Linux

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Tääkin poimi lennosta, mutta kun yritin kopioida tietoja Windows-levylle, se valitti jotain, että ei voi kopioida. Yritin tehdä sitä root-oikeuksinkin, mutta edelleen valitti. En jaksanut tutkia tarkemmin.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
Vielä kun tää antais mun valita näytön resoluutioksi jonkun muun kuin 1024*768 ja 76 Hz. Wintoosassa mulla on 1280*1024 ja 100 Hz :doubtful:

Huvittavaa, että en voi valita edes vielä pienempää resolutiota, toi on ainoo.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vielä en löytäny sitä kohtaa, missä mä edes voisin antaa tälle ip-osoitteen.

Control Centerin löysin ja sieltä Internet & Network, mutta ei siellä oo musta amitään kohtaa, johon vois lyödä ip-osoitteet ja gatewayt sisään :doubtful:

Siis enhän mä niitä nyt tartte, mutta puhtaasta uteliaisuudestani...
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
OoPee sanoi:
... nettikin skulaa suoraan.
Toi on kyl aina ollu linuxin hyviä puolia, vaikka muut asiat saattaki (alottelijalle) joskus olla vaikeampia ku windowsissa, ni netti on kyl aina ollu todella helppo asentaa. Monta kertaa wintoussin kanssa taistellu sen kans, mut linuxiin on aina menny heittämällä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Käynnistin USB-Kirjoittimen, mutta sitä se ei ainakaan lennosta löytäny... Ei tule kyllä virheilmoakaan, jos jotain yritän tulostaa, ei vain tapahdu yhtään mitään.

Eikun hetkinen.. nyt löyty tulostimen konffaus...

Kirjoitin löyty, jopa oikean kirjoittimen ajurit, mutta testisivun tulostus ei tulosta mitään.
 
Viimeksi muokattu:

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Tose sanoi:
Tääkin poimi lennosta, mutta kun yritin kopioida tietoja Windows-levylle, se valitti jotain, että ei voi kopioida. Yritin tehdä sitä root-oikeuksinkin, mutta edelleen valitti. En jaksanut tutkia tarkemmin.
Osaakohan Linux käyttää NTFS:ää täydellisesti... Ennen se ei osannu, mut luulin että se onnistuis nykyään jo. Mut jos se ei tosiaan osaa, ni pitäs kai sit olla FAT-osio kummalleki käyttikselle.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Prkl, pitäsköhän itekkin imuutella tuo Knoppix ja kokeilla :D

Viimeks oli Red Hat koneella joskus 5v sitten pidemmänkin aikaa, vois testailla että minkälaiselta se Linux nykyisin näyttää.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
OoPee sanoi:
Vielä en löytäny sitä kohtaa, missä mä edes voisin antaa tälle ip-osoitteen.

Control Centerin löysin ja sieltä Internet & Network, mutta ei siellä oo musta amitään kohtaa, johon vois lyödä ip-osoitteet ja gatewayt sisään :doubtful:

Siis enhän mä niitä nyt tartte, mutta puhtaasta uteliaisuudestani...
RedHatissa on system settings valikossa monia järjestelmän asetuksiin muokkaukseen tarkoitettuja ohjelmia.

kirjoita komentokehoitteessa updatedb ja sen jälkeen locate network tai locate ifconfig niin saat tietoa missä verkkoon liittyvät komennot ovat.

/etc kansiossa löytyvät pääsäänöisesti kaikki .conf tiedostot.

/etc/rc.d/rc3.d/S********* löydät kaikki käynnistyksessä ladattavat ohjelmat.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Tose sanoi:
Tääkin poimi lennosta, mutta kun yritin kopioida tietoja Windows-levylle, se valitti jotain, että ei voi kopioida. Yritin tehdä sitä root-oikeuksinkin, mutta edelleen valitti. En jaksanut tutkia tarkemmin.
Noi jutut pitäis tehdä samba-palvelim kautta. Samban konffaus on helppoa, jos tietää mitä mitää muokata.

Kokeile kehoitteessa komentoa man samba
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
OoPee sanoi:
Vielä kun tää antais mun valita näytön resoluutioksi jonkun muun kuin 1024*768 ja 76 Hz. Wintoosassa mulla on 1280*1024 ja 100 Hz :doubtful:

Huvittavaa, että en voi valita edes vielä pienempää resolutiota, toi on ainoo.

Koita löytää x-ikkunan näytönohjeimen konfausohjelma. Standardi ohjelma on xconfig, mutta monissa linuxeissa tämä on korvattu jollain omalla ohjelmalla.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Asko S. sanoi:
Osaakohan Linux käyttää NTFS:ää täydellisesti... Ennen se ei osannu, mut luulin että se onnistuis nykyään jo. Mut jos se ei tosiaan osaa, ni pitäs kai sit olla FAT-osio kummalleki käyttikselle.
Ei näköjään anna ainakaan kirjoittaa... "could not write to..."
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
Koita löytää x-ikkunan näytönohjeimen konfausohjelma. Standardi ohjelma on xconfig, mutta monissa linuxeissa tämä on korvattu jollain omalla ohjelmalla.
En löydä :(

Löydän siis kyllä sen, missä resoluutiota yms. voi säätää, mutta kun ei tarjolla ole kuin tuo yksi niin ei oo siitä hirveesti apua.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
kirjoita komentokehoitteessa updatedb ja sen jälkeen locate network tai locate ifconfig niin saat tietoa missä verkkoon liittyvät komennot ovat.
updatedb sai aikaan sen, että cd-pyöri pitkään asemassa, mutta siihen se sitten jäikin. locate network tai locate ifconfig eivät tehneet mitään. Tulis nyt edes virheilmo niinku windowsissa, jos ei komentoa löydy :(

/etc kansiossa löytyvät pääsäänöisesti kaikki .conf tiedostot.

/etc/rc.d/rc3.d/S********* löydät kaikki käynnistyksessä ladattavat ohjelmat.
Niin siis mitä mä niillä teen? :confused:
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
OoPee sanoi:
Ei näköjään anna ainakaan kirjoittaa... "could not write to..."
Sama juttu. Lukea se osaa kuitenkin. Ja rullahiiri toimii eri tavalla. Kun Windowsissa painaa rullaa, selautuu sivu ylös tai alas. Tämä linkkaa jonnekin, äsken meni VR:n sivuille.:confused:
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Ei vaan toimi toi kirjoitin. Knoppixen listalta löyty mun kirjoitin,valitsin sen uudeksi kirjoittimeksi. Kaikki näyttäis olevan kunnossa, mutta ei vaan tulostu edes testisivu.

Jos taas Mozillasta haluan tulostaa, niin ainoa tarjolla oleva tulostin on Postscript/default :confused:

Systeemin konfiguraatiosta kun kattoo, niin kyllä siellä vaan toi mun epsonkin on määritelty faxien, pfd, yms. hilavitkuttimien joukkoon :nope:
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Printterit on hankalia. Oman printterin kanssa (Samsung Scx-4100 laser/copier/scanner) kanssa sai tapella oikein urakalla kun ei ollut oikeata kirjastoa (vastaa vissiin wintoosan .dll-tiedostoa suurinpiirtein) koneella.

Ja siis cups:ia käytän. http://www.cups.org

Ehkä helpoiten/nopeiten Linuxiin pääsee tosiaan sisälle lainaamalla jonkin hyvän kirjan (näin tein itse), tai sitten selaamalla webistä joitan "linux for newbies" sivustoja.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
OoPee sanoi:
updatedb sai aikaan sen, että cd-pyöri pitkään asemassa, mutta siihen se sitten jäikin. locate network tai locate ifconfig eivät tehneet mitään. Tulis nyt edes virheilmo niinku windowsissa, jos ei komentoa löydy :(

Niin siis mitä mä niillä teen? :confused:
AI niin, sulla oli se linukka jota käytetään romppuasemalta. No, sillä ei hirveesti päivitetä indeksitiedostoa sun hakemistopuun tiedostoista (ellei sulla ole Lixun cd-rw levyllä ;) . Sorry. :D


S nro xxxxxxxx tarkoittaa sitä että iso S alkuinen tiedosto ladataan käynnistyksen yhteydessä, kun taas iso K alkuinen tiedosto jätetään latamatta. S-kirjaimen perässä oleva numero kertoo järjestyksen missä järjestyksessä tiedosto ladataan. Lopuksi tulee skriptitiedoston nimi.

Jos sulla on cd-ltä bootattava käyttis, niin sulla ei ole paljon mahkuja muokata tiedotoja / asetuksia, eli joudut tyytymään oletusasetuksiin.


Nythän sä voisitkin sitten asentaa täyden Linuxin. :thumbup:
 
Ylös