tulee aina vaan ja jos siitä valitsee lopeta, valikot häipyvät ennekuin ehtii edes klikata. Ei se osaa käsitellä valokuvianikaan (raw). Jääpähän 40 gigaa tilaa kuvilleni. Loudasin jo Mozilla comoserin Windowsille ja tässä on UltraEditkin; kyllä niillä nettihommat hoituu sivan riittävän kätevästi. Lisäksi kaiken uuden kaman mukana tulee yleensä vain ajurit ja ohjelmat Windowsille.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
OoPee sanoi:
No nyt ne häipy. Piti käynnistää tulostin Linuxista uudestaan ja vasta sitten removata.

Sanomattakin selvää, että nyt se ei suostu tulostamaan enää edes kökköä :rolleyes:

Edit: sain sen uudestaan tulostamaan paskaa, mutta nyt en taaskaan saa jobeja tapettua :jaska:
Millä tunnuksella sä oot kirjautunut sisään? Roottina on varminta tehdä noi konffis hommat, mutta en tiedä kuinka tämä on hoidettu knoppiksessa. Ton käyttiksen rajoitus voi olla siinä, että konffaus on rajoitettua käytiksen luonteen takia (=tutustu linuxiin, älä asenna kovikselle mitään vaan lataa kaikki rompulta).

Uskoisin, että sun ei tarvitsisi hakata päätä seinään, jos asentaisin koko roskan kovikselle. Hanki vaihtokelkka ja koita asentaa puhtaalle limpulle koko roska. En suosittele aloittelijalle multiboottia.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
Millä tunnuksella sä oot kirjautunut sisään? Roottina on varminta tehdä noi konffis hommat, mutta en tiedä kuinka tämä on hoidettu knoppiksessa. Ton käyttiksen rajoitus voi olla siinä, että konffaus on rajoitettua käytiksen luonteen takia (=tutustu linuxiin, älä asenna kovikselle mitään vaan lataa kaikki rompulta).

Uskoisin, että sun ei tarvitsisi hakata päätä seinään, jos asentaisin koko roskan kovikselle. Hanki vaihtokelkka ja koita asentaa puhtaalle limpulle koko roska. En suosittele aloittelijalle multiboottia.
Ei Knoppixessa kirjauduta erikseen sisään :(

USB-levy olis, sille voisin ehkä harkita jos vaan toimis.
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Linuxissa on vaikka minkälaisia ohjelmia asetusten muuttamiseen, mutta mikään ei muutu. Yritin muuttaa Windowsia oletuskäyttikseksi KDE:stä boottauksessa, mutta ei se sitä mihinkään muuttanut, vaikka väitti niin tekevänsä.
 

Tane

Well-known member
Liittynyt
30.1.2002
Viestit
376
Tose sanoi:
Linuxissa on vaikka minkälaisia ohjelmia asetusten muuttamiseen, mutta mikään ei muutu. Yritin muuttaa Windowsia oletuskäyttikseksi KDE:stä boottauksessa, mutta ei se sitä mihinkään muuttanut, vaikka väitti niin tekevänsä.
Ymmärrät kai että sinulla täytyy olla oikeudet muuttaa asetuksia eli muuttaa ne kun olet roottina.

Itse en ole yleensä vaivautunut muuttamaan järjestelmän asetuksia graafisilla työkaluilla jotka tulevat Gnomen matkassa vaan teen sen muokkaamalla conffi-filuja.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Oopeelle sellaanen juttu, että jos oikeesti oot kiinnostunut Linuxista niin valitse joku noista isoista distroista ja asenna se ihan kiintolevylle. Uskoisin multibootin asennuksen sulta onnistuvan ja sitte onkin paljon helpompi tapella noiden jutskien kans. Knoppix nyt kuitenki on vain sellanen näyttelylinux tai hätäavuksi tarkoitettu juttu. Mandrake vois olla okei sulle.

En huomannut mikä tulostin sulla, mutta joidenki tulostimien kans voi olla vaikeeta. http://www.cups.org/ppd.php Tuolla vois olla jotain dokua aiheesta, mutta kuukletus on hyvä vekotin yleensä ku laittaa tulostinmen mallin ja cups perään.

Tosella on sen verran ollu noita ongelmia, että siellä on joku perustavaa laatua oleva ongelma eikä se välttämättä ole Linux. Pysy vaan Windowsissa.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Tose sanoi:
Linuxissa on vaikka minkälaisia ohjelmia asetusten muuttamiseen, mutta mikään ei muutu.
Totta! Mikä mua ainakin heti aluksi ärsytti ja hämäs on nimenomaan se, että noita asetuksia tuntuu löytyvän niin monen eri valikon takaa, kuitenkin sillä erolla että toisen valikon kautta toimii, toisen ei. Toki tämä voi ollq Knoppixin ominaisuus, joten ehkä ei pidä yleistää, mutta siitä huolimatta päällimäisenä mulle on jäänny tästä lyhyehköstä kokeilusta käteen se, että Linuxin köyttöliittymä on käyttäjäystävällisyytensä puolesta vielä valovuosia Windowsia jäljessä :(
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Oopeelle sellaanen juttu, että jos oikeesti oot kiinnostunut Linuxista niin valitse joku noista isoista distroista ja asenna se ihan kiintolevylle. Uskoisin multibootin asennuksen sulta onnistuvan ja sitte onkin paljon helpompi tapella noiden jutskien kans. Knoppix nyt kuitenki on vain sellanen näyttelylinux tai hätäavuksi tarkoitettu juttu. Mandrake vois olla okei sulle.

En huomannut mikä tulostin sulla, mutta joidenki tulostimien kans voi olla vaikeeta. http://www.cups.org/ppd.php Tuolla vois olla jotain dokua aiheesta, mutta kuukletus on hyvä vekotin yleensä ku laittaa tulostinmen mallin ja cups perään.
Juu, uskoisin myös, että jos ihan oikeasti haluan Linuxiin tutustua ja sen opetella, niin ei noi Live-CD versiot ole pidemmän päälle oikeita ratkaisuita.

Vaikeuksista huolimatta mun tekis mieli asentaa ja kokeilla, mutta toisaalta mua ei huvita ryhtyä pilkkomaan nykyisiä kovalevyjä uusiksi, jotta saisin partitiot Linuxille (kolmehan niitä kaiketi tarvitaan? En tosin edes tiedä luoko asennusohjelma ne vai pitääköä ne luoda itse jollain muulla työkalulla). Kattoo nyt.

Mä en nyt edes täysin hiffannu mikä siinä multibootissa edes olis niin vaikeeta? Onko Linuxilla (esim- mandrake) mahdollisuus luoda boottivalikko? Itsehän ainakin aluksi loisin sen mieluummin vaikka disketille ja jos päätän pitää kaksi systeemiä, niin sinä vaiheessa voisin harkita boottivalikon asentamista kovalevyllekin.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
OoPee sanoi:
Juu, uskoisin myös, että jos ihan oikeasti haluan Linuxiin tutustua ja sen opetella, niin ei noi Live-CD versiot ole pidemmän päälle oikeita ratkaisuita.

Vaikeuksista huolimatta mun tekis mieli asentaa ja kokeilla, mutta toisaalta mua ei huvita ryhtyä pilkkomaan nykyisiä kovalevyjä uusiksi, jotta saisin partitiot Linuxille (kolmehan niitä kaiketi tarvitaan? En tosin edes tiedä luoko asennusohjelma ne vai pitääköä ne luoda itse jollain muulla työkalulla). Kattoo nyt.

Mä en nyt edes täysin hiffannu mikä siinä multibootissa edes olis niin vaikeeta? Onko Linuxilla (esim- mandrake) mahdollisuus luoda boottivalikko? Itsehän ainakin aluksi loisin sen mieluummin vaikka disketille ja jos päätän pitää kaksi systeemiä, niin sinä vaiheessa voisin harkita boottivalikon asentamista kovalevyllekin.
Ei niitä osiota välttämättä tartte ku sen yhden. Swap on olla samalla osiolla filenä eikä /boot -osioita välttämättä tartte. Eli pelkkä juuriosio riittää. Kooksi riittää jokunen giga, mutta Windowsin kans tietojen vaihtoon voi laittaa toisen FAT-osion. NTFS-kirjoitus on muistaakseni 2.6 -kerneleissä vakiona, mutta se on edelleen "dangerous". Eli sitä ei oikeen suositella käytettäväksi. Tosin moni sanoo, että se toimii ihan okei. Tiedä sitte...

Boottaus vois tapahtua multibootilla (grub ja lilo on moisia ohjelmistoja), mutta Linuxin voi laittaa XP:n valikkoonkin. Silloin pitää lilo asentaa linux-osion alkuun (ellen ihan väärin muista). Sitte korpulta onnistuu toki kans ja luultavasti usb-tikulta tai vastaavalta. Korppu välttää ihan hyvin, mutta kannattaa tehdä kaks varalle. Mulla on tossa toisessa koneessa ollu jotain vuoden verran korpulta boottaus ku lilo ei kerralla asentunu. En jaksanu sitte värkätä sen kans. Hyvinhän toi on bootannu ne kerrat ku on bootata pitäny.

Toi osionti sitten, niin eikös noista nykyisistä osioistas voi jotain pienentää ja tehdä tilaa linux-osiolle? fips -niminen ohjelma oli ainaki ennen, joka teki tota. Se tuli Linuxien mukana ja pienensi varsin ongelmitta fat-levyjä. Uskoisin sen tukevan ntfs:ää kans.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
OoPee sanoi:
J

Mä en nyt edes täysin hiffannu mikä siinä multibootissa edes olis niin vaikeeta? Onko Linuxilla (esim- mandrake) mahdollisuus luoda boottivalikko? Itsehän ainakin aluksi loisin sen mieluummin vaikka disketille ja jos päätän pitää kaksi systeemiä, niin sinä vaiheessa voisin harkita boottivalikon asentamista kovalevyllekin.
Olen ymmärtänyt, että ongelmana on kovalevyn osiointi ilman, että windows:in levyjärjestelmästä tuhoutuisi tietoa.

Olen itse skipanut tuon esittely-linuxin ja valmistelen pikkuhiljaa linux:in (mandraken: filet on downloaduttu) asentamista vanhaan koneeseeni. Jossa on Windows:in puolella jotain sellaista (ohjelmia, tietokantoja) mitä oikeastaan haluasin säästää. Ja olen ymmärtänyt, että Mandraken asennuspalikka osaisi osioida ???

Toinen vaihtoehtohan olisi ollut se, että hankin ulkoisen usb-kovalevyn ja laitan Linuxin pyörimään käytössä olevalle koneelle. Mutta tämän onnistumisesta en saanut täällä mitään vinkkejä...?
 
Ylös