Linux

gnz

Well-known member
Sijainti
espoo
OoPee sanoi:
:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
totean vain, että omien vähäisten kokemusteni mukaan sanon, että mulla ei ole ollut koskaan ongelmia lisälaitteiden kanssa Windowsissa, ei sen paremmin ysikasin kuin XP:nkaan kanssa, mutta Linuxin kanssa kyllä :doubtful:
Kumpi on ongelma? Vähäinen käyttökokemus, vai Linuxin lisälaitteiden asennuksen kanssa pelaaminen?
:D

edit: Juu, on se tullut jo selväksi, tässäkin toikissa, että Linux ei ole yhtä helppokäyttöinen kuin Windows, mutta välimatka tälläkin saralla pienee jatkuvasti.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Formulanomi sanoi:
Kyllähän ne vahvuudet ovat mielestäni ihan muualla. Siis jos oikeasti puhutaan mitä käyttöjärjestelmä tekee.

Sanoisin, että Linux:ssa on vahva levyhallintajärjestelmä tai parempi moniajosysteemi jne. (esimerkiksi...siis tämän tyyppisiä teesejä kaipaisin...)

Verkot ja muut oheislaitteiden käsittely tuovat/toivat sitten lisäarvoa.
Moniajo on Linuxissa/Unixissa paremmin hallinnassa kuin wintoosassa. Olin haltioissani, kun 90-luvun alussa tutustuin ekaa kertaa Unixiin. Yhtäaikaiset istunnot merkkipohjaisessa käyttiksessä teki vaikutuksen. XP:hen kaipaisin vakiona virtuaali-ikkunoita ja kirjautumista samaan toosaan useammalla tunnuksella.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
OoPee sanoi:
:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Sen sijaan, että lähtisimme jarnaamaan siitä montaako erilaista ja merkkistä lisälaitetta puuceeheen saa ;), totean vain, että omien vähäisten kokemusteni mukaan sanon, että mulla ei ole ollut koskaan ongelmia lisälaitteiden kanssa Windowsissa, ei sen paremmin ysikasin kuin XP:nkaan kanssa, mutta Linuxin kanssa kyllä :doubtful:
Tarkoitin kommentillani sitä, että käyttistä ei tarvitse käynnistää, kun siihen liittää lisälaitteen.

Linuxissa riittää yleensä palvelun uudelleenkäynnistys, harvemmin koko käyttiksen reboottausta.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
ml sanoi:
Moniajo on Linuxissa/Unixissa paremmin hallinnassa kuin wintoosassa. Olin haltioissani, kun 90-luvun alussa tutustuin ekaa kertaa Unixiin. Yhtäaikaiset istunnot merkkipohjaisessa käyttiksessä teki vaikutuksen. XP:hen kaipaisin vakiona virtuaali-ikkunoita ja kirjautumista samaan toosaan useammalla tunnuksella.
Mä vähän luulen, että teiltä jotka olette pitempää Linux:ia pyörittäneet jää nuo perusasiat (siis hyvinkin tärkeät asiat) vähemmälle huomiolle ja siis mainitsematta kun vertaillaan Linuxia/Wintoosaa maallikon tai puoli-maallikon näkökulmasta.

Tosin tuossa vertailussa on koko ajan riskinä se, että menee saarnaamisen puolelle. En nyt väitä, että näin olisi käynyt tai edes käymässä.

Sitten tämä graaffinen puoli - käyttöjärjestelmästä riippumatta. Niin onhan se tietysti kiva, että on hyvän näköistä, mutta itse en sitä pidä käyttöjärjestelmälle asetetuista vaatimuksista kovinkaan korkealle. Tosin em. voi sanoa, että se on sitä "nykyaikaa". (Isokonekoodarin näkemys...) Tärkeintä, että käyttöjärjestelmä (varusohjelmistoineen ) hoitaa itse oman tonttinsa moitteetta.

Mun käsittääkseni Wintoosan moniajo on lähinnä huono vitsi - yhä edelleenkin. Oopee tai joku voi valottaa lisää tätä puolta !?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
gnz sanoi:
Kumpi on ongelma? Vähäinen käyttökokemus, vai Linuxin lisälaitteiden asennuksen kanssa pelaaminen?
:D

edit: Juu, on se tullut jo selväksi, tässäkin toikissa, että Linux ei ole yhtä helppokäyttöinen kuin Windows, mutta välimatka tälläkin saralla pienee jatkuvasti.
Epäilemättä sekä että, mutta Windowsia käytettyäni olen tottunut siihen, että kun kytken laitteen ja asennan siihen ajurit ja kun systeemikin laitteen vielä tunnistaa, niin se myös toimii. Naiviuttani kuvittelin tämän metoodin toimivan Linuxissakin :(

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Sanottakoon tähän väliin, että sydämeltäni olen Mäkki-mies, käytännön pakosta pärjään/käytän Windows sovelluksia, palvelinpuolella riemuitsen Linuxin vakaudesta (joskus hakkaan päätä seinää yllättävien ja rajoittavien vaikeuksien kanssa).

Kun NT4 esiteltiin, hylkäsin heti työhommissa Win95:n, pelipuolella (=kotona) jouduin käyttämään W95:sta. Olin innoissani W2K ryytyneenä NT4:n onnettomaan laitehallintaan. Olin Beetatestaaja w2k käyttiksellä. XP:n ensivaikutelma oli hyvä, ja sp2 on parantanut entisestään varsin kelvollista käyttistä.

Rakkauteni tietokoneisiin syttyi Mäkin käytön yhteydessä. JOuduin luopumaan mäkistä työelämään siirtymisen myötä. :( Viimeisin käyttis jota käytin aktiivisesti, oli Mäk OS 7.5. Muistan hyvin Mäk vs. PuuCee jarnat. ;)

Eka Linux oli joku versio 3.2, jota käytin. Käin unix -koukkuun vuonna 1989/90 kun pääsin harjoitteluduunissa käyttämään rootin oikeuksilla yrityskäyttöön tarkoitettua unixia (eräässä maahantuontiyrityksessä).

Käyn silloin tällöin kuolaamassa kaverini 17" OSX:ää, ehkäpä jonain päivänä mulla on mahdollisuus palata juurille. Saa nähdä millainen kokemus on tuleva longhorn. Jos rautavaatimukset eivät ole mahdottomat ja ohjelma-arkkitehtuuri ei ole hanurista, saatan vaikka ihastua tähän käyttikseen.

Viimeksi muokattu:

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
OoPee sanoi:
Epäilemättä sekä että, mutta Windowsia käytettyäni olen tottunut siihen, että kun kytken laitteen ja asennan siihen ajurit ja kun systeemikin laitteen vielä tunnistaa, niin se myös toimii. Naiviuttani kuvittelin tämän metoodin toimivan Linuxissakin :(
Kolmessa eri käyttiksessä, Mäkissä, Windowsissa ja Linuxissa, automaattinen tunnistus on eniten vaiheessa Linuxissa, mutta uskon muutoksen tulevan kunhan kaupallisuus ehtii vaikuttaa Linuxissa tovin.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Mun käsittääkseni Wintoosan moniajo on lähinnä huono vitsi - yhä edelleenkin. Oopee tai joku voi valottaa lisää tätä puolta !?
En mä lähde leikkimään tässä asiassa asiantuntijaa, koska ei mulla ole Windowsin moniajosta niin paljon tietoa, että osaisin lähteä sitä kehumaan tahi moittimaan, mutta uskoisin että Linux ja mikä tahansa Unix hakkaa Windowsin tässä suhteessa suhtkoht selkeesti. Siitä huolimatta mä olen sitä mieltä, että XP:n moniajo-ominaisuudet riittävän suhtkoht mainiosti siihen tarkoitukseen, jota varten XP on tehty, Unixhan taasen on jo ihan alunperin rakennettu hieman erilaiseen käyttöön ja Unixhan se Linuxkin on.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
Kolmessa eri käyttiksessä, Mäkissä, Windowsissa ja Linuxissa, automaattinen tunnistus on eniten vaiheessa Linuxissa, mutta uskon muutoksen tulevan kunhan kaupallisuus ehtii vaikuttaa Linuxissa tovin.
Uskoisin asian olevan juuri näin.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Windows serverissä olisi mahdollisuus käyttää etäkirjautumista työasemasta serveriin. Ongelmia on tämä paikallinen tulostaminen yms. paikalliset lisälaitteet.

Unixissa etäkirjautuminen on ollut vakio-ominaisuus jo ekan käyttiksen myötä.

Unixia (arpanet) suunniteltiin käytettäväksi etäkomentojen antamiseen toiselta koneelta toiselle. Ekat verkkoadminit hermostuivat, kun ihmisillä oli synnynnäinen tarve kommunikoida toistensa kanssa verkossa :rolleyes: , ja syntyi mail-palvelut ja nyyssit. Palvelujen kieltäminen verkossa ei auttanut, mutta etäkirjautuminen toisiin koneisiin (onneksi) säilyi.

Valitettavasti kunnollinen etäkäyttö windowsissa pitää hankkia ulkopuolisilla ohjelmilla, oma etätuki soveltuu rajoitetusti.

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
Windows serverissä olisi mahdollisuus käyttää etäkirjautumista työasemasta serveriin. Ongelmia on tämä paikallinen tulostaminen yms. paikalliset lisälaitteet.
mstsc ;)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Jaahas.. nyt menee sitten vielä huonommin ton printteriasetuksen kanssa :(

Unable to restart print server. Error message received from manager:
Unable to find a running CUPS server

Ja saman ikkunan alalaidassa lukee:
Print System Currently Used: CUPS

:jaska:

Uutta tulostinkaaan ei näköjään anna asentaa, ennenkuin toi CUPS pyörii.

En mä sitä viime kerralla erikseen mistään käynnistäny :confused:

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
OoPee sanoi:
Juu, tollahan se toimii, vaan ei toiminut erään pelkialaisessa ympäristössä asiakkaallani. Asiakas ryytyi pelkialaisiin, kun ensin piti otta etäyhteys modeemilla tietoturvasyistä. Sitten he saivat vp ännän over julkinen internet. Sen jälkeen etäkoneen sähköpostin tulostukset meni pelkiaan käytäville.

Kaveri asensi itselleen yahoo -laatikon ja tulosti sen kautta. LOPULTA kaveri sai lokaalin sähköpostin, mutta tänttäränttäongelmat jatkuivat mm. virtuaaliosoitteiden kanssa. Posti meni perille ulkopuolta muodossa etunimi.sukunimi@yritys.be muttei sisäisessä postissa. :eek!:

Tässä vaiheessa kun mulle alkoi tulla puheluita vartin välein, kehotin kaveria vaihtamaan duunipaikkaa, mutta pelkian it-kaveri ehti ensin. :D Suomalainen heebo jatkaa edelleen, varon häntä kuin ruttoa, mutta välillä joudun nalkkiin. :nope:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ahaaaaaa... no nyt. Tulin ihan samaan ikkunaan, mutta eri valikon kautta :rolleyes:

Jos valitsen Settings -> Printing manager niin ei toimi, mutta jos taas KNOPPIX -> Configure -> Configure printer(s) niin toimii. Kummillakin valinoilla poäädyt samaan ikkunaan, mutta ilmeisesti eri oikeuksilla.

SamiJ

Well-known member
Tietääkö joku noista CAD-ohjelmien toimivuudesta Linuxissa enämpi? Käsittääkseni noille kaupallisille CAD-ohjelmille ei ole juuri porttauksia Linuxille (esim. AutoCAD, Inventor, Solidworks), toimiiko millään tavalla edes WINE:llä? Tuota kyllä osin ihmettelenkin että miksei Linux-versioita noista ole, luulisi Linuxin tehokkaassa moniajossa ja käyttäjäsysteemissä olevan hyötyä noissakin, ilmeisesti kysyntää ei sitten vaan ole
:confused:

Tuo on ainoita syitä minkä takia itse oikein voi siirtyä Linux-käyttäjäksi (satunnaisen pelailun lisäksi), koulujutut yms. olisi kuitenkin kiva tehdä aina omalla koneella.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Eli ok:
Add -> Add Printer/Class -> Local Printer (parallel, serial, /USB) -> aukee puu, jossa ylläriylläri onkin jo mun printteri Epson Stylus C82 USb Printer #1 kohdalla. Valitsen sen (URL-kohtaan tulee usb://EPSON/Stylus%20C82) ja painan next. Loading....

:confused:

Aukes Printer Model Selection -ikkuna (en haluais olla pikkumainen, mutta minkä vitun ne kuvittelee ton Epson Stylus C82 olevan :doubtful: ). Oorait, valitaan Epson ja Model Stylus C82...

ja nyt mun pitäis tietää onko toi PostScript -kirjoitin? Ei kai se sitä osaa..... tai mistä hitosta minä tiedän. Päätän että ei osaa!

Next!

"Several Drivers has been detected for this model..."

Ainoa ero noissa kahdessa tarjolla olevassa on, että toisessa lukee vain "gimp-print", kun taas toisessa "gimp-print-ijs". Ensinmainitun perässä lukee recommended, joten otan sen.

Next!

"Now you can test the printer before blahbahbah..."

Painan Test!

Test page successfully sent to printer. Wait until printing is complete, then click the OK button.
:)

venaaa.....

venaaaa.....

Venaaa!!! :doubtful:

VENAAA!!!!!!!!!!!!!! :mad_old:

:jaska: