Linux

Törni

Well-known member
OoPee sanoi:
Yritetäänkö tässä nyt enemmän tai vähemmän hienovaraisesti vihjaista, että jos tietyt ihmiset pysyis 100% Windows-käyttäjinä, olis kaikilla helpompaa ellei peräti kivempaa? :eek!:
Ei varmaan näin.

Itse olen vuosia sitten tehnyt vastaavia Linux-kokeiluja kotona. Töissä olen sen kanssa jonkin verran tekemisissä. Ammattipuolella toimitaan yleensä niin päin, että ensin selvitetään millaisesta hardiksesta käyttöön valittu linuxdistro tykkää, ja sitten hankitaan yhteensopivaa ja ko. distrolla hyväksi koettua rautaa.

Paljon on kiinni siitä mitä koneella tekee. Jos sinulla ei ole erityistarpeita tai et hurahda Linuxiin niin kuin uskontoon, niin luovut todennäköisesti himalinukastasi jonkun hetken päästä. Linux on parhaimmillaan erityistehtävissä ja palvelinlavettina. Ai niin, ja tietenkin myös sen uskonnon kohteena.

Mutta kokeilu ja opiskelu on aina hauskaa. Ei muuta kuin onnea ja menestystä :thumbup:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Eiku vähä kaikkee. Yritystä sulla on enemmän ku voi kukaan koskaan missään tänään edes käsittää. Mut hei, pidä se Suse siinä ja anna tulla tutuksi. Joku kaunis päivä huomaat pitäväs siitä hemmetin paljon.

Tossa ongelmassa on joku JUTTU, jota ei vaan olla tajuttu. Ei se välttämättä parane versiopäivyksellä, kun se ei sitä tehny 9.1 -> 9.2 vaihdossakaan.
Mä pelkään hieman samaa. Voi hyvinkin olla, että sieltä palomuurin puolelta pitäis säätää jotain, että sais SuSenkin skulaamaan, mutta jos tosiaan on niin, niin mua hämmästyttää suuresti se, miksi juuri SuSe haluaa välttämättä toimia eritavoin kuin muut.

Mutta mutta.. periaatteessa ihan sama, sillä ei mulla ole mitään tarvetta käyttää dynaamista osoitetta etenkään kun mun osoite ulospäin on jokatapauksessa kiinteä eikä mulla sen puoleen ole kuin yksi konekkaan himassa. Riittää, kun toimii sillä, että pistin osoitteen kiinteäksi, korkeintaan mielenkiinnosta olis kiva selvittää tuo syykin.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Eilen tuli kusimuna Linux asennuksessa. Onneksi moneen toimintoon löytyy hyviä merkkipohjaisia komentoja. Muuten olisi eilen mennyt hiirikäsi kipeäksi klikkailusta.

OoPee, kaikkien windowsgurujen äiti, muistatko onko Windowsissa merkkipohjaista komentoa, jolla voi muuttaa käyttäjä ja ryhmäoikeuksia tiedostoille?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
OoPee, kaikkien windowsgurujen äiti, muistatko onko Windowsissa merkkipohjaista komentoa, jolla voi muuttaa käyttäjä ja ryhmäoikeuksia tiedostoille?
Ei mun Windows-tietous ole edelleenkään luokkaa "guru" ja näinollen en muista, mutta mulla on semmonen käsitys, että se kyllä onnistuu jotenkin, joskin tuohon saattaa tarvita erillisen työkalun, ehkä jopa ihan Microsoftin ilmaisen.

Voin olla väärässäkin :(

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Jopas on sotkuinen komento.

Näyttää tai muokkaa tiedostojen käyttöoikeusluetteloita (ACL)

CACLS tiedosto [/T] [/E] [/C] [/G käytt:eek:ik] [/R käytt [...]]

[/P käytt:eek:ik [...]] [/D käytt [...]]

tiedosto Näyttää luettelot.

/T Muuttaa nykyisessä kansiossa ja sen ali-

kansioissa olevien määritettyjen tiedostojen luettelot.

/E Muokkaa luetteloa korvaamisen sijasta.

/C Jatkaa käyttöoikeusvirheen jälkeen.

/G käytt:eek:ik Antaa määritetylle käyttäjälle käyttöoikeudet.

Oik voi olla: R Lukuoikeus

W Kirjoitusoikeus

C Muutosoikeus (kirjoitusoikeus)

F Täydet oikeudet

/R käytt Peruuttaa määritetyn käyttäjän käyttöoikeudet (vain /E kanssa).

/P käytt:eek:ik Korvaa määritetyn käyttäjän käyttöoikeudet.

Oik voi olla: N Ei mitään oikeuksia

R Lukuoikeus

W Kirjoitusoikeus

C Muutosoikeus (kirjoitusoikeus)

F Täydet oikeudet

/D käytt Poista määritetty käyttöoikeus.

Voit määrittää useamman kuin yhden tiedoston käyttämällä yleismerkkejä.

Voit määrittää useamman kuin yhden käyttäjän.

Lyhenteet:

CI - Container Inherit.

ACE periytyy kansioittain.

OI - Object Inherit.

ACE periytyy tiedostoittain.

IO - Inherit Only.

ACE ei oteta käyttöön nykyisessä tiedostossa tai kansiossa.

Linuxin käyttöoikeus ja ryhmäkomento muuttuu

chown usernane:groups file -komennolla

ja luku yms. muuttuu komennolla

chmod xxx file , missä xxx on (oma, ryhmä, muut)-oikeudet.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
Jopas on sotkuinen komento.

Linuxin käyttöoikeus ja ryhmäkomento muuttuu

chown usernane:groups file -komennolla

ja luku yms. muuttuu komennolla

chmod xxx file , missä xxx on (oma, ryhmä, muut)-oikeudet.
cacls tiedostotaihakemisto /e /g käyttäjätairyhmä:f

Eli tuo antaa ko. käyttäjälle tai ryhmälle täydet oikeudet ko. tiedostoon tai hekmistoon.

cacls tiedostotaihakemisto /e /r käyttäjätairyhmä

Ja tuo taas ottaa ne ko. käyttäjältä tai ryhmältä veke.

Kieltämättä toi ohje vaikuttaa ensisilmäyksellä pikkusen sotkuiselta, mutta on käytännössä suhtkoht simppeli juttu.

Törni

Well-known member
OoPee sanoi:
Kieltämättä toi ohje vaikuttaa ensisilmäyksellä pikkusen sotkuiselta, mutta on käytännössä suhtkoht simppeli juttu.
Kaikki on suhteellista. En ole vielä kyllä törmännyt sellaiseenkaan ihmiseen, joka olisi Linuxin man-sivusta todennut sellaisen ensi kertaa nähtyään, että onpas selvää ja simppeliä ;)

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
OoPee sanoi:
cacls tiedostotaihakemisto /e /g käyttäjätairyhmä:f

Eli tuo antaa ko. käyttäjälle tai ryhmälle täydet oikeudet ko. tiedostoon tai hekmistoon.

cacls tiedostotaihakemisto /e /r käyttäjätairyhmä

Ja tuo taas ottaa ne ko. käyttäjältä tai ryhmältä veke.

cacls komennon paras puoli on se, että sen voi scriptata antamaan oikeudet todella helposti useille ryhmille jne. On itsellä parasta aikaa edessä projekti, jossa dataa siirretään sadoista hakemistoista uudelle palvelimelle, ja kaikki oikeudet ajetaan lopuksi kuntoon cacls.ää hyväksi käyttäen scriptillä.

Excel on aivan loistava ohjelma, kun tarvitsee tehdä massiivista scriptiä. Tarvittaessa annan vinkkiä, miltä sellainen scripti näyttää, joka ei kysele mitään, mutta muuttaa kaikki oikeudet :)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Dj Ankka sanoi:
Tarvittaessa annan vinkkiä, miltä sellainen scripti näyttää, joka ei kysele mitään, mutta muuttaa kaikki oikeudet :)
Pidän mielessä. Saatan tuota vielä duunissa joku päivä tarvitakkin :)

abc

DNF
Meinasin kokeilla tuota Knoppixia, mutta herjas, jotta "no suitable x-server" tai jotain. Googlettamalla löyty, että joillain oli ollu samaa vikaa, mutta enpä löytänyt siltikään ratkaisua. Tossa on joku vanha GeForce2-näytönohjain.

Mitä muita noita cd-linuxeja oli?

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
VJR sanoi:
Meinasin kokeilla tuota Knoppixia, mutta herjas, jotta "no suitable x-server" tai jotain. Googlettamalla löyty, että joillain oli ollu samaa vikaa, mutta enpä löytänyt siltikään ratkaisua. Tossa on joku vanha GeForce2-näytönohjain.

Netistä voi imasta ilmaiseksi Ubuntun ja Kubuntun. Minä imasin Ubuntun kovolle ja poltin sen CD:lle asennusvalmiiksi rompuksi. Ohjelma tulee kovolle ISO-tiedostona ja Nerolla poltettaessa se muunnetaan asennusvalmiiksi ennen varsinaista polttamista.

Ubuntu on varsin hyvä Linux versio ja oli mm. MikroBitin testissä viime vuodelta saanut hyvät arvosanat.

www.tapsa.gov

Well-known member
Sijainti
Tampere
VJR sanoi:

Ubuntusta voit polttaa Live version, samoin Suse-linuxista löytyy vastaava. Noita on kyllä valtava joukko, kokeilepa hakea vaikka Googlella Linux distroja. Valitse vain aina Live-versio jos haluat olla asentamatta. Vaativat aika paljon keskusmuistia kyllä toimiakseenl, kun koko käyttis pyörii cd:ltä.

abc

DNF
Johan on vi***. Olen kokeillut jo kolmea distroa ja mikään ei suostu käynnistymään. Noi mitä oon kokeillut on (tai niiden imagejen nimet):
KNOPPIX_V3.9-2005-05-27-EN.iso
ubuntu-5.10-live-i386.iso
SUSE-10.0-LiveDVD.iso

Ubuntusta en edes jaksanut lukea, mitä se herjas. SuSEn kanssa juttu meni niin, että ensin pukkas mustaa ruutua. Sitten valitsin safe mode (tjsp), niin se pukkas tekstiä ruudulle, kunnes jämähti tollaseen ruutuun: kuva

markoj

Custom User
Hmm.. Toi Susen virheilmoitus viittais siihen, ettei se löydä root-osiota, jonka pitäs kai olla siellä cd:llä. Onko sulla jotain erikoista siinä cd-asemassa? Voit kuitenkin antaa ton root-osion paikan sille bootissa edellyttäen, että tiedät mikä sen pitäs olla...

Jotenki tolleen. Levythän meni ton viimesen kirjaimen mukaan. Eli toi c on toisen väylän masteri.
root=/dev/hdc

Noi GForcen ohjaimet pitäs olla normaalitilassa (ei 3d) varsin hyvin tuettuja. Eli luultavasti vika ei ole suoraan tossa.

Viimeksi muokattu:

abc

DNF
markoj sanoi:
Hmm.. Toi Susen virheilmoitus viittais siihen, ettei se löydä root-osiota, jonka pitäs kai olla siellä cd:llä. Onko sulla jotain erikoista siinä cd-asemassa? Voit kuitenkin antaa ton root-osion paikan sille bootissa edellyttäen, että tiedät mikä sen pitäs olla...

Jotenki tolleen. Levythän meni ton viimesen kirjaimen mukaan. Eli toi c on toisen väylän masteri.
root=/dev/hdc

Noi GForcen ohjaimet pitäs olla normaalitilassa (ei 3d) varsin hyvin tuettuja. Eli luultavasti vika ei ole suoraan tossa.
Enpä tiedä, mitä erikoista tuossa voisi olla. Vasta ostin - tollanen LG:n polttava dvd-asema.

Kokeilin noita root-optioneita. Vaihdoinpa jopa dvd-aseman toisen väylän masteriksi (se oli orjana), vaan sama ongelma on yhä (paitsi tuossa virheilmoituksessa NULLin tilalla on se, mitä ehdotan rootiksi)

Oisko sulla ehdottaa jotain Linux-forumia, josta kannattaisi kysellä tuosta?

Kiitti kumminki!

markoj

Custom User
VJR sanoi:
Oisko sulla ehdottaa jotain Linux-forumia, josta kannattaisi kysellä tuosta?
!
Kotimaisista sfnet.atk.linux nyyssiryhmä taitaa edelleen olla parsa paikka kyssäreille.

markoj

Custom User
Hmm.. Tarttis katella uus linux. Laiskuuttani mulla on edelleen Fedora Core 3, mutta nyt pitäs valita uus ja haluan Fedorasta eroon. Gnomen haluaisin kans heivata, eli sellanen sais olla jossa ois KDE ensisijaisena. Susea oon kovasti harkinnut, mutta mitä muita niitä nykysi on? Ei tarttis edes olla rpm-pohjainen, vaan debianiin pohjautuva menis kans. Lisäksi sais olla ns. "iso distro". Oisko mitään vinkkiä?

Makkonen

Guest
markoj sanoi:
Hmm.. Tarttis katella uus linux. Laiskuuttani mulla on edelleen Fedora Core 3, mutta nyt pitäs valita uus ja haluan Fedorasta eroon. Gnomen haluaisin kans heivata, eli sellanen sais olla jossa ois KDE ensisijaisena. Susea oon kovasti harkinnut, mutta mitä muita niitä nykysi on? Ei tarttis edes olla rpm-pohjainen, vaan debianiin pohjautuva menis kans. Lisäksi sais olla ns. "iso distro". Oisko mitään vinkkiä?
Kubuntu?