Linux

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
OoPee sanoi:
Mulla on myös cups. Tarjolla olis muitakin tulostussysteemeitä.
http://localhost:631/

Jos Cups on päällä, niin tuosta linkistä pääset selaimen kautta säätämään, ja printtaamaan testisivuja.. Tiedä sit onko apuja.

Ja itsellä ainakin virhelogit pukkaa jonnekkin /var/log/cup/error_log - tiedostoon (edellyttäen, että linux on asennettu kovalevylle :) ) ja sieltä löytyy hyviä vinkkejä mistä mättää.. Ja tietysti Google on kaveri.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Juu, löytää ton mun Epsonin ja kaikki pitäs olla kunnossa, mutta ei vaan tulostu tuoltakaan testisivu.

Description: EPSON Stylus C82
Location:
Printer State: idle, accepting jobs.
Device URI: usb://EPSON/Stylus%20C82
 

Jarto

Senior Member, VIP
Liittynyt
10.9.1999
Viestit
858
Sijainti
Vaasa
Pari kommenttia:

1. Linux lukee kyllä hyvin NTFS:ää mutta ei kirjoita. Viimeisimmät tiedot löytää kun googlettaa sanoja ntfs ja linux.
2. Ei kannata ihmetellä jos ohjelmissa näkyy pelkkä postscript-ajuri. Softat tulostavat kaiken postscriptinä ja printteridriverit (ghostscript:n kera) kääntävät sen tarvittaessa toiseen muotoon jos kirjoitin ei postaria ymmärrä.

Ihmettelen kyllä kovasti noita Tose:n ongelmia Mandraken asentamisen kanssa. Mandrake ja OpenOffice ovat minulla asentuneet kuin tyhjää vain moneen koneeseen.

Jos haluatte käyttiksen, joka on turvallisempi kuin Windows ja helpppokäyttöisempi kuin Linux, kannattaa myös vilkaista Mäkkiä. Mac mini näyttää varsin näpsäkältä koneelta. (Nimim. ei-mac-käyttäjä)
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Mulla on jostain syystä ylitsepääsemättömiä vaikeuksia saada toimimaan rauta RAID:ia ja boottausta. Taidampa soittaa huomenna Siemensin tukeen, HOTLINEEN ja laittaa viestiä eteenpäin.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Täytyy sanoa, että ei tää Knoppix oo näppärä kuin satunaiseen testaamiseen. Meinaan jos joka helvetin boottauksen jälkeen joudut konfaamaan kaiken uusiks, niin... :nope:
 

Jarto

Senior Member, VIP
Liittynyt
10.9.1999
Viestit
858
Sijainti
Vaasa
RAID:sta tulikin mieleen. Serial ATA (eli SATA) -RAID:lle on alkanut tulla kunnon tukea vasta viime aikoina. Joten välttämättä kaikki Linux-distribuutiot eivät niitä tunnista. Hardware-RAID:t pitäisi toimia kyllä noin vain.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
OoPee sanoi:
Täytyy sanoa, että ei tää Knoppix oo näppärä kuin satunaiseen testaamiseen. Meinaan jos joka helvetin boottauksen jälkeen joudut konfaamaan kaiken uusiks, niin... :nope:
http://tapsa.terae.net/linux/knoppix.htm

En ole itse asennellut.
-------
Jos joku vain tietää vastausta tohon mun aiempaan kysymykseeni ?! Niin antaa palaa!!!!!1

Olen yrittänyt hakea tietoa itse, mutta en ole täysin varma onnistuisiko...
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Jarto sanoi:
Ihmettelen kyllä kovasti noita Tose:n ongelmia Mandraken asentamisen kanssa. Mandrake ja OpenOffice ovat minulla asentuneet kuin tyhjää vain moneen koneeseen.
Meni se kuin tyhjää vaan, mutta en saanut sitä valikoihin. Laitoin siihen ikonin työpöydälle. Nyt tässä uusimmassa asennuksessa ei ole printteriä, vaikka valitsin asennusvaiheessa aivan oikean mallisen Epsonin. Oo:ssa ei ole oikean mallista Epsonia.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
ml sanoi:
Mulla on jostain syystä ylitsepääsemättömiä vaikeuksia saada toimimaan rauta RAID:ia ja boottausta. Taidampa soittaa huomenna Siemensin tukeen, HOTLINEEN ja laittaa viestiä eteenpäin.
Raidaus uusiksi ja odottelemaan uutta ajuria Fujitsulta. :thumbup:
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
No niin, nyt näyttää paremmalta tuo Linux.Kopioin ison dvd:n, poltin DVD levyn ja asensin sieltä. Ohjelmia on huomattavasti enemmän, valikotkin ovat nyt suomeksi ja kaikki vaikuttavat toimivilta ainakin ensikatselun jälkeen. Nyt täällä on Mozillakin mukana. Ainoa, mikä meni pieleen oli se, että annoin asennusohjelman hakea päivityksiä netistä, mutta eihän se sieltä mitään tietenkään löytänyt. Tai löysi nimet, mutta painaessani asenna se sanoi hetken kuluttu "Time out". Kun yritin uudelleen toisesta osoitteesta, se jäi hokemaan jotain ja tarjosi vain OK-nappia. Piti panna virrat pois koneesta ja näyttäähän tämä nyt toimivan. Ne edellisellä kerralla olevat linkit ovat siellä edelleen, mutta ohjelmia ei ole tallessa.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Tose sanoi:
No niin, nyt näyttää paremmalta tuo Linux.Kopioin ison dvd:n, poltin DVD levyn ja asensin sieltä. Ohjelmia on huomattavasti enemmän, valikotkin ovat nyt suomeksi ja kaikki vaikuttavat toimivilta ainakin ensikatselun jälkeen. Nyt täällä on Mozillakin mukana. Ainoa, mikä meni pieleen oli se, että annoin asennusohjelman hakea päivityksiä netistä, mutta eihän se sieltä mitään tietenkään löytänyt. Tai löysi nimet, mutta painaessani asenna se sanoi hetken kuluttu "Time out". Kun yritin uudelleen toisesta osoitteesta, se jäi hokemaan jotain ja tarjosi vain OK-nappia. Piti panna virrat pois koneesta ja näyttäähän tämä nyt toimivan. Ne edellisellä kerralla olevat linkit ovat siellä edelleen, mutta ohjelmia ei ole tallessa.
Harjoitus tekee mestarin. :thumbup:
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Siinä toisessa ikkunajärjestelmässä onnistuu kuvaruutukopiot, mutta kai sen saa tähän KDE-systeemiinkin laitettua. Ftp:kin toimii ja siinä on myös kätevän tuntuinen Mozilla-sivujenteko-ohjelma kera ftp:n. Kyllä tämä vaikuttaa ihan kätevältä käyttikseltä nettisivujen kanssa pelaamiseen. Tämä mallikuva on siitä toisesta ikkunasysteemistä.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Tose sanoi:
Kyllä tämä vaikuttaa ihan kätevältä käyttikseltä nettisivujen kanssa pelaamiseen.
Mutta eiköhän ton Linuxin vahvuudet vs. Windows löydy ihan muualta kuin "nettisivujen kanssa pelaamisesta"...?
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Formulanomi sanoi:
Mutta eiköhän ton Linuxin vahvuudet vs. Windows löydy ihan muualta kuin "nettisivujen kanssa pelaamisesta"...?
Vahva alue sekin on :)
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Formulanomi sanoi:
Mutta eiköhän ton Linuxin vahvuudet vs. Windows löydy ihan muualta kuin "nettisivujen kanssa pelaamisesta"...?
Unix/linux syntyi verkkoa varten, wintoosaan sitä piti rakentamalla rakentaa yli 15 vuotta, ja lopputulos ei ole vieläkään kovin mairitteleva. Vasta w2k/xp on saavuttanut saman teknologisen tason lisälaitteiden liittämisessä, mitä oli jo C64:ssa.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
Vasta w2k/xp on saavuttanut saman teknologisen tason lisälaitteiden liittämisessä, mitä oli jo C64:ssa.
:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Sen sijaan, että lähtisimme jarnaamaan siitä montaako erilaista ja merkkistä lisälaitetta puuceeheen saa ;), totean vain, että omien vähäisten kokemusteni mukaan sanon, että mulla ei ole ollut koskaan ongelmia lisälaitteiden kanssa Windowsissa, ei sen paremmin ysikasin kuin XP:nkaan kanssa, mutta Linuxin kanssa kyllä :doubtful:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
ml sanoi:
Unix/linux syntyi verkkoa varten, wintoosaan sitä piti rakentamalla rakentaa yli 15 vuotta, ja lopputulos ei ole vieläkään kovin mairitteleva.
Kyllähän ne vahvuudet ovat mielestäni ihan muualla. Siis jos oikeasti puhutaan mitä käyttöjärjestelmä tekee.

Sanoisin, että Linux:ssa on vahva levyhallintajärjestelmä tai parempi moniajosysteemi jne. (esimerkiksi...siis tämän tyyppisiä teesejä kaipaisin...)

Verkot ja muut oheislaitteiden käsittely tuovat/toivat sitten lisäarvoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös